Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Cap met dikke zachte binnenvoering

 
Profiel   

Beste Bokkers, ik zou jullie ervaring graag gebruiken om een echt zachte cap te vinden.

Vandaag een smak(je) van paard gemaakt en hoewel ik altijd 'goed' val, heb ik er een handje van om nog een keer een extra klap na te maken met mijn hoofd op de grond. Ik draag altijd een cap, maar toch is dat altijd een behoorlijk harde ervaring. De caps die ik heb gehad (o.a. Equithème, Troxel, KED, Casco Mistral, Decathlon) pasten goed (behalve de Casco) maar bij een val blijken ze niet zo zacht vanbinnen. Ze beschermen mijn hoofd, maar aangenaam is anders.

Dusss mijn vraag: caps met een dikke zachte binnenvoering, kennen en hebben jullie die? En dan voor een ovaal hoofd of helemaal aanpasbaar, en liefst ook nog een beetje ventilerend (maar die laatste eis wil ik best laten vallen). Geen KEP en liever niet boven de ca. 250 euro.

Mijn dank zal groot zijn :) .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:22 



 
Profiel   

Mijn OneK zit als enige cap echt fijn/zacht met een ovaal hoofd (verstelbare caps zitten nooit lekker, die hebben zo'n hard harnasje), maar ik ben er nog niet op gevallen dus dat durf ik je niet te zeggen! Ik heb de mijne gekocht met een kortingssticker waardoor hij in je budget viel, al heb je ook een matte versie die volgens mij rond de 200 is. Ik heb deze: https://hypostore.nl/onek-defender-eleg ... 3&593=1527

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:26 



 

Geen enkele val op je hoofd is aangenaam, daar gaat een paar mm extra kussentje weinig aan veranderen. Je hebt nog steeds te maken met een hoop energie die vrij komt, dus heel comfortabel wordt het nooit. Heb je al een cap met MIPS gehad? Misschien dat dat je wel enige verlichting kan brengen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:29 



 
Profiel   

Mkango schreef
Geen enkele val op je hoofd is aangenaam, daar gaat een paar mm extra kussentje weinig aan veranderen. Je hebt nog steeds te maken met een hoop energie die vrij komt, dus heel comfortabel wordt het nooit. Heb je al een cap met MIPS gehad? Misschien dat dat je wel enige verlichting kan brengen. :)


Dat weet ik diep in mijn hart ook :D . Had alleen gehoopt dat er misschien die ene magische cap was... MIPS is een goede, daar ga ik eens naar kijken, nooit gehad.

Wat droeg jij als trainingsjockey eigenlijk?

De One K ga ik ook bekijken, dank voor de tip!


Laatst bijgewerkt door miereneter op 06-06-23 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:39 



 
Profiel   

Ik zou een cap met MIPS aanraden inderdaad, daarbij beweegt je hoofd met de binnenschaal mee terwijl de buitenkant van de cap de grond raakt. Hierdoor worden je hersenen beter beschermd. Ik heb een hele fijne : Uvex exxential ii (let op, die is er met en zonder MIPS), lekker luchtig. Wil je toch iets meer kussen is de Back on track eq3 lynx een aanrader. Maar ik rij persoonlijk liever met de Uvex, en die is ook goedkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:40 



 
Profiel   

Dank je Eef_Bam. Uvex past me in ieder geval goed. De Back on Track ziet er ook fijn uit.

Toch meer keuze dan ik dacht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:49 



 
Profiel   

Als een cap (te) zacht is van binnen, beschermt die niet goed.
Want dan deukt die zachte voering alsnog helemaal in en maakt je hpofd in de helm nog een extra smak.

Er is een reden waarom een helm eem bepaalde stevigheid heeft, er is precies berekend hoe een helm de energie over de hele helm kan verdelen en wat er evt tijdelijk in kan veren op het moment van de impact.

Zoals Mkango ook aangeeft, een val zal nooit echt comfortabel aanvoelen, het beste is nog altijd proberen de val te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:54 



 

miereneter schreef
Mkango schreef
Geen enkele val op je hoofd is aangenaam, daar gaat een paar mm extra kussentje weinig aan veranderen. Je hebt nog steeds te maken met een hoop energie die vrij komt, dus heel comfortabel wordt het nooit. Heb je al een cap met MIPS gehad? Misschien dat dat je wel enige verlichting kan brengen. :)


Dat weet ik diep in mijn hart ook :D . Had alleen gehoopt dat er misschien die ene magische cap was... MIPS is een goede, daar ga ik eens naar kijken, nooit gehad.

Wat droeg jij als trainingsjockey eigenlijk?

De One K ga ik ook bekijken, dank voor de tip!
Dit model: https://championhub.com/product/revolve ... ey-helmet/
Champion Vent-Air, maar die van mij is nog van voordat MIPS geïntroduceerd werd, dus dat zit er niet in. :P Wel een vrij zware (en warme) helm met een redelijk dikke binnenvoering, maar ook daarin doet een hoofdlanding gewoon pijn, zelfs op een ondergrond die voelt als een kussentje als je eroverheen loopt. :') Het probleem is ook niet per se de "tik" op je huid, maar meer de beweging die je hersenen nog maken als je ineens tot stilstand komt (vandaar dat je ook eerder een hersenschudding oploopt dan een blauwe plek) en daar is MIPS dus voor ontwikkeld, om daar nog wat extra energie in op te vangen.

Ik had in mijn pre-rensportleven een Uvex Exxential en die zat een stuk lekkerder, dus mijn volgende cap wordt ook weer een lichter exemplaar en met MIPS. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:07 



 
Profiel   

Die Uvex met MIPS zit iig erg lekker, vindt mijn ovale hoofd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:57 



 
Profiel   

Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk. Ik had gewoon gehoopt dat er een soort donzige cap met dikke kussens zou bestaan :o . Maar dat is natuurlijk bij geen enkel soort valhelm zo. Heb me wat ingelezen in MIPS en dat klinkt - nog los van hardheid - als een heel goed doordacht systeem.

Dank voor de input!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:18 



 

Don't we all. :)) Succes met het vinden van een cap!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen