wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:51

Weet niet zker of het hier goed staat anders mag het verplaats worden mijn excuses.


Hoe denken jullie hier nou over met dit warme weer en dan rijden met peesbescherms en/of bandages?
Ze worden heel erg warm en het is al super warm.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit eerst niet wist, maar mijn intstructrice zei het.
En toen had ik ook wel zo iets van idd die worden echt super heet. tevergelijken met als jij nu winterschoenen aan zou doen dat gaat branden en heel erg jeuken wij kunne dan nog krabben maar zie je je paard al?

Nou brand maar los

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:27

Ik doe altijd wel gewoon peesjes om.
Ik heb liever dat hij het even warm heeft dan dat hij zijn pezen beschadigt in een dolle bui.
Want dat is misschien niet meer te herstellen en warmte wel.
Wel doe ik de peesjes meteen na het rijden af en spoel de benen ook goed af met koud water!
Z'n lijf spoel ik af met lauw water.

mamamika
Berichten: 512
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: Varsseveld

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:28

Hoi

Ik heb zelf geen eigen paard.
Maar wel een hele lieve verzorgpony.
Met dit weer doe ik hem alleen als ik ga springen of een bosrit maak peesjes of bandages om.
Voor de rest gewoon zonder.
Mijn ervaring is toch wel dat het nog wel is wondjes en of irritaties kan geven met dit weer.

Groetjes Natasja

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:42

Zoalgn jij alleen met de training de peesjes omhebt en ze meteen na het rijden weer af doet zie ik niet in hoe je irritatie's kan veroorzaken.
De paarden op stal waar ik werk hebben s morgens 3 uur peesjes op wei om.

En dan smiddags nog een uur met training.

Zelfs die (geen een) heeft daar een irritatie plekje.
Nogmaals zolang je maar goed na behandeld..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:38

voor die training zou ik me daar niet zo druk om maken. Ik ben al neit zo voor bandages en warmte maar peesjes lijkt me geen enkel probleem

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:48

nee inderdaad.

daarbij ben ik ook alleen voor bandages als je goed kunt bandageren.
en dat blijkt erg tegen te vallen.
aangezien ik en nog 1 meisje de enigste 2 van een klas van 16 daarvoor gelsaagd waren..

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:57

Met peeskappen rijden is geen probleem met deze warmte. Na het rijden spuit ik zijn onderbenen even lekker af.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:58

GEEN BANDAGES! Dat heeft geen nut, alleen voor de sier. Bandages zijn stomme hitte-dingen. Daar worden de pezen juist warm van. Als je paard het echt nodig heeft, doe dan peesbeschermers om, anders liever niet. Spuit z'n benen wel even af!

Anoniem

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:19

Bandages ben ik zowiezo geen liefhebber van, totaal nutteloos. Peesjes gebruik ik zelf niet vaak, alleen bij specifieke oefeningen (western) maar anders niets. Benen afspuiten (lang genoeg!) vind ik zowiezo altijd aan te raden.
Ik zou nu niet ineens zonder gaan rijden als je een goede reden hebt om ze normaliter altijd te gebruiken.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:19

Het is maar voor even, na de tijd lekker beentjes (of gewoon je hele paard) afspoelen. Ik moet op mijn werk ook in een uniform rondlopen waar ik me lek in zweet, beschadigd mijn pezen ook niet Tong uitsteken

[edit] oh vergelijking gevonden! Mensen die altijd braaf hun cap dragen doen dat toch ook met de hitte?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:13

Ondanks dat ik het best eng vind rijd ik met echt warm weer ( ca.30 graden) zonder. Mijn merrie heeft 4 witte en zeer gevoelige benen. Ooit heeft ze rode striemen met grote korsten op haar benen gehad door té warme peesbeschermers die ze te lang omgehad heeft. Sindsdien kan ze helemaal niet meer tegen de binnenvoering van gewone peesbeschermers. En heb ik dus peesbeschermers met bont. Nadeel is dat deze met warm weer nog veel heter worden van binnen.

Daarom rijd ik dan liever zonder. Ik rij dan wel om zware stukken heen en probeer korte wendingen zoveel mogelijk te vermijden.
Ik troost mezelf met het idee; op wedstrijden heeft ze ook altijd zonder gelopen in de ring en zich maar 1x aangetikt.

Sindbad

Berichten: 1860
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Beerta (Gr)

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:34

Ligt eraan wat je gaat doen,
met springen zou ik zo wie zo peesbeschermers omdoen, dat is noodzakelijk.
Met dressuur maakt het denk niet zo veel uit, maar met buitenrijden kunnen peesbeschermers geen kwaad, maar als je het water in gaat neem geen bandages!
Als je dan het water uit komt, en je rijd vb verder. De bandages drogen en gaan knellen.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:54

zelf rijd ik met dit weer absoluut niet met bandages of beschermers, de benen worden veelste warm en wat te denken van het zand dat tussen de "beschermers"gaat zitten, dat schuurt enorm en is niet bevordelijk voor de benen!

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:48

Zand gaat er ook wel tussen zitten als het kouder is. En waarom zou het schuren? als de peesbeschermers goed zitten dan is er geen beweging en zonder beweging is er geen frictie (schuren dus). Lijkt me een raar argument.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:59

Qimm schreef:
Zand gaat er ook wel tussen zitten als het kouder is. En waarom zou het schuren? als de peesbeschermers goed zitten dan is er geen beweging en zonder beweging is er geen frictie (schuren dus). Lijkt me een raar argument.


kennelijk heb jij hier geen kaas van gegeten Slapen

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:02

Dan mag je het mij uitleggen waarom dat schuurt? Ik zeg alleen zoals het mij lijkt, ik loop niet te beweren dat ik de waarheid vertel.
Dus leg maar uit Lachen

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:17

ik hoef toch geen uitleg te geven waarom zand schuurt, dat weet volgens mij iedereen Knipoog vooral met dit weer is de kans op zand tussen de beschermers veel groter...heb zelf dagelijks mijn neus vol zitten met zand terwijl ik toch op een behoorlijke afstand van de grond afzit terwijl rijd...
mijn reactie is dan ook geheel mijn mening en ik kies voor datgene waarvan ik vind dat het beste is voor mijn paarden zijn benen, en dat zijn geen beschermers!

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:19

maar als de peesbeschermers goed passen bewegen ze niet, en zonder die beweging is het toch niet mogelijk dan het zand schuurt? Dat bedoel ik.
Jouw neus is toch ook niet geschuurd van binnen?

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:30

Qimm schreef:
maar als de peesbeschermers goed passen bewegen ze niet, en zonder die beweging is het toch niet mogelijk dan het zand schuurt? Dat bedoel ik.
Jouw neus is toch ook niet geschuurd van binnen?


omdat er in mijn neus geen wrijving zit..tenzij ik met zijn vingers er zit te porren..wedden dat dat schuurt Haha! zand schuurt nu eenmaal

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:48

ja als er beweging is dus, en beesbeschermers behoren nou eenmaal stil om het been te liggen. Dat bedoel ik. Duuuus als een pees beschermer goed past en niet schuift kan het er tussenliggende zand niet schuren.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:09

Qimm, mag ik vragen waarom jij er dan voor kiest om je paard bandages of beschermers om te doen?

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:25

Better safe then sorry.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:26

Qimm schreef:
Better safe then sorry.


dat is geen duidelijk antwoord, kun/wil je dit nader uitleggen?

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:31

Ik rijd wel gewoon met bandages, ookal is het warm. Gewoon daarna afspuiten, dan lijkt me dat er niet iets ergs aan de hand is. Het is een ander verhaal als je de bandages de hele dag omlaat lijkt me!

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:33

idd better safe than sorry....

Helemaal mee eens. Mijn paard is zo onbehouwen soms en enthousiast dat hij zichzelf lelijk op de pezen tikt.
Ik rijd zware oefeningen soms en dan gebeurt het ook wel eens. Liever een beetje warm dan een blessure.
Ik rijd al 10 jaar met prof. choiche beschermers ( zog. 3 in 1) en er zit soms veel zand tussen , en JA ze passen goed. Nog nooit heeft het geschuurd of iets dergelijks, paard heeft ook gewen witte plekken op de benen of zo.

Heb met ehbo voor paarden wel een foto gezien van gekookte pezen. Was een politiepaard dat op het strand gek gedaan had, lang verhaal. Is ter plaatste afgemaakt en Rob van Wesum, arts van de KLPD heeft er foto's van gemaakt als bewijs. (de betreffende agent is aangepakt hierop)
Het kan dus wel !!!! Dat pezen te warm worden.

Zelf echter ook na strand en duinritten nog nooit last van gehad overigens hoor..