Klein meisje op hengst laten rijden met touwtjes of elastiek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Klein meisje op hengst laten rijden met touwtjes of elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 17:42

titel zegt het al mijn nichtje gaat op onze hengst rijden maar ik denk dat hij net te sterk zou zijn voor haar moet ik hem iets omdoen denken jullie?

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:42

Waarom zou je er een hulpteugel aan hangen? Hoe oud is je nichtje? En hoe is je hengst? En hoe groot? Dat lijkt me nu even belangrijker.. hoe lang rijd je nichtje nu al?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:44

Als hij te sterk is moet je haar er niet op zetten.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:45

Als je denkt dat hij te sterk voor haar is zou ik haar er niet op laten rijden.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:47

Eens met Natasja91 & sronnie

marlin
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:51

ook mee eens, met de rest!

montiej
Berichten: 794
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:53

ik vind het eraan liggen
als ie nou super lief is kan het wel maar als hij wel eens een "streek" uithaalt zou ik het niet doen en hou lang rijd ze al dan?

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:54

Overigens vraag ik me nu af of je wel de werking van touwtjes en elastiek weet?

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:54

Als je denkt het niet af te kunnen zonder hulpteugels, zoek dan een andere, geschiktere ruiter/amazone.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:12

Als je er zelf bij bent, dan zou je kunnen overwegen haar de eerste paar keer met slof te laten rijden. Gewoon losjes houden, alleen voor noodgevallen gebruiken. Heeft ze hem teveel nodig, dan is het paard nog te moeilijk voor haar.
Gaat het na een paar keer beter en heeft ze vertrouwen dan kun je het afbouwen.
Voor een paar keer om te wennen en vertrouwen op te bouwen kan het helemaal geen kwaad.

_streepjes_
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:13

dit hangt heel erg af van het paard zelf, er zijn zo veel verschillende karkaters paarden, moet je zelf inschatten

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:15

Venetia schreef:
Als je er zelf bij bent, dan zou je kunnen overwegen haar de eerste paar keer met slof te laten rijden. Gewoon losjes houden, alleen voor noodgevallen gebruiken. Heeft ze hem teveel nodig, dan is het paard nog te moeilijk voor haar.
Gaat het na een paar keer beter en heeft ze vertrouwen dan kun je het afbouwen.
Voor een paar keer om te wennen en vertrouwen op te bouwen kan het helemaal geen kwaad.


Ik vind wel dat hier voorzichtig mee omgegaan moet worden, zeker als het meisje nog niet zo goed kan rijden kun je naar mijn mening ook beter geen slof gebruiken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Klein meisje op hengst laten rijden met touwtjes of elas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:17

Ik zou me er eerder eens in gaan verdiepen hoe het zit met aansprakelijkheid e.d. Je laat perslotte een minderjarige op jouw hengst rijden. Als het fout gaat zou de verzekering de eigenaar van de hengst wel eens aansprakelijk kunnen stellen.

Waarom zou je er trouwens aan beginnen als je denkt dat ze er niet sterk genoeg voor is? Dat is toch vragen om problemen.

__baron__

Berichten: 1152
Geregistreerd: 15-04-05
Woonplaats: dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:18

sronnie schreef:
Venetia schreef:
Als je er zelf bij bent, dan zou je kunnen overwegen haar de eerste paar keer met slof te laten rijden. Gewoon losjes houden, alleen voor noodgevallen gebruiken. Heeft ze hem teveel nodig, dan is het paard nog te moeilijk voor haar.
Gaat het na een paar keer beter en heeft ze vertrouwen dan kun je het afbouwen.
Voor een paar keer om te wennen en vertrouwen op te bouwen kan het helemaal geen kwaad.


Ik vind wel dat hier voorzichtig mee omgegaan moet worden, zeker als het meisje nog niet zo goed kan rijden kun je naar mijn mening ook beter geen slof gebruiken.



idd ik zou het aan iemand overlaten die er verstand van heeft en ook de ervaring

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:28

Als ze een paar keer met slof rijdt, en het daarna zonder afkan, kan er niet zoveel mis hoor.

Zelf is het bij mij ook zo begonnen. Gewoon voor de zekerheid in het begin de slof om. Na twee keer kon ie thuis af. Op ander terrein ook een keer of vijf met slof. Daarna nooit meer met een hulpteugel gereden. Dus het is goedgekomen met me hoor.
Maar die eerste keren moet je gewoon het vertrouwen hebben en met lef rijden. Dat heeft niet direct met goed rijden te maken, meer met zelfvertrouwen. En leren rijden moeten we allemaal nog, tenminste, ik leer iedere dag nog bij!
Zolang het verantwoord is is het mooi als dat meisje netjes kan leren rijden op de hengst.
Daar leer je vaak beter van rijden dan van een brave, nu wordt ze voor iedere fout afgestraft.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:02

als een paard te sterk is helpt een elastiek niet.
ik reed eens in de manege les, op een veel te groot en sterk paard (voor mij toch)
hij kreeg een stiek om, op een bepaald moment liep het paard met zen hoofd op de borst, en nog kon hij ertussenuit knijpen en beginnen bokken.
ben dan halverwege de les maar afgestapt...

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:23

@ venetia, Ik vind jou advies opzich wel aannemelijk, maar ik denk niet ten gunste komt van het paard. Misschien dat ik er compleet naast zit, maar ik vind het bericht niet echt overkomen alsof er vanuit ervaring gesproken wordt.

Mocht ik het fout hebben, dan is een slof inderdaad een tijdelijk oplossing en kan het inderdaad de eerste paar keer wat meer vertrouwen bieden.

*verder niet bedoeld om iemand af te kraken, ik denk gewoon vanuit het paard en ga op mijn eerste indruk af

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:27

ik houd persoonlijk niet zo van hulpteugeltjes enzow! en ik heb niet genoeg info om te kunnen oordelen of jou nichtje op die hengst kan.
Een hengst hoeft niet per definitie gemeen te zijn ofzo! hengsten halen wel eens streken uit, maar kunnen dit ook op hele andere manieren doen dan de ruiter eraf gooien etc, ze kunnen ook gewoon half ongemerkt onder het werk uitsneaken. Als de hengst zo is denk ik dat ze er veel van kan leren! Dat heb ik ook met de mijne (maar die is ook al wat ouder en ervarener)

Oceans
Berichten: 541
Geregistreerd: 05-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:42

Alles hangt natuurlijk af van je paard en je nichtje.
Daarbij vind ik dat een hengst niet onmiddellijk moet worden afgeschreven als gevaarlijk.
Er zijn hengsten die veel makkelijker zijn dan sommige merries.
Als je haar op je paard laat rijden, kan je ze misschien eerst aan de longe houden.
En niet vergeten, je nichtje een cap laten dragen.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:53

Rukaro schreef:
@ venetia, Ik vind jou advies opzich wel aannemelijk, maar ik denk niet ten gunste komt van het paard. Misschien dat ik er compleet naast zit, maar ik vind het bericht niet echt overkomen alsof er vanuit ervaring gesproken wordt.



Ja, daar zit je inderdaad naast. Want ervaring in dit soort situaties heb ik juist wel. Ik ben als veertienjarige op een (oudere) hengst begonnen. Ik rijd er nu nog steeds op en er is geen paard waar ik zoveel van heb geleerd.
Raar dat je het niet uit ervaring gesproken vindt, als ik even later mijn ervaring in een andere post al verteld heb?
En ik kan je vertellen, zelfs de topruiters doen het zo, dus als een klein meisje het zo doet, dan is dat absoluut geen schande. Na een tijdje afbouwen en klaar.
Een slof helpt niet bij een paard dat ze absoluut niet aankan. Het kan haar alleen helpen als het dier haar even probeert te imponeren. Is dat over, dan is het klaar.
Slof heeft één voordeel: je kunt het snel losser en vaster pakken. Als ze hem de hele tijd los laat hangen, en als ie vervelend is even strakker pakt, en daarna gelijk laat vieren, dan kan er weinig stuk.
Is ie permanent te sterk, door een africhtingsfout of gewoon door zijn postuur, achterbeen of karakter, dan wordt het moeilijk en zal geen hulpteugel helpen.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:41

Ben het helemaal eens met Venetia

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Klein meisje op hengst laten rijden met touwtjes of elas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:52

Venetia schreef:
Rukaro schreef:
En ik kan je vertellen, zelfs de topruiters doen het zo, dus als een klein meisje het zo doet, dan is dat absoluut geen schande. Na een tijdje afbouwen en klaar.


Net daar zit je fout met je redenering. Slofteugels (en andere hulpmiddelen) kunnnen wel degelijk een meerwaarde betekenen in iemands rijden.. Maar het meest belangrijke aspect daarin is dat ze op een juiste manier gebruikt worden. En een slofteugel is niet makkelijk om 'juist' mee te rijden.. Topruiters kunnen er op de juiste manier mee omgaan, een klein meisje waarschijnlijk niet. En dan heeft het vooral negatieve effecten op het paard, wat niet de bedoeling is.

Mijn gedacht? Als je denkt dat je hengst te sterk is dan moet je dat meisje er gewoon niet opzetten. Een paard is zoiezo al enorm sterk, laat nu zijn dat het een hengst is met wat 'hengstengedrag'.. Wil jij het op je geweten hebben dat er daar ongelukken gaan gebeuren? (Waar het meisje eventueel nog jarenlang gevolgen van kan hebben)

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:54

blijf er gewoon de eerste keer bij en als het goed gaat doen je niet ingrijpen kan altijd nog

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:57

- Hoe oud is je paard?
- Hoe is je paard om te rijden?
- Is hij dominant/sterk?
- Heeft ze er al eerder contact mee gehad (erop/ernaast)?
- Hou oud is je nichtje?
- Hoe lang rijdt je nichtje?
- Wat voor ervaring heeft ze met moeilijke paarden/hengsten?
- Hoe rij je hem zelf?

Als deze vragen zijn beantwoord kunnen we pas goed commentaar geven

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: Klein meisje op hengst laten rijden met touwtjes of elas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:20

tantjeuh schreef:
Venetia schreef:
Rukaro schreef:
En ik kan je vertellen, zelfs de topruiters doen het zo, dus als een klein meisje het zo doet, dan is dat absoluut geen schande. Na een tijdje afbouwen en klaar.


Net daar zit je fout met je redenering.


Nee, jij vindt dat ik fout zit. Ik vind dat namelijk niet. Topruiters doen het vaak om dezelfde reden als dat kleine meisje hoor, om erop te blijven zitten!
En die zetten veel meer druk op zo'n dier en pakken die slof veel korter dan dat dat kleine meisje uberhaupt kan.
Als ie trekt, kan ze die slof ook niet vasthouden hoor.

Natuurlijk zou het het fijnst voor de paarden zijn om altijd een heel fijne ruiter erop te hebben, maar wees reeel, de meeste van ons zijn nu eenmaal niet zulke ruiters! Dus het argument dat het jullie niet goed lijkt voor het paard omdat ze niet zo goed kan rijden, lijkt me kul.
Ik bedoel, dan kunnen we alle beginners wel van hun paard halen!