scherper bit altijd negatief voor het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 17:12

Ik reed mijn verzorgpaard altijd met een simpel dubbelgebroken bitje. Ze is aardig voorwaarts, geeft moeilijk na en we hebben nog wel 's wat discussies (type: nee ik doe m'n hoofd niet naar beneden, nee ik wil niet stilstaan, nee ik ga niet linksaf).
Nu heb ik haar pas eens op een pessoabit gereden, gewoon eens om te proberen (vooral hoe zo'n bit rijd). Ze gaf direct lekker na, ze was lekker ontspannen en we hadden heel wat minder discussie. Voor mij reed 't dus heel erg lekker, 't lijkt mij dat 't voor haar ook lekkerder is, omdat we minder discussie hebben (ik hang niet 3 sec aan de teugel om haar stil te laten staan, maar ho en ze staat stil Ach gut )...

Ik had in een ander topic wat info gevraagd over een pessoa bit, en daar kreeg ik veel "over me heen". Ik zou steeds naar een scherper bit gaan en zo zou je alleen maar achteruit gaan.
't Lijkt mij juist zo dat ze hierdoor net 't zetje krijgt wat ze nodig heeft en dat we na een tijdje 't zelfde kunnen op een gewoon simpel bitje...

Bij deze wil ik dus de discussie opstarten: is een scherper bit altijd negatief voor je paard? zo ja, waarom, zo nee, waarom?
kom maar op!

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:22

een scherper bit hoeft helemaal niet negatief te zijn, dat hangt sterk van jou als ruiter af, hoe stil/sterk ben je met je handen en natuurlijk maakt het ook nogal een verschil hoe de mond van je paard is. Een paard met een kleine mond heeft gewoon erg veel moeite met een dik (volgens velen dus zacht) bit, een dergelijk paard loopt vaak fijner met een dunner (volgens velen dus scherper) bit. Dit komt omdat een paard met een kleine mond gewoon geen ruimte heeft voor een dik bit en daar dus moeite mee heeft.
Oftwel kijk eens goed naar je paard en denk maar eens logisch na!
groetjes

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:02

het hangt absoluut van het paard af. vaak wordt de naam 'scherp' gegeven aan bepaalde bitten, terwijl er paarden zijn voor welke dat minder scherp zal zijn dan de 'standaard zachte' bitten. ik reed mijn paard altijd op een simpel trensje voor jonge paarden, moest erg vriendelijk zijn, het zachtste dat er te krijgen is. het beviel eerst goed, maar later merkte ik storing in de communicatie met mijn paard. van alles uitgezocht natuurlijk, en uiteindelijk kwamen we erachter dat zijn kaakverhouding helemaal niet geschikt is voor gebroken bitten. overgegaan dus op ongebroken, en later verder gewerkt met een westernbit mat shanks, en bitloos. en dat doe ik nu nog steeds, mijn paard is beter aan de zit- en beenhulpen, en ik zit hem niet in de mond, omdat ik altijd met lange teugels rij met dat shankbit. de storing in de communicatie is weg, de druk is eraf (die we met dat oude bit wel hadden). voor mijn paard dus een stuk prettiger lijkt me zo.
veel mensen denken dat 'scherpe' bitten alleen geschikt zijn voor moeilijke paarden, maar mijn paard is dus een erg makkelijk dier, aangezien ik net zo makkelijk bitloos rijd.

wel zit er een groot verschil tussen een ander mondstuk, of een andere teugelvoering. een pessoa heeft een schaarwerking, die behoorlijk pittig kan zijn. maar aangezien je paard er goed op reageert, kan het ene uitkomst zijn. let wel goed op of de betere samenwerking voortkomt uit meer comfort voor je paard, of de niet meer aanwezige mogelijkheid tot verzet. als dat laatste het geval is, en ze dus meewerkt omdat ze er even niet onderuit kan, bedenkt ze wel weer wat nieuws als ze helemaal aan het bit gewend is. als ze het bit echt fijner vindt, hoef je in eerste instantie geen problemen te verwachten.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:59

Als jij er met zachte hand mee kan rijden en het lukt nu wel, wat is dan het probleem? Laat je niet gek maken Knipoog

Mijn paard loopt op een dunner bit (myler) beter dan met welk ander bit dan ook.

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:07

Het is niet bij voorbaat negatief, máár.. Feit is dat wel erg veel mensen overstappen op een scherper bit omdat dat voor de ruiter makklijker is. Denk aan gespannen handen die de ruiter niet onstpant. Een paard wordt daar heel snel immuun en sterk op zullen we maar zeggen. Dan heb je met een scherper inwerkend bit vooral de eerste keren dat het best makklijk gaat. Maar dat is schijn bedriegt. Zodra je als ruiter een technisch fout hebt, waarop je paard sterk is geworden in de mond oid dan helpt dus een scherper bit niet. Dan is het een kwestie van tijd tot deze rijtechnisch fout ook met het nieuwe bit tot uiting komt.

P.s. een pessoabitje is tijdens dressuurwedstrijden niet toegestaan geloof ik, daar is neem ik aan ook een goede reden voor Knipoog

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:10


arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:18

id een scherp bit hoeft niet scherp in te wekren. dat hangt meestal af hoe jij het ebruikt en hoie het paard er mee om gaat

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:04

@bienotje: ik weet 't, dat is mijn eigen topic Knipoog ....

mijn eigen ervaring van het pessoa bit is maar een voorbeeld hoor (heb er nu weer haar simpele dubbelgebroken bitje in omdat dat gewoon beter in haar mond ligt weet ik uit ervaring).... de vraag ging echt: over 't algemeen met scherpere bitten....

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:07

Tuurlijk is een scherper bit niet altijd negatief.
Pessoa-bit heeft echter een hefboom werking, wat ervoor zorgt dat het bit scherp inwerkt, al ben jij voorzichtig met je handen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:26

Starbreeze schreef:
Als jij er met zachte hand mee kan rijden en het lukt nu wel, wat is dan het probleem? Laat je niet gek maken Knipoog

Mijn paard loopt op een dunner bit (myler) beter dan met welk ander bit dan ook.

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.


waar, maar een watertrends die het paard goed past zal (bij gebruik door één en dezelfde ruiter) ALTIJD zachter zijn dan bijv. een dressuurstang. een kennisje van mij zegt ook altijd: het bit is zo scherp als de ruiterhand, en daarom rij ik elk paard met een pelham. en dát vind ik fout! het is voor veel mensen inderdaad uit gemakszucht dat ze naar andere (vaak scherpere) bitten grijpen... in principe vind ik dat je een zo zacht mogelijk bit moet gebruiken, en niet een pelham oid erin gooien omdat je zelf toch zachte handen hebt. (overigens is dit tegen niemand hier gericht, enkel op mijn voorbeeld)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:59

merrieveulen schreef:
Starbreeze schreef:
Als jij er met zachte hand mee kan rijden en het lukt nu wel, wat is dan het probleem? Laat je niet gek maken Knipoog

Mijn paard loopt op een dunner bit (myler) beter dan met welk ander bit dan ook.

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.


waar, maar een watertrends die het paard goed past zal (bij gebruik door één en dezelfde ruiter) ALTIJD zachter zijn dan bijv. een dressuurstang. een kennisje van mij zegt ook altijd: het bit is zo scherp als de ruiterhand, en daarom rij ik elk paard met een pelham. en dát vind ik fout! het is voor veel mensen inderdaad uit gemakszucht dat ze naar andere (vaak scherpere) bitten grijpen... in principe vind ik dat je een zo zacht mogelijk bit moet gebruiken, en niet een pelham oid erin gooien omdat je zelf toch zachte handen hebt. (overigens is dit tegen niemand hier gericht, enkel op mijn voorbeeld)


Mee eens, ik ben ook vaqn mening dat je met zo een bit zou moeten beginnen. Echter ik ben overgestapt omdat mijn paard zeer waarschijnlijk last heeft van de schakels van enkel en dubbel gebroken bitten (kleine mond). Een Myler bit is dunner, heeft geen schakels en ligt daardoor beter in de mond en op de tong. Dus idd scherper, maar veel minder last en ergernis Lachen

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:23

ben ik helemaal mee eens... 't ene bit is gewoon fijner voor een paard dan een andere... ik ben van een aardig dikke bustrens naar een dunner watertrensje gegaan omdat ze haar mond dan beter kan sluiten...
om zo'n zelfde soort reden heb ik de pessoa toch weer terug gehangen, enkelgebroken ligt minder netjes in haar mond dan dubbel gebroken Lachen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:59

Rijdt ermee alsof je een jong vogeltje in je hand hebt....dan gaat er niets mis!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: scherper bit altijd negatief voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:49

Starbreeze schreef:
Mee eens, ik ben ook vaqn mening dat je met zo een bit zou moeten beginnen. Echter ik ben overgestapt omdat mijn paard zeer waarschijnlijk last heeft van de schakels van enkel en dubbel gebroken bitten (kleine mond). Een Myler bit is dunner, heeft geen schakels en ligt daardoor beter in de mond en op de tong. Dus idd scherper, maar veel minder last en ergernis Lachen


mijn paard had min of meer hetzelfde. sinds ik ben overgestapt naar ongebroken bitten (en bitloos), heb ik die storing niet meer, want dat was het gewoon. er is niet per definitie één bit dat voor elk paard zacht is. zo denken velen 'hoe dikker het mondstuk, hoe zachter', maar een paard met 'vlakke' lagen zal zo'n bit niet prettig vinden, omdat het dan de mond niet meer kan sluiten, en er dus onnodig druk komt, ook op de bovenste lagen.

Jetta schreef:
Rijdt ermee alsof je een jong vogeltje in je hand hebt....dan gaat er niets mis!


klopt! probeer maar eens, ipv. teugels een dun touwtje, bijv een scheerlijn. doet erg pijn in je handen als je ruw bent, of trekt. dan leer je het snel genoeg af, én je leert je paard makkelijker op lichte hulpen te reageren, omdat je niet anders kunt! (en niet smokkelen met handschoentjes!)