Wanneer nieuwe cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:49

Mijn cap is alweer 4 jaar oud. Ooit gehoord dat je hem na een bepaalde tijd moet vervangen, wie weet hier meer over? :)

Gr. Marissa

miamivice
Berichten: 281
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:50

Nee hoor dat hoeft niet, mits je er niet mee gevallen bent. Goed is goed.

Silfanoo

Berichten: 2434
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:50

Ik vervang me cap gewoon als hij kapot is.
Verder nooit echt van een bepaalde tijd gehoord?

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:51

:=

Die van mij is al een jaar of 8 oud.
Ik ga binnenkort wel een nieuwe halen, want deze begint wel erg achteruit te gaan (lees: Hij valt in delen uit elkaar.. )

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:53

Als je er een keer ernstig mee gevallen bent zou ik een nieuwe kopen, en als je hem al heel lang hebt en hij idd uit elkaar begint te vallen. ;)

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:58

Als je cap aan de zijkant erg in kunt drukken, moet je een nieuwe. Anders niet :+

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:24

miamivice schreef:
Nee hoor dat hoeft niet, mits je er niet mee gevallen bent. Goed is goed.



Staat in de gebruiksaanwijzing dat je hem toch echt na een paar jaar moet vervangen. In de cap die ik heb stond na 5 jaar vervangen. Dan kunnen ze de veiligheid niet meer garanderen aangezien het materiaal waarmee een cap gemaakt is dan verouderd is en ook al kleine haarscheurtjes kan hebben.

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:30

Op het kaartje staat, dat je hem moet vervangen als je er mee bent gevallen, maark ben gekke gerritje niet, dan zou ik al zoveel caps hebben versleten!

Silfanoo

Berichten: 2434
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:32

Olijkje schreef:
Op het kaartje staat, dat je hem moet vervangen als je er mee bent gevallen, maark ben gekke gerritje niet, dan zou ik al zoveel caps hebben versleten!


ik denk dat ze bedoelen als je op je hoofd (dus op je cap zelf) ben gevallen.
Ik val altijd op me kont, dus dan hoef ik hem niet te vervangen hoor :+

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:45

haha, ik val meestal ook op mijn kop... :')

Ook al drie keer hersenschudding gehad..

Heb mijn eerste cap gewoon laten plakken bij de ruitersportzaak (heel die schaal was eraf en een deuk int piepschuim) tweede cap is zo ongeveer opgegeten door het hengstveulen van mijn oom, en nu heb ik een superfijne waar ik heel erg zuinig op ben, en nog niet mee ben gevallen ! :D

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:54

Ik denk ook gewoon vervangen als je eraf bent gekukelt op je hoofd, of als je cap zelf heel hard is gevallen (iemand hier die op een flat woont? :+). En verder gewoon als het in de gebruiksaanwijzing staat, of hoe het dan ook heet.
Gebruiksaanwijzing zal het niet zijn, ik zie het al voor me:
'Zet nu uw cap op um hoofd, met de klep aan de kant van uw ogen. Pak het linkerriempje met uw linkerhand en het rechterriempje met uw linkerhand, en probeer de sluiting vast te maken. Als uw vel ertussen zit kunt u het riempje beter wat groter maken.''

:') Ik lig hier te GIEREN! _O- 8)7

Edit: Nu is't opeens niet zo grappig meer xD
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 28-07-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Berichten: 1932
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:58

Olijkje schreef:
Op het kaartje staat, dat je hem moet vervangen als je er mee bent gevallen, maark ben gekke gerritje niet, dan zou ik al zoveel caps hebben versleten!


Er is een reden voor hoor :+
Zodra je gevallen ben, is het piepschuim al eens ingedeukt. En heeft het niet meer de opvangende werking, het zet dus wel weer uit (dus je ziet niets) maar werkt niet meer wanneer je valt.

Ik vervang hem altijd rond je 2/3 jaar, of als ik er eens heel hard mee gevallen ben. Ben zelf wel erg zuinig op mijn cap.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:01

Ik ook, stop hem netjes in een tas als ik hem niet gebruik en zorg dat hij niet valt.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:08

Mijn cap rammelt een beetje(van binnen zit er precies iets los en dat rammelt)
Ik denk dat het dus ook geen slecht idee is om een nieuwe te kopen :Y)

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:04

Lijkt mij ook xd

Vrouw2014
Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-05-07

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:13

Ik ben al een keer goed gevallen met me cap maar alleen hert riempje was kapot en dat kon ik vervangen. Een cap van 130 euro moet wel tegen een stootje kunnen hoor...

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:44

Olijkje schreef:
Op het kaartje staat, dat je hem moet vervangen als je er mee bent gevallen, maark ben gekke gerritje niet, dan zou ik al zoveel caps hebben versleten!



Beter zoveel caps dan je hoofd toch?

Ik ben toevallig zaterdag met paard en al onderuit gegaan op straat. Met mijn hoofd op straat terecht gekomen. Niets te zien aan de cap, maar ik heb wel een nieuwe gekocht. Geef liever 70 euro extra uit dat ik zeker weet dat ik een veilige cap draag dan op de centen zitten met alle risico's van dien.

Elke cap met het EN nummer moet tegen een stootje kunnen maar bij een harde klap op de grond met een cap kunnen ze niet garanderen dat het veilig is. Dat is niet afhankelijk van de prijs...

amgela
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:53

Met de cap die ik nu heb ben ik een keer van het paard afgevallen alleen niet met mijn hoofd op de grond. Ik vervang hem als ik denk dat hij niet meer veilig is. heb in de 6 jaar dat ik nu rijd 4 caps versleten vind ik nog best wel netjes

kyrox1
Berichten: 14
Geregistreerd: 15-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:52

Als hij nog goed zit en hij is verder niet beschadigd door een val dan kun je hem volgens mij nog gebruiken..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:57

Ik vervang 'm als hij echt aan stukken is, of als ik een mooiere wil. (Laatste is het waarschijnlijkst. :+ )

Ik ben namelijk nog nooit hard op m'n hoofd gevallen, hij heeft dus nooit echt een harde klap op hoeven te vangen. Verder val ik vrij goed, rol altijd netjes, geen vreemde vliegkunsten ofzo. :P
Dus ik maak me er niet zo'n zorgen over.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:03

als jij op je hoofd gevallen bent of je cap is op de beton ofzo gevallen, omdat er dan microscheuren in de harde schaal kunnen komen en je bij een volgende val (op je hoofd) minder beschermd bent
@Sokje: niet elke cap heeft een klep ;)

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:26

kyrox1 schreef:
Als hij nog goed zit en hij is verder niet beschadigd door een val dan kun je hem volgens mij nog gebruiken..



Beschadigingen kun je niet altijd zien, dat is het vervelende van dit verhaal.

Loesje_FB
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:53

Ik heb net een nieuwe, met de vorige was ik best vaak gevallen, waarvan de laatste keer op mijn hoofd ( die heeft er niets aan geleden maar min cap wel) toen heb ik een nieuwe gekocht.

DonnaSomeone
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-04-09

Re: Wanneer nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:48

Ik val regelmatig op mijn hoofd van hoog bokkende pony's :D

Maar mijn laatste cap was 4 jaar oud en begon versleten te raken dus heb ik een nieuwe gekocht. Ik zou een nieuwe kopen als je cap eruit ziet alsof hij vervanging nodig heeft (delen beginnen los te laten, stof gescheurd, spleten in plastic etc.) ;)

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:53

Dat vind ik nou een goede vraag.
Ik vervang mijn cap wel eens in de zoveel jaar (3 a 4 jr.).

Met een motorhelm weet ik dat ie maar een aantal jaar mee gaat, afhankelijk van het soort helm maar met een cap zou je haast denken dat dat toch hetzelfde is?

Goed punt i.i.g. ;)