zadelpad icm gelpad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Argi
Berichten: 104
Geregistreerd: 24-11-04

zadelpad icm gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 07:59

Ik heb voor mijn paard een PK alcapad besteld. Omdat deze nogal dik lijken te zijn, vroeg ik me af of het dan nog nodig is om een gelpad erbij te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: zadelpad icm gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:50

Een gelpad is eigenlijk nooit nodig als je zadel goed past!
Sterker nog, meestal komt het de ligging van je zadel niet ten goede, evenals dikke dekjes.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: zadelpad icm gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:53

lijkt me dat je dan een heeeeel grote stapel krijgt tussen je paard en jou. niet doen dus.
waarom wil je die gelpad? wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat ze niet doen wat ze zouden moeten doen. zelfs meer druk kunnen geven ipv minder.
als je drukverdeling wilt, dan OF een schapenbontje (dat verdeelt de druk het beste, ook uit onderzoek) OF een pad. zou nooit allebei doen.
en ik ga er hier dan wel vanuit dat je zadel gewoon goed past, dat is natuurlijk het belangrijkst!
succes.
ps.: die alcapads van PK vind ik heel fijn; blijven veel beter liggen dan de Anky's bij mijn paard (met schoft). ook de kleur blijft mooi na wassen en ze ventileren super. veel plezier ermee!

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: zadelpad icm gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:15

Ik reed mijn eigen paard eerst ook altijd met een dekje en een gelpad, maar toen ik met pads ging rijden heb ik de gelpad nooit meer gebruikt.
Met alleen de pad lag het zadel prima en was het zacht genoeg!

Bij het paard dat ik nu rijd heb ik er wel een bontje bij, omdat het zadel wat wijd is voor haar rug...

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: zadelpad icm gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:45

@Nouvel: kun je niet beter een passend zadel zoeken dan? zo is het toch wat minder goed voor de rug van je paard, lijkt me... het wordt ook wiebelig met zo'n dikke laag eronder.

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: zadelpad icm gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:01

dierfysio schreef:
@Nouvel: kun je niet beter een passend zadel zoeken dan? zo is het toch wat minder goed voor de rug van je paard, lijkt me... het wordt ook wiebelig met zo'n dikke laag eronder.


Ze is te arm bespierd op haar rug en dit begint nu bij te trekken (o.a. door veel longe werk, en aangespannen rijden, ze loopt maar een paar keer per week onder het zadel).
Dan kan straks het bontje er dus onderuit en is het zadel nog niet te strak voor haar...

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: zadelpad icm gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:20

OK, snap ik. Lachen