Hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MssMidnight
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-06

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 23:33

Hallo iedereen,

Ik ben van plan mij een Hackamore aan te schaffen voor m'n paardje. Kan er iemand me vertellen wat het verschil is van hack tot hack, en de werking van de verschillende hackamores?

En ook waar je'm nu juist moet aandoen?

Groetjes

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:35

MssMidnight schreef:
Hallo iedereen,

Ik ben van plan mij een Hackamore aan te schaffen voor m'n paardje. Kan er iemand me vertellen wat het verschil is van hack tot hack, en de werking van de verschillende hackamores?

En ook waar je'm nu juist moet aandoen?

Groetjes

Enige wat ik weet is dat je hem op de neus rijd met een hackemore, doordat er geen bit in zit..
en je er niet zomaar mee moet gaan rijden!!!
je kan je paardje er best mee kapot maken ..

net als een mexicaanse neusriem alleen deze heeft een zwaardere werking op de neus en is wel met bit.. verder geen idee
heb er weleens een springruiter mee gezien vrij bekende ruiter ook nog maja ieders zijn keuze. mij niet gezien Knipoog

MssMidnight
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 23:37

Kwil er ook niet zomaar mee gaan rijden ...

Kwil hem gebruiken omdat hij vrij hard is in zn mond en bit duft vastnemen met zn tanden.

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 01:03

MssMidnight schreef:
Kwil er ook niet zomaar mee gaan rijden ...

Kwil hem gebruiken omdat hij vrij hard is in zn mond en bit duft vastnemen met zn tanden.

daar heb je wel speciale bitten voor Knipoog

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:53

Altijd zo dramatisch gedaan met een hack...

Ik had nog nooit met zo'n ding gereden. Ik heb er een gekocht. eraan gehangen, er mee weggereden. Nooit problemen mee gehad.

Ja, hij kan wat scherper in werken, en je moet hem op de juiste manier hangen. Juiste hoogte.

Zolang je niet met continue druk rijdt, lijtk me het geen probleem. Mijn merrie reageerde er super op. Mn huidige jonge vzmerrie kan er nog wel eens wat 'heftig' op reageren als ze wat heet is, in de trant van het hoofd flink omhoog doen. Voor haar is het dus minder ideaal, zij vind het niet zo fijn.

maar dat verschilt van paard tot paard. Net als bitten. De een loop met het ene bit fijn, terwijl een ander paard er totaal niet fijn op loopt.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:08

ik snap ook niet zo waarom er altijd zo dramatisch om gedaan wordt Verward
altijd die enge verhalen over gebroken neusbotten enzo..

Een hackamore werkt vrij scherp in, en het is dus ook niet de bedoeling dat je er constant druk op hebt staan. Je moet er niet aan gaan trekken of hangen, net als een bit! Ook moet je hem op de goede hoogte hangen.
Daarnaast is de "scherpte" nog volledig afhankelijk van de lengte van je scharen, die zijn er in verschillende maten.. neem korte scharen!

Mijn eerste keus zou het niet zijn bij het kiezen van een bitloos hoofdstel, maar zo lang er op de juiste manier mee gereden wordt, kan het ook heus geen kwaad.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:45

Hoe scherp een hack inwerkt kan je zelf aardig bepalen.
Hoe hoger hoe minder scherp.
Als je je kinketting los zet, hebben de scharen erg veel bewegingsruimte en werkt de hack dus ook een stuk minder scherp in.
Ik rijd meestal buiten met een hack Lachen

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:04

er zijn al talloze topics op bokt geplaatst over hackemores en de voor en nadelen. Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:42

als je kijkt hoe sommige springruiters aan een hackemore (vaak met lange schaar) kunnen hangen.... zal het met die neus breken wel mee vallen

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:00

Citaat:
Enige wat ik weet is dat je hem op de neus rijd met een hackemore, doordat er geen bit in zit..
en je er niet zomaar mee moet gaan rijden!!!
je kan je paardje er best mee kapot maken ..


Als dat het enige is wat je weet over een hackamore, dan verzoek ik je vriendelijk om niet te reageren in dit soort topics..Ik rij al sinds jaar en dag met een hackamore en ik weet niet hoe je met een hackamore met korte scharen een neus kan breken..En degene die het voor elkaar krijgt moet wel erg slordig/sadistisch rijden..En aangezien de topicstarter hier serieus om advies vraagt, neem ik aan dat ze niet zo een soort ruiter is Lachen...

Nu ff ontopic:
Zoals al eerder gezegd, hoe lager je hem hangt, hoe scherper hij word..Ook zoiets, hoe lager je m hangt, hoe dichter je op dat dunne bot bij de neus komt? Weleens een schedel gezien? Dan weet je vast wel wat ik bedoel. Je hebt hackamore's met lange en korte scharen, om te beginnen zou ik er eentje nemen met korte scharen, meestal voldoen deze goed (rij er zelf namelijk ook mee). Je hebt ook verschillen in riempjes als sluiting of kinkettingen, het is maar waar je eigen voorkeur naar uitgaat.

Eigenlijk rijd het hetzelfde als een bit, sommige mensen zeggen dat ze geen contact voelen met de mond, eigenlijk ervaar ik dat heel anders, ik kan mijn pony aan de teugel RIJDEN (nee niet trekken idd..) en ze voelt dan heel licht aan..Je kunt dus met een hackamore alle kanten op. Wel is het belangrijk dat je los leert laten, wat mijn probleem in het begin was, ik bleef er maar aan hangen en als een paard ergens makkelijk op kan gaan hangen, is het wel een hackamore Lachen

Ik zou zeggen, ga op ontdekkingstoer en kijk hoe je paardje erop reageert. Laat je niet gek maken door de reacties over neus breken, want zo makkelijk gaat dat absoluut niet...Ik hoop voor je dat je paard hier wel fijn op gaat lopen en dat het voor jou ook een hele verbetering is tijdens het rijden! Heb je nog vragen dan kun je altijd pben hoor!


P.s: Ik weet niet of je in de toekomst wedstrijd wil gaan starten, want met een hackamore mag dat helaas niet!

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:04

nee vind het geen aanrader

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:10

arans schreef:
nee vind het geen aanrader



Want? Cool

Ik rijd zelf al jaren met een hackemore met lange scharen, gaat prima, nog steeds geen gebroken neusen hier!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:13

arans schreef:
nee vind het geen aanrader


Graag je mening onderbouwen? Heb je er weleens mee gereden? Of ooit op het paard van de topicstarter gezeten? Misschien is het voor dat paard wel een hele verbetering, vind je opmerking dus iets kort door de bocht Lachen

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:37

Ik rijd ook al jaren met een hackamore met lange scharen. Mijn pony loopt er veel beter op dan met een bit (vanwege tandproblemen). Ik heb de versie met het rondgevlochten leer aan de bovenkant. Hier heb ik een gelbeschermer omheen. Om de kinketting zit ook een beschermer.
Ik vind het prima rijden. En dat neus breken valt idd wel mee. De eneige maier waarop dat zou kunnen gebeuren, is als het paard zelf bv in galop op z'n teugels staat.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:41

ik heb dezelfde, een groot nadeel van die met korte scharen vond ik dat hij veel onstabieler was.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:16

Een nadeel van een korte schaar vind ik ook dat de scharen kunnen gaan schuren, dat had ik na 4 dagen trektocht rijden. Hij kreeg kale plekjes op zijn hoofd. Daarom wil ik een keer een S-hack kopen, daar heb je dat probleem niet mee Lachen

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:17

dat bedoel ik dus met onstabiel, ze bewegen te veel langs de zijkant van het hoofd, daarom heb ik een hack met lange scharen genomen, deze ligt veel stiller.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:21

Met lange schaar vind ik weer iets teveel van het goeie, en een nadeel vind ik dan ook dat hij dan niet zo makkelijk gras kan eten.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:23

Ik rij er nu 2 jaar mee en merk niet dat ze het onprettig vind, ik heb hem 9 van de 10x toch loshangen. Even aanhalen is genoeg om duidelijk te maken wat ik wil. Met eten heeft ze er geen last van hoor!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:24

Hij wiebelt inderdaad en schuift soms als ik rij,maar bij een braaf paard werkt hij prima.Ik vind de reacties altijd wel leuk, mensen zijn nog steeds verbaasd om een paard zonder bit te zien.

MssMidnight
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 02:44

Er reageerde iemand van er zijn daar bitten voor, voor een paard dat zijn bid vast neemt, of waar je soms aan moet gaan hangen. Mijn paardje is een draver, een superkarakter en bereid te leren. Op de koers heeft hij al wat behoorlijk in zn mond gehad, en heb zelf ook al verschillende bitten geprobreerd. Maar geeneen van allen helpt als ik in groep ga buitenrijden ofzo. ALleen wel hé, dan is het een heel braaf paard, reageerd goed.

Ik wil hem het ijlenlange getrek op buitenritten in groep dan ook voorkomen, tis niet prettig voor hem maar ook niet voor mij. Als je drie uur aan één stuk door niets anders moet doen dan constant in die mond bezig te zijn, maak je het alleen nog maar erger.

Daarbij vindt ik dat je open moet staan voor nieuwe dingen, elk paard is anders, en voor elk paard is een andere oplossing. kheb zelf ook al positieve verhalen gehoord over hack, daarom dat ik ook wil proberen, lukt het niet dan is het zo.

eerst dacht ik aan een bosal, hij heeft dit ooit al wel een keer aan gehad, en dat ging best goed. khad op een ander forum is gepolst om een draver te rijden met bosal, en die mensen adviseerde mij eerder een hack dan bosal omdat je er toch meer met in handen hebt. met een bosal rij je eerder op de nek geloof ik, en daar reageerd hij als ik hem alleen rij wel vrij goed op, op zijn nek dan met gewone teugels. Ook aan het halster is hij wel braaf, dan doet hij ook al zijn gangen met weinig of geen getrek. ook op buitenritten is hij dan braaf, maar da's niets voor in de winter een gewoon halster want dan zit er echt teveel energie in hoor. Kdenk dat bitloos rijden enigzins wel iets voor hem is, als ik kijk naar het rijden met halster. maar beter genoeg in handen , dan te weinig. daarom optie voor bosal of hackamore.

zo'n s mechanisme van een hack, is dat dan harder of juist niet?

en iemand die mss voor mijn paard de beste oplossing ziet tussen hack of bosal? wil het alletwee proberen, maar als er iets is waarvan jullie zeggen dat mss het beste is voor mijn paardje, laat je het maar een keer weten.

binnen twee weken ga ik mijn keuze maken want dan komen beide terug in de paardenshop waar ik altijd ga, momenteel zijn ze alletwee uitverkocht. dus hulp bij mijn keuze is altijd welkom.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:59

Ik zou persoonlijk eerst voor een hack gaan, mocht dat nou heel goed werken dan kan j altijd nog overstappen op een bosal. Een hack werkt net wat scherper in, dus je hebt ook meer te vertellen.
De scherpte van een s-hack komt overeen met een hack met korte scharen.
Succes met je keus Lachen