Bit ECHT niet in willen doen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Bit ECHT niet in willen doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 23:07

Ik snap het niet .

sinds een maandje, wil Zenith het bit ECHT niet meer innemen.

achteruitlopen, hoofd zo hoog mogelijk omhoog gooien, echt alles om hem niet in te hoeven .

ik begin rustig, maar daarna word ik steeds bozer, en staan we met z'n drieen om hem heen, de een houdt zijn hoofd vast, de ander duim in zijn mond, en het ander doet het bit erin.

maar ook dit laat hij niet meer toe, ik snap het gewoon niet, ik ben langer met het bit bezig dan met rijden, zo gaat de lol er echt af.

laast heb ik zelfs de ene bakstuk los moeten maken, bit door de mond moeten 'trekken' en weer vast moeten maken, ook niet echt vriendelijk dus.

iemand tips ?

xxx

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Bit ECHT niet in willen doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:16

Ik zou de tanden eens na laten kijken door een paardentandarts of de veearts. Mischien kun je een poosje bitloos gaan rijden, dan kan de boel een beetje rusten. En dan voorzichtig weer proberen.

pmarena

Berichten: 48181
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:39

Jeetje mina , en dan ga je TOCH dat bit er in proppen steeds ???

Er wel eens aan gedacht dat het dier misschien pijn heeft ?

Als een paard ineens geen bit meer in wil , zal hij daar vast een goede reden voor hebben. En meestal is pijn een erg goede reden daarvoor.

Pijn in de mond door een ontsteking , wondje of zere kies , of misschien heb je wel een bit dat niet goed in de mond past ?

Is er al een paardentandarts bij geweest om dat dier eens na te kijken ?

Een bit is sowieso al middeleeuws , dat stuk staal in dat bekkie.
Maar dat je geen lichtje gaat branden als een dier ineens zo reageerd is echt heel erg , dat je dan gewoon doorgaat met dwingen.

Sorry als dit bot overkomt , maar iemand zal het moeten zeggen want als het paard het zegt is het niet duidelijk genoeg blijkbaar....

Ik zou als een speer de tandarts erbij halen zodat die kan kijken wat er aan de hand is , grote kans dat je dan te weten komt waarom het dier het bit niet meer in wil.

Het zal de eerste niet zijn die een nare wond in z'n bekkie heeft en van wie de eigenaar zich dan doodschaamt dat hij niet naar het paard geluisterd heeft....

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 10:02

Tandarts is onderweg .

maar het punt is, het lijkt aanstellerij, want, met opzadelen flipt hij ook al zo.

en, bitloos hoofdstel is ook al onderweg !

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Bit ECHT niet in willen doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:14

Met opzadelen doet hij ook zo??? Mischien moet je je paard toch eens helemaal na laten kijken. Lijkt me toch niet de juiste manier van omgaan met je paard. Dwingen om het bit in te doen en dandwingen het zadel er op. Het lijkt me vreselijk als je zo'n verstandhouding hebt met je paard. Het is een levend wezen geeft fiets of en auto waar je zomaar wat mee kunt doen. er is altijd een reden voor wat hij doet.

Je roept dat er voor jou zo de lol af gaat, wat denk je van je paard, dat die het wel nog leuk vind?

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 11:19

De ostheopaat is pas geweest.
maar ik zal hem na laten kijken.

@ Cookies, ik heb nou al denk ik 1 week niet gereden, omdat het gewoon niet gaat met opzadelen, dus ik ga hem echt niet dwingen hoor .

maar wat ik dan niet snap, met het rijden, is alles ok, en loopt hij meestal lekker ontspannen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:23

emmaatjuh schreef:
maar wat ik dan niet snap, met het rijden, is alles ok, en loopt hij meestal lekker ontspannen.

Let op hoor:
Je paard/pony geeft jou alle signalen dat er iets aan de hand is. Hij laat je weten het bit niet in te willen, en toch gaat dat bit er met alle geweld in. Hij laat je weten het zadel niet op te willen, en toch gaat dat zadel er hoe dan ook op. Resultaat: hij legt zich er maar bij neer, jij luistert toch niet naar hem, hij gaat door z'n eigen tolerantie- c.q. pijngrens heen.....
Wellicht voelt het voor jou als 'ontspannen', maar dat betwijfel ik sterk...!

pmarena

Berichten: 48181
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:06

Misschien is het niet eens het zadel of hoofdstel zelf , maar geeft het dier geowonweg aan dat hij niet wil gaan rijden ?

Dat hij niet wil kan komen door pijn , maar ook omdat hij "zich aanstelt" en geen zin heeft.

Kun je wel zeggen : hij moet niet zeuren , hij maakt maar zin , hij heeft maar te luisteren.

Maar wil je dat , gaan rijden met een paard dat er geen lol in heeft ?

Ben je misschien teveel bezig met trainen waarbij het paard steeds netjes moet lopen , teveel aan het oefenen en bijschaven aan dingen , te veel hetzelfde soort werk waardoor het voor het dier gewoon echt niet leuk meer is ?

Ook daarvan kunnen ze in verzet komen , zou je zelf ook doen als je steeds iets moet doen wat je echt niet leuk vindt...

Misschien eens tijd om wat meer ontspanning , lol en afwisseling erin te gooien , gewoon met een lang teugeltje een lekkere relaxedte rit maken ofzo waarbij je niks vraagt van het paard maar gewoon samen lol hebt ?

Of doe je dat al

Je hoeft ook niet altijd te gaan rijden , kunt ook gewoon een keer dat paard pakken om lekker een wandeling te maken aan de hand , wat grazen onderweg , wat enge dingen bekijken , laten merken dat je blij met hem bent en dat hij braaf is ook bij kleine dingen.

Misschien mankeert het daar wat aan , dat hij gewoonweg te weinig lol heeft in z'n werk en daardoor zich gaat verzetten omdat hij al weet wat hij zal moeten doen als dat hoofdstel en zadel eraan komen ?

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Bit ECHT niet in willen doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:10

En als na alle onderzoeken, testen etc. toch blijkt dat het paard het gewoon niet in wil uit bijv. koppigheid, ofzo , moet je er gewoon een beetje appelstroop of honing opsmeren, werkt perfect hoor!

Whisje
Berichten: 43
Geregistreerd: 18-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:12

Ja, idd met een beetje appelstroop proberen het bit in doen,

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 15:58

Dankjulliewel voor de reacties !

Ik heb er erg veel aan, we laten hem sowieso onderzoeken, als daar niks uitkomt, dan kijken we verder .

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:08

het kan ook iets geestelijks zijn he
de pony hier heeft zadeldwang en had het vroeger zo erg dat we met 3 man moesten opzadelen en ze zo hoog steigerde dat ze soms zelfs omklapte bij het opzadelen
Na heeel veel geduld en toch streng te zijn gebleven is het wel gelukt. we kunnen haar nog steeds niet vastzetten met opzadelen ( hangt ze zichzelf op) maar gewoon los is er geen probleem meer mits je het rustig doet.

een kleine tip die hier goed heeft geholpen, stel hij is opgezadel, ga halverwege het rijden er af en toe het zadel even af en er weer op.
geen idee wat er zo bijzonder aan is, maar onze pony accepteerde dat zo goed toen, dat dat heel erg heeft geholpen om haar psychisch te helpen dat zo'n singel en zadel niet eng is.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:22

En weer spreken we hier over iemand die PERSE wilt rijden en niet aan het paard denkt.

Waarom dat bit er toch steeds inproppen?Al ooit gedacht dat een paard ook een wil heeft en ook wel eens pijn kan hebben?

Met 3 man?Sorry maar als jij mijn dochter zou zijn zou je van mij geen paard meer krijgen.

De 1ste keer lukt het opeens niet,ok,dan probeer je het de volgende dag weer,gaat dat niet en kan iemand anders het ook niet doen->tandarts laten komen.

Ik zie dat dit paard problemen heeft met opzadelen,mag ik je eens voorstellen om je paard eens laten na te kijken?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:25

Waarom wil je dan zo nodig een bit in?
Paarden doen dingen niet om te pesten, of ze hebben pijn of ze hebben en slechte ervaring

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:26

emmaatjuh schreef:
Tandarts is onderweg .

maar het punt is, het lijkt aanstellerij, want, met opzadelen flipt hij ook al zo.

en,
bitloos hoofdstel is ook al onderweg !



Ohja?Vast zodat je weer lekker kan gaan rijden zal je bedoelen?

Leg dat bitloos hoofdstel nog maar aan de kant en ga liever grondwerk doen.Zo te lezen heeft het paard ook geen vertrouwen in je(zal ik ook niet doen moest ik altijd een bit met geweld ingepropt krijgen)en met bitloos hoofdstel zal dat niet verbeteren.

Sorry als ik bot overkom maar zoiets gaat er bij mij NIET in

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 07:13

Armaris schreef:
En weer spreken we hier over iemand die PERSE wilt rijden en niet aan het paard denkt.

Waarom dat bit er toch steeds inproppen?Al ooit gedacht dat een paard ook een wil heeft en ook wel eens pijn kan hebben?

Met 3 man?Sorry maar als jij mijn dochter zou zijn zou je van mij geen paard meer krijgen.

De 1ste keer lukt het opeens niet,ok,dan probeer je het de volgende dag weer,gaat dat niet en kan iemand anders het ook niet doen->tandarts laten komen.

Ik zie dat dit paard problemen heeft met opzadelen,mag ik je eens voorstellen om je paard eens laten na te kijken?


Nou sorry hoor.
Maar hoe kan jij zien dat ik op hem rijd?
ik ben nu gestopt met rijden, en ga ook niet naar mijn lessen.

Omdat het zo ineens kwam, dachten WIJ, [dus nog meer mensen die er verstand van hebben] dat het aanstellerij was, dus nog een keer geprobeerd, aangezien de vorige eigenaaresse het aan heeft geleerd met een snoepje [bit indoen] en ik dit dus niet zo doe, dat hij daarom weigert het bit aan te nemen.

sorry, ik vind dat je niet te snel mag beoordelen, jij weet niet hoe ik met mijn paard omga ed, en ik vind dat je dat ook niet uit een zinnetje kan halen, ik ben misschien fout geweest, door hem er steeds weer in te proppen, maar nu heb ik zelf ook gemerkt dat het waarschijnlijk geen aanstellerij meer is, DUS we laten hem nakijken.

spretje
Berichten: 324
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: hapert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:34

hoi Emma, dat bitloos hoofdstel is echt gen oplossing hoor, ten eerste weet ik niet of je er wel mee mag rijden op wedstrijd en ten tweede, het is geen kwestie van aandoen en wegrijden, je zult hem er weer opnieuw mee moeten inrijden, want de hulpen die hij dan krijgt snapt hij dus niet, hij is immers heel anders ingereden. Dat je wel effe goed beseft dat dit heel veel tijd kan gaan kosten, omdat je alle hulpen van begin af aan weer moet aanleren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:43

Armaris schreef:
Ohja?Vast zodat je weer lekker kan gaan rijden zal je bedoelen?


Misschien moet jij mensen eens niet volledig de grond in stampen en afzeiken maar even lezen. Ze laat alles en iedereen al komen om het paard te onderzoeken, schaft een bitloos hoofdstel aan om te kijken of dat beter gaat, doet gewoon haar best om het nu op te lossen en ziet geloof ik ook wel in dat met drie man een paard dwingen 't bit aan te nemen niet de juiste manier is.. ze doet haar best!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:44

spretje schreef:
hoi Emma, dat bitloos hoofdstel is echt gen oplossing hoor, ten eerste weet ik niet of je er wel mee mag rijden op wedstrijd en ten tweede, het is geen kwestie van aandoen en wegrijden, je zult hem er weer opnieuw mee moeten inrijden, want de hulpen die hij dan krijgt snapt hij dus niet, hij is immers heel anders ingereden. Dat je wel effe goed beseft dat dit heel veel tijd kan gaan kosten, omdat je alle hulpen van begin af aan weer moet aanleren.


Je stuurt voor het grootste deel met je benen en zit, je hoeft dus lang niet alle hulpen van begin af aan opnieuw aan te leren.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:46

Om bitloos te gaan rijden moet je eerst een aantal 'afspraken' maken met je paard, maar opnieuw beleren hoeft echt niet. Eigelijk zou je die 'afspraken' ook moeten maken als je met bit gaat rijden, maar de meeste doen dat niet, bij bitloos is dat net even belangrijker ivm veiligheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:53

Als een paard goed is in gereden snapt het wijken voor druk ook. Dan snapt hij bitloos ook. Helemaal op nieuw inrijden is echt niet nodig als hij gewoon goed op gevoed is en wijkt voor druk. Bovendien rij je met of zonder bit voornamelijk met je benen en je zit. Tuurlijk het paard zal het even moeten door krijgen en hij zal het de eerste keer nog niet helemaal perfect doen. Maar gedult is een schone zaak.

Maar ergens denk ik dat bitoos niet alles oplost. Als hij zo door het lint gaat met opzadelen en alles zal dat niet aan alleen het bit liggen. En ik denk dat hij na het met drie man het bit in zijn mond proppen het rijden niete cht meer leuk zal gaan vinden.

Zijn gezondheid nakijken is 1 ding, maar vergeet niet dat hij zijn vertrouwen terug moet krijgen. En als al die mensen zeiden dat hij zich gewoon aanstelde, begin ik eerlijk gezegd aan die mensen te twijfelen. (niet aan vallende of beschuldigend bedoelt hoor !) Maar een paard zal gewoon nooit bedenken, vandaag heb ik niet zo'n zin, laat ik maar lekekr gaan dwars liggen. Daar is meer voor nodig.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:56

Het kunnen heel veel dingen zijn. Slecht passend harnachement, pijn, het werk niet aan kunnen (geestelijk of lichamelijk), het werk absoluut niet leuk vinden door het een of ander...

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:01

spretje schreef:
hoi Emma, dat bitloos hoofdstel is echt gen oplossing hoor......., het is geen kwestie van aandoen en wegrijden, je zult hem er weer opnieuw mee moeten inrijden, want de hulpen die hij dan krijgt snapt hij dus niet, hij is immers heel anders ingereden. Dat je wel effe goed beseft dat dit heel veel tijd kan gaan kosten, omdat je alle hulpen van begin af aan weer moet aanleren.


Dit is niet altijd zo. Ik heb laatst mijn bitloos op mijn merrie van 13 gedaan (die is altijd met bit gereden) en die reed meteen netjes. Luisterde naar alle hulpen en liep zelfs nog beter aan de teugel en achteruit dan met bit. Ook de ruin van mijn stalgenootje snapte in een keer alle hulpen van het bitloos.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:03

WildWings schreef:
Armaris schreef:
Ohja?Vast zodat je weer lekker kan gaan rijden zal je bedoelen?


Misschien moet jij mensen eens niet volledig de grond in stampen en afzeiken maar even lezen. Ze laat alles en iedereen al komen om het paard te onderzoeken, schaft een bitloos hoofdstel aan om te kijken of dat beter gaat, doet gewoon haar best om het nu op te lossen en ziet geloof ik ook wel in dat met drie man een paard dwingen 't bit aan te nemen niet de juiste manier is.. ze doet haar best!!!


Ik stamp mensen de grond niet in en zit ze niet af te zeiken.
Ok ze schaft een bitloos hoofdstel aan,doet het aan en gaat ermee rijden en het probleem is opgelost.Fijn maar nu weten we nog niet wat er aan de hand is.

En als je even verder leest op bokt zie je nog anderen die zo reageren in het belang van het paard maar nog erger!

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:36

PP -> VMR