welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:57

Ik ben vorig jaar boomloos op trektocht geweest. Zou vast niet alleen door de trektocht zijn gekomen, ook door de endurance, maar Anouar had toch mooi drukplekken

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:54

De begrippen boomloos en trektocht zijn op zich al behoorlijk rekbaar en daarom vermijd ik nu beíden.
Ik rij namelijk dagelijks, gewoon routinematig, meer dan wat de meeste ruiters een lange dagafstand vinden en feitelijk één lange 'trektocht' Knipoog
Ik ben niet klein van stuk en door fysiek boerderij-werk geen schrieltje.
Mijn gewicht, de afstand, het klimaat en het terrein zijn bij elkaar een forse praktijktest.
Ik heb ALLE tyoes zadels écht getést, méét, laat routinematig preventief een fysiotherapeut langskomen en heb onlangs de gelegenheid benut met de kennis en ervaring van Esther Groen te toetsen.
Kortom, wat ik hier schrijf komt niet uit de lucht vallen en ik heb daarbij geen enkel belang. Op mijn site staat onder het kopje 'zadels' nog wat toegelicht.

In het algemeen geldt
a. het ruitergewicht is een onnatuurlijke (over)belasting van de ruggengraat van een paard en het weefsel onder de ruiter
b. bij het langer dan een paar minuten of meer dan een paar forse stootbelastingen wordt de belasting op de tussenwervelschijven in de ruggengraat door het ruitergewicht belangrijk mbt duurzame beschadiging
c. bj het langer dan zeg een half uur op een paard zitten wordt de grootte van de druk op het zachte weefsel van de rug belangrijk mbt duurzame beschadiging


Wat voor het páárd belangrijk is dat de belasting door het ruitergewicht zo weinig mogelijk schade aanricht.
Cruciaal daarbij zijn (vertaald naar dagelijkse rekeneenheden)
1. de hoogte van de druk = gram per vierkante centimeter en hoe lager hoe beter met een kritische grens van ruim 100 gram/cm²
2. de stuwkacht = kilogram maal uur
Het is helder dat zo weinig mogelijk gewicht, zo kort mogelijke duur en zo optimaal mogelijk verdeelde last zo min mogelijk belastend zijn. Idem dat hoe hoger 1. hoe kritischer 2.

De rest, de consequenties met betrekking tot een zadel, kan je zelf bedenken. Of niet en dan moet je deze gratis ter beschikking gestelde ervaringskennis maar gewoon in dank aannemen Haha!
Graag gedaan, ik ga weer een dagafstand rijden Pling

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:18

Citaat:
....ik ga weer een dagafstand rijden


Data
- bíjna 95 kilo (incl. zadel en al) belasting
- 38½ graad C. in de schaduw, rit onder de 'high noon' zon
- ietsie meer dan 25 kilometer bérgrit
- 100% onverhard, 50/50 splitpad/zwaar terrein
- uit en thuis rijtijd 1 uur, 45 minuten
- direct bij aankomst <60 bpm, dus pies of keek
Ík heb onderweg 1 liter water naar binnen gegoten, paardlief had thuis eerst lekkere trek, daarná pas een paar teugen uit de wateremmer Gestoord

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7M6QGUSC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YV6MN3NL.jpg

Let wel, dag(en nacht- Cool )routine, dus gisteren ook, morgen weer etc.

Oh, en dit is het zadel (andere dag afgelopen week, op een wissel-dek)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BEXBGN3W-1.jpg

hc

Ezmee

Berichten: 4464
Geregistreerd: 17-05-05

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:16

Als je een ruim budget hebt, van Prestige hebben ze speciale trekzadels.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:22

Ezmee schreef:
Als je een ruim budget hebt, van Prestige hebben ze speciale trekzadels.


Dat is een ongeveer twee eeuwen oud type cavallerie-zadel met een dressuurachtig-jasje. Van oorsprong een geweldig zadel voor trektochten, jammer van de modernisering.
Er zijn verschillende fabrikanten die dit zadel in een minder 'verbeterde' versie brengen. Ook Zaldi heeft een dergelijk zadel in het programma.

Je kan de napoleontische zadels in replica-vorm kopen en op ebay zijn regelmatig originele zadels van WO1 of WO2 te koop.

Vrij recent duiken er nieuwe exemplaren op van de Royal Guards, de Household Cavalry.

Dit type paneelzadel is (mits uiteraard passend) voor paard en ruiter zéér comfortabel en minder kritisch mbt rijstijl en vaardigheid.

hc

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:30


Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:54

Lenneke_ schreef:
HC, wat is dit voor dek?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7M6QGUSC.jpg

Wat zijn de voordelen? Neemt hij zweet op?


Dit is een CorrecTOR van Len Brown in een sok van sythetisch vilt.
De importeur voor NL is Greendistance.nl

De sok neemt geen vocht op doch voert het áf en dát is wat je wil. Vochtópname is een NoNo.
De CorrecTOR heeft flexibele, harde panelen welke eventuele drukpieken zowel statisch als dynamisch afvlakken in een sandwich van vilt.
Ik heb zelf de bovenkant opengewerkt en de achterzijde teruggesneden genaaid.
De combinatie sok en CorrecTOR is een dunne dempende en veerkrachtige laag onder mijn zadels zonder vulling onder de gewichtverdelende panelen.

Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-3U8PZTXC.jpg is een dek (stevig leer op lamsvacht) dat ik ter afwisseling gebruik en een ander idee (voor een pad met een barok uiterlijk) ligt nu bij een naaister in het dorp.

hc

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:00

Opzich heb ik niet echt iets nodig met panelen. Ik heb een perfect passend zadel die de druk goed verdeeld.

Ik heb nu een HAF dek, die wordt helemaal niet nat en dat vind ik echt super.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:31

Lenneke_ schreef:
.... een perfect passend zadel die de druk goed verdeeld.


dat gewicht verdeelt Pling


hc

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:34

Gewicht verdeeld ie ook.
Ik heb geen boomloos meer Knipoog

happyfever

Berichten: 557
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:00

ik vind de wintec 2000 dan toch het meest geschikt!
ik heb zelf een wintec 2000 en zit er super vast in ! Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:38

happyfever schreef:
ik heb zelf een wintec 2000 en zit er super vast in ! Knipoog

Dat is fijn, maar..... dat is voor het páárd niet alles Knipoog
Ik ga er van uit dat een goed ruiter, en dat dient elke trekker te zijn, in élk zadel 'supervast' zit Pling Dat je uiteraard je favoriete zadel hebt is logisch, maar wat anders.
Een zadel van het type Wintec2000 is in principe níet het zadel wat voor trektochten bovenaan de lijst komt en dan schrijf ik het heel, héél, HÉÉL genuanceerd Haha!

Dit is de eerste (voor de vorm, is nu onder het mes voor de open rug) versie van mijn barokdek. Zadel met sellette voor bagage (of in dit geval het achterlicht), water'pistool'houders met drinkflessen en de V-singel goed zichtbaar.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HIJZRTX8.jpg
En op deze foto een element van hoefmanagement bij NietBekappen Haha!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DTTV6HTX.jpg

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:49

Lenneke_ schreef:
Gewicht verdeeld ie ook.
Ik heb geen boomloos meer Knipoog


De crux is dat druk niet verdeeld kán worden want al 'verdeelde' kracht ís. Druk is het resultáát! Lees onder het kopje 'zadels' op mijn site anders.

Boomloos verdeelt inderdaad gewicht anders dan een zadel met stijve(re) gelijkmatig(er) dragende panelen en daardoor is het drukverloop onder het zadel anders. Boomloos is hierdoor als concept niet geschikt voor een hoge waarde van stuwkracht = kilo x uur, dus is in principe niet geschikt voor een trektocht. Idem de meeste zadels met een 'engels' type (veer)boom.

hc

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:13

Buiten en tijdens trektochten in de zomermaanden rijd ik mijn Haflinger met een Australian Stockzadel. Bevalt mij en mijn paard heel goed. Normaal rijd ik mijn achterste nogal snel open, maar met ruim 60 km op dit zadel heb ik helemaal nergens last van. Voor de meest extreme momenten, zoals vorig jaar zomer 6 dagen achter elkaar bijna 38 graden, leg ik nog een echte schapenvacht over het zadel voor mijzelf. Gaat niet zweten en zit gewoon lekker zacht.
Ik vermeld wel dat ik ernstig rugpatiënt ben........

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:20

Voor bescherming van mijn achterste heb ik broeken van carrousel. Ik rij me heel snel door, zou wel een gevoelige huid hebben

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:17

Vandaag met 35 graden (schaduw) een relatief koele dag en dus een uitgelezen gelegenheid om onder de middagzon mijn woestijnracer eens op snelheid een bergterreinrit dóór te rijden.
Mijn lief op de motorfiets voorop als 'haas' en gáán.
Op zich niet bar interessant doch mijn zadel voor trekken, terrein, whatever met hem wel.
Voor http://www.mijnalbum.nl/Foto-FC4ZKZZ6.jpg
Na http://www.mijnalbum.nl/Foto-JWOWR8IJ.jpg
Meer heeft hij nog nooit, nóóit gezweten Haha! Ik drééf en smachtte naar méér water maar hij?? Tsk... eerst snaaien.
Was trouwens óók trots op mijn lief die stoer voor ons uit bleef crossen.
Voor morgen iets warmer weer in het vooruitzicht maar ook wat wind dus we gaan op herhaling.

Oh, broek, een fludderkatoentje van 6 euro op de markt.

hc

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:18

@HC, dat zadel dat je op je woestijracer hebt, wat voor soor/merk is dat? En heb je daar ook de CorrecTOR onder? En zo neit, wat voor dek dan?

Ik vind het lastig, alle zadels die je noemt heb ik al wel eens bekeken en spreken mij ook aan. Maar mijn paardje is te breed voor veel zadels, en te kort en ze heeft een holle rug... De elastica van de Woeste hoeve spreekt me ook erg aan maar heeft weer geen vaste boom...

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:23

Evenaar schreef:
@HC, dat zadel dat je op je woestijracer hebt, wat voor soor/merk is dat? En heb je daar ook de CorrecTOR onder? En zo neit, wat voor dek dan?


Het is een Malibaud ecuyer. Op zich bedoeld voor 'renaisance dressuur' doch dat zadeltype was identiek aan het zadel van de vrije heren ten strijde sinds de 8ste-9de eeuw en ook bekend onder de naam selle-de-piquer (stierenvechten). Kortom, ook prima voor uren en afstand.

Ja, ook op een CorrecTOR, ook in een viltsok met open ruggetje doch deze heeft een fleece-voering aan de onderzijde en ik heb er voor het mooi wederom een brokaten dekje op met eveneens open rug.

Op zich is jouw paard niet zó'n probleem. Bijvoorbeeld Guichard is heel wel in staat om een boom voor een McClellan-type met een grotere buiging in de panelen te maken.
Maarreh... heb je al eens een portugees zadel met voldoende breed kopijzer geprobeerd? Dat is heel kort en de kussens zijn zó gemaakt dat ze knap wat kunnen compenseren. Ook dat zadel is een telg uit bovenstaande héél oude familie Knipoog

hc

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:13

Evenaar schreef:
@HC, dat zadel dat je op je woestijracer hebt, wat voor soor/merk is dat? En heb je daar ook de CorrecTOR onder? En zo neit, wat voor dek dan?


Vanavond mijn nieuwe DX11 toegepast onder de Malibaud gardian. Kan ik nét even wat beter zíen wat er gebeurt.

De CorrecTOR epibrée
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LRSIHOH7.jpg

De DX11 Barok Mk.2 netjes op zijn plek
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7X3RGMJ.jpg

Klaar voor vertrek met achterlicht al gelijk aan
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7X3RGMJ.jpg

Na 2½ uur campo, gangwisselingen, 'dressuur'
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F3D6USMW.jpg

Blijkbaar lekker luchtig
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JPUU3AI7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FU4BEBVA.jpg

Morgenavond een snelle rit met dit dek onder de ecuyer op pielemans en later deze week overdag een lange terreinrit.

hc

p.s. je kan hier ook mooi zien hoe dícht je met de Malibauds op het paard zit.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:26

Schop!

Oud topic, maar ook ik ben op zoek naar geschikte zadels voor langere ritten. Ik heb een brede en overbouwde pony en lang niet alle zadels zijn daar geschikt voor, maar ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen.
Het belangrijkste criterium is voor mij comfort; voor zowel paard als ruiter. Het lijkt me prettig om een groot draagoppervlak (maar alleen op de geschikte plaatsen) te hebben met een uitstekende gewichtsverdeling en duseen optimale pasvorm, ruggegraad, schouder en lendenen mooi vrij en de stijgbeugelophanging in vergelijking met ´engelse´ zadels wat verder naar achter geplaast.

Lijst met zadels waarvan ik denk / vind dat ze in aanmerking komen:
- WOW
- Guichard
- ROC
- Specialized saddle
- HO endurance flex (wel erg duur in verhouding)
- Massimo trail
- Trekker flexible (leren boom)
- Continental equiflex endurance
- Prestige trekker

Ondanks of juist door het ontbreken van een boom vind ik de barefoot met VPS ook wel intressant.

Alle ervaringen zijn dus welkom :D

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:37

Hoi Laura,
Ik heb een beetje eenzelfde soort pony, althans, ook een brede en iets overbouwde pony.

De Continental Equiflex heb ik gehad, superfijn maar niet al te breed. Als je pony erin past heb je een fijn zadel!

Specilized saddles zijn best lang, te lang voor mijn pony iig.

Op dit moment rij ik met een Startrekk Espaniola omdat dat voor nu even de beste oplossing was en is. Maar afgelopen dinsdag is Esther Groen van Greendistance geweest en ik ben helemaal gevallen voor een Guichard! Ligt erg mooi, heel erg stabiel, groot draagvlak, veel contact met het paard en het is kort genoeg.
Ik weet waarvoor ik ga sparen en ik kan je zeker aanraden Greendistance langs te laten komen, ze heeft goede en eerlijke tips.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:05

Dus de Guichard zadels zijn in een bredere maat verkrijgbaar dan de Continental Equiflex?

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:11

Ja, de Continental Equiflex Endurance gaat maar tot semi-quarter en dat is niet zo breed. Er zijn andere modellen van de Equiflex (de 193 en nog 1) die wel breder te koop zijn. Maar het is een bestaand model en er is niets aan aan te passen. De Guichard komt op maat, de rug van je paard word gemeten en aan de hand daarvan word er een zadel besteld.

Maarja, als je paard in de Equiflex past heb je wel een fijn zadel. Met de Guichard heb ik nog geen ervaring buiten het passen om.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:53

Gelukkig hier geen haast met het zadel, inrijden heb ik een ´gewoon´ zadel voor van de zadelmaker (een wintec wide). Maar voor het doorrijden en de lange buitenritten die ik uiteindelijk wil gaan maken moet er wel een comfortabeler zadel komen :j .

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:10

Met een zadel met flexibele boom heb ik niet zo'n goede ervaringen; mijn pony kreeg er drukkingen van. Volgens de verkoopster kwam dit omdat ze (te)veel beweging heeft in haar rug, waardoor het zadel gewoon niet stabiel genoeg lag (en daarin kan ik haar wel volgen). Pas dus op als je een wiebelkontig paardje hebt ;)
Overigens heb ik wél goede ervaringen gehad met een Orthoflex zadel. Lag als een huis op m'n merrie en zat heerlijk. Groot draagvlak, aanpasbaar aan de rug en véél bevestigingsmogelijkheden voor tassen. Het betrof hier een model gebaseerd op een officierszadel.
Nu heb ik een Crates Endurance Travel light (zie bij Way out West) en dit bevalt in een woord: geweldig! Ligt super, draagt over groot oppervlak en zit heerlijk (en dat zegt wat, want ik heb een gevoelig achterste, en rijd door op de meestel zadels, ook op boomloze en Massimo trail zadels). Verder geen kniewrongen maar veel bewegingsvrijheid voor de ruiter, en natuurlijk veel ringetjes voor tassen enzo. Volgens mij staat in m'n profiel wel een foto met bepakking?

Over het Podium-zadel: ik heb kale bomen gezien die in dit zadel worden gebruikt, en deze zijn nogal recht. Op mijn pony's rug dragen ze dan ook alleen aan de voor- en achterzijde.