Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aanschaf pony 21 jaar

Profiel   

Prins2014 schreef
We zijn vooral opzoek naar een betrouwbare leermeester voor onze dochter waar ze vooral veel mee kan knuffelen en tutten en verder ontwikkelen in het rijden..

De reden dat ik vragen had over het enten heeft vooral te maken met het feit dat ik dacht dat het verplicht was.. het zegt dus niets over de gezondheid van de pony begrijp ik?

Dat is al heel fijn! We gaan gewoon nog een keer kijken met iemand die er meer verstand van heeft en ook kan kijken naar de algehele gezondheid. Ik vond haar namelijk ook wat mager en al een hele dikke wintervacht hebben. Verder wel vrolijk en echt een hele lieve schat voor onze dochter! /3 :+:

Klinkt alsof je het heel verstandig aanpakt.

Als de pony nu gezond is, dan is het echt heerlijk om zo’n ervaren dier te hebben. Ik kreeg toen ik 12 werd ook een pony van 21. Als ze al zoveel jaar vrolijk en gezond meegaan, dan doen ze dat waarschijnlijk nog wel een poos, aldus de dierenarts. ;) Heb zóveel van haar geleerd en mijn ouders hebben zich nooit zorgen gemaakt over de veiligheid met zo’n fijn ervaren dier. Echt goud waard.

Ze is tot haar overlijden op 36-jarige leeftijd bij mij gebleven - ik was toen zelf dus inmiddels 27. :) Ik was ruim uit haar gegroeid. Toen ik haar niet meer onder het zadel reed, deden we vanalles; clickertraining, samen hardlopen en relaxte ‘lesjes’ geven aan een klein meisje.

Laatste drie jaren kreeg ze medicatie voor ppid overigens. ik zou geen pony kopen die het al heeft, maar als dat niet het geval is zou ik geen ouder dier laten staan vanwege ‘kans’ daarop. Ook met een jong dier genoeg kans op medische kosten denk ik dan.

Over enten inderdaad wat al is gezegd, dat maakt niet uit. Je kunt de pony gewoon weer jaarlijks laten enten. :)

Veel succes en plezier, hoop dat je een fijn maatje voor je dochter vindt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 13:32 

Profiel   

Ontwormpasta gaat tegenwoordig ook via de DA, als er al jaren niet geent is, kan het zijn dat ontwormen ook niet gebeurd is en haar + schraal daar vandaan komt. Zeker dus even door DA laten nakijken, PPID is niet de eerste reden voor wat schraal en haar in oktober, vacht wordt voor een groot deel bepaald door daglengte en als dit dier lang of 24/7 buiten staat zal er al aardig wat vacht op zitten.
Qua prijs is hier ook de max. zo'n 1000-1500 afhankelijk van wat de DA zegt en hoe de voeten zijn. Je zoekt een braaf en gezond (genoeg) dier, geen nog hoog presterende wedstrijdpony met mogelijk nog fokpotentieel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 13:45 

Profiel   

Het enige wat ik kan zeggen nav je vraag is vooral, Neem iemand met verstand mee die, en je dochter kent, en thuis is in de Paardenmarkt en prijzen.

Met deze informatie kun je niks zeggen verder over het wel of niet doen en de prijs.
De prijs wordt door meerdere dingen bepaald

- hoe braaf
- hoe mooi
- stokmaat
- talent) kwaliteit gangen of springtalent
- ervaring
- balans onder het zadel
- verkeersmak
- mak met laden en vervoeren
- mak in de omgang
- is het echt een kinderpony of wil hij nog wel eens testen
- etc.

Gezien de vraag over enten verwacht ik dat jullie zelf er niet heel veel verstand van hebben, en dat is niet erg, want je zoekt in ieder geval in de goede hoek qua pony en wat bij jullie past
Maar dan heb je wel iemand met verstand nodig om te zorgen dat je geen miskoop doet als in niet gezond, versleten, toch niet braaf zat etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 13:59 

Profiel   

Ik kreeg toen ik 12 was een pony van 22. Ontzettend braaf en had alles gezien en gedaan. Mijn ouders hadden, net zoals jullie, goed aangevoeld dat een brave heel belangrijk was. Ik heb er zoveel plezier van gehad. Zat laatst foto’s terug te kijken en ik denk dat de pony iets van cushing had (gezien de vacht) maar mijn ouders hadden er ook niet veel verstand van en mijn pony stond aan huis met een shet voor m’n zusje erbij dus niemand wees ons er ook op. Al ben ik nog wel naar clublessen geweest en heb wedstrijdjes gereden.
Je zou de pony klinisch kunnen laten keuren en als je dochter er een beetje mee wil hobbelen en tutten dan komt dat vast goed.
Edit; mijn pony is uiteindelijk 32 geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 15:39 

Profiel   

Mooblie schreef
Hoe oud en hoe groot is je dochter? En wat is haar ambitie op langer termijn?

Het zou mooi (of in ieder geval minder vervelend) zijn dat tegen de tijd de pony niet meer te rijden is, je dochter er ook is uitgegroeid.

Eigenlijk überhaupt, hoe zou het voor je dochter zijn als ze er maar 2 jaar op kan rijden?

Het gaat nu vooral om tutten,knuffelen, spelen in de bak en af en toe wat rondjes lopen/bosrit.

Onze dochter is nu 7 jaar en nog heel onzeker maar echt een paardenliefhebber of eigenlijk alle dieren.

De pony zelf is denk ik rond de 130/135 cm.

Zelf altijd paarden gehad en wedstrijden ook gereden maar die ambitie heb ik voor haar zeker de eerste jaren nog niet.

Misschien zijn we ook nog wel een beetje te vroeg.. ze rijdt net 6 maanden maar vindt het helemaal geweldig! De pony zou dan ook aan huis komen te staan samen met mijn eigen paard die inmiddels met pension is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 17:38 

Profiel   

Prins2014 schreef
Mooblie schreef
Hoe oud en hoe groot is je dochter? En wat is haar ambitie op langer termijn?

Het zou mooi (of in ieder geval minder vervelend) zijn dat tegen de tijd de pony niet meer te rijden is, je dochter er ook is uitgegroeid.

Eigenlijk überhaupt, hoe zou het voor je dochter zijn als ze er maar 2 jaar op kan rijden?

Het gaat nu vooral om tutten,knuffelen, spelen in de bak en af en toe wat rondjes lopen/bosrit.

Onze dochter is nu 7 jaar en nog heel onzeker maar echt een paardenliefhebber of eigenlijk alle dieren.

De pony zelf is denk ik rond de 130/135 cm.

Zelf altijd paarden gehad en wedstrijden ook gereden maar die ambitie heb ik voor haar zeker de eerste jaren nog niet.

Misschien zijn we ook nog wel een beetje te vroeg.. ze rijdt net 6 maanden maar vindt het helemaal geweldig! De pony zou dan ook aan huis komen te staan samen met mijn eigen paard die inmiddels met pension is.

Tot nu toe alleen maar dieren gekocht die tot hun overlijden bij ons blijven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 17:51 

Profiel   

Dus je zoekt een gezond wat ouder dier die met actief of semipensioen kan als gezelschapspony voor je pensioenpaard. Leeftijd en stokmaat klinken daarvoor passend, DA klinisch laten keuren en hopen op klik met je pensioenpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 18:02 

Profiel   

Als de pony echt bevalt, klinisch keuren.
Inentingen gewoon laten voor wat ze zijn.
Een pony van die leeftijd heeft een heel best immuunsysteem.

Heb er zelf eentje van 22!
Lang niet meer ingeent, beurs van DA vult zich op een andere manier wel en mijn oudje is topfit

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 18:45 

Profiel   

Gewoon laten keuren en luisteren naar de dierenarts. Als de pony nu gezond is dan zou ik hem niet laten staan. Ze kunnen allemaal morgen ziek worden of een blessure oplopen. Een leuke eerste pony is zo belangrijk.

Ik heb een fell pony van 21 en dat zie je echt niet aan hem af. Het ene ras is nu eenmaal sterker dan het andere. Ik heb hem sinds z'n 16e en is nooit ziek geweest. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 19:08 

Profiel   

Gewoon klinisch laten keuren en ik zou inderdaad PPID even meenemen. Die entingen zijn niet zo belangrijk en waarschijnlijk ook niet meer nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 19:19 

Profiel   

Bij een wat magere oude pony zou het gebit ook wat minder goed kunnen zijn, er hoeft niet gelijk ppid aan te pas te komen. Bij de keuring ook het gebit mee laten nemen, en als dat niet zo heel goed meer is, dan is daar met een tandarts en bijvoeding wel mee te leven.
Juist voor een kind van 7 is een wat oudere pony prima, zodra ze een jaar of 9 a 10 is kan ze als ze lol blijft houden in paarden een wat jongere D of E-pony gaan rijden, waar ze dan nog jaren mee vooruit kan. Dan kan deze samen met je paard op pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 19:38 

Profiel   

Heeft de pony stamboom papieren? Anders kon hij nog wel veel ouder zijn.
Een gezonde ponde pony van 21 jaar is over het algemeen nog niet mager. Ik zou eerlijk gezegd verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 20:12 

Profiel   

imaudy schreef
Heeft de pony stamboom papieren? Anders kon hij nog wel veel ouder zijn.
Een gezonde ponde pony van 21 jaar is over het algemeen nog niet mager. Ik zou eerlijk gezegd verder kijken.

Ik niet als het klikt en de pony verder gezond is.
Het klinkt niet of de pony hard gaat moeten werken dus gewoon ontwormen en senior voer erin met goed ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 20:22 

Profiel   

Benzz schreef
Deden meer ouders dit maar. Die ponyś die al 3 keer 15 zijn geweest zijn goud waard voor die kleintjes.

Helemaal waar. Die enting is zo gezet. Gewoon iemand mee laten gaan met veel verstand en kijk erop. Liever een wat oudere pony die al wat heeft gezien en waar je dochter lol met je knol op kan leren. En afscheid nemen hoort bij het leven dus als de pony naar twee jaar op zou zijn of je dochter toch meer wilt dan de pony aankan... Tja dat hoort erbij. Keuzes en afscheid nemen in het leven

Mager zijn kan ook tanden zijn even goed naar vragen wanneer tandarts is geweest en wat er gedaan is

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 20:35 

Profiel   

Geen entingen is alleen maar beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 21:44 

Profiel   

_Mir schreef

Ja hoor tuurlijk, tot je paard doodgaat aan tetanus

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 03:46 

Profiel   

Wij hebben de pony van onze dochter ook met 21 gekocht. Geen spijt van gehad. Ja je kan er geen jaren meer van genieten. Maar de mooie momenten die je kan hebben zijn goud waard. Gebit is idd iets wat je vaker moet laten checken, en ppid is ook iets om alert op te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 06:13 

Profiel   

Mijn eerste paard was 21 jaar toen ik hem kocht. Uiteindelijk heb ik maar 2,5 jaar van hem mogen genieten maar men wat heb ik geleerd van dat dier. Ik ben intens dankbaar dat hij mijn eerste paard mocht zijn en hoeveel vertrouwen hij mij gegeven heeft. Jouw plek klinkt ideaal voor een paard op leeftijd. Gewoon lekker laten bekijken door de dierenarts en desnoods de basisenting laten zetten. Ik ent de mijne wel volledig maar haar weidemaatje om het jaar zodat de tetanus wel op pijl blijft maar de influenza niet. Zeker als je ze thuis hebt is dat een persoonlijke keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 07:29 

Profiel   

Ik kocht mijn pony 4 jaar geleden op 20 jarige leeftijd. Wat een beessie is het! Hij heeft me nu ruim 3 jaar aan prachtige avonturen gegeven en heeft helaas nu een stomme banketstaaf blessure waarvan ik niet weet of hij nog volledig opknapt.

Een paar dingen waar ik even aan denk bij jouw verhaal:

- Als de pony nu mager is kan deze braver tonen dan werkelijk na voeren. Onderschat die oudjes niet, er kan echt nog veel pit in zitten als ze gewoon de juiste hoeveelheid voer krijgen.
- Heb je gevraagd naar de reden van niet enten? Sommige paarden krijgen nare bijwerkingen en dan besluiten eigenaren om er maar mee te stoppen. Dan is zo'n paard meenemen naar een pensionstal niet zo handig. Maar goed vaak is geld de reden. De meeste paarden krijgen gelukkig geen bijwerkingen. De mijne stond de dag na zijn dubbele enting en gebitsbehandeling weer vrolijk te springen met zijn 24 jaar.
- Gebit is vaak slechter en korter, dus let daar goed op.
- Een PPID testje op zijn tijd is wellicht handig. Wel pas na een ruime gewenningsperiode of nog voor verhuizing want stress kan de uitslag beïnvloeden. De kosten bij PPID zijn natuurlijk wat hoger, maar wat ik ingrijpender vind is dagelijks om dezelfde tijd een pilletje te moeten geven. Maakt dat je soms flink moet plannen.

Maar al met al: als het diertje nog fit is met een ouderdomskwaaltje hier en daar klinkt het als een prima match voor jouw eigen senior thuis en voor je dochter om van te leren en genieten. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 08:27 

Profiel   

Geld hoeft niet de reden te zijn hè. Ik ben ook gestopt omdat ik het influenza enten niet nodig vind. Ze komen het terrein niet af en komen niet met andere paarden in contact die wel rondkomen. Die 30,- euro of wat kost een enting boeit me echt niet. Maar ik zie de noodzaak niet om hun systeem te belasten met iets waarvan ik het nut niet in zie. Is een hele bewuste keuze die niets met geld te maken hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 08:49 

Profiel   

Het ging me vooral meer om dat er soms mensen niet enten vanwege dat ze weten dat hun paard zware bijwerkingen ervan krijgt. Het komt gelukkig niet veel voor, maar dat is dan weloverwogen en dan niet handig om naar een pensionstal te verplaatsen waar dit bijvoorbeeld verplicht is. Maar ook goed om te weten dat je er zelf mee uitkijkt als je ze aan huis hebt staan. Maar er zijn natuurlijk nog andere redenen, zoals geld welke ik helaas veel hoor, en inderdaad jouw reden en vast nog een hoop meer. Allemaal met een reden zo gedaan en daarin kiest iedereen zelf.

Het kan dus alleen belangrijk zijn welke reden er achter zit voor je eigen huidige management of het management waar je naartoe gaat en dus een puntje om misschien even bij stil te staan voor aanschaf. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 09:15 

Profiel   

Als allergie de reden is dan heb je inderdaad een punt ja. Dat is handig om te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 09:27 

Profiel   

Ik zou het vooral belangrijk vinden te weten hoe de pony nú 'gebruikt' wordt.

Staat hij al járen alleen gras te maaien, of is er nu ook een kind dagelijks mee aan het tutten klooien en rijden.

1 die niet veel gewend is van kinderen kan best heel lief zijn bij een aankoopbezoekje in de wei, maar totaal over de flos gaan als er een jong kind dagelijks mee wil poetsen, er onderdoor kruipt, hem versierd met slingers of wat dan ook.

Als hij dat nu al gewend is en daar mee kan dealen is het echt een fijne kinderpony.
Alleen komen die niet zo supervaak te koop.
Gebeurt wel, maar ook vaak blijven ze bij de familie waar ze van zijn.

Met een 21 jarige die níet al aantoonbaar die kinderervaring heeft zou ik voor dit doel echt heel voorzichtig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 09:28 

Profiel   

_Mir schreef

Goed verhaal. Lekker kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 09:30 

Profiel   

pluisje88 schreef
Geld hoeft niet de reden te zijn hè. Ik ben ook gestopt omdat ik het influenza enten niet nodig vind. Ze komen het terrein niet af en komen niet met andere paarden in contact die wel rondkomen. Die 30,- euro of wat kost een enting boeit me echt niet. Maar ik zie de noodzaak niet om hun systeem te belasten met iets waarvan ik het nut niet in zie. Is een hele bewuste keuze die niets met geld te maken hebben.

Wat betreft influenza zou ik daar nog in kunnen komen, maar om ook nooit tegen tetanus te enten vind ik wel een risico. Daarvoor maakt het natuurlijk ook niet uit of je wel of niet van het erf komt. Laat je dit dan wel controleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 09:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen