Rijlaarzen rits schiet open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Rijlaarzen rits schiet open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 12:52

Hoi,

Ik had een vraagje. Ik koop altijd leren rijlaarzen maar steeds na ongeveer 2 jaar zit ik steeds met hetzelfde probleem. De rits schiet ter hoogte van mijn enkel dan steeds open. Hebben meer mensen hier last van? Waardoor komt dit? En hoe kan ik dit voorkomen? Ik zet ze altijd netjes weg met spanners erin.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Rijlaarzen rits schiet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:08

Dan is de schuiver kapot. Even naar de schoenmaker brengen en er een nieuwe op laten zetten

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:22

Bij je enkel staat er het meeste "spanning" op de rits dus dat is wel een logische plaats. Daar buig je ook het meeste met je voet en heeft de rits vaak het meest te verduren.
Een ander type rits laten plaatsen? Een haakje of elastiek laten bijplaatsen ter hoogte van je enkel om de rits te ondersteunen?

Bij mij waren mijn laarzen iétsje te lang, waardoor deze méér buigden rondom de enkel omdat je ze met je bovenbeen lichtjes naar beneden drukt tijdens rijden. (ging letterlijk om enkele mm) daardoor had ik ook problemen met mijn rits :)
Het inzetten van een stuk elastiek heeft hier geholpen in combi met een inwendig "hieltje", inmiddels zijn de laarzen zowat 15 jaar oud en nog goed :+

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Rijlaarzen rits schiet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:35

Inderdaad een nieuw lopertje in laten zetten en je kunt er weer een paar jaar tegenaan. Ik heb hetzelfde gehad met mijn laarzen. Bedrag wat de schoenmaker er voor vroeg stelde ook niets voor.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Rijlaarzen rits schiet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:57

Onderhoud je je ritsen wel? De ritsen van mijn laarzen gaan een stuk langer mee nu ik ze (als ik de rest van de laars poets) inspray met ritsenspray :)

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:09

Cabelona schreef:
Inderdaad een nieuw lopertje in laten zetten en je kunt er weer een paar jaar tegenaan. Ik heb hetzelfde gehad met mijn laarzen. Bedrag wat de schoenmaker er voor vroeg stelde ook niets voor.


Inderdaad. Paar maanden geleden nog nieuwe un mijn cavallos laten zetten. Heb geloof ik 9,- per loper betaald

QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 18:07

pluisje88 schreef:
Dan is de schuiver kapot. Even naar de schoenmaker brengen en er een nieuwe op laten zetten

Maar waardoor gaat deze kapot? Wil liever preventief handelen dan achteraf

QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 18:07

Lijsken schreef:
Onderhoud je je ritsen wel? De ritsen van mijn laarzen gaan een stuk langer mee nu ik ze (als ik de rest van de laars poets) inspray met ritsenspray :)

Goeie! Ga ik eens naar kijken. Dankjewel voor de tip!

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:49

QC1997 schreef:
pluisje88 schreef:
Dan is de schuiver kapot. Even naar de schoenmaker brengen en er een nieuwe op laten zetten

Maar waardoor gaat deze kapot? Wil liever preventief handelen dan achteraf


Slijtage

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:33

Je kunt de rits en het lopertje zelf iets strakker zetten met een tangetje. Misschien zijn je ritsen daarmee (voorlopig) gered.

Ritsen goed schoonhouden is inderdaad belangrijk, maar ik merk juist wel eens dat ze makkelijker los schieten kort na het sprayen. Als er dan langzaam weer iets vuil op komt en ze een heel klein beetje stroever zijn, zijn ze op hun best.