schoudervrijheid; dressuurzadel vs springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

schoudervrijheid; dressuurzadel vs springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:58

Als een paard in z'n beweging gehinderd wordt bij het naar achter gaan van z'n voorbenen door een dressuurzadel. Kan een springzadel dan meer bewegingsvrijheid geven, of maakt dat het alleen maar erger??

cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:15

Niemand enig idee??

_MV_

Berichten: 413
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:22

Kan misschien wel maar mijn ervaring is dat bij een springzadel de zweetbladen meer naar voren staan en daarbij dus ook de schouder van het paard kunnen belemmeren. Dit is wel afhankelijk van het merk en type zadel. Mijn paard loopt beter met mijn dressuurzadel op zijn rug omdat deze hem meer schoudervrijheid geeft. Met mijn springzadel was dit niet het geval. Nu heb ik voor het springen een veelzijdigheidszadel waarvan de zweetbladen niet over zijn schouder komen. Ik denk een kwestie van het juiste zadel (merk en type) vinden. Zou gewoon het een en ander uitproberen.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:13

Ik heb bewust voor een dressuurzadel gekozen bij mijn fjord, omdat hij al zo enorm veel front heeft, was ik 'bang' dat een vzd naar achter 'gelopen' zou worden, doordat hij ook nog eens behoorlijk kort in de rug is.

Lin4Life

Berichten: 942
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:28

Een springzadel leunt altijd iets meer op de schouder dan een dressuurzadel.
Een dressuurzadel hoort net achter de schouder te lggen terwijl een springzadel juit iets op de schouder ligt doordat deze verder naar voren ligt en ook de zweetbladen naar voren heeft.
Zo heeft een paard dus met een dresuurzadel meer schoudervrijheid.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: schoudervrijheid; dressuurzadel vs springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:57

vaak ontkom je er met een springzadel niet aan, dat het wat over het schouderblad heen ligt. ja, dat beperkt de beweeglijkheid wel wat. een dressuurzadel hoort achter de rand van het schouderblad te liggen, en heeft dat "probleem" dus niet.
vraag een goede zadelmaker/-passer erbij voor deskundig advies. dat beteknt dus niet 1 model passen, maar misschien wel 10.
succes!

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: schoudervrijheid; dressuurzadel vs springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:10

Ik ga mee met wat er hierboven wordt gezegd. De zweetbladen van een dressuuur zadel lopen vertikaal en recht naar beneden en het zadel kan dus precies achter de schouders worden gelegd. Bij een springzadel is dat vrijwel onmogelijk door de veel grotere en rondere zweetbladen. Die kunnen bijna niet achter de schouder liggen, of je moet het zadel ongeveer op de kont van het paard leggen.
Bij dressuur is het ook belangrijker dat er meer schoudervrijheid is, omdat het daar meer om de gangen ed van het paard gaat. Bij het springen gaat het daar niet zo zeer om. Ook heb je daar je beugels veel korter...