Werking van sporen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelly007
Berichten: 863
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Pepingen - belgie

Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:55

Ik overweeg om met sporen te beginnen rijden
omdat mijn merrie niet goed reageert op mijn beenhulpen.
Zou dit iets veranderen mocht ik met sporen rijden?
En is dit gevaarlijk bij een drachtige merrie?

mvg

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:02

ik zou niet met sporen gaan rijden omdat je paard niet voorwaarts is.. Je paard moet gewoon op je beenhulpen reageren, doro sporen zal ze waarschijnlijk alleen nog maar meer afstompen..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 01:17

Inderdaad. Sporen zijn niet bedoeld om gewoon mee te drijven, maar om hulpen nauwkeuriger te maken. Het zal vast wel verschil geven met je rijden tegenover het zonder sporen rijden, maar je gebruikt ze dan op de verkeerde manier...

Ik zou eerder goed gaan oefenen om je paard voorwaarts op het been te maken. Dus duidelijk kuithulp geven als je reactie wil. Reageert je paard niet, dan krijgt hij een tikje. Als je dat een poosje heel consequent vol houdt, zal je merken dat je paard al veel prettiger gaat reageren.

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:11

Sporen zijn zoals al eerder gezegd bedoelt om de hulpen te verfijnen.
Misschien een tip om je paard beter op je been te laten reageren. Eerst normaal drijven, als er nog geen reactie komt wat meer drijven en dan nog geen reactie tik.

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:59

Ik zou eerder met een dressuurzweepje gaan rijden als je paard niet voorwaarts is. Als ze niet reageerd op je beenhulp kan je een keer zachtjes bijtikken op de plaats van je been.
Sporen zijn zoals eerder gezegd bedoelt om je beenhulp te verfijnen.

kelly007
Berichten: 863
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Pepingen - belgie

Re: Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:17

Mijn merrie is wel voorwaarts maar voor oefeningen zoals wijken wilt ze ontsnappen aan mijn hulpen. En ze heeft verschikkelijk veel schrik van een dressuurzweep. Was daarom dat ik wat meer informatie vroeg.

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:38

die van mij flipte eerst ook van een zweep maar daar is ze nu doorheen gereden, is nu heel braaf, staat zelfs stil als ik de zweep aangereikt krijg

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Werking van sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:44

kelly007 schreef:
Mijn merrie is wel voorwaarts maar voor oefeningen zoals wijken wilt ze ontsnappen aan mijn hulpen. En ze heeft verschikkelijk veel schrik van een dressuurzweep. Was daarom dat ik wat meer informatie vroeg.


Je kan je paard ook zonder zweep goed aan het been krijgen door kort achter elkaar en onverwachts veel overgangen te rijden. Bijvoorbeeld in een twee- of driepasritme van stap naar draf of stap naar galop of halt naar stap of halt naar draf.