Ik ben al een poos opzoek naar wat meer informatie over bitten en hun werking. Dat de dunne bitten scherper werken en de dikkere minder scherp weet ik.Maar voor de rest: Wanneer een enkel gebroken wanneer dubbel gebroken of zelfs een stang.
Wie weet er wat over de werking ervan. Ik rij nu al jaren met een bustrensje wat ik soms afwissel met een watertrens.
Mijn vragen Hoe werkt, en wanneer ( dus jong paard, moeilijk in de mond enz):
enkelgebroken dubelgebroken * met een plat middenstuk * met een dikker middenstuk stang * recht * gedraaid
Watertrens D trens Bustrens
Wie kan er antwoord opgeven of me naar een site doorverwijzen ?
Ik ben al een poos opzoek naar wat meer informatie over bitten en hun werking. Dat de dunne bitten scherper werken en de dikkere minder scherp weet ik
is niet altijd waar. Ik heb een heel dun robart? bitje. Iedereen denkt dat het een onderlegtrens is maar dat is het niet. Vergeleken met de andere bitten die we hebben is het bit veel vriendelijker en kan het op verschillende plaatsen draaien.
Ik rijd zelf het liefst met een dubbel gebroken bit met een plat tussen stukje. Bij een enkel gebroken bit krijg je zo'n notenkraker effect. Vind dubbelgebroken iets fijner voor het paard. D trens heb ik zelf nog nooit gebruikt maar weet wel dat het bit wat stiller in de mond ligt en je het bit niet door de mond heen kunt trekken. Bij een bustrens zitten de ringen vast, water trens heeft losse ringen, dat vind ik zelf wat minder prettig omdat het velletje er tussen kan blijven hangen.
Meer kan ik er niet over zeggen. Op www.google.nl kun je vast genoeg info vinden.