ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:20

harnessmaker schreef:
Zowel een gelpad als een bontonderlegger komen de ligging en pasvorm niet ten goede. Een zadelmaker die één van beiden adviseerd zou beter moeten weten en niet aan zijn portomonaie denken. Helaas is commercie belangrijker dan een goed passend zadel.

En toch denk ik dat een schapenvachtje ten goede kan zijn van een paardenrug.
Als je een stal runt en je hebt dagelijk 12 paarden te rijden en verschillend aan aanbod..
Dus elke week, 6 weken weer een ander kan je niet allemaal perfect liggende zadels hebben.
Uiteraard gebruik je nooit een niet passend zadel.
Maar het kan nooit op elke paardenrug perfect liggen.
En dan is een bontje wel een uitkomst (mijn idee hoor)

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:25

daantjuhhh schreef:
harnessmaker schreef:
Zowel een gelpad als een bontonderlegger komen de ligging en pasvorm niet ten goede. Een zadelmaker die één van beiden adviseerd zou beter moeten weten en niet aan zijn portomonaie denken. Helaas is commercie belangrijker dan een goed passend zadel.

En toch denk ik dat een schapenvachtje ten goede kan zijn van een paardenrug.
Als je een stal runt en je hebt dagelijk 12 paarden te rijden en verschillend aan aanbod..
Dus elke week, 6 weken weer een ander kan je niet allemaal perfect liggende zadels hebben.
Uiteraard gebruik je nooit een niet passend zadel.
Maar het kan nooit op elke paardenrug perfect liggen.
En dan is een bontje wel een uitkomst (mijn idee hoor)



Helemaal mee eens. En als je een goed recht zadel hebt, en je traind die paarden ook recht vind ik het een goede oplossing

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:28

ja en het komt ook nog eens ten goede van je zadel.
Als een zadel z'n 5 uur perdag op een zwetende paardenrug ligt vangt z'n bontje veel zweet op dus blijft het zadel ook langer goed.

Dus 2 pluspuntjes.

Mijn eigen zadel voor mijn eigen paard past prima, dus ik doe er geen bondje onder.

Anoniem

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:46

VSW --> HAR.

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:35

ik rijd sinds 2wkn met een schapenvacht (zadelmodel) en heb toch wel moeten wennen dat het zo dik is en ik daardoor meer moeite heb om mijn been stil aan mijn paard te houden. (ik heb maar korte pootjes ) Toch lijkt het me wel prettig voor mijn paard. Het is alleen wel een stuk warmer dan een gewoon dekje.
(nee.... het is een echte vacht op huid... voor diegene die denken dat het een nepper is)

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:11

En toch zou ik eerder een zadel zo corrigeren in de vulling dat hij meerdere paarden "past" dan een bont onderlegger of nog erger een gelpad.
Als het zadel maar op één paard ligt kan je beter de kussens laten corrigeren dan deze "hulpmiddelen"te gebruiken.

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:04

harnessmaker schreef:
En toch zou ik eerder een zadel zo corrigeren in de vulling dat hij meerdere paarden "past" dan een bont onderlegger of nog erger een gelpad.
Als het zadel maar op één paard ligt kan je beter de kussens laten corrigeren dan deze "hulpmiddelen"te gebruiken.


Wat is er zo erg aan een gelpad. geen kritiek... just informing.

Stephtj

Berichten: 979
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Blankenberge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:41

Mijn zadel ligt perfect op men paard. Maar ik denk dat het gwn beter is zonder iets onder men zadel te leggen. Heb nog altijd een gelpad, maar die gebruik ik niet meer.

grtjs stephanie

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:05

Als je zadel goed past zou je er inderdaad niets onder hoeven leggen.

Maar mijn paard is scheef, zowel in bespiering als in beweging, en komt dus snel scheef te liggen. Tot hij weer recht is, biedt het schapenvachtchabrak het zadel het meeste houvast van alle denkjes en onderleggers die ik heb geprobeerd.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:04

Ik heb er eentje van Christ en ben er heel erg tevreden mee.
Zoals iemand anders hier op het forum al aanhaalde is het niet evident om een passend zadel te vinden voor een Arabierenrug. Mijn zadel (Stübben) is bijna 9 jaar geleden op maat gemaakt voor haar. Nu is ze in de zomer ronder als in de winter, en bovendien is mijn zadel intussen aangepast op mijn rug (heb een vergroeiing aan de onderste werver en bijgevolg kan ik niet zomaar op eender welk zadel ploffen). Ik merk dat ik met bontje veel minder last heb van mijn rug, op gelijk welk paard. Voor mij vangt het dus blijkbaar eveneens een deel van de schokken op. Nu ligt mijn zadel met bontje op elk paard dat ik rijd, en dat past overal prima, van een pony tot een paard van 1.80.
Gelpad heb ik ook nog ergens liggen, maar die gebruikte ik alleen toen Mush een bacterie had en ten gevolge daarvan allerlei bulten op haar rug. Dan moest eerst de pad en daarop het dekje om te voorkomen dat ze zouden openbarsten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:54

harnessmaker schreef:
Zowel een gelpad als een bontonderlegger komen de ligging en pasvorm niet ten goede. Een zadelmaker die één van beiden adviseerd zou beter moeten weten en niet aan zijn portomonaie denken. Helaas is commercie belangrijker dan een goed passend zadel.


Helemaal mee eens!
Door onder een goed passend zadel schapenvachtjes etc. te stoppen maak je het zadel juist weer smallen en dus niet goed passend.
Een zadel wordt niet voor niks op de blote paardenrug gepast!

Ik gebruik dus ook naast de normale shabrakken geen onderleggers oid, helemaal nergens voor nodig en nog zonde van het geld ook.
Ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik zo´n bontje onder het zadel wel erg mooi vindt staan!

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:08

Memuska, Ik wil je tegen de tijd dat je een nieuw zadel voor je arabier en natuurlijk jezelf nodig hebt graag helpen. Bij maatwerk vanaf de basis de ruiter en/ of het paard kan er heel erg veel.

Ook op ergoterapeutische gegevens bij rugproblemen en scheve stand van bekken, rug, benen enz.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:55

Ik kom er eerlijk voor uit dat ik het bontje voor de sier heb

Kheb er nu 2x mee gereden en merk totaal geen verschil aan de ligging van m'n zadel of aan het paard...
dus waarom niet...?
En waarom wel? nou omdat ik het mooi vind

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:58

ik gebruik liever amper nog zulke dingen eronder.. bij mijn vorige pony ging het zadel anders liggen omdat ik altijd dat dewkje eronder deed en als ik zonder deed lag het niet goed meer omdat het zich aanging passen omdat het hoger ligt

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:02

bij mijn verzorg pony ging het zadel altijd schuiven naar rechts. Ze wilde eronderuit komen omdat ze niet goed rechtgericht was of zoiets.
Nu hebben we zo'n schapending eronder en blijft het zadel veel beter liggen

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:34

Ik heb weleens met zo'n geheel schapenvachtchabrak onder mijn zadel gereden. De eertse keer vond ik het echt vreselijk.Bijna geen contact meer met mijn paard, mn benen lagen niet lekker aan. Het paard liep ook niet meer lekker, ze begreep me niet. Voor mij niet weer dus.

Nu moet ik eerlijk zijn dat ik alles wat tussen mijn benen en het paard zit vreselijk vind. Het liefst rijd ik met dressuurzadel met lange singelstoten en de beugelriemen op zn kop onder het zweetblad.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:08

De eigenaresse van de stal waar ik sta, rijd op nationaal niveau en die zie ik ook altijd rijden met zo`n onderlegger onder haar zadel. Het werk wordt daar helemaal aangepast zodat de paarden zich comfortable voelen, dat is daar de absolute prioriteit. Alles word daar aangepast zodat de paarden de ideale leefomgeving hebben, maar nu ging het over het rijden dus vandaar dat ik dat als voorbeeld gaf
Zo slecht zal het dus wel niet zijn denk ik eerlijk gezegd.

groetjes

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:42

Mijn rambopads zijn dikker dan mijn zadelbontje.... en vraagme dan ook af welke voorstelling sommigen hebben bij de dikte van zo'n onderlegger.
Qua kamervulling prop ik met een standaard HH dekje meer in die kamer dan met mijn bontje, die zijn op de ruggegraat enkelvoudig stof itt dekjes die vulling hebben. Alleen de rand is dik maar die ligt niet onder het zadel maar OM het zadel.
Om nu te roepen dat een bontje per definitie slecht is omdat het de pasvorm van een zadel veranderd vind ik overtrokken, dan zouden zadeldekjes dat ook doen en dan ook nog eerder.

Ik heb trouwens een keer de totale dikte gemeten en mijn bontje icm Ankypad is dunner dan de HH pufferpad als je ze indrukt.