Hoe nou mooi bandageren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:42

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-06 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's te groot en max 2 foto's

esmee87
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:49

Ze zitten wel scheef, dat is natuurlijk ook niet goed voor zijn benen, je moet bij de voorbenen gewoon bovenaan beginnen en dan in even grote slagen naar beneden, daarna weer in even grote slagen omhoog, zodat de druk goed verdeeld, probeer ook bovenaan te eindigen,
bij de achterbenen kan je ook wat lager beginnen zodat je beter uit komt met de lengte van de bandages.
Na veel oefenen weet je precies hoe groot de slagen moeten zijn enzv.
Veel succes met oefenen! en je hebt een errug mooi paardje onder je kont!

Groetjes esmee

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:56

Bedankt, ja ik had de bandages wel 4 keer op nieuw omgedaan Haha! Maar ik weet ook niet hoe ik moet eindigen met de klitteband sluiting aan de buitenzijde. Daar heb ik ook altijd moeite mee.

Ja lekker beessie is het he ! Haha!

xxsweet

Berichten: 3657
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:00

Bovenaan beginnen en ik geloof ong. 7 slagen naar beneden..
Goed om de kogel heen maar niet onder 'het puntje' wat zo aan de achterkant van een kogel zit zeg maar Tong uitsteken
Dan ga je weer 5 slagen omhoog.. Bij elke slag omhoog op de helft van de vorige slag de bandage plaatsen..
Snapje ongeveer? Tong uitsteken het is best moeilijk uit te drukken Haha!
Ik hou me zelf niet aan de slagen want ik vindt 7 naar beneden teveel maar als het goed is moeten het 13 slagen bij jouw type paard zijn Lachen

SylviaG

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-10-05
Woonplaats: omgeving Rotterdam

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:14

Haha...lastig uitleggen!! Bandageren is een slag die je moet hebben. Veel oefenen zoals hierboven is omschreven.
Hoe je uitkomt met het klitteband aan de buitenzijde weet ik ook niet. Ben ik wel ook benieuwd naar.

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 20:31

Ja idd.. Echt een kwestie van oefenen Haha! Dat word nog wat Haha

DAAHN_
Berichten: 805
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:06

Ik zou ze iets verder naar beneden doen. Tenminste dat heb ik altijd, dan lijken de benen langer. Ik heb de slagen naar beneden altijd korter dan de slagen omhoog. Ik begin vrij hoog & eindig vrij laag. Dat is mijn mening ; vind'k mooier & lijken de benen langer.. anders lijkt het net of je paard verband om zn benen heeft hangen. Clown

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 21:13

DAAHN_ schreef:
Ik zou ze iets verder naar beneden doen. Tenminste dat heb ik altijd, dan lijken de benen langer. Ik heb de slagen naar beneden altijd korter dan de slagen omhoog. Ik begin vrij hoog & eindig vrij laag. Dat is mijn mening ; vind'k mooier & lijken de benen langer.. anders lijkt het net of je paard verband om zn benen heeft hangen. Clown



Hihi Haha! Dat had ik vandaag ook Haha! Toen had ik ze eerst maar even weer opnieuw gedaan Haha!

Ik kwam een man tegen die zei tegen zijn kind: Kijk dat paard heeft volgens mij zere benen, die heeft verband er om heen Haha!

DAAHN_
Berichten: 805
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:18

Hahaha..
ja SOMMIGE mensenn Ach gut

ppl0026

Berichten: 1025
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:08

Je moet wel een goed strak opgerolde bandage hebben. Anders gaat 'ie zowieso los zitten. Met het oprollen moet je het klittenband op elkaar dichtplakken en dan met het klittenband aan de binnenkant oprollen.
Dan moet je met de rol aan de buitenkant de bandage op het midden tussen de knie en de kogel leggen. Naar boven afrollen, naar beneden, dan weer naar boven. Zorg dat je altijd bovenaan eindigt en niet ergens middenin. De slag moet over de helft van de vorige idd. Ook moet je erop letten dat je zeker niet aan de onderkant een loszittend stukje hebt zitten (het moet dus altijd aansluiten). En verder: heel veel oefenen en vragen aan anderen of het er goed uitziet.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:20

Ga dit even volgen Haha!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:46

Eigenlijk is het heel simpel. Haha!
Je begint aan de binnenkant van het been en draait de bandage naar onderen. Zo dat ongeveer de helft 'overlapt' wordt. Als je onderaan bent, ga je op dezelfde manier weer naar boven en tadaaa.. Klaar. Haha!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:50

Afbeelding
plaatje van www.seahorses.nl daar kan je ook nog een heel verhaal lezen over hoe je correct moet bandageren. Lachen Knipoog

DAAHN_
Berichten: 805
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:29

@OemmiejO;
ik ga echt een stuk verder naar beneden bij het bandangeren.
eerlijk gezegd vind ik het bandangeren van dat plaatje erg lelijk! Bloos

Lin4Life

Berichten: 942
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:31

Bandage moet 1 vinger boven het spoortje, die kan je in de koot vinden. en 2 vingers onder het haakbeentje, dat is dat botje wat achter aan de voorknie uitsteekt.
Aan de achterbenen moet die ook 1 vinger boven de spoor en ongeveer tot de zwilwrat.
Zo weet je in ieder geval tot waar ze ongeveer moeten want op de foto zaten ze niet helemaal goed.
Veel succes!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:34

poeh, goed bedoeld hoor, al die tips over hoe het moet, maar...
eigenlijk vind het het een beetje linke boel om zo met bandages te "experimenteren"; je kunt er onbedoeld een hoop kwaad mee doen (te strak en de boel afknellen, te los en losraken, bobbelig, noem maar op).
misschien een beter plan om peesbeschermers te gebruiken als je niet kunt bandageren (da's gewoon een kwestie van losjes vastmaken, kan weinig aan misgaan) of anders door iemand die het al heel goed kan het voor laten doen, en steeds laten controleren.
je vindt me nu vast een zeurkous, he? Knipoog
succes ermee! staat inderdaad wel leuk bij elkaar, maarja, de gezondheid van je paard moet er geen schade door krijgen!

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:28

dat plaatje klopt ook niet helemaal. Zorg ervoor dat je aan de linkerbenen tegen de klok in bandageert en aan de rechterbenen met de klok mee. Ofteweel als je aan de buitenkant van het been bent moet de bandage naar achteren wijzen. Anders trek de de pezen uit zijn verband.
Voor de rest: doe het met iemand samen die wel goed kan bandageren.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:10

Ik bandageer altijd de kogel half mee. Zo op de foto gezien is de druk van de bandages totaal niet verdeeld en daardoor zeker niet goed voor de benen dus dat niet meer doen zo. Ik heb vroeger op mijn werk heel veel hierop moeten oefenen. Ik kreeg een krat vol bandages en rollen maar met een ervaren persoon erbij. Ben ook van mening dat dit de enige manier is om het te leren. Vanaf een plaatje is het echt onmogelijk om goed te leren bandageren

Marije_jiplover

Berichten: 25341
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:12

Barco schreef:
dat plaatje klopt ook niet helemaal. Zorg ervoor dat je aan de linkerbenen tegen de klok in bandageert en aan de rechterbenen met de klok mee. Ofteweel als je aan de buitenkant van het been bent moet de bandage naar achteren wijzen. Anders trek de de pezen uit zijn verband.
Voor de rest: doe het met iemand samen die wel goed kan bandageren.

DIt heb ik eens nagevraagd bij ons practicum verbandleer: de dierenartsen waren het erover eens dat het niet uitmaakte welke kant je de bandage/het verband afrolt. Je moet de kant kiezen die jezelf het makkelijkst kan, dan is de kans het grootst dat het goed blijft zitten, werd er toen verteld.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:15

goh wat apart. Ik heb het zo dus altijd geleerd. gelukkig heb ik het zo eigen gemaakt dat beide kanten geen probleem opleveren. Het lijkt mij zo het lekkerste zitten (denk ik dan ook maar) dus blijf ik het ook zo doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25341
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe nou mooi bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:28

Ik had het ook gehoord, dat dat zou moeten, alleen kan ik me zelf erg weinig voorstellen bij het 'uit zijn verband trekken van de pezen'. Die dingen zitten gewoon stevig vast.
Omdat ik een maandje of wat verbandleer practicum had in de paardenkliniek in Utrecht, heb ik daar maar eens gevraagd hoe dat nou zat. Daar kreeg ik hetzelfde te horen als wat ik eigenlijk ook al dacht, dat het niet echt uitmaakte, zeker niet als je goede polstering (bij verbanden: watten, bij bandages: ondelappen) gebruikt.
Aangezien ik eigenlijk altijd met onderlappen bandageer, maak ik me er nu dus niet meer druk om welke richting ik afrol.