Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:17

Waar zouden jullie voor kiezen: een westernzadel of een veelzijdigheidszadel ? Het is alleen voor recreatief rijden. Zit het lekkerder? Heb je meer houvast?

Jasia

Berichten: 6757
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:19

In een westernzadel heb je wel ee rhouvast, je zit veel steviger. Het nadeel is wel dat je altijd moet blijven doorzitten.. tenminste het lichtrijden gaat niet zo goed. Met een veelzijdigheidszadel kan je dressuren, en springen, maa rook lekker buitenrijden. Een westernzadel is wel even wennen in het begin, want het zit nogal breed..

Misschien kan je een keer bij iemand proberen, die een western zadel heeft, om daar dan een keer te rijden.. en dan kan je zo kijken wat je lekkerder vind zitten...

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:21

westernzadel zit super lekker, en stevig. ( ligt er ook net aan of je goede hebt ) maar springen gaat een beetje lastig...

met een westernzadel kan je best wel lichtrijden!!

Jasia

Berichten: 6757
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:24

Ja ik zeg ook niet dat het niet gaat.. maar omdat het zo breed zit, is het wat moeilijker en heb je (eerder dan bij een vzh zadel) kans dat je benen zeer gaan doen..

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:25

Ik heb daar vroeger ook heel erg over getwijfeld..
Een western zadels zit veel fijner voor buitenritten, het zit heerlijk en je zit dieper en daardoor ook meestal steviger, maar een engels zadel daar kun je mee springen enzo, dat is met n western zadel bijna niet te doen, ook lichtrijden is even wennen maar dat kan wel, deden de cowboys ook Tong uitsteken
Ik vond t ook een moeilijke keuze, want springen vond ik ook wel eens leuk, en wat als je eens in t bos over een boom heen moet dacht ik toen..
Even later kwam ik het barefoot zadel tegen, dat was eigenlijk precies wat ik zocht.. Zit heerlijk en stevig en je kunt er zelfs mee springen Haha!

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:31

Het nadeel aan een westernzadel is ook weer, dat de beugels niet kunnen bewegen zeg maar.. ze zitten aan een grote 'flap' vast, zodat ze alleen maar naar beneden kunnen..

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:48

nonixjuh schreef:
Het nadeel aan een westernzadel is ook weer, dat de beugels niet kunnen bewegen zeg maar.. ze zitten aan een grote 'flap' vast, zodat ze alleen maar naar beneden kunnen..

dit snap ik niet helemaal: je hoeft ze toch niet de lucht in te gooien Haha! ??

Frosti4

Berichten: 678
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:49

Roxatte schreef:
Waar zouden jullie voor kiezen: een westernzadel of een veelzijdigheidszadel ? Het is alleen voor recreatief rijden. Zit het lekkerder? Heb je meer houvast?

westernzadel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OK dan! zit super, echt waar. en ik rijd altijd licht op mijn westernzadel. ga anders eens een keer proberen. dan voel je zelf het verschil. succes ermee. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Frosti4 op 25-06-06 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:50

Jasia schreef:
In een westernzadel heb je wel ee rhouvast, je zit veel steviger. Het nadeel is wel dat je altijd moet blijven doorzitten.. tenminste het lichtrijden gaat niet zo goed. Met een veelzijdigheidszadel kan je dressuren, en springen, maa rook lekker buitenrijden. Een westernzadel is wel even wennen in het begin, want het zit nogal breed..

Misschien kan je een keer bij iemand proberen, die een western zadel heeft, om daar dan een keer te rijden.. en dan kan je zo kijken wat je lekkerder vind zitten...



Goh, ik kan prima lichtrijden met mijn westernzadel. Al zijn westernzadels er volgens mij meer voor gemaakt om door te zitten. Datvind ik iig met een westernzadel lekkerder.

Ik zou voor een westernzadel gaan omdat het lekker comfortabel is en je zit er erg stevig in.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:17

wat een onzin staat er hier bij zeg *LOL*

dan hebben diegene die niet kunnen lichtrijden of zere benen krijgen nooit op een echt westernzadel gereden Koe

je kan gewoon normaal zoals op een Engels zadel lichtrijden en ook de beugels van voor naar achter en opzij bewegen
ik vraag me echt af op wat voor zadel er gereden is waarop dit niet kan
Verward

als je bij mij in de buurt woont nodig ik je uit om het op mijn zadel uit te proberen Tong uitsteken
echt je wilt niet anders meer.

maar voor een goed westernzadel moet je wel wat euri`s neertellen Cool

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:39

het blijft een kwestie van zelf proberen.
ik heb meerdere [goede] westernzadels onder mijn kont gehad maar ik vind het 3x niks.
ik vind ze erg hard en niet prettig.
eigenlijk kan je met elk zadel recreatief rijden het is gewoon uitproberen wat jij het prettigst vind smaken verschillen [gelukkig] nu eenmaal. Knipoog

Anoniem

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:40

mariska32 schreef:
het blijft een kwestie van zelf proberen.
ik heb meerdere [goede] westernzadels onder mijn kont gehad maar ik vind het 3x niks.
ik vind ze erg hard en niet prettig.
eigenlijk kan je met elk zadel recreatief rijden het is gewoon uitproberen wat jij het prettigst vind smaken verschillen [gelukkig] nu eenmaal. Knipoog


Ik heb anders een w zadel met (hoe heet het ook alweer) laat ik het maar gelzitting noemen.
dat zit otch wel erg lekker.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:41

@mirgino; het is niet helemaal onzin want op sommige types westernzadel kun je minder makkelijk/prettig lichtrijden.

Enfin ik zou voor een westernzadel gaan, het zit echt veel lekkerder en vooral steviger. (Als je paard een vreugdebokje geeft zit je er nog op, maar je hebt wel de kans dat de knop je buik heeft geraakt Haha! )

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:56

MoonChloe schreef:
@mirgino; het is niet helemaal onzin want op sommige types westernzadel kun je minder makkelijk/prettig lichtrijden.

Enfin ik zou voor een westernzadel gaan, het zit echt veel lekkerder en vooral steviger. (Als je paard een vreugdebokje geeft zit je er nog op, maar je hebt wel de kans dat de knop je buik heeft geraakt Haha! )

dat ligt dan ook aan de persoon zelf denk ik Clown
ik heb veel verschillende types westernzadels gehad[ pleasure/reining/cutting/working],met gelzitting en harde zitting maar lichtrijden ging op allemaal

en met een bok de knop raken? dan zit je tever voorover Pling

maar goed niet iedereen kan op een westernzadel rijden, ik rij er nu al een aantal jaren op en heb er totaal geen problemen mee
ik zou niet anders meer willen Whoosh!

Jasia

Berichten: 6757
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:20

Ik zou kiezen wat jij het lekkerst vind.
Met recreatief rijden, bedoel je dan lekker buiten ritten.. of ook gewoon in de bak wat figuurtjes rijden? En af en toe een keer springen?
Als je dus ook wil springen zou ik voor een vzh zadel gaan!
Maar heb je zelf welles op een westernzadel gezeten?
Ik rijd dus (ook) western, en vind het op zich heel lekker zitten. Maar het zit wel erg breed:P
Het zit wel superlekker door.. maar lichtrijden vind ik, zoals ik al zei, minder.. maar dat is ieder zijn mening denk ik..
Je moet zelf even denken wat je allemaal wil gaan doen, en dan kijken welk zadel daar het beste bij past..

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 07:43

Met recreatief bedoel ik alleen buitenritjes, dus geen gespring voor mij! Ik heb een paar lesjes op een boomloos zadel gehad, kun je het daar mee vergelijken? of praat ik dan wartaal? Ach gut

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:41

een westernzadel is iets anders dan boomloos uiteraard. bij de goede westernzadels zijn de fenders te verschuiven, waardoor je je benen verder naar voren of naar achteren kunt leggen naar believen. wanneer je de fenders verder naar voren hebt, creeër je de stoelzit, waarbij het paard makkelijk uit te zitten is, en lichtrijden lastig wordt, evenals de verlichte zit. bij de fenders verder naar achteren, creeër je een meer normale zit, waarbij wel degelijk licht te rijden, en laag te springen is. als je paard hoog springt kom je zelf verder naar voren boven het zadel, waardoor de fork in de weg komt te zitten. als het echt voor buitenrijden is, zou ik altijd gaan voor western. de drukverdeling is door de langere boom nog ruimer, en de echte westernzadels zijn ontworpen voor cowboys die de hele dag in het zadel doorbrengen, dus zadelpijn is uitgesloten. zo kan je op de fijnste manier lange buienritten maken. bedenk wel dat een goed westernzadel zwaarder is dan een Engels.
de beweeglijkheid van de beugels wordt inderdaad in zekere mate verminderd tov een engels zadel. dit komt door de fenders. voordeel is dat je veel steviger zit, en je benen makkelijker stil kunt houden. wel is het zo, dat als je eraan gewend bent, je er net zo mee uit de voeten kunt als met een Engels zadel. verder vind ik het een voordeel dat je lekker in je spijkerbroekje kunt rijden.

ik rij zelf met een origineel westernzadel van 60 jaar oud, waar in al die tijd slechts één beugelriem van vervangen is. daarnaast heb ik een dressuurzadel. beiden bevallen prima, maar voor de lange buitenritten kies ik toch voor mijn western.

let wel op dat je er een goede pad onder hebt, die bij je paard past. ik heb zelf een wolgevulde, maar sommige paarden hebben baat bij een stevigere pad. het hangt van je paard af. aangezien je geen kussens hebt onder een westernzadel is dat heel belangrijk, laat je zadel én pad dus goed aanmeten. verder is het belangrijk dat je voor een goed zadel gaat, maar dat geldt ook voor Engelse zadels. westernzadels zijn in trek tegenwoordig, veel mensen nemen er één voor 'erbij'. dat zijn dan vaak namaakseltjes uit india, en daar zijn vaak de nodige gebreken aan. ik zou dus adviseren om te kiezen voor een goed tweedehands zadel, die kosten vaak net zo weinig als een nieuwe nepper, maar zijn 100x beter. mijn zadel is van Tex Tan, een bekend merk in de westernwereld, en nieuw kosten deze ook tussen de 1000 en 2000 dollar. ik heb voor de mijne slechts 175 Euro betaald, en er mankeert helemaal niks aan, behalve dan dat er de nodige slijtplekken opzitten. maar dat heeft dan ook wel weer zijn charme.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:29

mirgino schreef:


en met een bok de knop raken? dan zit je tever voorover Pling

Hmm, kan je de bokken gewoon uitzitten met de houding van Anky die de Grandprix rijdt?
Het is mij iig nooit overkomen dat ik geraakt werd door de knop, maar ik weet bijna zeker dat mijn rug niet kaarsrecht is als een paard onder mij bokt.

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:50

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ben er een stuk wijzer van geworden en tot de conclusie gekomen dat ik een westernzadel ga lenen van iemand anders en dan een beslissing neem. Het is nl. zo dat ik nu weer ohz rij nadat ik er 8 jaar niet meer op heb gezeten. We hebben sinds kort een brave haf en ik heb weer een paar lesjes genomen maar krijg toch wel een zere trut op mn veelzijdigheidszadel en zitknobbels zijn ook gevoelig geworden.... Clown

Jasia

Berichten: 6757
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:48

Ja ik zou ook gewoon proberen.. en dan weet je zelf het beste wat je het lekkerst vind.. Lachen

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:50

In mijn ruiterbewijs boek staat dat het dresuur zadle het beste is.. omdat je zit dan altijd goed is ..(vanwegen goeie knie ondersteuning) En anders het western zadel

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:26

Relien schreef:
In mijn ruiterbewijs boek staat dat het dresuur zadle het beste is.. omdat je zit dan altijd goed is ..(vanwegen goeie knie ondersteuning) En anders het western zadel


je zit zal best naar dressuur normen beter zijn op een dressuurzadel dan op een westernzadel Vork

maar op een dressuur zadel zie ik mezelf geen 4 tot 6 uur op zitten Whoosh!

maar goed, sinds ik zo`n 8 jaar geleden met western begonnen ben vind ik een Engels zadel echt niet lekker meer zitten.
je zit op een westernzadel meer ontspannen,relaxt Cool

Jasia

Berichten: 6757
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:46

Ja ik vind ook met een buitenrit is het wel lekker om heerlijk op een westernzadel te zitten. echt ontspannen. Maar om ech tin de bak wat oefeningetjes te doen kies ik toch voor vzh.. Ik zelf heb een vzh zadel omdat ik dan ook lekker kan springen enzo.. gewoon wat afwisselen. Wil van de zomer ook wel lekker naar buiten gaan.. Haha!
Binnekort krijgt ze weer ijzertjes dus zal ze haar nieuwe dorp kunnen verkennen.. Lachen
Maar ik weet niet of ik het lekker zal vinden om elke dag op een westernzadel te zittne, ik vind dat het heel breed zit, en heb dan soms de volgende dag spierpijn in mijn boven benen. Maar dat is volgens mij ook wel gewoon wennen.. Ik rijd maar 1 keer in de 2 weken western.. dus dan kan ik natuurlijk nooit echt wennen.. Tong uitsteken

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:13

ik heb nooit spierpijn in mijn benen gehad van het western rijden.
mischien waren de beugels te kort of te lang?

ik ben eind maart geopereerd en heb 6 weken niet gereden,toen ik weer opstapte heb ik geen last van spierpijn gehad.
en ik wissel nooit naar een Engels zadel,kan het verschil ook niet herinneren.
maar voor mijn gevoel zit ik niet breed maar gewoon lekker!
ik zit in mijn zadel alsof het een luie stoel is,heerlijk!
op een Engels zadel had ik vroeger vaak zere zitknobbels en ik reed me kapot!
en op een platter westernzadel heb ik daar nooit meer last van gehad.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:21

mirgino schreef:
ik heb nooit spierpijn in mijn benen gehad van het western rijden.
mischien waren de beugels te kort of te lang?

ik ben eind maart geopereerd en heb 6 weken niet gereden,toen ik weer opstapte heb ik geen last van spierpijn gehad.
en ik wissel nooit naar een Engels zadel,kan het verschil ook niet herinneren.
maar voor mijn gevoel zit ik niet breed maar gewoon lekker!
ik zit in mijn zadel alsof het een luie stoel is,heerlijk!
op een Engels zadel had ik vroeger vaak zere zitknobbels en ik reed me kapot!
en op een platter westernzadel heb ik daar nooit meer last van gehad.


ik zit inderdaad ook niet breed. ik heb van Engelse maat 17 inch, maar mijn westernzadel is 16 (voor de leken: dit is 18 inch Engelse maat) inch. aan de ruime kant, maar juist die ruimte is prettig voor langer rijden.