lengte sporen, vanaf waar gemeten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

lengte sporen, vanaf waar gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 19:52

Goedenavond,

Ik heb even een vraag en hoop dat ik vanavond nog duidelijkheid kan krijgen zodat ik een bestelling kan plaatsen.

Ik vraag mij af hoe de lengte van sporen wordt gemeten door fabrikanten. Ik het reglement staat dat de maximale lengte van een spoor vanaf de laars 3,5 cm mag zijn. Nu zie ik in de webshop de keuze tussen lengte 2,5 en 3,5 cm bij sprenger sporen. Is hierbij de lengte gemeten vanaf de laars of alleen het deel dat uitsteekt? De 3,5 zou in het tweede geval te lang zijn voor het reglement en de 2,5 in het eerste geval zoek ik niet...

Weet iemand dit toevallig?

Alvast bedankt!

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:06

Het gaat om het deel dat "uitsteekt", en dan gemeten vanaf de metalen basis:
https://www.knhs.nl/media/1686/toegesta ... l-2012.pdf
(Ik weet dat het het regelement springen is, maar het gaat om de afbeeldingen. Zoals het plaatje met de sporen, waarbij een gedeelte zwart afgetekend is: dat is de te meten lengte)

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 20:26

Irma_Maandag schreef:
Het gaat om het deel dat "uitsteekt", en dan gemeten vanaf de metalen basis:
https://www.knhs.nl/media/1686/toegesta ... l-2012.pdf
(Ik weet dat het het regelement springen is, maar het gaat om de afbeeldingen. Zoals het plaatje met de sporen, waarbij een gedeelte zwart afgetekend is: dat is de te meten lengte)

Bedankt voor je reactie.
In het discipline reglement Eventing staat 3,5 cm vanaf de laars gemeten. Dus de regelementen zijn voor at mij betreft helder genoeg. Ik ben voornamelijk opzoek naar de maten gemeten door fabrikanten.

Sandalio
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-01-15
Woonplaats: Friesland

Re: lengte sporen, vanaf waar gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:59

Het lijkt me dat fabrikanten op dezelfde manier meten? Dus inderdaad alleen het deel dat uitsteekt. Weten ze het anders misschien in de winkel waar ze de sporen verkopen, of kun je anders met de fabrikant mailen of bellen voor een duidelijk antwoord?

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: lengte sporen, vanaf waar gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 16:21

Bedankt voor je antwoord Sandalino,

Ondertussen heb ik het antwoord.
Als je ze koopt zijn ze gemeten vanaf het deel dat uitsteekt.
Wanneer je een wedstrijdreglement leest moet je dus goed oppassen vanaf waar ze bedoelen! Dit is niet bepaald eenduidig.

Sandalio
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-01-15
Woonplaats: Friesland

Re: lengte sporen, vanaf waar gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:24

Oh, goed om te weten zeg! Fijn dat je je antwoord hebt gevonden! :)

JUDITH78
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:08

M_Vainqueur schreef:
Bedankt voor je antwoord Sandalino,

Ondertussen heb ik het antwoord.
Als je ze koopt zijn ze gemeten vanaf het deel dat uitsteekt.
Wanneer je een wedstrijdreglement leest moet je dus goed oppassen vanaf waar ze bedoelen! Dit is niet bepaald eenduidig.


Tussen het reglement van KNHS en FEI zit ook nog een verschil.
KNHS meet het gedeelte wat uitsteekt.
FEI meet vanaf de laars.

Lastig he, ponies hebben striktere regels

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:30

Weet er iemand wat de huidige toegestane lengte van sporen is bij de paarden dressuur KNHS? Ik kan in het regelement alleen deze tekst vinden:

Citaat:
Toegestane sporen
Per 1 september 2017
Hieronder de afbeeldingen van toegestane sporen in dressuur, springen en eventing (heb ik niet mee gekopieerd)

Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop/draaiend bolletje van hard plastic is toegestaan. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien en mag niet scherp zijn. De takken van de spoor dienen glad te zijn. Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan. Indien ter bescherming, takken en steel zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan.

Voor pony's zijn alleen stompe sporen, knopsporen - eventueel in zwanenhalsuitvoering – , dummy sporen en sporen met een draaiend bolletje toegestaan. Voor pony’s in dressuur geldt dat de spoor een maximale lengte mag hebben van 3.5 cm gemeten vanaf de laars tot het uiteinde van de spoor.
Voor het springen en het springparcours en de cross country in eventing geldt dat sporen een maximale lengte mogen hebben van 4 cm. Gemeten vanaf de laars tot het uiteinde van de spoor.
1


Ik heb namelijk nog sporen die liggen die te lang waren volgens de FEI pony's dressuur regelementen, maar nu vraag ik me af of ik die nu wel met het paard mag gebruiken of dat ik nieuwe moet kopen. Het gaat niet om de soort vorm (is namelijk een simpele rechte spoor) maar puur om de lengte.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: lengte sporen, vanaf waar gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:48

Er is volgens mij in de dressuur geen maximale lengte meer bij de paarden. Ik heb 4.5cm en 3.5 cm. met beiden wel gewoon gestart.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: lengte sporen, vanaf waar gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 00:35

Oké dankjewel voor je reactie! Langer dan 4,5 cm zijn ze zeker niet dus dan zou het goed moeten gaan.