korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 21:13

Bij mij op de manege zijn er zwepen om te gebruiken wanneer nodig, en die hebben ze in veel verschillende soorten. Nou vind ik de meeste zwepen erg vervelend vast houden. Mijn handen zijn niet zo groot en moet daarnaast immers ook nog de teugels vasthouden zonder mijn hand te veel te draaien. Nou is er 1 zweep die ik erf fijn vind. Deze is erg dun omdat hij geen handvat heeft. Nu wil ik niet afhankelijk zijn van die ene oude zweep die er ligt, en ben ik dus gaan zoeken naar een eigen. En dat blijkt nog best lastig.

Graag wil ik wel iets fanciers als dat kan (maar geen bling bling). Als ik toch geld in een eigen zweep steek, dan meteen goed. Het hoeft niet super duur, maar ook niet per se budget zeg maar. Comfort in gebruik is echter belangrijker dan uiterlijk.

Verder zoek ik een zweep tussen 60cm en 65cm.

Lusje is niet nodig, maar ook niet erg.

Zweep wordt trouwens niet per se voor springen gebruikt, maar een korte zweep is wel fijner bij sommige paarden die ik rij en vind ik zelf eigenlijk ook fijner met overpakken.

Nou kwam ik bij Agradi de volgende 2 tegen die opzich mooi lijken:
https://www.agradi.nl/dobert-zweepje-leer-zwart.htm
https://www.agradi.nl/br-springzweep-ko ... zilver.htm

De BR is net wat mooier om te zien, maar de Döbert lijkt net iets meer overheen te komen met wat ik zoek (dunner handvat). Bij de Döbert staat echter geen lengte, dus hoewel ik verwacht dat hij als springzweep in de gewenste lengte valt kan hij ook bijv. 70cm uitvallen.

Mocht alles falen is deze er ook nog. Minder mooi maar lijkt erg op degene van de manege:
https://www.agradi.nl/whip-go-rijzweep- ... t-61cm.htm

Hieronder nog een foto van de zweep van de manege (het is de bovenste). Als merk staat er The Eegee Whip op, maar als ik dat zoek krijg ik vooral resultaten met het woord "vintage" erbij. Hij is ook al best oud. De onderste zweep is me trouwens al veel te dik voor wat ik zoek.
Afbeelding

Nou kan ik trouwens wel alle 3 bestellen en de beste houden. Dat was ook mijn volgende plan. Maar voor ik dat doe, heeft iemand ervaringen met de genoemde zwepen/merken. Of andere aanraders?

Had de Epplejeck, Decathlon en Kramer websites al bekeken maar naast zwepen vergelijkbaar met de laatste (maar vaak met plastic cap ipv metaal, wat het niet mooier maakt) was er niet heel veel wat echt naar wens leek. Maar ik kan er natuurlijk overheen gekeken hebben!
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 10-06-23 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:23


Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:23


Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 21:26


LiannePuthzy

Berichten: 6973
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:26


Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:32

Hm ja ik snap wat je bedoelt, ben alleen bang dat wat je zoekt aardig ouderwets is. Kun je niet voorstellen aan de manege om een nieuwe zweep te kopen voor in de zwepenbak en dat deze dan van jou wordt?

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:33

Volgens mij kan je op eBay nog wel van die eegee dingen bestellen

Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 21:38

LiannePuthzy schreef:
https://www.horze.nl/springzwepen/rijzw ... ml?color=B
Deze?

En deze vind ikzelf ook fijn maar niet fancy
https://www.agradi.nl/premiere-rijzweep ... U4QAvD_BwE

Deze lijkt aardig op degene die ik als laatste poste, maar is langer dan gewenst (70cm).

De andere heeft weer een verdikt handvat .

Vanillia schreef:
Hm ja ik snap wat je bedoelt, ben alleen bang dat wat je zoekt aardig ouderwets is. Kun je niet voorstellen aan de manege om een nieuwe zweep te kopen voor in de zwepenbak en dat deze dan van jou wordt?

Tja, het is idd ook best een oude zweep :+

Dat zou kunnen, maar het liefst heb ik zelf een nieuwe natuurlijk. Dus ik kijk eerst ff wat ik kan vinden voor ik daar tot over ga.

Coco4life schreef:
Volgens mij kan je op eBay nog wel van die eegee dingen bestellen

Klopt maar ook die zijn vrijwel allemaal gebruikt, dus zelfde punt als Vanilla. Vaak ook uit het buitenland, veel UK en US en dat betekend naast dure shipping ook import. Kan ik een ardige nieuwe zweep van kopen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 10-06-23 21:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 21:38

Even voor de duidelijkheid. Ik zoek vooral ervaringen op de eerste 2 genoemde zwepen (en de merken waar ze van zijn) om te kijken of ik al iets kan uitsluiten of juist iets goeds te pakken heb, en eventueel aanraders voor andere zwepen die voldoen mits dat wat toevoegd. Zoals aangegeven wil ik het liefst een wat fanciere zweep, en is de 3e enkel een optie voor als ik die niet kan vinden.

Een lijst aan zwepen die vergelijkbaar zijn met de laatste van andere merken is niet nodig gezien dat weinig toevoegd in vergelijking met genoemde opties. Van dat soort zwepen zijn er écht heel veel namelijk, veelal onder het kopje "zwepen vergelijkbaar met de laatste (maar vaak met plastic cap ipv metaal, wat het niet mooier maakt)". Die suggesties, hoe goed bedoeld ook (en ik ben echt blij dat mensen willen meedenken!), helpen weinig voor de vraag hier en maken het topic eerder onoverzichtelijk.

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 23:07

Afbeelding

Ik heb deze nog liggen. Als je wilt mag je hem hebben tegen de verzendkosten (of ophalen in almere of zeewolde/nijkerk of eventueel westerbork).

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 23:11

Ik was zelf heel fan van fleck. Ik had dacht ik de carbon, dus ook gigantisch licht in de hand. Ook niet echt een dik handvat zo uit mijn hoofd.

https://www.agradi.nl/fleck-springzweep ... HgQAvD_BwE
Die 2 die jij linkte persoonlijk geen ervaring mee. (Of niet dat ik weet dan)

Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 12:52

Ik heb de zwepen binnen, maar zit alsnog heel erg de twijfelen. Beide zijn erg mooi. Foto's doen de Döbert geen recht aan want hij is echt veel stijlvoller em minder basic in het echt. De BR is ook echt zo mooi afgewerkt op alles en laat dat ook zien in fotos (niet van belang, ik ga geen fotoshoots doen. Maar meer om aan te geven dat waar de BR wel echt fancier lijkt zo digitaal het verschil irl best meevalt).

Grootste verschil is dat de BR wel echt een stuk steviger is, en de Döbert juist stuk buigzamer. Flapje van BR is ook dicht en stevig, en dan Dobbert dun buigzaam leer. En dat de Döbert lichter is in gewicht. Maar wat beter/fijner is...

Hoe weet ik wat fijner is? Ik kan ze nou niet te paard uittesten, dan kan de minder fijne niet terug. Iets vergelijkbaars met de BR hebben we ook niet echt te leen op de manege. Is het echt puur voorkeur of zijn er bepaalde feitelijke punten?

Zit bijna te denken ze toch beide te houden, maar dat wás niet helemaal de bedoeling natuurlijk :+

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:58


Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 13:02

Kaitlyn schreef:
De carbon zwepen van Fleck vind ik heel fijn. Erg licht en niet breed, ik heb zelf ook hele kleine handjes dus houd niet van dikke handvaten
https://www.ej.nl/springzweep-fleck-car ... ck%20zweep

Euhm, ik heb zojuist 2 binnen die beide erg fijn lijken. Mijn vraag is inmiddels dus meer gericht op de keuze tussen die 2.

Ik zal zo ff foto posten van de 2 zwepen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:23

Oh oeps :+

Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 14:01

Afbeelding

Het gaat nu dus om de deze zwepen. Bovenste is de BR, onderste de Döbert. De BR is net wat mooier, maar ze zijn beide erg sjiek.

De BR is wat zwaarder (niet super zwaar) en een stuk stugger, flapje is stug en dik.
De Döbert is erg licht en buigzaam. Flapje is soepel en dun.

De vraag is dus, zijn deze verschillen puur voorkeur of zijn er wel echt dingen waar ik rekening mee moet houden.

Puur op uiterlijk zeg ik het wordt de BR, maar dat ik geen idee heb hoe zo'n zweep voelt met rijden maakt me wat voorzichtig. De Döbert is meer vergelijkbaar met wat ik ken, maar bekend is niet per se beter. Dus vandaar dat ik in dubio zit.

xPabloBokt

Berichten: 9392
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:21

Als ik kijk naar je eisen zou ik voor de Döbert gaan, die heeft namelijk het dunste handvat.
Soepeler lijkt me ook wel prettiger voor je paard.

Anoniem

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:36

Mijn tactiek zou zijn: ogen dicht en eentje kiezen. Als je paard afrossen geen gewoonte van je is (waar ik gemakshalve maar even vanuit ga :D ) en het gebruik zich met name beperkt tot een keer een tik op de schouder, luistert het allemaal echt niet zo nauw. Het is maar een zweep. :)

Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 14:46

xPabloBokt schreef:
Als ik kijk naar je eisen zou ik voor de Döbert gaan, die heeft namelijk het dunste handvat.
Soepeler lijkt me ook wel prettiger voor je paard.

Beide liggen me lekker in de hand. Anders was de keuze al snel gemaakt ;)

Inwerking op het paard maakt natuurlijk wel uit. Maar het is trouwens niet alsof de BR niet buigt ofzo, maar hij is wel stijver. De Döbert juist veel buigzamer dan ik eerst gebruikte. Ben iets er tussen in gewend.

Mkango schreef:
Mijn tactiek zou zijn: ogen dicht en eentje kiezen. Als je paard afrossen geen gewoonte van je is (waar ik gemakshalve maar even vanuit ga :D ) en het gebruik zich met name beperkt tot een keer een tik op de schouder, luistert het allemaal echt niet zo nauw. Het is maar een zweep. :)

Hahaha nee afrossen is zeker geen gewoonte! De zweep wordt minimaal gebruikt en enkel op de schouder als ff strikt zijn nodig is. Ikzelf heb eerder het probleem dat ik te zacht ben in alles wat ik doe, dus vrees dat ik de zweep te hardhandig gebruik is er niet.

Wellicht maak ik het idd ook gewoon te complex in mijn hoofd. Ik ben altijd het type alles willen uitzoeken en meteen goed doen :D .

Denk dat ik de BR vanavond dan meeneem. Als hij fijn is hou ik die. En anders als ik nog niet zeker ben of hij niet zo fijn is, wellicht toch beide houden en het als leergeld zien, dan kan ik beide proberen. Die Döbert is echter niet meer verkrijgbaar, dus wellicht dat ik hem gewoon als reserve hou. Uiteindelijk dus nog geen beslissing. Mha, in het grote plaatje valt die 25 euro ook wel weer mee :+ .
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-06-23 14:55, in het totaal 4 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:49

Ik zou de döbert houden. Qua lengte en lichtgewicht

Ik heb en koop zelf enkel de zwepen van fleck. Die zijn echt top.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: korte (spring)zweep zonder (verdikt) handvat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:25

Ik zou in dit geval voor de Döbert gaan. :j

Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 22:33

Heb uiteindelijk besloten beide te houden. Zwepen kosten nou ook weer niet zo veel en kan ik mooi ervaren wat hoe werkt (gezien ik daar weinig uitleg op kreeg noch online kon vinden), en voorkom ik dat ik achteraf denk "misschien had ik toch die andere moeten nemen".

Vanavond met de BR gereden, en mijn ervaring is dat het paard er juist minder sterk op reageert. Vermoed dat omdat hij door de stevigheid niet zwiept, hij aankomt puur met de kracht gebruikt (niet zo veel, ik ben heel lief O:) ). Waar de zwiep van de buigbaardere zwepen extra kracht genereerd doordat hij midden in de beweging tegen het paard aan komt. Klinkt natuurkundig logisch nu ik er over na denk :D .

Het reed iig wel fijn. Het gebrek aan zwiepen is best fijn, ligt daardoor erg rustig in de hand. Volgende week pak ik de Döbert, gezien ik vrijdag's op een paard rij waarbij een zweep niet nodig is.

Ik hou iig beide en ga eens rustig kijken wat wanneer fijn is. De reserve 2 gaan terug, met 2 zwepen nou niet echt reserve nodig. Topic mag wat mij part afgesloten worden, tenzij iemand volgende week wil horen over de ervaring met de Döbert (in vergelijking met de BR). Iig bedankt voor het meedenken iedereen!

Cambionn

Berichten: 761
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 00:01

Ga het topic hierna laten, maar wou nog ff mijn laatste bevindingen delen om het verhaaltje rond te breiën.

Vandaag met de Döbert gereden. Opzich ligt die prima in de hand en paard geeft idd iets meer reactie erop. Is idd wat ik eerste instantie zocht.

Maar vind, op beide 1 keer testen dan, de BR toch fijner omdat hij door de stugheid en z'n gewicht gewoon veel stabieler in de hand ligt.

Mijn bevinding is dat het lagere gewicht van de Döbert zorgt dat als hij iets weg glijt je het niet erg merkt omdat je het zwaartepunt nouwlijks voelt bewegen, waardoor je je grip niet zo makkelijk kan corrigeren voordat hij vervelend ligt. En door de buigzaamheid gaat hij makkelijk op je been trillen.

Ben iig blij dat ik beide heb gehouden, en ik ga beide ook nog wel vaker gebruiken want beide 1 keer is natuurlijk nogal een momentopname en ze zijn beide zeker niet verkeerd, maar voelen beide wel echt anders (in mijn OCD handjes iig).