Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

De grote gevolgen van hersenschudding

 
Profiel   

Lig je net lekker te slapen, komt er zo'n trut met een zaklamp in je ogen schijnen :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 12:31 



 
Profiel   

En toch fijn dat er gecontroleerd werd. Want je kunt ook bloedingen hebben bij een hersenschudding en dan ben je verder van huis.

https://www.antoniusziekenhuis.nl/wekad ... nschudding

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:02 



 
Profiel   

Dees schreef
En toch fijn dat er gecontroleerd werd. Want je kunt ook bloedingen hebben bij een hersenschudding en dan ben je verder van huis.

https://www.antoniusziekenhuis.nl/wekad ... nschudding


Ik was ook echt niet blij dat mijn moeder naar huis gestuurd werd en niet gewekt hoefde te worden. Die had wel zwaar hersenletsel, maar geen bloeding toen ze keken in het ziekenhuis, dus wekken hoefde niet volgens hen. Het was toch extreem spannend, want ze wist helemaal niks meer van wat er gebeurd was en bleef minimaal een uur elke paar minuten vragen wat er was, waarom ze daar zat en waarom die mensen er waren. := En was echr wel van de kaart.

Er is dus nogal veel discussie over. Ook kind van vriendin die keihard op zijn hoofd landde met open wond en buitennwesten hoefde volgens ziekenhuis niet gewekt te worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:08 



 
Profiel   

Dees schreef
En toch fijn dat er gecontroleerd werd. Want je kunt ook bloedingen hebben bij een hersenschudding en dan ben je verder van huis.

https://www.antoniusziekenhuis.nl/wekad ... nschudding


Uiteraard hoor :j mijn vorige bericht was met knipoog bedoeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:08 



 
Profiel   

Onze zoon heeft 1x met een hersenschudding in het ziekenhuis gelegen en echt wel lang last gehad.

Er was of is nog vaak weinig bekend. School had begrip, maar kwam wel met huiswerk, terwijl lezen echt niet lukte.
Hij was "gewoon" gevallen met de fiets van school naar huis toen iemand in de groep hem per ongeluk afsneed.

Ik wist toevallig van 2 mensen met problemen dat je hersenschudding serieus moet nemen. Die beiden hadden het door vaak van paarden afvallen.

Onze zoon had wel ongezien letsel. Zijn oog hing lange tijd dicht en daar kreeg de hersenschudding ook de schuld van. Een dienstdoende huisarts herkende het en stuurde hem naar fysio. Er bleek iets scheeft te zitten in zijn nek en rug en daarna was zijn oog weer normaal.
Kwam ooit weer terug, weer fysio en weer goed.

Mijn gehandicapte broer is ooit heel hard gevallen en had een hersenschudding. De artsen adviseerde ons om hem zelf 's nachts te controleren, omdat wij hem beter kende en wisten wat een normale reactie was.
Heb toen 3 nachten naast hem geslapen en eerste nacht hem steeds wakker gemaakt. Heel vervelend, maar noodzakelijk en wat is 1 nacht nou als je daar ellende mee kan voorkomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:09 



 
Profiel   

Ik heb een paar jaar terug een zware hersenschudding opgelopen incl geheugenverlies. Na een val met de fiets. Na een paar weken had ik nergens meer last van Iig.
Wat wel gek was na die tijd zijn mijn ogen weer achteruit gegaan. Die waren gelaserd maar nu weer brildragend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:09 



 
Profiel   

Ik heb als 9 jarige een hersenschudding gehad, omdat mijn paard 2 bokken gaf omdat de instructeur hem met 2 tikken met de lange zweep wilde laten doorgalopperen. Meteen na de valpartij leek er weinig mis, maar de dagen erna was ik duizelig. Ook heb ik het gevoel dat mijn rekenvaardigheid (geheugen) minder goed is. Maar aangezien het 50 jaar geleden gebeurd is, is het moeilijk uit te vlooien of het werkelijk met elkaar te maken heeft. Je kreeg in die tijd klassikaal uitleg, als je door ziekte lessen miste, was dat sowieso al lastig in te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:11 



 
Profiel   

Dees schreef
Vorig jaar moest ik nog een nacht in het ziekenhuis verblijven wegens hersenschudding. Werd die nacht toch echt een paar keer gewekt door verplegend personeel met zaklamp.

Bij mij hoefde het niet, omdat ik door de CT gehaald was.
Daarbij was gezien dat ik geen hersenletsel had en geen breuken/scheurtjes in de schedel en/of wervels en daarom hoefde mijn partner mij niet te wekken s nachts. Men had door dit aanvullende onderzoek uitgesloten dat ik nog zou kunnen gaan bloeden en buiten bewustzijn zou raken.

Wanneer er dus geen aanvullend onderzoek is gedaan, kan het wek-advies nog wel gegeven worden, omdat je daarmee een evt wegvallen eerder opmerkt en je dus niet 100% zeker weet dat er geen bloeding of andere schade aanwezig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:24 



 
Profiel   

Ik heb wel een CT-scan gehad, maar moest toch een nacht in het ziekenhuis blijven met wekadvies.
Een bloeding kan alsnog ontstaan binnen 24 uur.
(Dit was 2 of 3 jaar geleden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 16:14 



 
Profiel   

Ik heb als kind zijnde een zware hersenschudding opgelopen na een val van mijn pony. Ik lag bewusteloos in het bos tegen een boom geparkeerd, de pony was alleen naar huis gekomen. Ik ben toen meegenomen met de ambulance en daarin pas bijgekomen. Ik heb een aantal dagen in het ziekenhuis gelegen om verder hersen- en rugletsel uit te sluiten. (ik had gebroken ribben dus klaagde veel over pijn in mijn rug/lijf) Daarna met de ambulance naar huis en daar nog weken op bed moeten liggen. Het was de jaren '80 dus toen was het advies echt zoveel mogelijk plat. Zelfs t.v. kijken en lezen moest rustig opgebouwd worden.

Geen idee of ik er wat aan over heb gehouden. Ik had al migraines en die heb ik nu nog. Inmiddels zo fysiek in de kreukels dat ik niet kan bepalen of een hersenschudding van jaren geleden daar nog invloed op heeft.

Wat ik wel gek vond is dat ik ergens in mijn twintiger jaren een keer meedeed aan een medisch onderzoek en toen pas te horen kreeg dat niet mee kon doen aan het neurologische gedeelte vanwege mijn hersenschudding. Er kan dus toch wat achterblijven/zichtbaar blijven blijkbaar.

Tegenwoordig hoor je enkel dat mensen het maar rustig aan moeten doen. Dan blijven ze een paar dagen thuis, gaan 's middags even op de bank liggen en gaan vervolgens weer min of meer door met het dagelijks bestaan. Van die mensen hoor ik dan ook wel dat het herstel lang duurt en er vaak hoofdpijnklachten overblijven. Ik denk wel dat het onderschat wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 16:27 



 
Profiel   

Malenka schreef
*knip*

Ik moest daarbij denken aan alle keren dat ik ben gevallen van een paard en de lichte hersenschuddingen die ik daaraan over heb gehouden. Vanaf mijn 9e tot nu (35) ben ik echt heel erg vaak gevallen...

*knip*


Ik vraag me dan vooral af hoe dat kan? Ooit toen ik een jaar of 7 was, kwam ik in huis en vroeg ik mijn moeder schijnbaar iedere 10 minuten hoe laat het was. Vond ze wat vreemd en is naar de stal gelopen waar ze een opgezadelde pony aantrof die in zn stalletje stond :'). Geen idee wat er is gebeurd maar ik zal er vast vanaf gevallen zijn.
Daarvoor was ik al ontelbare keren van shetlanders afgevallen zonder problemen maar dit was reden voor mijn moeder om me naar een "val les" te sturen. Tot mijn 16de ben ik nog meer dan regelmatig gevallen, maar nooit op mijn hoofd. Ik kan echt niet landen alsof het zo hoort of iets maar als ik had zandgehapt was dat altijd enkel te zien aan mijn broek, laarzen en misschien een elleboog :D

Ik heb nu wel ontzettend veel hersenschade maar dat heeft niets met die hersenschudding te maken "gelukkig" :Y). Ik rij nog steeds en heb tegenwoordig een bokriempje aan het zadel voor het geval dat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 16:52 



 
Profiel   

Dat is wel een heel duidelijk teken dat er iets flink mis is gegaan Bielsje. Dat ik vaak gevallen ben komt vooral door ons eerste eigen paard. Die gooide iedereen er af met zijn enorme trukendoos (ook professionele ruiters). En ik was eigenwijs en een doorzetter en stapte bijna elke dag weer op... En lag er dus in het begin bijna elke dag af. Ik ben er steeds beter door gaan zitten. Dat wel. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 18:28 



 
Profiel   

Hoi pas is mijn nieuwe cap van mijn fiets gevallen en ik had niks door. Ik kom er bij de les pas achter dattie gevallen is en had geen zin om terug te fietsen dus had maar een cap geleend. Op de terugweg heb ik hem gezocht en iemand had hem aan een bord gehangen en hij was helemaal beschadigd er zaten gaatjes in de stof en er zaten allemaal krassen op. Moet ik nu een nieuwe cap kopen? Want ik denk niet dat ik er nog mee kan rijden! Sorry dat ik het in dit topic stuur maar het lukte niet om een eigen topic te maken en ik wou er toch graag meer over weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 09:44 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad, hoe zuur ook, je cap vervangen.
Die heeft nu namelijk al een flinke impact te verwerken gehad en dat kan een cap maar 1x.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 10:31 



 
Profiel   

Ja, dit geldt eigenlijk voor alle helmen, ook motorhelmen bijvoorbeeld. De helm kan er aan de buitenkant nog helemaal goed uitzien, maar de binnenschaal kan zijn gebroken zonder dat je het ziet. Dan biedt hij dus ook geen bescherming meer bij een val.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 10:43 



 
Profiel   

En na 5 jaar standaard vervangen want dan is hij al minder veilig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 10:51 



 
Profiel   

Gezien de medische vraag verplaats ik het naar MWS
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen