De grote gevolgen van hersenschudding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:53

Juist bij een echte hersenschudding kan je beter maar wel luisteren en niet zelf denken dat je er meer verstand van hebt als artsen. Er zijn heel veel mensen die wel schade hebben over gehouden aan zelf denken grenzen wel te kennen tegen advies van artsen in.

Sowieso vind ik dat echt verkeerd advies bij medische zaken. Als leek moet je daar gewoon niks over zeggen, maar gewoon overleggen met de artsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:30

germie, het is prima dat dit jouw ervaring, mening en visie is, maar je begeeft je imo wel behoorlijk op glad ijs door ook tegen anderen te zeggen dat rust overrated is en dat het helemaal oké is om door te gaan met hun dagelijkse bezigheden als ze daar zin in hebben, omdat jij er toevallig niks aan hebt overgehouden. En voor jouw ene voorbeeld, ken ik nog tig anderen die geen rust gehouden hebben na bepaald letsel en daar jaren later nog de zure vruchten van plukken.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:33

sorry germie maar dit kan echt niet wat je nu zegt.
Wat je nu adviseert kan enorme blijvende schade geven.
Mooi dat het bij jou niet zo was, laat het daarbij!

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:02

Malenka schreef:
Is het wel verstandig om mijn jonge stuiterbal te gaan rijden? Zou ik haar niet toch beter voor de wagen kunnen zetten?


Voor de kar is heel andere koek dan onder het zadel.
Ik weet niet hoe braaf ze is, maar een ongeluk met een kar geeft grotere risico's op letsel voor paard, jezelf en de omgeving.

Ik zou dus een stuiterbal niet gaan inspannen.


Ik zou graag een hoop willen zeggen op Germies post maar heb geen zin in een OW of ban maar echt mensen sla dat stuk alsjeblieft over.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:09

germie schreef:
Stoppen met iets wegens een risico op? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt iets niet te doen, want dan ben je in mijn ogen gewoon gehandicapt.


Wat een lekker botte uitspraak weer :')

Laten we zeggen dat sommige mensen liever even gehandicapt zijn dan dat ze levenslang met klachten rondlopen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:10

Nou, van volledig op bed zonder licht e.d. is men inmiddels anders wel terug naar kijk wat gaat. Dat was meer dan 30 jaar geleden dus niet zo. Ik zeg ook niet dat een ander geen rust mag nemen, maar mijn ervaring is dus dat het niet werkt. Voor mij in ieder geval niet. Dus het is een persoonlijke ervaring. En daarom zeg ik ook dat je je gevoel moet volgen. Ik heb meer dan eens mijn gevoel gevolgd en dat was dan echt het juiste. Daar hoef je mij niet om af te branden. Want ik zeg nergens dat je het niet anders mag doen. Als je rust wilt nemen, prima. Dat schrijf ik ook steeds.

Een jong paard inspannen brengt andere risico's met zich mee dan rijden. Je moet kijken wat het beste voelt. Maar bij mennen kun je ook goed verkeerd van de wagen donderen hoor. En een wagen kan ook bij anderen flink wat schade aanrichten. Daarnaast, als een paard slaat, niet altijd ben je dan op tijd weg van de bok om een hoef te ontwijken. Ook dat heb ik al eens gezien.
Ik denk dat we blij mogen zijn dat er anderen zijn die de jonge paarden willen africhten als we het zelf niet willen doen. Die lopen dus het risico dan. Oh nee, dat mag natuurlijk ook niet meer. ;)

Als ik fysiek prima in staat ben om een sport uit te oefenen, maar iemand vindt dat je dat vanwege een risico niet meer zou moeten doen, dan zie ik dat niet als iets waar een ander over gaat. Je mag het adviseren, maar als de persoon besluit door te gaan, dan is dat een keuze die mag. Je kunt iemand niet dwingen. Daar gaat het mij om. Dan moet je alle sporten gaan verbieden, want bij volleybal en voetbal is er uitval wegens de knietjes die het niet aankunnen. Skien wegens botbreuken. Duiken wegens een kleine kans op een decompressieongeval en kans op uitglijden op een dijk, fietsen wegens vallen, skeeleren wegens vallen. Tja, dan moeten we maar adviseren op bed te blijven liggen. Dan is wel meteen bij iedereen het levensgeluk weg natuurlijk, want mensen willen ondernemen. En sommigen vinden misschien wel een vervangende hobby, anderen niet. Die dat niet vinden of niet willen vinden, die maken ook een bewuste keuze.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:14

Juist dat eigen gevoel volgen js iets wat je niet moet aanraden in medische zaken. Altijd in overleg met artsen. Daar gaat het om. Dat jij tegen advies van artsen ingaat moet je zelf weten, maar dat eigen gevoel is echt lang niet altijd betrouwbaar en kan voor veel meer problemen zorgen. Je kan best overleggen als iets niet werkt, maar ga niet adviseren dat mensen op eigen houtje vanwege een gevoel tegen medisch advies ingaan
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 07-02-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:15

Jouw gevoel Germie staat vrijwel altijd lijnrecht tegenover het advies van artsen.
Dus of we nou perse jouw advies moeten gaan volgen ...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:18

Dan zal ik even met een linkje uitleggen wat ik bedoel. Toen ik dus viel, dat is al heel lang geleden dus, had men het over bedrust. Tja, dat lukt niet echt als kind he.

Nu is het dus veranderd:
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... item123768

Citaat:
Waarom geen langdurige bedrust na een hersenschudding?
Het lijkt een logische gedachte om een tijdje bedrust te nemen na een hersenschudding om herstel te bevorderen. Maar uit onderzoek is nooit gebleken dat er een voordeel is aan (langdurig) bedrust na een hersenschudding. Sterker nog; er zijn aanwijzingen dat langdurige bedrust snel herstel na een hersenschudding belemmert.


Dus ik adviseer niets raars bij een lichte hersenschudding. Die van mij was ook een dag later zelfs weer over, want toen kon ik alles weer.
Er staat ook gewoon in dat je bij klachten meer rust moet nemen. En dat is ook wat ik zeg, volg je gevoel. NIet meer en niet minder.
Ik heb het dus over een minimale lichte hersenschudding (of zelfs onjuiste diagnose). NIet meer en niet minder. En er staat nu ook dat het afhankelijk van de ernst om 1 of meerdere dagen rust gaat. Bij mij was dus 1 dag genoeg.
Laatst bijgewerkt door germie op 07-02-23 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 12:18

Ik ben erg blij om de vele reacties met inzichten te lezen. Vooral ook dat mensen hun eigen ervaringen met hersenschudding en schade delen. Mooie bewustwording zo.

Laten we inderdaad wel oppassen dat we zelf geen medisch advies gaan geven of echt medisch advies gaan bagatelliseren.

Het was ook geenszins mijn bedoeling om een discussie te startten over het verschil in risico tussen rijden en mennen. Dat was alleen een overdenking om te onderstrepen dat dit artikel me wel weer extra aan het denken zet. De door jullie genoemde risico's met betrekking tot mennen ben ik me bewust van. Alle andere persoonlijke factoren die meewegen in een dergelijke beslissing ga ik in dit topic niet delen. Dan had ik een ander soort topic geopend.

Dit topic is om het onderwerp hersenschudding en de mogelijke gevolgen daarvan onder de aandacht te brengen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:23

Malenka schreef:
Ik ben erg blij om de vele reacties met inzichten te lezen. Vooral ook dat mensen hun eigen ervaringen met hersenschudding en schade delen. Mooie bewustwording zo.

Laten we inderdaad wel oppassen dat we zelf geen medisch advies gaan geven of echt medisch advies gaan bagatelliseren.

Dit topic is om het onderwerp hersenschudding en de mogelijke gevolgen daarvan onder de aandacht te brengen.

Precies. Ik heb dus mijn ervaring van een val op het ijs van een jaar of 35 geleden gedeeld. Toen waren de inzichten wel anders dan nu. Maar als men zou zeggen van je bent ooit eens gevallen en je moet stoppen met paardrijden, dan zou ik dat dus echt niet doen. Dat is dan geen advies in mijn ogen. Voor mij is er ook geen reden om te stoppen gelukkig.
Ik zie paardrijden ook niet als een echte gevaarlijke sport als het om hoofdletsel gaat. Van een val van een paard heb ik wel gekneusde ribben en een gebroken enkel gehad. En een pijnlijke pols en stuitje. Maar dus niet het hoofd. Ik ben wel eens een cap doormidden gevallen.
Je hoort meer over hoofdletsel bij wielrennen.

Anoniem

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:26

Voortschrijdend inzicht in de medische wetenschap is van heel andere orde dan zelf maar gaan aanklooien. Als ze alles al wisten, waren er geen onderzoeken meer nodig, wel?

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:32

Voor mij is mijn hersenletsel ook geen reden om te stoppen met houden van paarden.
Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar moet verkondigen dat rust slecht is. Doorgaan is slecht, dat is ondertussen wel bewezen. Ook dat huisartsen het onderschatten.

Ann_moi

Berichten: 3852
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:34

Hier 3 hersenschuddingen gehad waarvan 1 paard gerelateerd. Ik heb gemerkt dat je op heel veel verschillende manieren gruwelijk hard je hoofd kan stoten. Mijn dokter gaf toen aan, geen schermen, niet teveel inspannend werk, kortere dagen naar school, maar wel voorzichtig paardrijden omdat dat mijn rustpunt was. Leek tegenstrijdig, maar was wel fijn in het herstel.
Inmiddels snowboard ik niet meer, aangezien dit voor mij de grootste risicofactor is, ook met helm durf ik het niet meer aan. Na de derde hersenschudding voelde ik echt aan van nog een en ik kan niet meer doen wat ik graag wil (destijds studeren).

Ik kijk dus wel degelijk uit met wat ik doe. Ook met gladheid de fiets op doe ik in principe niet, en ik zou nooit zonder cap op een paard stappen.
Ik maak vaker een kosten-baten analyse van een situatie waarin ik ga, helemaal nu ik een kind heb. :)

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:43

DuoPenotti schreef:
Voor mij is mijn hersenletsel ook geen reden om te stoppen met houden van paarden.
Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar moet verkondigen dat rust slecht is. Doorgaan is slecht, dat is ondertussen wel bewezen. Ook dat huisartsen het onderschatten.


Ik denk dat het ook aan de definitie van rust ligt waar we het over hebben. Ik heb na mijn hersenschudding wel rustig aan gedaan, ook ruim 2 maanden mijn werk aan het opbouwen geweest maar slechts 1 of 2 dagen bedrust gehad waarbij ik daadwerkelijk niet verder ging lopen dan naar WC toe en terug ;)

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:46

Dat vind ik dan ook al enorme rust :j
2 dagen bed en 2 maanden rustiger aan doen.

Dat is toch wat anders als die 2 dagen al schermen en tv of gewoon werk.

Ik heb geen enkel advies van rust gekregen.
Het was druk op het werk, drukste periode van het jaar, dus ben volle bak aan het werk geweest. Meteen al.
Ik vraag me af hoe het nu met me zou gaan als ik wel rust had genomen, of rustiger aan had gedaan.
Helaas komen we daar nooit meer achter

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:54

Ann_moi schreef:
Hier 3 hersenschuddingen gehad waarvan 1 paard gerelateerd. Ik heb gemerkt dat je op heel veel verschillende manieren gruwelijk hard je hoofd kan stoten. Mijn dokter gaf toen aan, geen schermen, niet teveel inspannend werk, kortere dagen naar school, maar wel voorzichtig paardrijden omdat dat mijn rustpunt was. Leek tegenstrijdig, maar was wel fijn in het herstel.
Inmiddels snowboard ik niet meer, aangezien dit voor mij de grootste risicofactor is, ook met helm durf ik het niet meer aan. Na de derde hersenschudding voelde ik echt aan van nog een en ik kan niet meer doen wat ik graag wil (destijds studeren).

Ik kijk dus wel degelijk uit met wat ik doe. Ook met gladheid de fiets op doe ik in principe niet, en ik zou nooit zonder cap op een paard stappen.
Ik maak vaker een kosten-baten analyse van een situatie waarin ik ga, helemaal nu ik een kind heb. :)

Maar heb je dan wat vervangends gevonden om de dagen door te komen?
Doe je nu aan skien i.p.v. snowboarden? heb je de wintersport in z'n geheel aan de wilgen gehangen? Maar wat voor invulling geef je nu dan aan een vakantie?
Gewoon wat vragen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je ineens wat anders gaat doen. Ik wil absoluut weer hardlopen bijvoorbeeld. Als ik het advies krijg dat nooit meer te doen, dan ga ik er wel tegen in verzet. Ik kan geen conditie opbouwen met fietsen bijvoorbeeld omdat het geen eigen keuze is. Als een ander een keuze maakt, dan voelt dat bij mij wel als gehandicapt zijn bijvoorbeeld. Is het bij jou een eigen keuze geweest? Want dat maakt denk ik ook heel veel uit. Je ziet best vaak dat vrouwen na het krijgen van kinderen voorzichtiger worden en dus stoppen met duiken, paardrijden en dat soort dingen, want je zou kunnen vallen. Maar dat is wel een eigen keuze.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:56

Laatst bijgewerkt door Dees op 07-02-23 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:59

*krekelgeluiden*


Ik vind het een interessante discussie, veel mensen onderschatten een hersenschudding volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Earth op 07-02-23 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:02

Zullen we alstjeblieft dit topic niet weer helemaal om Germie haar berichten laten draaien? Dat gebeurd imo echt bij ieder topic waar dit soort berichten geplaatst worden en t komt het topic vaak niet ten goede :=

Ik ben 2 jaar geleden voorover van de trap gevallen en met mijn hoofd tegen de rails van de schuifpui geknald. Buiten bewustzijn, geheugenverlies, dus op naar de EHBO. Conclusie van de arts was een lichte hersenschudding. Het wakker maken 's nachts is inderdaad achterhaald advies, maar ik moest weldegelijk véél rust nemen.
Minimaal een week niet werken en zo min mogelijk schermtijd. Lezen lukte ook niet echt, ik merkte dat ik enorm weinig concentratie had. Buiten had ik tot 6 dagen na de val behoorlijk veel last van licht en geluid, dus vooral een week op de bank gelegen en naar het plafond gestaard :')

Ik ben er van overtuigd dat die week rust voor mij essentieel is geweest, en ik daardoor nu geen restklachten heb.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: De grote gevolgen van hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:04

Vorig jaar moest ik nog een nacht in het ziekenhuis verblijven wegens hersenschudding. Werd die nacht toch echt een paar keer gewekt door verplegend personeel met zaklamp.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:07

Je mag wel op mijn berichten reageren, maar respectvol en zoals je leest heb ik het verduidelijkt van dat ze tegen mij als kind zeiden week op bed. Dat ging dus niet :D Nu lees ik dat mensen gewoon dagelijkse dingen doen ook rust vinden. Kijk, zo denk ik er dus ook over. Uiteindelijk zijn we dus helemaal niet verschillend blijkt. ;) Schermtijd hadden we toen nog niet, dat is te lang geleden, er waren geen mobiele telefoons e.d. Voor zover ik weet ben ik niet bewusteloos geweest, dus dan is het bij mij een hele lichte hersenschudding geweest, als de conclusie klopt.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:17

Earth schreef:
*krekelgeluiden*


Ik vind het een interessante discussie, veel mensen onderschatten een hersenschudding volgens mij.


:j :j :j

Ik vind germie's reactie ook echt misplaatst. Het gaat niet (alleen) zozeer om bedrust, het gaat om zoveel meer. Het gaat om de hoeveelheid belasting, prikkels die binnenkomen, fysieke belasting, en ik kan nog wel even doorgaan.
Dat je zo kort door de bocht stelt dat rust niet goed is, vind ik ontzettend ongenuanceerd van je :n

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:23

Dagelijkse dingen doen = rust? Dat is echt maar net wat iemands definitie is van dagelijkse dingen doen. Gek doen op het ijs, of een week lang niet werken en op de bank liggen. Goh, dat zijn toch twee verschillende definities.
Maar afijn, jouwn ervaring en mening is duidelijk Germie.

Ik heb een andere ervaring en daarmee ook een hele andere mening. Klaar. Dat is zo. Hoeven we niet steeds door te drammen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:23

Dees schreef:
Vorig jaar moest ik nog een nacht in het ziekenhuis verblijven wegens hersenschudding. Werd die nacht toch echt een paar keer gewekt door verplegend personeel met zaklamp.



Aah, misschien toch nog niet helemaal verouderd dus! Lijkt mij trouwens bloedirritant, wat k*t voor je. :')