Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 18:33

Wij zijn op zoek naar een zadel voor een ruiter die de neiging heeft om snel voorover te gaan zitten. Zijn er bepaalde dressuurzadels waarbij je wat makkelijker terugzit?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:30

Ja, zadels die achterover liggen....maar die zijn slecht voor de rug van je paard!

De oplossing is: Zitles!!! Ja

meissie100
Berichten: 89
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:39

ik denk eerder dat je aan de zit van de ruiter moet werken dan aan het zadel. misschien een zadel met diepere zit mar ik denk ook niet dat dit werkt. ga idd aan je zt werken. rijd ook eens zonder zadel en probeer dan goed rechtop te zitten. en probeer je benen goed lang te houden.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:42

Ander zadel zal inderdaad niet de oplossing zijn. Zo lijkt het probleem opgelost, maar op een ander zadel zal het probleem nog steeds bestaan.
Zitles is de allerbeste en uiteindelijk ook de goedkoopste oplossing.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:09

Bedankt voor jullie tips. Degene waar het zadel voor is doet ook heel erg haar best en rijdt ook vaak zonder beugels en krijgt ook extra zitles. Maar het juiste zadel kan haar weer een stapje verder helpen. Vandaar mijn vraag! Dus nogmaals:
welk zadel is het meest geschikt voor iemand die de neiging heeft snel voorover te zitten?

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:36

Zonder zadel rijden ( is niet cynisch bedoeld) dan wordt je gedwongen om zelf goed te zitten en voel je je paard goed aan.
Bij voorover zitten ( zit je ook niet lang op je paard)....dat is de beste steun om rechtop te zitten. k Spreek uit eigen ervaring , na jaren op een springzadeltje gereden te hebben neigde ik als een banaan op mijn paard te zitten. Ik rijd nu twee jaar zonder zadel.(en zit weer rechtop) Groetjes en succes

Anoniem

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:15

RT-D --> HAR.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:31

Zoals ik in het vorige topic al zei:

Het merk maakt niet uit, maar wel het type uitvoering.
Ik zou geen zadel nemen met een hele diepe zit, mijn ervaring is dat veel ruiters dan ineens veel meer voorover duiken. Zelfs als ze met een normale zit wél recht zaten.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:18

merkt maakt wel uit hoor! Er zijn zadels die erom bekend staan de ruiter voorover te zetten... Ainsley zadels bijvoorbeeld. Die zou ik dus in ieder geval niet kopen. Dacht eerst ook dat het helemaal aan mij lag, het voorover zitten, maar sinds ik een ander merk zadel heb, doe ik het niet meer. Heb het ook van meerdere mensen gehoord, die ook een Ainsley hadden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:30

QQQQ schreef:
Ja, zadels die achterover liggen....maar die zijn slecht voor de rug van je paard!


Juist omdat het zadel achterover ligt, ga je voorover zitten...

De eerste oplossing is een zadelmaker raadplegen om te kijken of het zadel nog (steeds) past. (je kunt het zelf al controleren door te kijken hoe de beugelriemen over het zweetblad lopen)

Er zijn geen speciale zadelmerken of types die je rechtop laten zitten, enkel een goedpassend zadel laat je correct zitten... een zadel dat erg dwingt is een zadel dat niet bij de ruiter past, een zadel mag enkel uitnodigen (als we het hebben over een zadel dat de ruiter moet helpen)

@PriscaZ: 1 zwaluw maakt nog geen zomer.... 1 niet passend zadel zegt niet gelijk dat al die zadels slecht passend zijn ( voor paard en/of ruiter)

adecuada

Berichten: 1899
Geregistreerd: 19-08-06

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:09

Door een bodyprotector te dragen hou je je rug toch ook recht. waardoor je rechtop blijft zitten..
Misschien is dat een optie? Het is ieder geval goedkoper als een nieuw zadel!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:27

adecuada schreef:
Door een bodyprotector te dragen hou je je rug toch ook recht. waardoor je rechtop blijft zitten..
Misschien is dat een optie? Het is ieder geval goedkoper als een nieuw zadel!


Ben ik niet met je eens, iemand die voor over zit, kantelt 9 v/d 10 keer zijn/haar bekken en zal dus alleen de rug zelf recht zijn.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:10

Het voorover vallen is vaak ook een kussen probleem. Het zou me niet verbazen als het huidige zadel een voor singel heeft waardoor je je zadel over de schoft trekt..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:22

Alane schreef:
@PriscaZ: 1 zwaluw maakt nog geen zomer.... 1 niet passend zadel zegt niet gelijk dat al die zadels slecht passend zijn ( voor paard en/of ruiter)


Weet ik, maar het zijn in dit geval dus meer zwaluwen dan 1 Tong uitsteken

Er zijn vast mensen bij wie dat merk heel goed ligt, alleen ik ken ze niet Lachen En ik heb er ook een aantal jaar met plezier mee gereden, merkte eigenlijk pas dat het mede door het zadel kwam, omdat het over was toen ik een ander merk zadel kocht. Wat ik schreef werd ook door enkele instructeurs gezegd die ik ken en de zadelmaker herkende het ook.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Het lijkt me trouwens niet de juiste manier om recht te gaan zitten met een BP. Je moet zelf zitten en niet omdat je rug opgesloten wordt door je BP. Hetzelfde voor een nierband of wat dan ook.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:35

Recht zitten moet je zelf doen. Dus oefenen, oefenen, oefenen.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 07:46

Jessix schreef:
Recht zitten moet je zelf doen. Dus oefenen, oefenen, oefenen.

Degene waar het zadel voor is doet ook heel erg haar best en rijdt ook vaak zonder beugels en krijgt ook extra zitles. Maar het juiste zadel kan haar weer een stapje verder helpen. Vandaar mijn vraag!
Dat ze hard moet oefenen weet ik ook wel Vork

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:52

PriscaZ schreef:
Alane schreef:
@PriscaZ: 1 zwaluw maakt nog geen zomer.... 1 niet passend zadel zegt niet gelijk dat al die zadels slecht passend zijn ( voor paard en/of ruiter)


Weet ik, maar het zijn in dit geval dus meer zwaluwen dan 1 Tong uitsteken



Het is natuurlijk heel makkelijk om een merk de schuld te geven van eigen te kortkomingen. (Dit is absoluut niet persoonlijk bedoelt, ik bedoel daar een ondeskundige zadelverkoper, eigenwijze zadelkoper etc mee)
Een slechte zadelverkoper/passer of mensen die zelf menen dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Daarnaast is het na de aankoop en die ene gratis opvulbeurt niet zo dat je zadel oneindig goed blijft liggen. De ligging zal toch regelmatig gecontroleerd moeten worden, ook omdat een (jong onbespierd) paard groeit.

Zeker is het zo als je roept dat je slechte ervaringen hebt met een bepaalt iets een ieder die wat gehoord of meegemaakt heeft met hetzelfde ding/merk zich gelijk meld.


Recht zitten kun je alleen op een goed passend en in bans liggend zadel. Ligt het zadel niet in balans kun je in den treure rondjes hobbelen met of zonder beugels maar je zal nooit rechtop kunnen zitten.

meissie100
Berichten: 89
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:36

ga inderdaat eens naar een erkend ruitersportbedrijf een laat je goed informeren. maak desnoots een afspraak om een zadeltje aan te laten meten

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:44

Jobbeltje schreef:
Zoals ik in het vorige topic al zei:

Het merk maakt niet uit, maar wel het type uitvoering.
Ik zou geen zadel nemen met een hele diepe zit, mijn ervaring is dat veel ruiters dan ineens veel meer voorover duiken. Zelfs als ze met een normale zit wél recht zaten.


ben ik het niet mee eens.
ik ben zelf ook een ruiter die nogal voorover wil gaan zitten, al gaat het wel een stuk beter.
heb ooit op een zadel gezeten met een extra diepe zit en daar werden mijn bekken gekanteld en ik zat veel rechterop.
natuurlijk helpt het ook om zitlessen te nemen maar een zadel kan zeer zeker helpen uit eigen ervaring.
het merk dat zal ik effe navragen

(was een KN maar welke ???)


gr

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:48

jarno schreef:
Jobbeltje schreef:
Zoals ik in het vorige topic al zei:

Het merk maakt niet uit, maar wel het type uitvoering.
Ik zou geen zadel nemen met een hele diepe zit, mijn ervaring is dat veel ruiters dan ineens veel meer voorover duiken. Zelfs als ze met een normale zit wél recht zaten.


ben ik het niet mee eens.
ik ben zelf ook een ruiter die nogal voorover wil gaan zitten, al gaat het wel een stuk beter.
heb ooit op een zadel gezeten met een extra diepe zit en daar werden mijn bekken gekanteld en ik zat veel rechterop.
natuurlijk helpt het ook om zitlessen te nemen maar een zadel kan zeer zeker helpen uit eigen ervaring.
het merk dat zal ik effe navragen

(was een KN maar welke ???)


gr


Ik zei ook veel ruiters, niet alle Cool
Ik kijk gewoon veel om me heen en zie dat gebeuren. Mensen die eerst redelijk recht zitten op een zadel zonder diepe zit, en met diepe zit ineens voorover gaan duiken. Maar er zijn er ook bij die inderdaad met een diepe zit rechter gaan zitten. Dit is echter meer uitzondering dan regel.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:43

Jobbeltje schreef:
Zoals ik in het vorige topic al zei:

Het merk maakt niet uit, maar wel het type uitvoering.
Ik zou geen zadel nemen met een hele diepe zit, mijn ervaring is dat veel ruiters dan ineens veel meer voorover duiken. Zelfs als ze met een normale zit wél recht zaten.

Dit klopt helemaal. Ik kan dus echt niet zitten op een zadel met een diepe zit. Ik tuimel naar voren en heb het idee dat ik er voorover afgegooid word. Vaak hebben ze dan ook nog dikke kniewrongen waardoor je een heel gedwongen houding aan neemt.

Ik heb nu een Daaleman dressuur en daar zit ik echt prima op *LOL*

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welk zadel voor iemand die voorover zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:53

Ik heb ook erg de neiging voorover te kukelen Haha!
Ik heb zelf een KN Allegro en zit er redelijk goed op... maar ik rijdt ook regelmatig zonder beugels om mijn zit te verbeteren.
Vroeger had ik een hele oude stübben vzh en daar kon ik eigenlijk beter op recht op zitten dan op dit zadel, Want de Allegro ligt best 'hoog' op je paard heel goed om onafhankelijk te leren zitten... maar je bent daarbij wel gevoeliger om je eigen ongwenste houding aan te nemen Haha!