Zadel €100 en zadel €1000! (Wat doen julie?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:01

sronnie schreef:
Degene die bij jou en je paard past.

kiek daar kan ik me nu in vinden

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:04

idd welke het beste past op jouw pony.

ik zou dan wel voor een tweedehandse gaan, de echt goedkope nieuwe zadels zijn vaak waardeloos van kwaliteit.

koop je een oude stubben, passier oid, dan heb je kwaliteit die nog jaren meegaat, en die je ook nog voor n redelijk bedrag weer kunt verkopen.
als je met een nieuw zadel de deur uit loopt bij de winkel, is hij meteen een heel stuk minder waard. helaas maar waar.

neem je een zadel van mindere kwaliteit , gaat ie minder lang mee, en wil je hem verkopen levert hij niets op !

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Zadel €100 en zadel €1000! (Wat doen julie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:58

vaak gaan de goedkoepre zadels gewoon wat minder lang mee, maar goed daar kies je dan ook voro omdat ze goedkoper zijn, ik zou niet weten waarom je een dure moet nemen als een goedkope ook past

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:16

ok als ie past.... dan zijn we al wat verder, dan is de kwaliteit een eigen keuze/ teleurstelling

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:30

Het belangrijkste is dat het zadel past.

Je moet jezelf afvragen wat je met het zadel wilt doen. Als jij 3 keer in de week recreatief rijdt hoef jij echt geen duur spring/dressuur zadel aan te schaffen. Dat zou zonde zijn van je geld.

Wat heb je te besteden. Je kunt wel veel willen, maar je moet het geld er wel voor hebben. Er zijn héél veel zadels, in héél veel verschillende soorten en in verschillende prijsklasses. Er is altijd wel een zadel bij die aan jou eisen voldoet.

Je moet een zadel kopen dat bij jou past. Het moet geschikt zijn voor wat jij met het zadel wilt doen. Het moet goed op je paard passen en jij moet het comfortabel vinden zitten.

Dan maakt het prijskaartje weinig uit.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:27

ik wil me er niet zo mee bemoeien hoor maar ik zou geen zadel bij zadelmarkt kopen...
Zadelmarkt is op urk en daar woon ik ook.
1 van de 10 zadels gaan goed mee.
Meestal zitten ze als een plank....
Maarja je moet het zelf weten

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:39

Als je wat goedkoper wilt blijven kun je natuurlijk ook voor een kunststof zadel gaan, bijvoorbeeld Wintec of Thorowgood.
Oke, het is geen leer, dus de uiteindelijke levensduur is wat minder (maar dat ligt er, net als bij een lederen zadel, ook aan hoe je ermee omgaat). Maar voor 500 euro heb je dan wel een goed zadel, nieuw, en goed gepast op de pony.

Heb zelf een thorowgood, en die bevalt prima. Bij een erkende paardenspeciaalzaak gekocht die goed aangeschreven staat qua zadelpassen, en die ook goed gekeken hebben of het zadel daadwerkelijk goed lag. Eerste 2 niet (te smalle boom), derde was goed

Vergis je niet: zadelmarkt kent niet echt een passervice. OF je moet er op de gok 1 meenemen, passen, evt ruilen, OF je kunt je paard naar zadelmarkt meenemen, dan kun je m ter plekke passen. In beide gevallen geldt dat je niet op hun expertise af moet gaan, dus je moet er zelf goed kijk op hebben (hebben de meeste mensen niet...).

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:48

Zadelmarkt... Zucht.

Wij hebben er ooit een zadel gekocht. Wij weten hoe een zadel moet liggen. We hadden al een heleboel zadels ergens anders gepast maar geen enkel zadel paste omdat mijn pony weinig schoft heeft. Hierdoor gaan veel zadels kiepen.

Bij zadelmarkt vonden we een zadel dat wel goed paste. Die hebben we dan ook meegenomen.

Helaas lag het na enkele maanden helemaal verkeerd. De kussens waren niet meer goed gevuld en het zadel kreeg ineens een hele andere ligging. Het kiepte voorover en klapte elke keer op de rug. Je kunt je voorstellen dat mijn pony hier niet gelukkig van werdt.... Bovendien zat het zadel toen verschrikkelijk.
Het zadel was ook van slechte kwaliteit. Het begon toen al slijtage te vertonen (bruine vlekken op een zwart zadel) terwijl het zadel goed onderhouden werdt en er geen rare dingen mee gedaan werden.

Dat was dus wel de éérste en láátste keer dat wij daar een zadel hebben gekocht.

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:55

Ik vind dat zomige mensen wel snel oordelen hoor

Mijn nichtje heeft een zadel van 99 euro en ze rijd er al 3 jaar mee niks mis mee ligt goed op haar pony

zelf heb ik een zadel van 130 euro voor mijn b pony ligt super ze rijd 3 dagen in de week

XxXHorseXxX
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:44

Uhh nu snap ik het niet meer, net werd er gezecht ik zou geen goedkopere nemen omdat ie kapot gaat en nu is er iemand die er voor 99 euro heb en 3 jaar rijd,, en het is nog steeds goed?? dan heb ik liever die dan een ook goedpassende maar voor 1000

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:29

het is gewoon belangrijk dat het goed past. Alleen een supergoedkoop nieuw zadel zou ik niet nemen, kwaliteit is vaak slecht. Dan kan je beter wat meer geld uitgeven of een tweedehandszadel van een goeie kwaliteit. Succes

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:31

ja ja van horen zeggen.... vraag de pony eens wat ie er van vind en het is maar net... ach ik wordt hier een beetje triest van en ja er zijn uitzonderingen

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:35

marcolemar schreef:
een zadel van 100 euries word vaak met de boot vervoert en zodoende is de ijzeren boom al vaak geroest... Dit maakt hem dus nog minder sterk! Heb vroeger ook zo'n zadel bij vorige pony gehad, was na een maand al gebroken! Toen een middeklasse zadeltje gekocht (JC)...

dit verhaal heb ik nog nooit gehoord, van een bootreisje lijkt het mij sterk dat een boom gaat roesten. maar ik kan me vergissen.
maar vaak worden goedkope zadels wel gelijmd waardoor je ze niet kan laten opvullen, pasvorm is vaak niet optimaal (scheef soms zelfs)
en lijm laat na veel paardenzweet ook sneller los.
Ik zou dan nog liever voor een goed 2de handszadeltje gaan.
vaak heb je voor 400 euro hele goede mooie zadels.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:36

XxXHorseXxX schreef:
Uhh nu snap ik het niet meer, net werd er gezecht ik zou geen goedkopere nemen omdat ie kapot gaat en nu is er iemand die er voor 99 euro heb en 3 jaar rijd,, en het is nog steeds goed?? dan heb ik liever die dan een ook goedpassende maar voor 1000

ja god, ik heb ook ooit een nieuw goedkoop zadel gekocht, na 3 x rijden was ie scheef.

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:42

Waar ik het over heb worden elk half jaar gecotroleerd door de zadel maker
de ponys lopen prima
Ik vindt een goed passend zadel gewoon belangrijk dan kan het mij niet schelen of die nou 100 is of 1000

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:20

Roadracer schreef:
Als je wat goedkoper wilt blijven kun je natuurlijk ook voor een kunststof zadel gaan, bijvoorbeeld Wintec of Thorowgood.


Wintec raad ik persoonlijk af, op mijn stage hebben de 2 Fjorden allebij een wintec zadel, ze zitten voor geen meter, zijn niet aan te singelen, de beugels krijg je niet naar beneden etc. het enige voordeel is dat je er met een nat doekje overheen kan en hij is schoon.

verder wil ik de goedkope zadels ff verdedigen, ik rij al 5 jaar met een zadel wat me 200 gulden heeft gekost (dit was inclusief hoofdstel) van het hoofdstel is alleen het lusje van de spère eraf en het zadel heeft aan de linkerkant bij de singelstoten een nieuw stikje gekregen omdat het draad van de naad kapot geschuurd was, en daar word al die tijd 5 a 6 keer per week mee gereden.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:41

joh ik heb ooit een merkloos 2e handsje gekocht , zoeentje als dat ik nu in de shop heb , niks bijzonders , daar heb ik ruim 12 jaar meegereden voordat ik m weg gaf

ik heb hier zadels die normaal 100 a 200 euro duurder zijn maar omdat ik ze uit een faillisement verkoop heb erg goed koop heb kunnen inkopen en de basis die wij hebben bied ik ook 100 onder de prijs aan ..ijn het dan nu slechte zadels omdat ze goed koop zijn ?

de S&Ktjes bevoorbeeld ligt net als thorrowgood op veel maar zeker niet alle paarden en ponys goed
die waren paar jaar geleden ook nog 375 maar nu door een prijzen oorlog kun je ze tegen een stuiver meer dan de inkoop krijgen
ze hebben zelf nu ook de inkoop naar beneden moeten gooien

houd dat dan in dat het toen wel leuke zadels waren en nu niet >?

persoonlijk vind ik dat ze idd zo ongeveer in de 200 incl alles catagorie passen ipv de 3 nog wat , maar ja wie ben ik

vind iig dat als je een recreatie ruiter bent die 3 x per week hobbeld
en het past goed op je paard/pony en je bent er gewoon zuinig op
dan doe je daar ook jaaaare mee en is het zonde om nu (zeker op een pony waar je uitgroeit) een 1000/2500 euro zadel te gooien als de goedkopere variant ook past

zelf rijd ik onregelmatig en weinig (lees 1 a 3 x per week)
en vind het zelf zonde geld om nu een duur zadel op mijn pony te leggen als een goedkoper ook past

als ik puur naar mijn portemonnee praat zeg ik neem een 800/2500 zadel , want daar verdien ik veel meer op en lever ik ook ....

Romeotje
Berichten: 144
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hengelo (Ov)

Re: Zadel €100 en zadel €1000! (Wat doen julie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 02:10

dat 2e hands 18" zadel dat op je site staat lijkt heeeel veel op de mijne *eng*

ppl0026

Berichten: 1025
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Zadel €100 en zadel €1000! (Wat doen julie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 07:34

Sja, ligt eraan wat je met je paard doet.. Als je nou alleen een beetje rondrijdt is een S&K'tje of een zadelmarkt zadeltje wel prima. Zorg alleen wel dat hij goed past!!!
Maar als je echt wilt gaan dressuren oid heb je toch echt een beter zadel nodig.
Ik had eerst ook een S&K zadel (gekregen bij aankoop), maar ik ben niet echt het type dat rondhobbelt.. Dus voor mij past dan gewoon een duurder zadel
Tweedehands is ook een optie trouwens. Of laat anders even een zadelmaker komen, die heeft ook goedkopere (tweedehands) zadels.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:40

Romeotje schreef:
Roadracer schreef:
Als je wat goedkoper wilt blijven kun je natuurlijk ook voor een kunststof zadel gaan, bijvoorbeeld Wintec of Thorowgood.


Wintec raad ik persoonlijk af, op mijn stage hebben de 2 Fjorden allebij een wintec zadel, ze zitten voor geen meter, zijn niet aan te singelen, de beugels krijg je niet naar beneden etc. het enige voordeel is dat je er met een nat doekje overheen kan en hij is schoon.

verder wil ik de goedkope zadels ff verdedigen, ik rij al 5 jaar met een zadel wat me 200 gulden heeft gekost (dit was inclusief hoofdstel) van het hoofdstel is alleen het lusje van de spère eraf en het zadel heeft aan de linkerkant bij de singelstoten een nieuw stikje gekregen omdat het draad van de naad kapot geschuurd was, en daar word al die tijd 5 a 6 keer per week mee gereden.


Hioer ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb een wintec, hij ligt super op mijn haflinger, het zit als een kussentje maar toch niet dat je onderuit gezakt gaat zitten.. ik heb totaaal geen proiblemen met beugels en singel hoor

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re: Zadel €100 en zadel €1000! (Wat doen julie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:57

cece schreef:
Sja, ligt eraan wat je met je paard doet.. Als je nou alleen een beetje rondrijdt is een S&K'tje of een zadelmarkt zadeltje wel prima. Zorg alleen wel dat hij goed past!!!
Maar als je echt wilt gaan dressuren oid heb je toch echt een beter zadel nodig.
Ik had eerst ook een S&K zadel (gekregen bij aankoop), maar ik ben niet echt het type dat rondhobbelt.. Dus voor mij past dan gewoon een duurder zadel
Tweedehands is ook een optie trouwens. Of laat anders even een zadelmaker komen, die heeft ook goedkopere (tweedehands) zadels.


Als je een goedkoop zadel hebt, kun je ook nog wel dressuren hoor. Misschien heb je dan gewoon wat minder geld om te besteden. Als je zadel goed past en lekker zit, dan maakt het niet uit hoe duur een zadel is. (kwaliteit niet meegerekend)

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:44

Als hij goed ligt en lekker rijd plus nog eens goeie kwaliteit heeft, neem ik die van €100,-
Doe ik zowiezo, want heb het geld niet.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:23

Mijn zadel was maar 260 euro prima ding! wel 2de hands maar zit en ligt super, dus je moet gewoon goed zoeken

Anoniem

Re: Zadel €100 en zadel €1000! (Wat doen julie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:52

VSW --> HAR.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:44

ik heb wel eens gereden op goedkoope zadels nou werkelijk mijn kont was vierkant!. en op duure zadels kan ik gerust uren rijden. dus ik zou kiezen voor ene prijs van ongeveer 700/800 euro