welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:42

ja, ik vroeg me af.. welk zadel is het meest geschikt voor een trektocht? (mij zelf leek de podium trek wel wat.. iemand ervaring mee? hoor graag positieve en negatieve punten hierover) welk zadel heb jij op je paard voor de trec? en vooral WAAROM? wat zijn de voordelen en de nadelen van het zadel?
ben erg benieuwd naar jullie reacties Pling

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:32

Er is niet maar één zadel het meest geschikt voor een trektocht. Belangrijk is om te kijken naar de combi: het moet goed liggen op het paard en de ruiter moet er comfortabel in kunnen zitten. Als één van die punten niet in orde is, is het geen goed zadel voor die combi om mee op trektocht te gaan.
Ik heb een zadel dat is ontworpen voor trektochten, maar ik zal het nooit voor een trektocht gebruiken, want ik zit er niet lekker op. Het ligt goed op het paard, prachtige breed dragende kussens, degelijke constructie, goede bevestigingsmogelijkheden voor bagage, maar ik wordt erdoor met een holle rug neergezet. Dus is het voor mij waardeloos als trektochtzadel.
Mijn trektochten heb ik gereden met een spaans zadel (niet ideaal, maar het kan wel) en een Oakfield zadel dat er veel meer geschikt voor is. Heeft flexibele panelen, ook breed dragend en voldoende bevestigingsmogelijkheden. Het is bagagetechnisch minder goed dan dat trekkingzadel, maar beter dan het spaanse en zeker beter dan een "gewoon" dressuurzadel.
Podium is zeker geen verkeerd zadel voor trektocht, mits het ruiter en paard goed past, zelfde geldt voor westernzadels.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:47

moniekk schreef:
ja, ik vroeg me af.. welk zadel is het meest geschikt voor een trektocht?


- groot gewichtsverdelend oppervlak
- stabiele singelbevestiging
- bedoeld voor doorzittend rijden
- mogelijkheid voor borsttuig en staartriem
- voldoende ogen voor het stevig en in balans bevestigen van materiaal
- gewicht is zwaarwegend

Generiek bezien zijn zadels van het McClelan type mits van goede kwaliteit, goed pasvorm en correct zadeldek voorzien het meest ideaal.
Ze worden door verschillende goede franse zadelmakers aangeboden en doorgaans met bijpassende bagagesystemen. De meest bekende zijn Malibaud en Guichard doch het punt van lekker zitten dat Waratje opbrengt is hierbij behoorlijk belangrijk want als het niet compatibel is met de onderkant of rijstijl van de ruiter wordt die er héél ongelukkig van want deze zadelmakers zijn meer met het welzijn van het paard dan met ruitercomfort betrokken.

Ook een goede en erg frááie oplossing is het reiszadel van Gaston Mercier. Hij heeft een exemplarisch goed dek en de ideale bagagetassen erbij. Wordt op maat van paard gemaakt en aangepast. Dit zadel is meer ménsconsumentgericht en dus op diens zitvlak Haha!

Waratje noemt 'spaans' zadel, doch daar zijn er nogal wat van en verschillende zadels van het type vaquera kunnen héél geschikt zijn. Ze vormen een eigen zadeltype, dus anders en vragen een andere benadering doch het zijn echte woonzadels waarmee nog steeds trashumancias gereden worden, échte trektochten....

HC

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:42

Huertecilla schreef:
Waratje noemt 'spaans' zadel, doch daar zijn er nogal wat van en verschillende zadels van het type vaquera kunnen héél geschikt zijn. Ze vormen een eigen zadeltype, dus anders en vragen een andere benadering doch het zijn echte woonzadels waarmee nog steeds trashumancias gereden worden, échte trektochten....

Je hebt gelijk, het is een vage benaming Bloos Mijn spaanse zadel is een Elastica van Monturas, dus een schoolzadel. Absoluut niet bedoelt voor trektochten (maar het zit zalig Tong uitsteken )

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:15

Van vergelijkbaar type is een española vaak ook prima geschikt. Het héérlijke kwaliteitszadel waarin ik ben begonnen is overgenomen door een kennis in NL en krijgt nu een set tassen op maat erbij gemaakt voor tochten op een fries.

De traditioneel gemaakte spaanse zadels zoals de vaquera en de bovengenoemde española van mij hebben bastos, kussens, gevuld met paardenhaar en overtrokken met linnen. Dit is enorm geschikt om lang op de paardenrug gewicht te verdelen.
De eerder genoemde McClellans en bijna alle andere zadels vragen gedetailleerde aandacht voor het juiste dek/kussen onder de panelen.

HC

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:10

Klopt, mijn elastica heeft ook die vulling van paardenhaar en een linnen onderkant. Maar geen geweldige mogelijkheden om tassen er aan te bevestigen.

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:03

jullie praten echt over zadels waar ik nog nooit van heb gehoord Bloos , hebben jullie mischien links van waar ze die zadels verkopen? of foto's van hoe het zadel op jullie paard/pony ligt?
en hoe zit het met de maten van die zadels, is dat het zelfde als bij een engels zadel?
ik wil er graag mee over te weten komen Haha!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:35

moniekk schreef:
jullie praten echt over zadels waar ik nog nooit van heb gehoord Bloos


Gebruik de zoekfunctie en google. Fotos ook op mijn profiel en op mijn site. Kijk ook op greendistance.nl bijvoorbeeld.
Bij een zaak zoals horseoutfitter (ofzoiets) staat een keur aan verschillende types in de winkel.

Alleen binnen iberische zadels zijn al een dozijn totaal verschillende types te ondercheiden en binnen één type zoals de vaquera grotere verschillen dan tussen 'engels' spring-dressuur-veelzijdigheid.

Érg goed geschikte zadels zijn ook die van het WO1 europese cavallerie-type. Zelfs deze worden nog nieuw gemaakt.

HC

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:55

moniekk schreef:
jullie praten echt over zadels waar ik nog nooit van heb gehoord Bloos , hebben jullie mischien links van waar ze die zadels verkopen? of foto's van hoe het zadel op jullie paard/pony ligt?
en hoe zit het met de maten van die zadels, is dat het zelfde als bij een engels zadel?
ik wil er graag mee over te weten komen Haha!

De elastica heb ik gekocht via Woeste Hoeve andalusiers (heb geen site paraat, ze hebben er wel één), de Oakfields worden verkocht via WayOutWest in Duitsland (www.wayoutwest.de), Podium kun je op de site van Goedhard (www.goedhard.nl) vinden en de site van Horseman Outfitter (www.horseman.nl) kun je ook leuke zadels kijken Knipoog

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:02

Met trektocht gebruik ik mijn Kieffer dressuurzadel. Waarom?

Omdat dit zadel goed past, zowel voor mij als voor het paard. Ik kan er uren op rijden en krijg nergens last. Ik gebruik dit zadel omdat ik weet wat ik ervan kan verwachten ik er op kan vertrouwen dat het goed zit en ook goed blijft zitten.

Ga nooit met een nieuw zadel op trektocht! Dit moet je eerst "in rijden"

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:18

Zo, weer een 'test'rit gemaakt en de viltsok voor de CorrecTOR wat anders geknipt voor meer ventilatie aan de bovenzijde.

HC

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:03

-->HAR

saskia_trec

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-03-07

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:14

ik heb een boomloos zadel van barefoot.. http://www.boomloosrijden.nl/ daar vind je alle informatie.. je kunt ook een testzadel krijgen daar, je kan dan een week je een boomloos zadel testen, alleen de verzendkosten zijn voor jou, verder geen andere kosten.
na het testzadel was ik verkocht!! Haha!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:03

Maar ik zou toch maar heel voorzichtig zijn met het bagage meenemen op een barefoot.....

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:48

Ik heb een Massimo Trail. Zadel heeft brede kussens die de druk goed verdelen en de druk naar buiten af laten vloeien, de beugelophanging zit verder naar achteren waardoor de druk van de beugelriemen beter verdeeld wordt, veel schoudervrijheid, veel ringen om dingen aan vast te maken en hij zit ook nog eens heerlijk.

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:20

Ik heb een Gaston Mercier zadel. Lekker licht in gewicht, een mooi draagvlak en veel schoudervrijheid. Ook bij mij zit de beugelophanging meer naar achter en ik vind dit persoonlijk erg fijn zitten! Ik heb het type Levezou, dus zonder zweetbladen maar met fenders.

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 21:15

een dresuurzadel wil ik er liever niet op leggen omdat ik van mezelf weet dat ik toch een keer een echte flinke trektocht wil maken. t liefst wil ik iets wat mn paardje voldoende bewegingsvrijheid geeft, zo natuurlijk mogelijk dus. iets wat voor mij comfortabel zit, (zonder al te veel kniewrongen enzo, want ik wil wel goed contact hebben met mn paard, en voelen hoe hij onder mij beweegt) en waar ik ook nog wat bagage mee kan nemen aan het zadel.
en het liefst een leder zadel, kunstof wil ik niet.
wat ik me eigenlijk afvroeg is waarom sommige mensen zweren bij een lichtgewicht kunstofzadel terwijl je westernruiters die koeien drijven( echt in amerika dan he), de hele dag op een zwaar en hard leren westernzadel zitten.
wil graag weten hoe jullie hier over denken

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:14

Het is maar net wat je gewend bent denk ik.
Mijn zadel is ook niet heel erg ligt, die weegt bijna 10 kilo. Heeft ook weer een voordeel, ik hoef voor CEI** wedstrijden maar 4 kilo aan lood mee. Als m'n zadel lichter was moest ik nog meer meenemen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:42

moniekk schreef:
wat ik me eigenlijk afvroeg is waarom sommige mensen zweren bij een lichtgewicht kunstofzadel terwijl je westernruiters die koeien drijven( echt in amerika dan he), de hele dag op een zwaar en hard leren westernzadel zitten.
wil graag weten hoe jullie hier over denken

Die koeienboeren doen meer met dat zadel dan alleen maar erop zitten, daar worden ook wel eens koeien aan vast gezet, dus die constructie moet veel degelijker zijn dan ons recreatiespul. Overigens zie ik ook niet zo heel veel in die kunststof dingen, maar dat is niet alleen het materiaal.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:51

Kunststof is mij te zweterig, ik rij me veel sneller door met een kunststof zadel dan met een leren.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:56

heb hier verschillende zadels liggen
welke gezien het draagvlak en extra bevestigings punten voor bagage
en toch blijf ik iedere keer weer terug komen op
mijn uber lichtgewicht kunststof norton stockzadeltje
deze zit gewoon lekker voor mij en mijn paardje
mis alleen wel mijn knop ..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:41

Ik heb een trektocht gemaakt met een boomlooszadel, ging opzich prima, paard had naderhand helemaal nergens last van. Natuurlijk wel met voldoende inlages in de pad ed, en goed nadenken hoe je de zadeltassen en tent bevestigd.
Nu heb ik een massimo trail, hier heb ik nog geen trektocht mee gereden, maar wel een aantal endurance wedstrijden, dit gaat ook super! (trektocht zit nog wel in de planning dit jaar, of het nog gaat lukken is een 2de..)

brenda14
Berichten: 59
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:02

boomloze zadels worden vaak gebruikt daarvoor;)

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:59

brenda14 schreef:
boomloze zadels worden vaak gebruikt daarvoor;)

En waar baseer jij dit antwoord op?

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:45

Een boomloos zou toch niet mijn eerste keuze zijn om een trektocht te gaan doen.