Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer fit worden om paard te kunnen rijden!

 
Profiel   

Hoi!

Zal me eerst even voorstellen, ik ben Lotte en heb altijd fanatiek gereden. Toen ik 7 was begonnen met manegelessen, en dit tot mijn 18e volgehouden. Tussendoor wat verzorgpony's en het paard van mijn moeder maar helaas hield het daarna op. Ik heb altijd al geworsteld met mijn gewicht en aan het eind van de puberteit, die samenviel met nare periodes, is het eigenlijk steeds erger geworden. Zo erg dat ik al bijna 2 jaar te zwaar ben om regelmatig te rijden. Bijkomend nadeel is dat ik ook nog vrij lang ben (1.83m) waardoor er sowieso al gewicht in mijn lengte zit. Het laatste jaar schommel ik rond de 120kg, helaas echt veel te zwaar voor de Fries van mijn moeder. Wel ga ik elk jaar met mijn vrijwilligerswerk op ruiterkamp, hier rijd ik dan wel 4 dagen lang elke dag een bosrit op een groot manegepaard.
Ik mis het rijden erg, poetsen en longeren doe ik nog steeds regelmatig maar toch steekt het. Sinds kort ben ik begonnen met kickbokslessen (bokszaktraining) in de hoop wat spieren op te bouwen en vet te verliezen.
Welke oefeningen/sporten/trucjes doen of kennen jullie nog meer die helpen om weer in vorm te komen om te kunnen rijden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 18:44 



 
Profiel   

Zo jij bent zo te lezen goed bezig! Mooie motivatie ook om weer te kunnen rijden.

Heel eerlijk, afvallen draait vooral om wat je eet. Al eens een diëtist benaderd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 18:54 



 
Profiel   

Wat goed van je dat je daar zo over nadenkt! +:)+ Je bent inderdaad wel vrij lang, maar ik denk als je wat afvalt je goed zou kunnen paardrijden op een stevig paard.
Ik ben zelf momenteel ook bezig met afvallen zodat ik straks mijn jonge paard in kan gaan rijden. Ik ga 4x per week naar de sportschool waar ik een hardloopschema volg, en daarnaast let ik erg op mijn eten.

Naast sporten is het dus erg belangrijk ook je voeding aan te passen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 18:55 



 
Profiel   

troi schreef
Zo jij bent zo te lezen goed bezig! Mooie motivatie ook om weer te kunnen rijden.

Heel eerlijk, afvallen draait vooral om wat je eet. Al eens een diëtist benaderd?


Ben al van jongs af aan bezig met gezond eten/afvallen, mijn eerste keer bij de diëtiste was in groep 3 haha. Heb ook jaren een ontzettend rare band met eten gehad, dat is nu gelukkig wel beter. Ik gebruik ook een app waarin ik al mijn binnengekregen voedingsstoffen bijhoud :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 18:59 



 
Profiel   

Captain schreef
Wat goed van je dat je daar zo over nadenkt! +:)+ Je bent inderdaad wel vrij lang, maar ik denk als je wat afvalt je goed zou kunnen paardrijden op een stevig paard.
Ik ben zelf momenteel ook bezig met afvallen zodat ik straks mijn jonge paard in kan gaan rijden. Ik ga 4x per week naar de sportschool waar ik een hardloopschema volg, en daarnaast let ik erg op mijn eten.

Naast sporten is het dus erg belangrijk ook je voeding aan te passen. :)


Haha 4x pw naar de sportschool is wel heftig! Dat zou ik financieel niet redden denk ik, moet ook maar weer gaan zien hoeveel tijd ik straks overhoud met mijn studie. Heb toevallig net hierboven ook een voedingsvraag beantwoord :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:00 



 
Profiel   

Heel erg fijn dat je hier over nadenkt en dat je ook over gaat op actie!
Ik denk ook dat je veel kan halen uit je dieet. Vaak hebben mensen gewoontes waarvan ze zich niet zo bewust zijn dat dat echt zo slecht is, maar het wel regelmatig doen/eten. Eventueel kan je dat hier neerzetten zodat wij kunnen kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:01 



 

__Toverbal schreef
Heel erg fijn dat je hier over nadenkt en dat je ook over gaat op actie!
Ik denk ook dat je veel kan halen uit je dieet. Vaak hebben mensen gewoontes waarvan ze zich niet zo bewust zijn dat dat echt zo slecht is, maar het wel regelmatig doen/eten. Eventueel kan je dat hier neerzetten zodat wij kunnen kijken?
Hier zou ik niet aan beginnen. Bokt is geen diëtist en imo zitten hier ook iets teveel mensen die zelf een ongezonde relatie hebben met eten en er niet voor terugdeinzen anderen dat ook aan te praten.

Wat betreft het afvallen geen tips, maar je zou bijvoorbeeld wel kunnen overwegen om yoga te doen om te werken aan je core stability. :) Dat gaat je straks helpen met je houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:09 



 
Profiel   

Lotte1801 schreef
troi schreef
Zo jij bent zo te lezen goed bezig! Mooie motivatie ook om weer te kunnen rijden.

Heel eerlijk, afvallen draait vooral om wat je eet. Al eens een diëtist benaderd?


Ben al van jongs af aan bezig met gezond eten/afvallen, mijn eerste keer bij de diëtiste was in groep 3 haha. Heb ook jaren een ontzettend rare band met eten gehad, dat is nu gelukkig wel beter. Ik gebruik ook een app waarin ik al mijn binnengekregen voedingsstoffen bijhoud :)


Kijk op dat vlak ook goed bezig dus!

Kickboksen is eigenlijk goed voor alles, daar lekker fanatiek mee doorgaan zou mijn advies zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:13 



 
Profiel   

Mkango schreef
__Toverbal schreef
Heel erg fijn dat je hier over nadenkt en dat je ook over gaat op actie!
Ik denk ook dat je veel kan halen uit je dieet. Vaak hebben mensen gewoontes waarvan ze zich niet zo bewust zijn dat dat echt zo slecht is, maar het wel regelmatig doen/eten. Eventueel kan je dat hier neerzetten zodat wij kunnen kijken?
Hier zou ik niet aan beginnen. Bokt is geen diëtist en imo zitten hier ook iets teveel mensen die zelf een ongezonde relatie hebben met eten en er niet voor terugdeinzen anderen dat ook aan te praten.

Wat betreft het afvallen geen tips, maar je zou bijvoorbeeld wel kunnen overwegen om yoga te doen om te werken aan je core stability. :) Dat gaat je straks helpen met je houding.


Dat bokkers andere mensen een ongezonde relatie met eten aanpraten? Oke?
Het probleem met zet je eetschema hier neer is alleen wel dat dit vaak wel een simpele versie is van wat men echt eet. De koekjes worden vaak niet meegenomen bv, dus deels is het ook niet heel accuraat

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:19 



 
Profiel   

Fijn dat je motivatie hebt uiteraard met een prachtig doel! Succes!


Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 30-07-21 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:24 



 
Profiel   

Wat goed dat je dat wil aanpakken. Je hebt een mooi vooruitzicht: paardrijden! Als dat geen goede motivatie is?

Een steuntje in de rug kan vaak ook helpen dmv coaching en dieetadvies. Als goed is zit in iedere basis verzekering een vergoeding voor leefstijl ondersteuning, gericht op afvallen. Veel mensen weten dit niet, zo jammer! Kan zo fijn zijn als je iemand je erbij ondersteunt. Hier kun je er meer over lezen:
https://www.loketgezondleven.nl/zorgste ... nterventie

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:25 



 
Profiel   

TS, ga wandelen. Ik ben 22 kg afgevallen door te lopen met mijn hond. Iedere dag 5 km.

Buiten dat ik nu veel meer lucht heb en mij 1000% beter voel, ben ik dus ook 22 kg verloren onderweg.

Begin gewoon met een klein ommetje en bouw dat rustig uit. Het doet wonderen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:05 



 

Tallie1979 schreef
TS, ga wandelen. Ik ben 22 kg afgevallen door te lopen met mijn hond. Iedere dag 5 km.

Buiten dat ik nu veel meer lucht heb en mij 1000% beter voel, ben ik dus ook 22 kg verloren onderweg.

Begin gewoon met een klein ommetje en bouw dat rustig uit. Het doet wonderen! :D


Super tip dit +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:09 



 

Ik lees mee, bij mij mag er 10 kg af. Ik was vroeger erg fanatiek met gezonde voeding etc. dus de kennis is er wel, maar de wil niet :Y) kijk nu alweer uit naar het pak koekjes en de chocolade zo meteen :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:12 



 
Profiel   

Tallie1979 schreef
TS, ga wandelen. Ik ben 22 kg afgevallen door te lopen met mijn hond. Iedere dag 5 km.

Buiten dat ik nu veel meer lucht heb en mij 1000% beter voel, ben ik dus ook 22 kg verloren onderweg.

Begin gewoon met een klein ommetje en bouw dat rustig uit. Het doet wonderen! :D


Haha ik wandel me rot!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:16 



 
Profiel   

Ben je volledig door de medische molen geweest met betrekking tot je hormonen (wellicht pcos) en insulineniveau? Als je van jeugds af aan hier last van hebt dan zou ik dat eerst even natrekken, agz dit heel veel invloed heeft op de geschikte manier van gewichtsverlies.

Verder vooral bewust eten, jezelf niet onthouden maar gewoon goede, gezonde keuzes maken met het liefst zo min mogelijk koolhydraten. En lekker blijven kickboxen en een keer de fiets pakken ipv auto! Geef het dan tijd en dan kom je er wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:16 



 
Profiel   

Voor mij werkt : echt lekker volkorenbrood kopen bij een echte bakker.Geen zoete drankjes dat vind ik echt loze calorieën dan kun je die beter eten dat vult tenminste :D
Geen calorieën tellen (zo irritant ) maar gewoon niet snoepen ,dus geen koekjes ,repen chocolade enz.
Enne …ik heb een E bike zo leuk.Ik heb niet altijd zin om te fietsen maar als ik eenmaal fiets merk ik dat het me goed doet.Succes met gezond eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:21 



 
Profiel   

Afvallen - mits je geen medicatie gebruikt, want dan is het nog moeilijker - lukt het best als je meerdere keren op een dag kleine beetjes eet en verder veel beweegt. Dus voornamelijk wandelen en de trap pakken. Je kunt honderd keer opletten wat je in je mond stopt, maar als je daarnaast niet voldoende beweegt dan schiet het nog niet op. Mijn man is nu met zijn werk aan een programma begonnen (die heeft staand werk met weinig beweging) en die zie je nu heel mooi afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:21 



 
Profiel   

Kan je niet een paardgerelateerde hobby erbij pakken voor meer beweging? Bv hardlopen met de fries van je moeder of veel lange lijnen werk? Dan maak je zelf ook flink wat kilometers maar is het wel leuk en is je doel, nl paarden, vlakbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:28 



 
Profiel   

De grootste motivatie is dat wanneer je nu al met paarden bezig kan zijn ga je nog meer gestimuleerd zijn. En san denk ik aan grondwerken. Van onschatbare waarde maar daar kan je nu al lessen in gaan nemen. Door zo dicht bij je doel te komen ga je veel meer doorzettingsvermogen voelen en tegen alle lekkers gemakkelijker en kordaat nee kunnen zeggen op moeilijke momenten.

Ik wilde al heel lang super graag een nieuw zadel. Ik ben halfweg i mijn budget. Ik ben begin van de maand gaan oriënteren en naar de winkel gereden en heb in verschillende zadels gezeten. Sindsdien koop ik geen onnodige spullen meer en lukt hij mij plots wel versneld om te sparen. Omdat ik het echt wil nu en liefst zo snel mogelijk. Weg met uitstel gedrag. Gaan voor je doel

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 00:11 



 
Profiel   

Ik vind het heel stoer van je, maar zou ook wel deskundig advies gaan inwinnen.

Ik heb juist ondergewicht gehad en lees hier tips die ik ook kreeg, zoals meerdere keren eten.

Ben ooit begonnen met fitness om juist aan te komen en ging daarna (weer) kickboksen. Ik ben toen zeker een aantal kilo's aangekomen.
KB is voor heel veel goed en als je het doet voor je conditie is het vast prima zo. Maar ga je wat serieus trainen, moet je echt wel op je dieet letten. Het kan een onwijs intensieve sport zijn die enorm veel van je lichaam vraagt.

Nu was ik op gewicht, veel afgevallen na iets en nu stabiel. Ik liep elke dag 5-8km met de honden, fietste 10km heen en terug naar de paarden en deed stalwerk.
Door reuma doe ik alleen stalwerk, maar thuis lopen de honden nu hele dag mee.Ik ben nu zeker 7-8km aangekomen. Ook door inderdaad een schepje suiker in de thee, duo penotti, een keer een chipje in het weekend etc. Maar feitelijk is het eten al heel lang zo, alleen het bewegen wat minder en ook anders.

Vanwege verbouwen en stalwerk wel enorme armen momenteel, want alle kracht moet bij mij daar vandaan komen.

Wat ik om me heen wel merkte is dat veel mensen begonnen met fitness en of KB, eerst enthousiast zijn en dan in ene dip raken en x% stopt. Als je daar doorheen bent, wordt het echt fijn en gaat het ook makkelijker.
Net als wandelen. Niet denken ik heb gister of vd week al gelopen, gewoon gaan. Kies mooie plekken. Ik liep veel in het bos en op de hei en door het genieten van de omgeving en de hondjes, merkte ik de km's niet.

Heel veel sporters nemen noten. Kijk wat je lekker vindt en kies die als tussendoortje. Van een handje noten kan je echt even opknappen als je wat hebt gedaan en anders naar iets zou grijpen wat minder goed is.
Of lekkere fruit. Verwen je zelf met welke soorten je lekker vindt.

Mijn moeder heeft altijd overgewicht en ik ben darmpatient. Vooral dingen moeten, veel te strenge dieeëten en trainingen maken het soms gewoon onnodig moeilijk. Voor heel veel is een vervanger te verzinnen wat je wel lekker vindt of qua bewegen wat goed te doen is en bereikbaar op dit moment.

Als je aan KB doet, denk ik dat je ook moet touwtje springen. Dat kan ook prima thuis. Goed touwtje is niet duur en het wil wel voor je conditie. En als je thuis stiekem oefent, sta je niet te stuntelen in de dojo. Tenminste.........ik deed dat heel erg en heb zelfs mn teen gebroken in het begin :o

Succes, je hebt een mooi doel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 03:28 



 
Profiel   

Ik doe sinds een paar weken in de ochtend een training. Via YouTube het kanaal BodyProject. Staan veel filmpjes op ook voor beginners. Na zo'n training voel ik me heel fit de rest van de dag.. ik blijft het ook leuk vinden, de sportschool ben ik al heel snel zat. en verder veel op voeding letten en proberen een actieve dagstructuur aan te houden maar ook genoeg ontspanning tussendoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 07:27 



 
Profiel   

office schreef
Voor mij werkt : echt lekker volkorenbrood kopen bij een echte bakker.Geen zoete drankjes dat vind ik echt loze calorieën dan kun je die beter eten dat vult tenminste :D
Geen calorieën tellen (zo irritant ) maar gewoon niet snoepen ,dus geen koekjes ,repen chocolade enz.
Enne …ik heb een E bike zo leuk.Ik heb niet altijd zin om te fietsen maar als ik eenmaal fiets merk ik dat het me goed doet.Succes met gezond eten.


Voor mij werkt voedingsstoffen tellen juist wél heel goed omdat ik daardoor veel bewuster ervan wordt waarom iets wel of niet ongezond is. Ik dacht dat ik best gezond at totdat ik ze moest gaan scannen en bijhouden, toen schrok ik me lam. Inmiddels een aantal maanden verder, 30kg minder en een veel beter beeld van wat wel en niet gezond / goed is om te eten.

Voor alle duidelijkheid TS, ik gebruik Weight Watchers als stok achter de deur. De periode tussen November en Januari ben ik mezelf ergens echt verloren, ik at al niet goed maar toen stopte ik helemaal met eten en bleef in leven door Latte Macchiato & (ongezonde) tussendoortjes. :+ Een goede vriendin van mij volgde het programma al een lange tijd en is er 17,5kg mee afgevallen en vrij netjes gestabiliseerd. Ze vertelde dat het echt iets voor mij zou zijn zodat ik in eerste instantie weer eens zou beginnen met eten en leren eten. Dat is er dus ook precies gebeurt de eerste maand, daarna was ik veel bewuster van voeding en inmiddels een aantal maanden verder heb ik de app lang niet altijd meer nodig.

De eerste maanden ben ik gestopt met het drinken van koffie, het eten van lekkers e.d. maar inmiddels doe ik dat ook weer met mate. Wel moet ik alles tellen, ik mag alles eten, WW beperkt je nergens in maar het product wat je eet kost je wel punten. Een van de mooiste voorbeelden is een pot B&J die mijn kerel met veel liefde verslind op de bank, die kost 56 dagpunten terwijl ik er 29 heb. :+ Nou at ik dat sowieso al niet maar toch vind ik het hilarisch. :')

Daarnaast wandelde ik al heel veel maar inmiddels nog meer, ik liep gemiddels 60-80km per week en dat is nu 80-100km per week. Die stap ik met 30kg minder ook veel makkelijker weg natuurlijk.

Ik ben er écht heel tevreden over en het kost me iets meer dan een tientje per maand. Mocht het je aanspreken of zou je het eens willen proberen mag je me altijd een PB sturen, via de WW app kan ik je een linkje sturen waarin je het 14 dagen (of zelfs een maand als ik me niet vergis) het kosteloos kan proberen. :j


Shenavallie schreef
Afvallen - mits je geen medicatie gebruikt, want dan is het nog moeilijker - lukt het best als je meerdere keren op een dag kleine beetjes eet en verder veel beweegt. Dus voornamelijk wandelen en de trap pakken. Je kunt honderd keer opletten wat je in je mond stopt, maar als je daarnaast niet voldoende beweegt dan schiet het nog niet op. Mijn man is nu met zijn werk aan een programma begonnen (die heeft staand werk met weinig beweging) en die zie je nu heel mooi afvallen.


Dit hoeft dus niet en kan voor mensen die moeite hebben met bewegen of daar de energie (nog) niet voor hebben echt demotiverend werken. Mijn vader wacht op de oproep voor zijn rugoperatie waardoor hij gemiddeld 250 stappen per dag zet maar wel het advies kreeg om alvast wat kilo's te verliezen zodat het herstel straks makkelijker zou gaan. Hij is net zoals ik begonnen aan WW en we hebben de app zo ingesteld dat het overeenkomt met zijn situatie. Hij is met vier maanden 13kg afgevallen zonder honger of veel moeite. Hij 'moet' nog twee kilo tot zijn gezond BMI gewicht en dan mag hij ook gaan stabiliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 07:29 



 
Profiel   

Heb je een smartwatch? Ik hou ook wel bij wat ik doe aan bewegen. Maar ook vanwege mn ziekte en medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 20:30 



 
Profiel   

Via het Voedingscentrum heb je ook gratis app Mijn Eetmeter waarin je kan bijhouden wat je eet. Ik vond dat erg interessant omdat sommige keuzes anders uitpakken dan je denkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 20:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen