Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 42 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 52  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic voor angstige ruiters

 

SusanH schreef
Wat jammer Susanne.

Hier alles goed. Alleen gisteren gemerkt dat wedstrijden rijden toch heel veel spanning geeft. Ik had hem de laatste tijd zo fijn aan het lopen maar zodra ik op wedstrijd ga blokkeer ik.


Maar als het thuis al goed gaat ben je al een heel eind :D wedstrijd komt wel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:57 



 
Profiel   

Het ging bij mij beter. Ik merk dat ik nu wat minder lekker in mijn vel zit (te drukke baan, twijfels daarover, onrustig etc) dat ik meer angstig ben weer. Vervelend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 14:28 



 
Profiel   

Majabeestje schreef
Het ging bij mij beter. Ik merk dat ik nu wat minder lekker in mijn vel zit (te drukke baan, twijfels daarover, onrustig etc) dat ik meer angstig ben weer. Vervelend!

Herkenbaar! Veel hangt samen, dat merk ik ook...

SusanH, wat fijn dat je wel op wedstrijd kunt ondanks de spanning!

Susanne, spijtig om te horen...

Hier gaan we de goede kant op. Een maand geleden zaten we echt op een dieptepunt, in alles. Bij hem in de box staan of mee lopen op het erf zorgde al voor teveel spanning tussen ons. Het was mooi weer toen dus ik heb hem even vrij gegeven en we zijn alleen nog maar ontspannende dingen gaan doen. Beetje poetsen en knuffelen, wei uitmesten terwijl hij erin staat (uiteraard met kruiwagen tussen ons in). En toen stukje bij beetje uit dat dal geklommen. Als ik met hem iets ga doen (rijden/longeren/freestyle les) moet ik vooralsnog naar vreemd terrein, en daarvoor neem ik altijd iemand mee om het paard in handen te duwen als ik het zelf te spannend vind. Maar dat gaat dus steeds beter: freestylen en longeren durf ik weer, we lopen heel wat op het erf en ik heb zelfs al weer gereden. Het rijden gaat nog niet optimaal hoor, maar binnen twee weken verhuist hij naar mijn huis en dan hebben we ons eigen plekje waar we in alle rust echt aan het vertrouwen kunnen werken. Daar kijk ik zo naar uit!

Zondag ben ik voor het eerst met hem in mijn eentje op pad geweest met de trailer, naar vreemd terrein om te longeren bij een vriendin. Ging super! En waar ik eerst echt bevroor van angst als hij dansend/opgefokt de bak doorliep, durf ik nu door te gaan. Dus het gaat langzaam echt steeds beter, en ik ben me er zo van bewust dat alles op de grond begint. En lang niet elke dag voel ik me dapper genoeg. Maar er is absoluut een stijgende lijn en daar ben ik heel blij mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 15:51 



 
Profiel   

Jeetje cijsalover dat is best een dal waar je door heen bent gegaan zeg! Wat fijn dat het nu weer zo goed gaat en het vertrouwen zo is gegroeid.

Wat ontzettend jammer Susanne dat je het paard waar je zo’n klik mee had moet missen! Heel misschien kom je ooit weer een paard tegen waar je ook zo’n band mee krijgt.

Susan, je kan al supertrots zijn dat je wedstrijden rijdt! En wie weet komt ook daar het gevoel van rust uiteindelijk ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:17 



 
Profiel   

Hoi, mag ik mij hier ook melden? Ik heb sinds januari een 5 jarige merrie, dressuur gefokt met een mooie afstamming. Ze had een chipje dus die is geopereerd. We zijn nu al een tijdje aan het rijden en na maanden 2 keer per week les moet ik helaas toegeven dat ze gewoon veel te dominant voor mij is. Mijn instructrice (rijdt jonge paarden voor haar werk) rijdt er zo mee weg, maar ik ben niet zeker genoeg. In de omgang is ze heel makkelijk en braaf, iedereen loopt er mee weg. Maar ik merk aan mezelf dat het rijden en longeren gewoon niet leuk meer is. Ik doe haar liever niet weg, maar als ik haar bij mijn instructrice zie lopen dan denk ik dat een ervaren ruiter misschien toch een beter idee is. Ik wil alleen wel zeker weten dat ze naar een goed huisje gaat en dat maakt het voor mij moeilijk. Ik weet ook niet zo goed hoe de markt nu is, het is een KWPN van 1.61 die nergens van onder de indruk is, ga er ook mee naar buiten, ze is verkeersmak, ook voor groot verkeer. Maar zodra ze in de bak of longeer aan het werk moet, is het een ander verhaal als je niet zeker genoeg bent. Paard is volledig op de foto gezet uiteraard.

Ik weet zeker dat ze met de juiste ruiter heel ver kan komen, heeft mooie gangen en is echt een plaatje om te zien. Maar ze is dus niet heel makkelijk en ik wil absoluut niet dat ze de handel in verdwijnt.. zo lastig. Wat zouden jullie doen? Als fokmerrie verkopen lijkt me lastig met die chip... Ik weet het ook allemaal nog niet zeker hoor, de ene dag denk ik we gaan er voor en de andere dag denk ik misschien ben ik niet het juiste baasje... De laatste tijd moet ik steeds vaker aan dat laatste denken dus ik dacht wellicht hier wat advies te winnen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:06 



 
Profiel   

Heel eerlijk? Je hebt haar nu bijna een jaar, maar haalt uit rijden en longeren geen plezier…de klik is er niet als je er mee aan het werk gaat…dat is enorm eerlijk en moedig van je om dat besef uit te spreken. Ik zou naar een nieuw baasje uit kijken. De markt is nu booming en als ik het zo lees dan heb je een jong, mooi paard wat potentie heeft (goede gangen) en met een goed papier en verkeersmak. Ik denk dat je die zo kwijt bent, ook met het ocd verhaal erbij en dat ze een zeker type ruiter nodig heeft. En hoe moeilijk ook, ik denk echt dat er meer paardenliefhebbers zijn die een fijn tehuis kunnen bieden. Haar aanhouden en naar een geschikter paard voor jou erbij? Is dat een optie? Dan houd je iig de regie in handen, bij verkoop ben je dat toch kwijt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 21:03 



 
Profiel   

Dankjewel voor je reactie! Ah de markt is dus niets veranderd. Ze staat in pension in de Randstad dus een paard erbij is helaas geen optie. Het is wel echt m'n baby (daar zit ook het probleem natuurlijk, ben ik mij heel bewust van) dus ik heb heel erg moeite met het idee dat ik niet kan bepalen waar ze terecht komt, lastig proces dit. Niet wat ik had verwacht bij mijn eerste paard. :( Ik dacht dat ik het met deskundige hulp wel zou kunnen, maar die hulp is niet gratis natuurlijk. Nu heb ik dat er graag voor over, maar het is elke keer 1 stap vooruit en 10 stappen terug wat erg demotiveert en mij doet twijfelen.

Pff wat een dilemma, het liefst zou ik haar houden en een pensioenstal zoeken, vind ze denk ik heerlijk :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 21:40 



 
Profiel   

Ik kom meelezen

Ben geen hele zekere ruiter lees graag ervaringen van mede ruiters

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 22:00 



 
Profiel   

MRIIIS schreef
(...) We zijn nu al een tijdje aan het rijden en na maanden 2 keer per week les moet ik helaas toegeven dat ze gewoon veel te dominant voor mij is. Mijn instructrice (rijdt jonge paarden voor haar werk) rijdt er zo mee weg, maar ik ben niet zeker genoeg.


Mag ik vragen wat er precies gebeurt...?
Er zit een frustrerende kant aan, 'bij X doet ze het wel'.
Maar jouw instructrice kan jou kennelijk niet uitleggen oid 'hoe dan wel'.
(Of alleen 'je moet zekerder worden', maar dat is geen instructie. Dat is een verkapt verwijt.)
....gesteld dat je er geen dikke buik af moet trainen: voor je dier maakt het niet uit als je bijvoorbeeld alleen stapt en eventueel soms een beetje draaft.
Oftewel: blijf als mens nadrukkelijk binnen je eigen comfort zone.
Er zijn - tig manieren om het voor je dier leuk en afwisselend te maken en jullie vertrouwen en relatie uit te bouwen.

En waar paarden doorgaans ook braaf en rustig van worden: rijden in verticale balans. (Niet echt moeilijk om te leren, maar je moet je er efkes in verdiepen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 22:15 



 
Profiel   

Goed punt wat betreft de instructie. Het komt erop neer dat ik nogal snel van haar onder de indruk ben en dat heeft ze goed door. Op dat moment stop ik met rijden. Voorlopig stap ik inderdaad alleen (als ik alleen rij) en verder doen we veel met balkjes en rijden we buiten. Vanaf deze week krijgen we ook grondwerkles, daar kijk ik erg naar uit, want ik wil het niet zomaar opgeven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 23:00 



 
Profiel   

Misschien toch ook eens kijken naar andere instructie. Zij helpt jullie blijkbaar niet verder. En ze is ook niet duidelijk genoeg naar jou over of het wel of niet iets kan worden. Wij hebben destijds toen we twijfelden wel of niet verkopen aan degene die ons kwam helpen met mijn angst ook meteen heel duidelijk de vraag gesteld, kan dit wat worden? Zo nee willen we dat ook weten. Ik heb zelf nog wel een tijd getwijfeld want vertrouwen opbouwen duurt gewoon heel erg lang (ze zeggen niet voor niks vertrouwen gaat te paard en komt te voet) maar het is ons wel gelukt samen. Jouw probleem klinkt mij eerlijk gezegd als iets in de oren waar je goed aan kunt werken. Want stoppen met rijden is op te lossen, met de juiste instructie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 04:53 



 
Profiel   

Citaat
Voorlopig stap ik inderdaad alleen (als ik alleen rij) en verder doen we veel met balkjes en rijden we buiten. Vanaf deze week krijgen we ook grondwerkles, daar kijk ik erg naar uit, want ik wil het niet zomaar opgeven :)

:)
Dat is toch prima...?
Het is jouw paard en het gaat er om dat jullie samen plezier hebben.

Bedoel je met 'alleen rijden' dat je geen les hebt? (Het zou kunnen betekenen : geen andere paarden in de bak, dus een onrustiger dier.)

Grondwerk heb je in soorten en maten : bij dingen als 'sturen met lichaamstaal' en los longeren gaat het om jullie band. Nuttig!
Bij andere vormen werk je aan het gymnastiseren van je paard, ook dat kan veel goeds brengen.
MRIIIS schreef
Goed punt wat betreft de instructie. Het komt erop neer dat ik nogal snel van haar onder de indruk ben en dat heeft ze goed door. Op dat moment stop ik met rijden.

Paarden hebben minstens vijf uitstekende zintuigen en een zesde geloof ik grif. Dus je dier weet prima hoe jij je voelt.
Het is dus verstandig om ten alle tijden alleen die dingen te doen in het zadel waar je achter staat en die goed voelen voor jou. (Zo nee pikt je dier de verwarring acuut op. Brave manegepaarden luisteren dan naar de instructie of kijken naar de collega's. Andere paarden doen anders, van staken tot vluchten tot verzet.)
'Ik ben onder de indruk van haar' klinkt mij in de oren als paard gaat in verzet.
Pedagogisch is afstappen dan niet handig, dat klopt.
"Paardrijden is een denksport" ik volgde ooit op feestboek bij Ritter dressage de cursus 'the thinking rider' - van harte aanbevolen. (Met enige regelmaat doen ze een gratis 'challenge'.)
Het grote punt is: verzet voorkomen / klein houden. Afgezien nog van eigen twijfel, 'weten we zeker dat het paard het nu kan, mijn bedoeling snapt en dat ik de juiste hulpen heb gegeven...?'
(Dingen als : lukt het niet in draf, probeer de oefening in stap, of onderzoek of je dier haar balans verloor, zich vastzette, moe werd of zich verveelde etc. Doe dan oefeningen om dit te verhelpen: stap aan de lange teugel, lukt eenvoudige lengtebuiging aan de lange teugel, hoe gaat het met een pasje wijken of schoudervoor, oefenen om bijvoorbeeld linksachter 'meer op de grond te houden' en /of rechtsachter meer onder de massa te brengen etc. etc.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:54 



 
Profiel   

Goeie tips! Ik hou jullie op de hoogte :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 09:49 



 
Profiel   

Pallatin schreef
Hoi dames, hoe gaat het allemaal met jullie? Het is al even stil in het topic dus hopelijk is dat een goed teken en zetten jullie stappen in de goede richting en rijden jullie relaxt rond! :j

@ maitestar, heb je nog zo’n coachingsessie gedaan? Loopt je paard weer goed?

Hier alles eigenlijk prima, heb twee weken terug balken gedraafd en gegaloppeerd in de voor mij ‘enge’ rijhal en ik heb ervan genoten, was enorm leuk om te doen. Ook grappig om te merken dat mijn paard dan zo alert is op die balken dat hij verder niet let op wat er dan allemaal verder rond de bak gebeurt. Lesjuf heeft het wel erg druk dus lessen staat even op een lager pitje, hopelijk kunnen we dat wel weer oppakken tzt. Ik rijd dus lekker rond doorgaans, maar ga niet in de bak rijden als het druk is met veel paarden of kindjes, dat vind ik te stressvol… :o

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, hopelijk gaat alles goed!


Wat klinkt dat goed zeg! En dapper hoor balkjes draven en galopperen 8-) Ik vind het in stap al doodeng :+

Even gauw update van deze kant, zal gauw weer op iedereen reageren.
Maar paardlief is helaas nog steeds geblesseerd, er is veel gebeurd op het verkeerde vlak helaas en heb haar in september met spoed verplaatst.
Ze staat nu lekker 24/7 buiten op een zandpaddock met onbeperkt hooi in netten en daar is ze echt onwijs van opgeknapt.
Nu nog even haar rug los, deze is vast komen te zitten door koliek, en dan kunnen wij hopelijk ook weer eens aan de gang. Maar dat roep ik al een tijdje, dus de hoop is ver te zoeken :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:42 



 
Profiel   

Allen,
Ik heb al eens hypnose geprobeerd, twijfel nu om dat weer eens te gaan doen.
Iemand ervaring met Booming life? Ik zou graag reactie horen.
Dank je wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 12:59 



 
Profiel   

Feike2502 schreef
Allen,
Ik heb al eens hypnose geprobeerd, twijfel nu om dat weer eens te gaan doen.
Iemand ervaring met Booming life? Ik zou graag reactie horen.
Dank je wel


Ik heb hypnose voor ruiters geprobeerd en het heeft even echt wel geholpen. Alleen was de oorzaak van de angst niet weg en het kwam dus langzaam weer terug.
Ik heb wel goed leren ontspannen van de hypnose dus heb er wel iets positiefs aan overgehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:00 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Feike2502 schreef
Allen,
Ik heb al eens hypnose geprobeerd, twijfel nu om dat weer eens te gaan doen.
Iemand ervaring met Booming life? Ik zou graag reactie horen.
Dank je wel


Ik heb hypnose voor ruiters geprobeerd en het heeft even echt wel geholpen. Alleen was de oorzaak van de angst niet weg en het kwam dus langzaam weer terug.
Ik heb wel goed leren ontspannen van de hypnose dus heb er wel iets positiefs aan overgehouden.


Zelf ben ik ervoor al 2x onder hypnose geweest, 1e keer leverde het niets op. 2e keer heb ik me 3 dagen gevoeld alsof ik heel de wereld aankon. Daarna was alles weg, helaas.
Echter geloof ik er wel in dat is nu net ook het probleem :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 16:04 



 
Profiel   

Feike2502 schreef
Zelf ben ik ervoor al 2x onder hypnose geweest, 1e keer leverde het niets op. 2e keer heb ik me 3 dagen gevoeld alsof ik heel de wereld aankon. Daarna was alles weg, helaas.
Echter geloof ik er wel in dat is nu net ook het probleem :-)


Heb je zelf een idee waar de angst vandaan komt?
Want het hoeft niks met paarden te maken te hebben....bij mij was het o.a verdriet/wanhoop rond overlijden van ons dochtertje. Maar het manifesteerde zich dus rond paarden en paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 16:43 



 
Profiel   

Even gauw tussendoor, maar we mogen het rijden voorzichtig weer oppakken *\o/* *\o/* Het is eerst nog alleen stappen, maar dat is al heel wat vind ik zelf.
Nu inmiddels een paar keer gereden en het ging eigenlijk best goed, behalve 1 x in het donker :+ Dat is blijkbaar nog iets te spannend voor mij.

Aanstaande zaterdag les van Noor Tanger *\o/* *\o/* Heb zoveel goede dingen over haar gelezen, ben benieuwd of ze nog tips heeft qua revalidatietraject.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:42 



 
Profiel   

Hoe gaat het hier met iedereen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 12:08 



 
Profiel   

Ja ik dacht laatst nog aan dit topic. Met ons gaat het heel goed, heb mijn merrie op de ulcergold en ekygard staan, loopt echt als een tierelier (ze deed staken en steigeren met aandraven). Daarnaast gaan we binnenkort naar een betere stal verhuizen dus ik ben helemaal blij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 16:25 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Even gauw tussendoor, maar we mogen het rijden voorzichtig weer oppakken *\o/* *\o/* Het is eerst nog alleen stappen, maar dat is al heel wat vind ik zelf.
Nu inmiddels een paar keer gereden en het ging eigenlijk best goed, behalve 1 x in het donker :+ Dat is blijkbaar nog iets te spannend voor mij.

Aanstaande zaterdag les van Noor Tanger *\o/* *\o/* Heb zoveel goede dingen over haar gelezen, ben benieuwd of ze nog tips heeft qua revalidatietraject.



Is ff geleden, maar hoe is de les met Noor gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 06:55 



 
Profiel   

Hier blijft "angst" op mijn brave tinkie nog wel eens een dingetje hoor.

Heb sinds een goeie maand een bijrijder, en als ik zie wat zij gewoon allemaal met hem doet, het is zo'n koele kikker mijn poon. Maar goed ik durf dat gewoonweg allemaal niet en ga mezelf dat ook niet opleggen. Ik blijf de dingen met hem doen waar ik mij goed bij voel

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 06:58 



 
Profiel   

Bij ons gaat het heel goed. De herfstvakantie op een vreemde plek dit najaar heeft het rijden op een andere locatie dan thuis echt een boost gegeven. En dat is heel fijn aangezien we per 1 feb van stal gaan verhuizen. We mogen er al wel rijden, van de week gedaan en dat ging zo fijn!

karrij lekker zo laten hoor. Het komt vanzelf. Of niet. En dat is allebei even goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 09:15 



 
Profiel   

Hier ook alles prima, ik les nu bijna elke week een keer en probeer steeds meer voorwaarts op te lossen ipv in te houden als ik denk dat m’n paard een kabouter ziet. Eerste kerstdag heb ik in een drukke bak gereden met vrieskou en harde wind, toen was m’n paard echt fris en snel afgeleid maar er zaten ook fijne stukken tussen dus ik was tevreden en nog veel belangrijker: ondanks dat bij mij de spanning af en toe op liep heb ik de dag erna heerlijk gereden en had ik geen spanning. Van de week ook een overwinning: ben alleen naar het bos gestapt en de drukke N-weg overgestoken +:)+ mijn bijrijder gaat in de zomer regelmatig alleen het bos in maar ik altijd met een maatje, dus was best trots! Stalgenootje was daar al dus we hebben samen het rondje af gemaakt.
Beste ik wensen voor 2022 allemaal trouwens
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 42 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 52  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen