wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:36

wat jij in je neus hebt zitten zijn toch geen korrels zand. Wat jij in je neus hebt zitten schuurt ook niet.
Als een peesbeschermer goed zit kan het geen kwaad. In de winter heb je nog veel meer last in de blubberbak.
De peesbeschermers gaan om om blessures door aantikken te voorkomen. Mijn peesbeschermers hebben nog nooit gezorgd voor schuurplekken. Als je daar toch bang bent voor schuurplekken gebruik dan schapenvachtjes in de beschermers

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:38

Ik heb onlangs gelezen dat peesbeschermers zoiezo slecht zijn! het belemmert namelijk de doorbloeding van het been en het zand en dergelelijke dat er tussen komt schuurt ontzettend. Sindsdien rijd ik weer zonder. peesbeschermers beschadigen meer dan je lief is. ik zal de link eens opzoeken en die hier plaatsen.

Nikj

Berichten: 3211
Geregistreerd: 06-11-05

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:41

Nou.. Met dit weer weet ik het niet
Ik heb namelijk deze week een paarde4daagse achter de rug en ik had gewoon voor z'n bescherming dus peesbeschermers omgedaan..
Maar na dag 2 leek z'n been wel ietsjes dikker als normaal dus de 3e dag zou ik zowiezo niet gaan maar het ging ook niet door..
Toen zijn we naar iemand gegaan die van zulke dingen heel veel verstand heeft.. en die zei dat hij vocht in de benen had, en dat dat door de warmte kwam.. ( Hij had dus peesjes om )
Hoewel ik altijd voor en achter om heb.. had hij het alleen maar voor

Maar verder gebruik ik ook beschermers geen bandages

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:20

Ja een week vierdaagse is ook wel wat anders dan een training per dag.

Ik heb vorig jaar tijdens de 4daagse er ook niet omgedaan.. (alleen eerste dag)
Je hebt dan ook echt lang peesjes om.

Verder, met dit droge weer is zandschuring wel het minst voorkomende of ernstige probleem.
Als het blubber is dan heb je onwijs veel blub achter die dingen hangen en moet je ze naar het rijden weer schoonmaken.
Maar zelfs dan is er nog geen sprake van irritatie.
Tenminste niet ernstig.
wij doe ongeveer 14 paarden op een dag.
En alle 14 hebben elke dag peesjes om welk weer het ook is en nog nooit hebben we problemen gehad.
Ik denk dat het maar net is hoe je er mee omgaat.

Daarbij heb ik liever dat de pees even een beetje warm is of dat er een lichterlijke minimale irritatie plaats vind dan dat hij z'n been kapot trapt en daardoor een zware peesblessure aan overhoud, waar hij misschien wel een half jaar last van heeft.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:27

het wordt zelfs door ervaren endurance ruiters afgeraden dat wanneer een paard geen beschermers nodig heeft ze niet om te doen!!

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:59

Ja maar dat is lange afstands, en niet een uurtje bak of anderhalf uur buiten hobbelen.

Tancreda4

Berichten: 24062
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:59

Ik ben niet langer dan 3 kwartier bezig en doe de peesjes ook gelijk af als ik afstap... Ik vind het ook niet ideaal dat het zo warm eronder wordt, maar doe ze wel om... Bandages rij ik zowiezo eigenlijk nooit mee, enkel voor de mooi als er fotos worden gemaakt ofzo, of bij het springen.
Ik stap ook uit zonder met dit weer, en spuit de benen (als altijd overigens) na afloop lekker af.

Als het niet te lang is moet het wel kunnen. Niet te strak, niet te lang, moet het niet zo heel ernstig zijn...

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:16

bandages en of peesbeschermers kunnen wel 40 graden worden de paarden benen worden dan ook loei heet.
Toevallig, en daardoor kwam ik ook op dit onderwerp had ik gisteren nieuwe leren laarzen aan met zakjes om mijn voeten.
Nou en dat werd echt loei heet en net zo loei heet word het bij je paard ook.

Het is wat ik er verder van weet heel erg slecht voor de benen.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:57

qwinty schreef:
bandages en of peesbeschermers kunnen wel 40 graden worden de paarden benen worden dan ook loei heet.
Toevallig, en daardoor kwam ik ook op dit onderwerp had ik gisteren nieuwe leren laarzen aan met zakjes om mijn voeten.
Nou en dat werd echt loei heet en net zo loei heet word het bij je paard ook.

Het is wat ik er verder van weet heel erg slecht voor de benen.


Een peesbeschermer is aan de voorkant gewoon open.
Even een tip voor je laarzen. Knip het plastic zakje aan de onderkant open en trek die uit zodra je de voet erin hebt. scheeld een hoop gezweet en zo vormd je laars ook nog eens beter aan je voet dan met zakje.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:04

Ik heb vandaag na het rijden met peesbeschermers er meteen een thermometer onder gedouwd en een paar minuten laten zitten (tijdens het afzadelen) en wat bleek, het kwik was nauwelijks boven het puntje gestegen, dus zó heet wordt het daar niet.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:11

Qimm schreef:
Ik heb vandaag na het rijden met peesbeschermers er meteen een thermometer onder gedouwd en een paar minuten laten zitten (tijdens het afzadelen) en wat bleek, het kwik was nauwelijks boven het puntje gestegen, dus zó heet wordt het daar niet.


Welk puntje?
Ik heb vandaag ook even gevoeld en het viel mijn ook mee. Daarbij moet je je voorstellen dat zolang een paard blijft lopen de bloedcirculatie dusdanig is dat het toch voor een groot gedeelte de warmte wel afvoerd. Als je een paard na het werken de beschermers omlaat dan zou het wel wat warmer kunnen worden.
Bij het gewone werk denk ik neit dat ze er veel last van zullen hebben en ik denk ook niet dat het veel verschil maakt of het in de zomer of in de winter is. Ik zal er ook eens een termometer bij pakken.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:22

ik heb altijd peesbeschermers om omdat die van mij een aantal keer een peesblessure heeft gehad ..
en als ik dit allemaal zo lees ..
dan denk ik eigenlijk meteen hoe zit dat dan met het warme weer met een shabrak en een zadel dooronder wordt het toch ook bloedheet
lijkt me heter als op zijn benen ,..want daar zit jij ook nog eens op ..! Bloos

maar goed dan kan je alles wel af doen wij hebben het ook wel eens heel erg warm toch ! Clown

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:22

qwinty schreef:
bandages en of peesbeschermers kunnen wel 40 graden worden de paarden benen worden dan ook loei heet.

ja als het paard werkt word hij nou eenmaal warm, hoe ik denk als jij een uur intensief rijd dat het hele paard 40 graden is dus ook zn benen en dat het echt niet uitmaakt of je nu met bandages/peesbeschermers rijd of zonder
een goede naverzorging is uiteraard wel nodig!!!!

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:47

oosterhoff schreef:
Qimm schreef:
Ik heb vandaag na het rijden met peesbeschermers er meteen een thermometer onder gedouwd en een paar minuten laten zitten (tijdens het afzadelen) en wat bleek, het kwik was nauwelijks boven het puntje gestegen, dus zó heet wordt het daar niet.


Welk puntje?
Ik heb vandaag ook even gevoeld en het viel mijn ook mee. Daarbij moet je je voorstellen dat zolang een paard blijft lopen de bloedcirculatie dusdanig is dat het toch voor een groot gedeelte de warmte wel afvoerd. Als je een paard na het werken de beschermers omlaat dan zou het wel wat warmer kunnen worden.
Bij het gewone werk denk ik neit dat ze er veel last van zullen hebben en ik denk ook niet dat het veel verschil maakt of het in de zomer of in de winter is. Ik zal er ook eens een termometer bij pakken.


Dat aluminium puntje wat je anders in z'n kont steekt Knipoog Het was er nog maar netbovenuit gekomen.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:21

Maar vandaag is het ook geen 30graden!! ik bedoel bij echt warm weer Knipoog

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:23

Ja maar dan nog...

Anoniem

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:40

RT-D --> HAR

Spoec
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Thuis :)

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:01

Zowiezo rijd ik als het 30 graden is, pas rond een uur of 8 .. En dan is het vaak al flink afgekoeld ..
Maar ik rijd wel altijd met peesbeschermers ..
Gewoon omdat mijn paard simpelweg te vrolijk en onbezorgd is om uit te kijken dat hij zichzelf niet aantikt ..
Wat ze dus regelmatig doet .. Vandaar .. Ik voorkom liever dan dat ik genees ..

Enne, zo heel warm worden dr benen echt niet hoor met de beschermers, ze worden overigens na het werk ook weer afgespoten ..

xxitsmexx

Berichten: 4791
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: didam

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:41

bandages en peesbeschermers hebben geen steun voor het been...alleen is het raadzaam als je paard/pony met de benen tegen elkaar aan komt anders kun je wel blessures oplopen...
dus wat je om doet maakt helemaal niks uit..als je naar het rijden maar alles netjes achterlaat (bandages maar ook de benen van het paard)

SylviaG

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-10-05
Woonplaats: omgeving Rotterdam

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:45

Ik rij altijd met Actions (3 in 1) en die zijn dus rondom afgesloten. Mijn paard zweet daar bij normaal weer al behoorlijk onder dus bij extreem warm weer rij ik alleen met peesjes. Het is echt niet goed voor de pezen als ze zo warm worden tijdens de training. Het bloed kan dan gaan stollen en dat is niet bevordelijk voor de doorbloeding.
Ik zou daarom ook nooit voor bandages kiezen met extreem warm weer.
En altijd goed koelen na het rijden...

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:47

xxitsmexx schreef:
bandages en peesbeschermers hebben geen steun voor het been...alleen is het raadzaam als je paard/pony met de benen tegen elkaar aan komt anders kun je wel blessures oplopen...
dus wat je om doet maakt helemaal niks uit..als je naar het rijden maar alles netjes achterlaat (bandages maar ook de benen van het paard)


met peesbeschermers heb je gelijk!!
maar bandage's geven zeker weten wel steun ..
ga maar na als jij in het verband wordt gewikkelt ..
daarom is het ook zo slecht om met bandage's te rijden ..
omdat je de pees eigenlijk zwakker maakt omdat er een hoop steun om de been heen zit .
als je dan een keer zonder rijd en hij struikelt heb je veel meer kans op blessure's

dit heeft d.a van Unen tegen mij vertelt hij gaat ook mee met het olympisch team Haha!
peesbeschermers daar aan tegen zijn wel heel goed en dus voor het stoten
groetjes

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:51

Ik doe ze altijd om, warm of niet. Veiligheid gaat voor.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:47

@doom: bandages geven geen steun. mensenonderbenen bevatten spieren, die je met een bandage kunt steunen. paardenonderbenen bevatten geen spieren, maar pezen. dus je vergelijkt appels en peren Knipoog steunen kun je een paardenbeen alleen met spalken en/of gips.

@Qimm: leuk idee, van die thermometer, maar je meet dan de huidtemperatuur. dat is wel wat anders dan de inwendige temperatuur; die ligt een eind hoger. daarom moet je om koorts te meten ook de t.m. een paar centimeter diep in de anus steken, en niet de buitenkant meten.
ook ik denk dat pezen tijdens werk (verergerd door warm weer, zware bodem etc.) te warm kunnen worden onder dikke inpakking. maar dat bewijzen wordt denk ik lastig (of je moet je paard opensnijden, maar laten we dat maar niet doen, he).

ikzelf rijd meestal met indra 3-in-1. maar soms, bij warm weer of extreme blubber, met eskadron peeskapjes. die zijn van voren open en worden en stuk minder warm.
niks kan ook natuurlijk, maar dan mis je de bescherming tegen aantikken, want dat is waarvoor je ze inpakt. dilemma dus Haha!
succes iedereen in de hitte, laten we gauw hopen dat 't weer wat gematigder wordt...

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:05

het is misschien wel warm maar ik doe m'n peesbeschermers toch echt wel om..
heb geen zin in een paard met blessures

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:16

Ik doe ze dus NIET om met warm weer.
Ze staan bij mij ook zonder bescherming het land, en dan doen ze ook weleens gek en daarvan krijgen ze volgens mij eerder een blessure dan tijdens het rijden. Ik denk dat een peesbeschermer met warm weer meer kwaad dan goed doet.
Ik rijd op het moment op B-niveau, maar pak ook wel eens wat wijken of schoudervoor mee.