welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:30

Bedankt voor de nuttige informatie :j

Een podium boom zou bij mijn pony wel kunnen, ten minste, een half jaar geleden paste die prima, dat zou ik op basis van de foto´s niet zeggen, de rug van jou pony lijkt me rechter...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:41

Ik rij nu ook met een Podium. Probleem bij mijn paard is dat hij het ene moment met z'n rug helemaal bol loopt (als hij heel druk is) en het volgende moment z'n rug weer normaal houdt (als hij zich normaal gedraagt) Het zadel wat ik had (Massimo Trail) gaf problemen als hij z'n rug zo bol maakt. Zadels die passen als hij z'n rug bol maakt (Podium bijvoorbeeld) geven weer problemen als hij z'n rug normaal houdt. Hoe bedoel je ingewikkeld geval.

Nu heb ik een luchtgevulde pad onder het zadel (de Podium) De lucht vult altijd daar op waar nodig, dus hoe hij z'n rug ook houdt, het zadel sluit altijd netjes aan. De drukmeting was iig zeer positief en in de praktijk lijkt het ook super te werken. Maar de echte test is pas een 100+ km wedstrijd en die rij ik niet wekelijks.

Ik vind Podium wel super fijne zadels voor mezelf.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:44

Heel eenvoudig:

een geschikt zadel voor trektochten is een zadel wat zowel de ruiter als t paard perfect past.
Staar je niet blind op verschillende merken.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:12

AM dat snap ik, maar om erachter te komen welk zadel daar het beste aan voldoet heb ik toch wel verschillende ideeen nodig.. Anders weet ik niet welke zadels ik wil gaan testen. En het moet ook een comfortabel zadel zijn... dus er zijn wellicht genoeg bokkers die daar hun mening over kunnen geven ;)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:23

Maar wat de één comfortabel vindt, kan de ander niet mee rijden....
Onze bijrijdster heeft een KN zadel dat op onze Welsh Cob past, ik heb er toch een Massimo bijgekocht, ik kan absoluut niet rijden op die KN. En zij vindt het juist enorm comfortabel....
Ik heb een trekker (zelfde als Prestige, ander merk), goed zadel, past goed op mijn paard (niet de Welsh)en ik kan er niet lang mee rijden, zelfde probleem als met de KN. Heel veel mensen vinden juist die zit geweldig, ik dus niet :P Voor dat paard heb ik voor afstanden een Oakfield met flexibele panelen, zalig zadel, maar voor dressuurwerk wat aan de lange kant, dus ook een dressuurzadeltje erbij (inderdaad, geen KN :+ ).

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:09

Ik vind de ´engelse´ zadels voor mij alleen geschikt om vrij kort (half uurtje) op te zitten, daarna zit ik echt niet meer lekker. Prima voor wat bakwerk of een kort ritje, maar meer ook liever niet. Het komt er waarschijnlijk op neer dat ik nogal wat zadels ga proberen :D .

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:58

Ik ben erg weg van Massimo trail en boomloos sensation (daar rij ik nu mee).

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:02

laura1986 schreef:
AM dat snap ik, maar om erachter te komen welk zadel daar het beste aan voldoet heb ik toch wel verschillende ideeen nodig.. Anders weet ik niet welke zadels ik wil gaan testen. En het moet ook een comfortabel zadel zijn... dus er zijn wellicht genoeg bokkers die daar hun mening over kunnen geven ;)

En dan nog zal het zo zijn dat wat op de 1 fantastisch ligt, bij jouw combi beroerd ligt ;)
Uitproberen en nog eens uitproberen.

Wellicht wil je weten waarop ik trektochten heb gereden?
De 1e op een Hulsebos dressuur en een Wintec dressuur ( 2 dagen, niet te lange stukken)

De 2e op de Hulsebos en een Podium

daarna kwamen volgens mij de Startrekk zadels

En nu dan de Massimoos. :D

De Podium vond ik echt geweldig, die zouden ze nu eens breed moeten maken, dan kocht ik er zo weer 1.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:40

ik had dus een brede podium
podiums komen nml in 2 maten
normaal en wijd
het is dat onze shop erg beperkt in middellen is (nog)
anders hadden we deze standaard in de shop gehad

voor mij zelf vond ik het te weinig zadel
ik hoef geen kniewrongen , liever niet zelfs
maar wel graag wat meer zit :o
zeker in den beginnen toen mijn pony liever springbok immiteerde
dan een brave pony :o

zal stefano eens mailen :D
want hij heeft nu wel een erg leuke er bij

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:11

Ik heb de podium eens getest, de brede boom paste wel op mijn pony, maar ik vond het zelf niet zo lekker zitten. Ik ben dit soort zadels sowieso niet gewend, maar ik vond de singel of beugelriem ophanging (weet niet meer wat het precies was, is een tijdje geleden) heel vervelend onder mn been zitten.

Ann_e

Berichten: 1510
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:13

misschien slim om er een gelpad onder te leggen voor de drukverdeling om te beginnen :o

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:18

Liever niet. Bij een goed passend zadel is een gelpad over het algemeen niet nodig, en een niet goed passend zadel wil je niet op trektocht meenemen.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:01

Ann_e schreef:
misschien slim om er een gelpad onder te leggen voor de drukverdeling om te beginnen :o

:? :? Tegen wie heb je het en onder welk zadel zou je een gelpad leggen?
Drukverdeling is zo´n typisch woord wat wel door iedereen wordt gebruikt en wat ook wordt begrepen, maar in feite klopt er geen barst van. Druk is namelijk al een verdeling. Maargoed.
Ik ben op zoek naar een zadel en niet naar een ´lapmiddel´... zie ook de post van Waratje.

moika

Berichten: 122
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Merelbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:19

op aanraden van de fysio koop ik best een wintec met cair voor mijn dravertje, omdat ze nog lang niet volgroeid is, en haar huidig zadel teveel nijpt...met alle nare gevolgen vandien :o

ik doe enkel buitenritten, en zou ook graag trektochten gaan doen als ze wat ouder is (wordt binnen 2 weken 5 en pas sinds juni bereden)

nu zit ik met het dilemma: wintec500, 2000 of endurance??
iemand ervaring met één van deze zadels op lange tochten????

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: welk zadel meest geschikt voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:23

De Cair in wintec vind ik zoiets als gebakken lucht, qua werking onvergelijkbaar met Flair. Een wintec moet, net als elk ander zadel, vooral passen. De wintec wide (die ik nu heb voor het zadelmak maken en wennen aan de ruiter) die ik nu heb heeft cair, omdat dit erin zat toen ik hem kocht. Zonder cair is dit zadel niet in NL verkrijgbaar. Voor lange tochten ben ike chter op zoek naar een comfortabeler zadel met een groter draagopp.