Bandages of Peeskappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Bandages of Peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:05

@Skitter: nou, ik vind het tamelijk brutaal cq. onbeschoft om zomaar te zeggen dat ik totaal ongelijk heb. ik denk dat ik, met mijn vakkennis en achtergrond, toch wel een beetje een idee heb waar ik over praat. dat ik daarmee bandage-lovers en setjes-freaks (en nu zeg ik dus niet dat jij zo iemand bent!) voor de voeten stoot, dat vind ik jammer, maar ik probeer mensen wat te waarschuwen voor de mogelijke gevaren met bandageren.
natuurlijk wordt het het minst warm als je er niks om doet, maar MIJN ervaring is, dat het onder bandages absoluut het warmst wordt.
er is trouwens wetenschappelijk onderzoek gedaan wat die bewering steunt, maar helaas heb ik het artikel zelf nog niet kunnen vinden. wordt wel zo gedoceerd op ORUN en dierfysio opleidingen.
konden paarden maar praten, he, dan vertelden ze ons wel wie er gelijk heeft Knipoog
ondertussen blijf ik uit de buurt van bandages, en doe ik m'n paard alleen wat om als het moet.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Bandages of Peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:06

@ dierfysio;
Ik kan alleen niet begrijpen hoe stof warmer kan zijn dan plastic en neopreen. Dat is echt een grote vraag voor mij, want dat is totaal niet logisch. Stof ademt, al is het een minimum. Plastic en neopreen dus totaal niet!

Ik zie het nut van bandages wel, en ik heb er nooit een paard mee verpest, of een paard gezien die door bandages verpest werd.

Naast niks, gebruik ik alleen bandages. Op mijn vorige stage werden de paarden vanaf het moment dat ze eraan gewend waren alleen maar met bandages (fleece met onderlap) gereden, vierkant, elke dag, gemiddeld 45 min lang. Die paarden kwamen bij die vrouw met een jaar of vier, toen ik er was er een 5 jarige, 10 jarige en 9 jarige. Allemaal met bandages, en het minimaal nievau onder die drie paarden was Z2 dressuur, hoogst is momenteel PSG.
Ik kan me dus echt niks bij voorstellen dat bandages zo slecht zijn. De paarden doen het net zo goed zonder enige iets in de ring, en de twee jaar dat ik er was, was er nooit sprake van enige blessures oid! De paarden hadden super droge benen, er was echt niks aan de hand. Ze kregen met losgooien gewoon peesbeschermers om en die paarden deden super gek vaak, kwamen never nooit kreupel weer naar binnen, of iets dergelijks!

Kijk dit is voor mij meer bewijs dan een wetenschappelijk onderzoek. Dit gaat om echte paarden, die ik dagelijks bandageerde, en dit heeft mij dus echt overtuiged dat bandages helemaal niet slecht zijn.

Als ze verkeerd om worden gebracht, tot daar aan toe, maar warmer dan een andere soort beenbescherming? Ik geloof het nooit.

Dit is gewoon mijn mening en ervaring, dit heeft verder niks met setjes of mode oid te maken, dit is gewoon voor mij het beste bescherming voor mijn paarden.

Mijn excuses als mijn post brutaal overkwam, maar ik ben het best zat dat bandages gewoon de stempel SLECHT krijgen, terwijl dit niet zo is. In de juiste handen zijn bandages imo beter dan gewone peesbeschermers.
Het gaat toch echt uiteindelijk om hoe er mee wordt omgegaan, want wat dat betreft zijn er ook genoeg paarden waarbij de peesbeschermers veels te strak worden aangetrokken, en ga zo maar door.
Ik weet voor mijzelf dat ik goed kan bandageren, ik heb dit toen geleerd van mijn stagebegeleidster en sinds die dag heb ik altijd de paarden gebandageert, en geloof me, zij was zo'n 'typeje' van als het niet goed is, over nieuw! De benen van haar paarden waren echt haar eerste prioriteit! Ik wist echt wat ik aan het doen was en zij was er super tevreden over.

Trouwens dit is ook niet 'zomaar' iemand, zij wist echt waar zij het over had, en ze reed echt OK dan!
Mocht je willen weten, PB maar Knipoog Haha!

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, Belgiƫ

Re: Bandages of Peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:16

Op mijn stage lieten ze de hoge dressuurpaardne ook altijd met bandages lopen, maar daar wel blessures gezien. Ook in de wei trouwens, dat heeft al helemaal geen nut...

SweetGirliej
Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Bandages of Peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:28

AstraGirlie schreef:
Op mijn stage lieten ze de hoge dressuurpaardne ook altijd met bandages lopen, maar daar wel blessures gezien. Ook in de wei trouwens, dat heeft al helemaal geen nut...



nee daar ben ik inderdaad ook niet zo van overtuigd.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Bandages of Peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:22

@Skitter: excuses aanvaard hoor Haha!
ik deel je ervaring niet, en heb een andere mening over bandages dan jij, maar hee: dat moet kunnen, toch?
kritisch blijven lijkt me het slimst, en inderdaad: in de verkeerde handen kun je met bijna alles kwaad doen.

bandages om in de wei blijf ik echter zeer onverstandig vinden->je wil echt niet weten wat er gebeurt als ze ze even lostrekken en zo'n ding wikkelt tijdens een bokpartijtje ineens af.... Boos!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Bandages of Peeskappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:14

Bandages om in de wei is inderdaad onzin.
Het liefst doe je helemaal niks om, maar peesbeschermers lijken met het beste als je denkt dat je paard in de wei bescherming nodig is.