Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom moet je met chaps rijden als je schoenen hebt ?

 
Profiel   

Als ik een keer zonder chaps aan kom zetten dan word mijn lesgever niet echt blij...
Waarom moet je eigenlijk met chaps rijden vraag ik me af?
Voor bescherming of...?
Ik hoor graag wat over dit onderwerp.

Groetjes Nadine Knipoog
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:44 



 
Profiel   

volgens mij zijn chaps meer voor je zelf. ik geloof dat het gewoon dient voor het schuren. dat rijdt wat fijner lijkt me. ik heb er zelf geen, dus heb het nog nooit geprobeerd eig Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:47 



 
Profiel   

Meestal zijn dat de standaard regels.
Lesgevers leren op hun orun dat altijd hun leerlingen met de Standaard rijkleding moeten komen zeg maar.
Normale rijbroek, cap en laarzen (of chaps)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:49 



 
Profiel   

Okee Knipoog
Bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:50 



 
Profiel   

als je schoenen aan hebt zonder chaps, bestaat der kans dat je beugel blijft hangen achter de lip van je schoen (dus aan de voorkant van je schoen, bovenin)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:50 



 
Profiel   

Je chaps gaan ook over je veters heen dus is de kans dat je daar achter blijft hangen ook een stuk kleiner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:51 



 

Met je schoenen kun je achter het zadel blijven hangen als je valt. Ook kun je te diep in je beugel schieten, ook al heb je mooie jophurs aan.
Het gaat hier dus om veiligheid. Ook is het rijtechnisch beter. Je hebt meer grip, steun en minder kans op wrijving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:52 



 
Profiel   

Je onderbeen blijft ook veel rustiger liggen, tenzij je een rijbroek hebt met (nep)leer tot aan je enkels.
Door het niet dragen van chaps (31 graden, lekker zonder dus) ben ik er al een keer flink afged.......... Ach gut Ik had gewoon geen houvast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:53 



 
Profiel   

Als je een veterschoen hebt is het handiger om met chaps te rijden. Ik heb ariats met een rits en heb mijn spijkerbroek er overheen (het bovenstukje).

Ik zou chaps aan doen om mijn scheenbeen te beschermen tegen mijn beugelriem op langere ritten. Dat kan namelijk nog wel eens vervelend worden dan. Verder heb ik ze eigenijk nooit aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 12:54 



 
Profiel   

Als je stalschoenen/jodphurs/paardrijlaarzen hebt, hoef je opzich geen chaps. Als je schoenen zonder hak hebt,(zal ik sowieso al niet mee rijden Nagelbijten / Gniffelen Met chaps of anders dan leren rijlaarzen sowieso al niet) wel chaps dragen Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 15:55 



 
Profiel   

Ik rij op Ariat stalschoenen, met veters en vergeet meestal mijn chaps aan te trekken... Heb er dus ook geen last van. Rij wel met veiligheidsbeugels moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 23:19 



 
Profiel   

Ik rij eigenlijk altijd met chaps. Het zit gewoon lekker en je hebt meer contact dan met leren laarzen (vindt ik dan) Ook schuren je beugelriemen niet tegen je broek en, als je met schoenen met veters rijd is het wel zo veilig als je chaps eroverheen vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 23:22 



 
Profiel   

Ik vind ook niet dat je per definitie met chaps moet rijden als je geen laarzen draagt, hoor. Afgezien van de veiligheidsoverwegingen die hierboven wel al zijn genoemd, vindt je instructrice het misschien netter staan..? Verward

Ik rij net als Kitty84 met Ariats met rits. Die hebben ook een hakje, en geen dikke of brede tong, dus achter de beugel blijven haken zit er niet echt in.. bovendien rijd ik met dichte beugels dus wordt dat sowieso uitgesloten Knipoog Laatst met de kou heb ik nog met mijn gewone, platte, niet-paardenlaarzen gereden. Zag er een beetje vreemd uit, maar geen problemen mee gehad vanwege die dichte beugels.

Chaps.. ik heb ze wel, maar ik vind ze in de weg zitten. Vooral in de zomer voelen ze als dikke, warme in-de-weg-zitters Nagelbijten / Gniffelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 23:33 



 
Profiel   

Ik hoorde dat het vanaf dit jaar verplicht was om met chaps te rijden als je schoenen aan had. Ik vindt het maar niks ligt denk ik ook heel erg aan de schoenen die je aan hebt en je moet het gewend zijn. Ik draag ze wel maar dan vooral in de zomer, Vindt hetin tegenstelling tot zwartwitje lekker koel en minder zweeterig dan rijlaarzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-09 23:36 



 
Profiel   

Bij mij op de manege was ook een keer iemand die zn chaps was vergeten, die mocht niet meerijden. Wij allemaal heel hard vragen warom.. Toen zeiden ze dat het met de verzekering te maken heeft... duss;)
Maar bij mn vzpony rij ik in de zomer ook wel eens zonder hoor;) maar ik vind met eigenlijk lekkerder rijden, is wat steviger Clown

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-09 17:09 



 
Profiel   

nien_whit schreef
Toen zeiden ze dat het met de verzekering te maken heeft... duss;)


Tegenwoordig heb ik het idee dat bedrijven dit wel vaker als antwoord gebruiken bij gebrek aan beter Scheve mond ... Kan me niet voorstellen dat het een verzekeringskwestie is. Die houden zich vaak alleen bezig met het dragen van een cap en de rest hebben ze geen verstand van volgens mij *LOL*

Maar ik zou zoiezo chaps dragen (met schoenen) voor extra stevigheid, veiligheid en tegen het schuren inderdaad.
Ik weet nog heel goed dat we 1x op de manege verkleed in de les mochten komen vanwege carnaval. Ik had een cowgirl pakkie maar met heel gladde broek. Mijn god wat een hel was dat om daarmee te rijden! Je voelt je gelijk een vaatdoek op een paard Frusty

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-09 22:06 



 
Profiel   

chaps zijn inderdaad veiliger, maar heb nog nooit gehoord dat dat van de verzekering moet hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-09 23:31 



 
Profiel   

Ik wel hoor. Op sterrenmaneges zijn de instructeurs verplicht om alleen les te geven aan klanten die in rijkleding verschijnen. Dus met een goed passende cap, rijbroek en rijlaarzen of jophers met hak en met chaps.

Het heeft met de kansen te maken dat er iets mis gaat. De kans is groter dat je in je beugel blijft hangen als je geen chaps aan hebt, dan als je ze wel aan hebt. Net zoals je voet meer kans heeft om door de beugel te schieten als je geen hak aan je schoen hebt, dan als je wel schoenen met hak hebt. Kansberekeningen dus, daar houden verzekeringen erg van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-09 18:06 



 
Profiel   

Ik rij al een lange tijd meer zonder chaps en mujn leerkracht zegt er niks over ik vind rijden zonder namelijk ook meer comfortabel. Ik denk dat je ze soms moet aan doen voor de veiligheid maar bij mijn mange niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 13:49 



 
Profiel   

fleurtje00 schreef
Ik rij al een lange tijd meer zonder chaps en mujn leerkracht zegt er niks over ik vind rijden zonder namelijk ook meer comfortabel. Ik denk dat je ze soms moet aan doen voor de veiligheid maar bij mijn mange niet


Hoe krijg je het voor elkaar om een twaalf jaar oud topic omhoog te halen? :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 13:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen