Zadelproblemen, wie weet raad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Zadelproblemen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 10:56

Ik heb mijn paard eerst met een Wintec 500 dressuur gereden, en dat zadel lag goed. Tussendoor ook wel eens met een Wintec Isabell Werth van iemand anders gereden, en dat zadel lag ook goed.

Ik wou echter liever een lederen zadel, dus een zadelmaker uit de buurt met een goede reputatie opgebeld, en die is zadels komen passen. Er waren twee zadels uit de vooropgestelde prijsklasse die goed lagen volgens hem: de Wintec Isabell Werth en de Kentaur Medea II. Ik ben dan voor de Kentaur Medea II gegaan, aangezien dat een veel mooier zadel was en ik een voorkeur had voor leder. Ik heb toen wel even met alle zadels gereden, maar ik had veel beter moeten opletten, daar ben ik zwaar in de fout gegaan.

Toen ik de keren erop met die Kentaur reed had ik steeds het gevoel dat mijn rechterstijgbeugel iets langer was dan de andere. Mijn instructrice was op dat moment in zwangerschapsverlof, en ik had tijdelijk les van een kennis, en zij dacht dat dat met mijn stijgbeugelriemen te maken had, dus niet verder over nagedacht helaas. Ik had natuurlijk direct moeten teruggaan met dat zadel, maarja, gedane zaken nemen geen keer.

Ondertussen ben ik van lesgever veranderd, bij hem het probleem ook aangekaart, en die heeft dan mijn ene stijgbeugel een gaatje korter gemaakt dan de andere, zodat ik wel het gevoel had dat ze even lang waren (terwijl dat dus niet meer zo was). Hierdoor kwamen ze ook even laag te hangen (als je van de voorkant kijkt).

Dat bleef echter maar door mijn hoofd malen. Aan het zadel kon ik niets scheef ontdekken (kussen die niet even dik waren ofzo, maarja, ik ben geen zadelmaker) en mijn stijgbeugelriemen waren tot op de mm even lang. Zadel op de blote rug gelegd en toen zag ik dat het veel te ver naar rechts lag op de rug. Mijn redenering was: aangezien ik toch recht op mijn paard probeer te zitten, en mijn zadel teveel naar rechts ligt, ga ik niet in het midden van mijn zadel zitten maar meer naar links in de zadel, waardoor de rechterstijgbeugel langer lijkt. Als je van voor het paard kijkt hangt de rechterstijgbeugel lager. Voor de volgende les had ik niet opgezadeld, instructeur gevraagd om mee te kijken, en idd, zadel ligt veel te ver naar rechts.

Dus zadelmaker gebeld, en de zoon (zit mee in de zaak) is dan komen kijken. Eerst sputterde hij tegen, het zou aan mijn paard liggen enz, maar dan moest hij toch toegeven dat het veel te ver naar rechts lag en dat het zadel wsch scheef was. Hij heeft mijn zadel dan meegenomen, ze gingen het uit elkaar halen om te kijken of ze het probleem zelf konden verhelpen en anders gingen ze het terugsturen naar de fabrikant. De vader heeft het zadel dat uit elkaar gehaald en zegt dat hij er niets scheef kan aan vinden. Hij zegt dat het aan het paard moet liggen of aan de ruiter die scheef zit. Hij stelde voor om zelf eens langs te komen en te kijken wat hij kon doen, hij sprak over iets onder het zadel leggen dat aan de andere kant dikker is dan aan de andere kant, om te compenseren dat ik zo scheef zit op mijn paard. Aan het zadel kon hij niks doen want hij wil niet scheef maken wat recht is, zegt hij. Fijn dat hij door de telefoon kan zien dat ik zo scheef zit, want dat was zijn conclusie uiteindelijk, dat het ongetwijfeld aan mij lag Ik wil best accepteren dat ik niet 100% recht zit, maar het zadel ligt ook zo scheef als ik twee meter van mijn paard sta dus hoe kan dat nu aan mij liggen

Ik heb dan zelf voorgesteld dat ik eerst eens met een ander zadel zou proberen en ben dan de Wintec Pro dressuur van een vriendin gaan halen die ik tijdelijk mag gebruiken, en natuurlijk, dat zadel ligt wel goed. Gisteren had ik les, mijn lesgever nog eens laten kijken, en idd, dit zadel ligt goed en ik zit er recht op.

Dus tja, het kan nu toch niet anders dan dat het aan dat zadel ligt???

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

En wat moet ik nu doen met die zadelmaker? Hij beweert dat het zadel recht is en dat hij er verder niets aan kan doen, tenzij er langs één kant iets onder leggen om mijn scheefheid te compenseren, maar sorry, dat vind ik onzin, alle andere zadels waar ik al mee gereden heb liggen wel goed.

Ik ben geneigd om die Kentaur te verkopen en een ander te kopen (Wintec Isabell Werth of misschien de lederen versie, de Bates, gewoon omdat ik weet dat die zadels wel goed liggen) om van alle miserie vanaf te zijn. Maar de zadelmaker heeft mij dat zadel enkele maanden geleden verkocht met de belofte dat ik altijd mocht terugkomen als er iets niet ok was en dat zij dat dan zouden verhelpen, dus eigenlijk vind ik dat zij een oplossing moeten voorstellen.

Iemand advies?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Zadelproblemen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:19

Ik zou hem toch gewoon langs laten komen, dan kan hij het probleem ter plaatse bekijken en een oplossing bedenken.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Zadelproblemen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:46

Misschien een andere zadelmaker er naar laten kijken.
Kijken wat die er van zegt.

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:00

Zadelmaker hoort ervoor te zorgen dat je zadel goed ligt op de rug van je paard.
Ik zou hem dus laten langskomen om het probleem te verhelpen danwel jouw zadel om te ruilen voor een zadel dat wel goed past.