Wat onder aansnoerneusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Wat onder aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:26

Ik heb nu voor Jolly een hoofstel met aansnoerneusriem, maar nu zie ik heel vaak dat mensen daar een soort 'lapje' (weet er geen beter woord voor) onder doen.

Zijn deze ergens te koop? Bij een ruitersportzaak bijvoorbeeld, of zijn dit meestal gewone doekjes/lapjes?

Ik hoop dat jullie het zo snappen

Clauwtje

Berichten: 1150
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Brielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:36

Nou ik heb misschien wel een idee wat je bedoeld.Ik denk dat je een lapje bedoeld voor een verbrand neusje te voorkomen(weet daar zelf niet zoveel van af )Het lijkt mij dat je die gewoon in de ruitersportzaak kunt kopen

Robinn_
Berichten: 37
Geregistreerd: 10-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:38

ja, dat hoeft niet altijd, ik hoef het bij mijn hoofdstel niet, er zitten geen wondjes ofzo na het rijden. ik weet niet of mensen het daarom doen, maar ik dnek dat dat is om drukplekken te verzachten ( omdat de neusriem vaak wat strakker zit ) Ik denk dat je het bij de ruiterzaak best kunt vragen, maar net zo goed een lapje katoen zelf uit kunt knippen ofzo. ik weet t verder niet. succes XxX

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:39

Clauwtje schreef:
Nou ik heb misschien wel een idee wat je bedoeld.Ik denk dat je een lapje bedoeld voor een verbrand neusje te voorkomen(weet daar zelf niet zoveel van af )Het lijkt mij dat je die gewoon in de ruitersportzaak kunt kopen

Nee dat bedoel ik niet, ik bedoel aan de onderkant van het hoofd.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:40

als je de neusriem AANSNOERT kan het wel eens zijn dat er gevoelige plekken of wantjes komen.
indien je de neusriem gewoon gebruikt zoals het moet, is dat ;echt niet nodig (of je moet een héél gevoelig paard hebben)

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:40

Robinn_ schreef:
ja, dat hoeft niet altijd, ik hoef het bij mijn hoofdstel niet, er zitten geen wondjes ofzo na het rijden. ik weet niet of mensen het daarom doen, maar ik dnek dat dat is om drukplekken te verzachten ( omdat de neusriem vaak wat strakker zit ) Ik denk dat je het bij de ruiterzaak best kunt vragen, maar net zo goed een lapje katoen zelf uit kunt knippen ofzo. ik weet t verder niet. succes XxX

Bij mij zitten er ook geen wondje na het rijden hoor maar ik dacht als het beter is, waarom dan niet he

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:40

Bedoel je écht op de neusriem? Of bedoel je de kinbeschermer? Meestal zit een kinbeschermer standaard op een aansnoerneusriem, maar die zal je vast wel los kunnen kopen.

[edit]

Even voor de duidelijkheid, dit bedoel je als ik het goed heb:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 20-06-06 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:41

Maris89 schreef:
Bedoel je écht op de neusriem? Of bedoel je de kinbeschermer? Meestal zit een kinbeschermer standaard op een aansnoerneusriem, maar die zal je vast wel los kunnen kopen.

Ja er zit wel een kinbeschermer aan, maar ik zie vaak dat daar nog een zacht stukje stof onder zit zeg maar.

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:43

melmel schreef:
Maris89 schreef:
Bedoel je écht op de neusriem? Of bedoel je de kinbeschermer? Meestal zit een kinbeschermer standaard op een aansnoerneusriem, maar die zal je vast wel los kunnen kopen.

Ja er zit wel een kinbeschermer aan, maar ik zie vaak dat daar nog een zacht stukje stof onder zit zeg maar.


Ja ik begrijp wat je bedoelt, op mijn hoofdstel zit het wel standaard, al doe ik de neusriem niet eens zo straks dat het nodig is. Je zou het eens kunnen vragen.

[edit]

Bij de online ruitersportzaken kan ik het iig niet vinden .

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:26

Ik had er bij mij paard een lamsvellen bontje tussen zitten. Mijn paard had een erg gevoelige huid en kreeg snel wondjes ik heb een gewoon lamsvellen neusbontje gebruikt en daar een stukje van af geknipt dat hij wat smaller werd en die er om gedaan, fotos kun je vinden in mn onder schrift

Rafiki8

Berichten: 726
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Steenbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:05

Je kan er ook een stuk onderlap onder doen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:08

Als je je neusriem sluit zoals het hoort (en dus niet aansnoert!) hoef je er geen lapje onder te doen.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:36

Je hoeft er inderdaad niks tussen te doen.
Maar mijn pony is ook zo'n wildebras dat ze er al wondjes heeft.
als er een wondje zit doe er ik ook een bontje onder

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:39

Urielle schreef:
Als je je neusriem sluit zoals het hoort (en dus niet aansnoert!) hoef je er geen lapje onder te doen.


dat geld niet voor iedereen. Mijn paard kreeg van een gewoon halster al plekjes en had snel wondjes op zn hoofd

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:03

Breitling schreef:
Urielle schreef:
Als je je neusriem sluit zoals het hoort (en dus niet aansnoert!) hoef je er geen lapje onder te doen.


dat geld niet voor iedereen. Mijn paard kreeg van een gewoon halster al plekjes en had snel wondjes op zn hoofd


same here!

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:21

Meestal is dat toch door zweet wat niet goed weggewassen wordt of door een slechte kwaliteit leer

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:41

Urielle schreef:
Meestal is dat toch door zweet wat niet goed weggewassen wordt of door een slechte kwaliteit leer


Zie je toch verkeerd, hoor. Sommige paarden ( en mensen) hebben nu eenmaal een gevoeligere huid dan anderen. Ik heb bv snel blauwe plekken, waar een ander niets aan over houdt.

en slecht kwaliteit leer? weet het niet van Pasha, maar Breitling heeft goed spul, qua leer.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:42

nee, hoor. Heb een duur onderlegd BR hoofdstel, en mijn paard is heel schoon. Maar met een engels volbloed, met een super dun vel ( heeft zomers ook bijna geen haar op het hoofd) heb je wat eerder schuurplekjes dan met een kwpn-er met dik vel.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:15

Meestal wordt het toch wel gebruikt om geen wondjes te veroorzaken bij het hard aansnoeren van de neusriem.
Kijk maar eens naar topruiters, die hebben dat vaak bij goed aangesnoerde paarden.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:01

ontstaan wondjes ook niet vlug als je de neusriem te los doet?
dat hij zeg maar, door de beweging schuurt en zo de huid openschuurt?
terwijl als je het wat strakker vastdoet het stil blijft liggen en dus niet kan wrijven?
halsters hangen meestal ook vrij los om het hoofd...

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:04

Urielle schreef:
Als je je neusriem sluit zoals het hoort (en dus niet aansnoert!) hoef je er geen lapje onder te doen.

.
Wat houd sluiten zoals het hoort in?

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Wat onder aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:32

Gewoon niet te strak, je moet er nog wel 2 vingers tussen kunnen doen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:46

imd schreef:
Urielle schreef:
Als je je neusriem sluit zoals het hoort (en dus niet aansnoert!) hoef je er geen lapje onder te doen.

.
Wat houd sluiten zoals het hoort in?


Zoals het er staat: de neusriem niet gebruiken om die hele kop dicht te snoeren, zoals sommige mensen doen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:48

Pascha schreef:
nee, hoor. Heb een duur onderlegd BR hoofdstel, en mijn paard is heel schoon. Maar met een engels volbloed, met een super dun vel ( heeft zomers ook bijna geen haar op het hoofd) heb je wat eerder schuurplekjes dan met een kwpn-er met dik vel.


Ik geloof je wel hoor
maar ik vind het wel apart dat ik bij al die paarden nog nooit schuurplekken heb gehad, en daar zaten heel wat Engels volbloeds tussen, geschoren en al

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:12

Ooh, dan doe ik het wel goed