Verschil tussen bustrens en watertrens..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_bonny_
Berichten: 356
Geregistreerd: 25-04-06

Verschil tussen bustrens en watertrens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 23:16

Hallo

Ik rij nu met een bustrens op mn paard.
Mn paard luisterd er prima op hoor,maar wil een zachteren bit proberen.
Ook omdat de meisje wat erop rijd niet geheel der handen stil kan houden..
Nu heb ik een dubbelgebroken watertrens gekocht en is zachter heb ik me laten vertellen..

Maar wat is nou precies de bijwerkingen van de 2 bitten?
Tja mn paard is altijd al op bustrens gereden ook toen we der kochten..dus help...

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:29

Het is dan meer een verschil tussen enkel gebroken en dubbelgebroken... Een dubbelgebroken komt minder tegen het gehemelte aan als er druk op staat.....

Ik heb mij laten vertellen dat paarden die wat drukker zijn met hun hoofd beter op een watertrens lopen (Rij er zelf ook mee) En paarden die een rustige hoofd houding hebben vaak lekkerder lopen op een bustrens.....

Je hebt ook van die teugel dingen (weet ff niet hoe ze heten) die mensen met onrustige handen gebruiken....

Edit: Ze heten Soft hand teugelhulp...

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:10

Persoonlijk zou ik niet van bit veranderen als ik er geen reden voor heb. Als je paard er lekker op loopt, waarom zou je dan veranderen.

Overigens is een bustrens een benaming voor een trens waarbij de bitringen vastzitten, zoals deze:
Afbeelding
Dit is een enkelgebroken bustrens.

Een watertrens is een trens waarbij de bitringen door het mondstuk zitten en kunnen draaien (om het maar even krom uit te leggen), zoals deze:
Afbeelding
Dit is een enkelgebroken watertrens.

Verder sluit ik me aan bij Saffier, de uitvoering ervan; dubbelgebroken-, enkelgebroken of ongebroken i.c.m. de ruiterhand bepaald de inwerking ervan.

Mijns inziens kun je beter energie steken in het verbeteren van de houding van je bijrijdster, dan in het kopen van andere bitten.

'Never change a winning team' wordt wel gezegd (en is ook al eerder voorbij gekomen in een dergelijk topic.

cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:41

Met een watertrens kan een paard wat meer met het bit spelen door de losse ringen. Dat vinden veel paarden prettig, maar soms kan er ook een velletje tussen blijven klemmen, en dat is niet fijn!

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:50

Waarom je bit veranderen als het goed gaat?

Het is enkel de ringen die verschillend zijn, net als wat cremellogek zegt. voor de rest is de inwerking vrijwel hetzelfde.

Ik zou gewoon met je bustrens blijven rijden, jij en hij (of zij) zijn dat gewend en als dat goed aanvoelt zou ik het niet veranderen.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:02