Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 51 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 48, 49, 50, 51, 52  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic voor angstige ruiters

 
Profiel   

Ook van mij een dikke knuffel hoor :(:) Ik hoop gewoon echt dat je in stapjes komt waar je wil zijn en dat je op de weg er naar toe trots bent op de dingen die (wel) lukken!!
@ Susan, jij had toch les/ begeleiding gehad van iemand die ervaring heeft met angstige ruiters? Zou dat wat voor Maitestar kunnen zijn?

En je ben idd echt niet de enige hoor, ook bij mij is de angst er altijd, soms heel erg op de achtergrond soms zit t ‘beest’ op m’n schouder maar t is er altijd wel….ik heb t geaccepteerd dat t nou eenmaal zo is.
Ik had gister weer ns een lesje gepland maar was behoorlijk zenuwachtig: m’n bijrijder had de avond ervoor gereden en paardlief was blijkbaar een beetje spokerig….ik ben voor dat ik naar stal ging wel 4x naar de wc geweest -O- en zag met zadelen weer allemaal doemscenario’s want het waaide en regende en het was druk in en om de bak….kortom, ik zag al allemaal beren op de weg terwijl ik er nog niet eens op zat….ik word dan zo moe van mezelf want ik ging er op en paardlief deed geen pas verkeerd, zelfs niet toen een ander paard aan de ren ging en de ruiter er bijna afviel…en met les dacht ik zelfs: ‘kom op vriend, t mag wel wat pittiger allemaal’ en ben ik dus ergens weer niet tevreden omdat ie te braaf is?! |o :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-22 22:14 



 
Profiel   

Ook van mij een dikke knuffel! En heel herkenbaar helaas.

Vooral het doemdenken voor dat ik opstap, echt super irritant van mezelf. Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met een terugval. Hij was laatst zo heftig geschrokken, om echt niks. Dus nu ben ik heel gespannen met rijden elke keer, dus hij ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 23:21 



 
Profiel   

Wat er bij mij niet uit wil nog is mijn terugwerkende vooral linkerhand. Onbewust denk ik dat dat mijn controle is, maar dat helpt natuurlijk niks en werkt juist tegen omdat Hocus dan met de handrem erop loopt en ik hem niet recht krijg. Gelukkig helpt mijn juf die ik nu heb daar goed bij.

Zag een vraag over de angstcoach die ik gehad heb met rijden, ik zou daar eerder aan denken als aan EMDR om angst bij rijden op te lossen. Maar goed, ik heb geen ervaring met EMDR zelf ik ken het alleen van de info die ik lees/zie/hoor en dat is vrij algemeen. En ik heb hele goede ervaringen met de juf die ik toen gehad heb :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 08:09 



 
Profiel   

Levita schreef
Ook van mij een dikke knuffel! En heel herkenbaar helaas.

Vooral het doemdenken voor dat ik opstap, echt super irritant van mezelf. Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met een terugval. Hij was laatst zo heftig geschrokken, om echt niks. Dus nu ben ik heel gespannen met rijden elke keer, dus hij ook.


Je moet het ook tijd geven he. Of nouja, je moet niks, maar dat vertrouwen terugkrijgen dat krijg je natuurlijk vooral als je weer wat meer uren in het zadel doorbrengt die fijn zijn en goed gaan. Succes in ieder geval *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 15:02 



 
Profiel   

Levita schreef
Ook van mij een dikke knuffel! En heel herkenbaar helaas.

Vooral het doemdenken voor dat ik opstap, echt super irritant van mezelf. Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met een terugval. Hij was laatst zo heftig geschrokken, om echt niks. Dus nu ben ik heel gespannen met rijden elke keer, dus hij ook.

Oh dat doemdenken met opstappen herken ik zoo erg! Ik heb hier altijd last van helaas. Ook als ik tijdens het rijden niet meer gespannen ben.

Geen idee of ik het hier gemeld had maat hier dus een flinke terugval. Ik was zelfs weer terug aan het galopperen en zelfs rijden op vreemd terrein ging super. Toen was ik er een keertje af gevallen en nu is de angst weer terug… Het is zelfs zo erg dat ik nog maar 2 keer per week rijd omdat ik gewoon smoesjes vind om niet te rijden….

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 15:52 



 
Profiel   

Ontzettend herkenbaar jullie verhalen. De doemscenario’s zorgen ervoor dat mijn angst steeds overneemt. Kon je je hersenen maar gewoon uitzetten af en toe. Maar ik heb misschien wel een doorbraak voor de boeg. Dat hoop ik tenminste. Ik ben erachter gekomen dat mijn zadel sinds het begin al niet goed ligt, terwijl hij wel was aangemeten. Maar gewoon slecht dus. Dus ik hoop dat als ik een nieuw zadel heb dat mijn pony braver wordt en ik minder bang. :)

Ik heb m’n pony ook verhuisd een paar weken terug en van mijn bijrijder hoor ik dat hij een stuk rustiger is, dus dat geeft wat hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 15:58 



 
Profiel   

Dat zou best goed kunnen! Ik ken meerdere paarden die ineens eng kunnen doen als het zadel niet past. Wij gaan ongeveer elke 4 maanden terug naar controle (ivm revalidatie)

Ja hersenen uitzetten zou soms echt enorm fijn zijn. Mijn hersenen denken altijd 50 stappen vooruit tijdens het rijden en dat zorgt voor veel angst en het is gewoon onhandig

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 17:09 



 
Profiel   

Nou die van mij heeft iets nieuws gevonden. De hondenschool traint nu 2 keer een avond in de bak en die spullen liggen op de bakrand. Doodeng vindt hij het en mijn instructrice krijgt hem er niet langs. Ook als je er langs stapt aan de hand vindt hij het eng. Ik durf er dus niet op. Echt zo balen dit. Hondenschool gaat in maart pas weer naar buiten :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 20:11 



 
Profiel   

Mmmpppfff wat vervelend Levita…..als je er langs loopt aan de hand loop je dan tussen je paard en de enge dingen? Ik ging bij enge bakkabouters tussen de kabouter en m’n paard lopen. Dan had hij de ruimte om uit te wijken en zag hij ook dat ik er wel gewoon langsliep. En kunnen die dingen van de hondenschool niet van de bakrand af?
Of op de derde of 4e hoefslag lopen/rijden? Grondwerken met de ‘enge’ dingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 21:27 



 
Profiel   

Pallatin schreef
Mmmpppfff wat vervelend Levita…..als je er langs loopt aan de hand loop je dan tussen je paard en de enge dingen? Ik ging bij enge bakkabouters tussen de kabouter en m’n paard lopen. Dan had hij de ruimte om uit te wijken en zag hij ook dat ik er wel gewoon langsliep. En kunnen die dingen van de hondenschool niet van de bakrand af?
Of op de derde of 4e hoefslag lopen/rijden? Grondwerken met de ‘enge’ dingen?


Oh dat is nog wel een goede tip dat ik tussen de bakrand en mijn paard in ga lopen. Helaas kunnen die dingen niet van de bakrand af. Ik weet niet of je bekend bent met agility, maar dat zijn tunnelzakken en vleugels van sprongen. Zware spullen en ze kunnen niet alleen op de bakrand liggen. Zelfs op de 3e/4e hoefslag is hij van slag. Grondwerken mogen we niet in de binnenbak, dat komt omdat een paar een keer hun paard hebben los gegooid met grondwerken en sindsdien mag dat niet meer.

Ik zal zelf nu te denken elke keer er langs te lopen en te belonen met snoepjes of een wortel. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 09:16 



 
Profiel   

Dat werkt bij Hocus heel goed, er tussen lopen. Als hij dat braaf doet, laat ik hem er langs. En van beide kanten laten kijken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:14 



 
Profiel   

Ik doe met mijn paard gewoon ‘grondwerken’ aan een halstertouw, denk dat dat wel mag toch? Ik ben er mee begonnen om het wandelen op een vrije dag minder saai te maken. Ik beloon idd met kleine stukjes wortel ook omdat blijkbaar het kauwen een soort ontspanning geeft bij paarden. En ik merk idd dat als hij echt is afgeleid hij wel wortel aanneemt maar pas later begint te kauwen :D Begin gewoon simpel: halthouden, achterwaarts, voetjes geven en gewoon elk stapje in de goede richting belonen. Probeer niet teveel aandacht te geven aan de enge dingen, negeer het gewoon en leid je paard er juist bewust vandaan zodat je paard merkt dat je je paard naar veiligheid leidt. Misschien is het ook verstandig om eerst niet de hele bak te gebruiken maar te beginnen op een cirkel zodat niet elk rondje de hele bakrand weer ‘overwonnen’ moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:31 



 
Profiel   

Idd grondwerken is geen losgooien toch. Bij ons op stal heel veel mensen die aan de hand werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 14:25 



 
Profiel   

Hij lijkt elke dag wat meer relaxter te worden in de bak. Nog wel erg gespannen. Ik rij hem na mijn instructrice en heb vandaag al wat gedraafd. Ik zit er aan te denken om een bodyprotector te gaan dragen. Het is namelijk dat ik niet wil vangen maar zeker er niks aan over wil houden en daarom durf ik niet te rijden als hij zo spooky doet. Een stalgenoot rijdt met een airvest maar die zijn zo gigantisch duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 17:06 



 
Profiel   

Ik heb een airvest levita, ik ben er heel blij mee omdat je niks om je lijf voelt dus niet belemmerd wordt in je bewegingen. Ik kon na m’n val sowieso niks stugs op m’n gebroken ribben verdragen. Ik heb m ook een paar keer nodig gehad en denk dat ik veel lichamelijk leed heb voorkomen toen.
Ik heb gister trouwens ook een terugval gehad. Ik/ paardlief raakte behoorlijk over m’n theewater door allerlei toestanden om de bak gisteravond. De spanning nam zelfs zo toe dat ik er even ben afgegaan. Dat is echt jaren geleden dat ik dat gedaan heb. Maar; ik heb er een paar rondjes naastgelopen en toen was ik de spanning weer kwijt dus opgestapt en nog even kwartiertje lekker en relaxt gereden. We hebben sinds een paar weken flink veel nieuwe stalgenoten en ik merk dat ik daar aan moet wennen… meer drukte, honden die langs de bak rennen… :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 19:16 



 
Profiel   

Herkenbaar Pallatin, bij ons zijn er ook heel veel nieuwe pensionklanten bij gekomen en bak wordt dus aan de hondenschool verhuurd. Laatst vertrok er een slipjacht met 40 paarden vanaf ons terrein. Honden erbij en werd op toeters geblazen. drukte is echt enorm toegenomen in een hele korte tijd.

Welk merk airvest heb jij Pallatin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 20:33 



 
Profiel   

Dat zou ik ook niet chill vinden. Eerste plek waar wij met Hocus stonden was altijd wat, eventing wedstrijden, trainingen, springwedstrijden. Hij doet het nu veel beter met meer rust en regelmaat op stal, en alleen pensionklanten die dingen met hun paarden doen. Al die mensen van buitenaf, lesklanten, mensen die op wedstrijd komen waardoor je alleen de binnenbak kan gebruiken ( wat dan ook geen aanrader is want je ziet binnen ook wat er buiten voorbij komt) paarden die dagen de wei niet in kunnen omdat er een compleet parcours gebouwd moet worden en weer afgebroken. Daarna nog jaartje op een kleine stal naast een camping gestaan. Wel beter maar nog niet ideaal, want de bak lag naast de camping. Veel bijna ongelukken door campinggasten die ineens opduiken uit de bosjes :+ nu dus een jaar op een andere plek. Wij hebben absoluut geen spijt van de verhuizing. Paarden zijn er erg van opgeknapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 21:33 



 
Profiel   

Ik wilde gister graag naar t bos maar ivm het Koude weer zijn we niet gegaan en ik had geen zin om weer in de bak te rijden maar weet anders ook niet of ik het gedaan had: er was opeens een soort hondenschool in de bak. Hoop geblaf, geren in de bak en ze gingen er met een paard in en om rijden (om de honden te laten wennen). Diezelfde honden maakten dus later een hoop kabaal buiten de bak toen ik ging wandelen…nou ja, kortom….ik moet even wennen aan de drukte en toestanden….

@ Levita, ik heb een point two airvest. Ik heb destijds een demo model gekocht op EBay: eentje die was ‘gebruikt’ op paarden evenementen in hun winkeltje. Dat scheelde heel veel geld, hij is alleen wel blauw… :+
Ik heb m vorig jaar opgestuurd voor een revisie beurt en de service is geweldig (mag ook wel: die dingen zijn giga duur…maar ach, dat is je eigen risico van de zorgverzekering ook :o )

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 08:37 



 
Profiel   

Hoi dames, hoe gaat t met jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 15:21 



 
Profiel   

Ik ben inmiddels volledig van mijn angst af!
Ik durf alles weer; zonder zadel, voltige, buitenritten, en zelfs springen gaat weer goed!
Inmiddels heb ik een nieuw paard gekocht, waar ik ontzettend veel mee durf.

Ik ben na alles wel iets voorzichtiger geworden met rijden op de weg, en ik kies ook niet meer voor de 'drukke' paarden, maar gewoon voor de gemiddelde. Dat vind ik persoonlijk gewoon iets handiger.

Hoe gaat het verder met iedereen hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 11:38 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Ik ben inmiddels volledig van mijn angst af!
Ik durf alles weer; zonder zadel, voltige, buitenritten, en zelfs springen gaat weer goed!
Inmiddels heb ik een nieuw paard gekocht, waar ik ontzettend veel mee durf.

Ik ben na alles wel iets voorzichtiger geworden met rijden op de weg, en ik kies ook niet meer voor de 'drukke' paarden, maar gewoon voor de gemiddelde. Dat vind ik persoonlijk gewoon iets handiger.

Hoe gaat het verder met iedereen hier?


Wat goed! Gefeliciteerd!

Die van mij durft weer door de bak maar vorige week zat ik erop en sloeg helemaal dicht. Toen met hulp van iemand mijn ademhaling weer normaal kunnen krijgen en zelfs gedraafd. Alleen die kou is niet echt handig voor mijn doem gedachten vooraf. Ik heb nu ook de keuze gemaakt om toch met bodyprotector te gaan rijden.

Ik ben ook benieuwd hoe het met iedereen is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 11:48 



 
Profiel   

Gefeliciteerd mars_mellow!! Super fijn!!!

Oh wat super Levita dat je ondanks dat je dicht sloeg, toch hebt gedraafd!! Super stoer!!!

Hier geen idee hoe het met de angst zit... Heb al een maand niet kunnen rijden door blessure van paardlief. Heb wel op het paard van mijn moeder gereden maar die is zo vreselijk braaf. Als ik daar vanaf val, heb ik het wel heel erg bont gemaakt _O- Niks boeit hem iets. Hij beweegt alleen wat met zijn oren en hij gaat piafferen als hij het spannen vind, dat is zo erg nog niet haha. Paardlief loopt nu wel weer goed alleen is de bodem nu bevroren... En voordat ik erop stap wil ik haar eerst longeren met bijzet zodat ze weer wat meer rugspieren krijgt, die zijn door de blessure ook weer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 13:06 



 
Profiel   

Fijn Levita dat je weer gedraafd hebt en je paard weer de bak door durft! Dat ademhalen is wel een dingetje hoor, ik hield/ houd bij spanning m’n adem in…ik merk t zelf vaak niet eens, m’n lesgeefster wel. Ik neuriede of zong zachtjes als ik spanning voelde want dan moet je wel ademen.
Hier gaat t met mij goed maar nu heeft paardlief t wat lastiger. Hij is ervan overtuigd dat er een kolonie bakkabouters zich in de hoek hebben genesteld en met dit koude weer is hij al frisser dan normaal natuurlijk. De ene dag is het geen issue maar dan weer wel en op zo’n dag ben ik vooral bezig om hem erlangs te rijden in plaats van dat ik me op het rijden zelf kan richten en dat is wel vermoeiend. Het meer voorwaarts zijn door de kou vind ik dus nog wel een dingetje. Hij is ook de longe meer voorwaarts dus de kou is echt een factor. Ik ga morgen weer rijden en desnoods snij en ik de kabouterhoek af. Ik wil spanning voorkomen, die hoek komt wel weer :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 14:31 



 
Profiel   

O adem inhouden zo bekend. Helemaal zoals nu met die kou. Dat vind ik dan toch weer spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 17:09 



 
Profiel   

Zijn er hier mensen met ervaring met valdispert of soortgelijk spul om het wat minder spannend te maken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 19:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 51 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 48, 49, 50, 51, 52  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen