Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 43 [ 1066 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zelf een rijjasje maken #2

 
Profiel   

100 pagina's, veel mooie jasjes en tips verder is het tijd voor deel 2!

Eerst wat praktische informatie over patronen;

Waar kan ik een goed patroon vinden?
Rijjasje:

http://www.naaipatronen.nl > sport/danskleding > ruiterkleding
Naast springmodellen, dressuurmodellen, rijrokken en blouses ook allerlei andere paardgerelateerde dingen :)
Of eventueel een patroon van een blazer/jasje uit een naai-tijdschrift iets aanpassen

Plastron;
Mri schreef
men neme een A4 en knipt daar een "flapje" voor de Bef model in
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSKAJLQC.jpg

die moet je 2 keer hebben en naai je op elkaar (even goede kanten op elkaar leggen, langs de rand naaien, omdraaien en even glad strijken met strijkijzer)

als je lui ben knip je dan je flapje door de helft en zet je er een stukje papier van ca 5 cm tussen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCYNKEFJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VM888KCR.jpg

deze langere is voor de bovenflap van het befje

De hals band is simpel, gewoon een stuk van ca 11 bij 43 cm nemen, dubbel vouwen in de lengte, even strijken dat die goed glad is en langs een rechte lijn dichtstikken langs de lange kant :)
Mijn hals band is steeds tussen de 4,5 en 5,5 cm breed (afhankelijk van wat vriendinnetjes willen ;) )
Ik heb een lintje op mn naaimachine geplakt op 5 cm van mn naald vandaan ;) http://www.mijnalbum.nl/Foto-GAASFXPL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJJW6EON.jpg

dan heb je de belangrijkste dingen.
Ik werk de randen af door een klein stukje naar binnen te vouwen en vlak langs die vouw te stikken met een fijne steek
enige wat nog mis is het dunne stukje waar het boven flapje doorheen moet. Maar dat kunnne jullie zelf wel bedenken hoe te maken ;) hoe dik/dun is geheel naar eigen wens (bij mij meestel 1,5 a 2 cm )

zet het zo aan elkaar vast met spelden en stik het vervolgens vast.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQIFBV6F.jpg

daarna dunne stukje waar flap doorheen moet op lengte maken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PWAWQWV.jpg
deze moet iets breder zijn dan het stuk waar je de befjes aan de halsband hebt vast gestikt

1 kant van de halsband doe ik gewoon dicht, aan de andere kant laat ik 2 elastiekjes iets uitsteken.
Die elastiekjes doe ik zodanig dat je ze makkelijk om de knoopjes heen kan doen. Mijn naaimachine is niet echt geschikt voor knoopsgaten :n
en dit is veel minder werk en net zo goed achterkant plastron is ivm haar toch niet zichtbaar ;) )

en dan heb je dit:
[ Afbeelding ]

waar de knoopjes moeten komen is ook per persoon verschillend, ik neem genoeg ruimte zodat de toekomstige eigenaar evt gewoon de knoopjes kan verzetten :)
Maar nu heb ik geen zin meer om de knoopjes te doen, dus die komen nog wel een keertje :P

Met dank aan mri!

Wil je niet zelf aan de slag maar juist een jasje laten maken?
Een goede tip is op zoek te gaan naar een coupeuse bij jou in de buurt, maar vergis je niet in de prijzen van maatwerk. Een beknopte uitleg;
Citaat
Citaat
Ik ben ook zeker geïnteresseerd als iemand het zou willen doen voor een redelijke prijs. (Hier en daar op internet wel wat gezien voor € 500,- en dat is me gewoon teveel)

Die prijs is echt niet onredelijk!
Zelf maak ik veel kleding maar nooit in opdracht. Zeker als mensen zelf geen kleding maken, hebben ze geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Let op: dit is NIET persoonlijk bedoeld!!!!!!.
Prijzen voor stoffen liggen ver uiteen. Ik vind €65 per meter véél te duur en zou ik er zelf nooit aan uitgeven. Mijn stoffen koop ik doorgaans op de lapjesmarkt en voor gewone voering betaal ik niet meer dan €1,50 per meter.
Fournituren als knopen en band zijn wel prijzig, zeker als je wat aparts wilt hebben.
Ooit heb ik een gevoerde winterjas gemaakt voor mijn nichtje. Normaal hou ik niet bij hoeveel uur ik aan iets werk, toevallig voor deze jas had ik dat wel gedaan. Bewerkelijk patroon en alleen aan naai-uren (dus zonder voorbereiding van patroon tekenen, stof knippen) zat ik aan de 15 uur. Mijn nichtje kreeg de jas voor haar verjaardag en een buurvrouw wilde ook graag eenzelfde jas hebben. Antwoord: dat kan, ik reken €10 per uur, er zit 15 uur werk in + 1 uur extra voor de voorbereiding + stof dus minimaal €175 en dan maak ik die jas voor je. Begrijpelijkerwijs wilde ze dat niet uitgeven voor een kinderjas! "Zo'n jasje maak je toch even?".
Ik maak ook zelf rijbroeken en mensen op de manege hebben wel eens gevraagd of ik voor hun ook "even" een broek wilde maken. Nee dus want dan liggen de prijzen hoger dan gemiddeld in de winkel.
Colberts/jasjes moeten goed zitten en iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren. Dus moeten patronen vaak aangepast worden. Maatwerk heeft nou eenmaal zijn prijskaartje! Daar krijg je echter wel wat voor mits je een goede coupeuse hebt......

Inspiratie & een greep uit jasjes die het resultaat zijn van het vorige topic:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Op naar nog meer mooie jasjes *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:21 



 
Profiel   

Leuk! Ik ben ook weer van de partij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:28 



 
Profiel   

Leuk, ik ben er ook weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:32 



 
Profiel   

Gezellig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:35 



 
Profiel   

ik volg! ga veel tips nodig hebben ben ik bang :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:38 



 
Profiel   

Wauw wat gaaf zwg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:39 



 
Profiel   

Ik blijf meelezen, kijken en af en toe wat tips geven ;)

Mri: zie nu pas dat jij ook op dit topic zit! We zitten ook gezellig op "het leed dat een baan zoeken heet"

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:42 



 
Profiel   

Ik volg het topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:42 



 
Profiel   

Leuk dat er een nieuwe topic is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 19:52 



 
Profiel   

patpen schreef
Ik blijf meelezen, kijken en af en toe wat tips geven ;)

Mri: zie nu pas dat jij ook op dit topic zit! We zitten ook gezellig op "het leed dat een baan zoeken heet"

Had het een tijdje terug idd gezien! Altijd.leuk als je bepaalde bokkers uit topics ook in andere topics tegen komt!
Al hoop ik het andere topic binnekort niet meer nodig te hebben :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:00 



 
Profiel   

Ik ga dit topic ook volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:03 



 
Profiel   

Mri: nee ik ook niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:31 



 
Profiel   

Ik ga dit topic ook volgen, ga samen met m'n oma een poging doen om een bruin jasje te maken :)
Die strik op de 6de foto is echt gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:32 



 
Profiel   

Leuk, ik sta in de openings post :D.
Ik wil binnenkort ook weer aan een jasje beginnen, maar dan meer een kostuumjasje met een lange rok eronder,
lijkt mij wel leuk voor een fotoshoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:49 



 
Profiel   

Kaula; dan ga ik jou volgen! haha tenzij je er nog niet zo heel snel gaat beginnen. Heb dit nog nooit gedaan en moet ineens een jasje met dressuur rok maken van gladde nep bont voor ijn eindproject op school. heb je tips? wat is de meest gemaakte fout?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:50 



 
Profiel   

Welke bokker heeft dat eerste jasje gemaakt uit de OP?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:51 



 
Profiel   

Maak het voor jezelf niet te moeilijk, zeker niet als je nog niet zo ervaren bent.
Geen ingewikkelde modellen en moeilijke stoffen zou ik zeggen :).
Een rok maken is trouwens vrij eenvoudig, dus daar zal je vast geen problemen mee krijgen, jasjes zijn iets lastiger.

Astor, de TS van het vorige topic, Nynke als ik het goed zeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 20:53 



 
Profiel   

Ik kreeg bijna een hartaanval toen ik een slotje zag, maar was gelukkig vanwege het aantal pagina's.. :') :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 21:03 



 
Profiel   

OneFellSwoop schreef
Kaula; dan ga ik jou volgen! haha tenzij je er nog niet zo heel snel gaat beginnen. Heb dit nog nooit gedaan en moet ineens een jasje met dressuur rok maken van gladde nep bont voor ijn eindproject op school. heb je tips? wat is de meest gemaakte fout?

Let iig geval op de vleug van de stof ;). Die moet naar boven lopen. Dus als je het aan zou hebben en er met je hand overheen gaat, moet het van de onderkant naar boven toe zacht en glad aanvoelen. Een veel gemaakte fout, ook bij rib! Alles ook 1 richting uitknippen in dit geval.
Moet je een jasje met rok maken of een jasje en een dressuurrok/rokjas/slipjas? Bont lijkt me niet echt een geschikte stof voor zo'n project (maar wie ben ik om daar over te oordelen :o).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 21:27 



 
Profiel   

Patpen; Thanks voor de tip! Ik wilde eerst de jas volledig bekleden met veren, maar dat word een te dure grap. Het gaat om het kostuum van een karakter in de game (eindproject) die ik moet bedenken. Daar loopt degene tussen wilde leeuwen en de vacht die ze draagt zou er dan voor zorgen dat ze geen bedreiging vormt voor de leeuwen haha! De jas moest namelijk elegant zijn, met een functie. Magisch of niet magisch. Het was trouwens inderdaad zo'n dressuur jas! Dus niet een losse rok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 21:39 



 
Profiel   

Jeah! Stille meelezer meld zich.
Ik ga me jasje ook pimpen :D ben allee. Nóg aan t twijfelen hoe en wat. En bovenal WANNEER? Haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 21:45 



 
Profiel   

En een boa kopen voor een paar euro, veertjes afplukken en die op een bestaande dressuurrok naaien? Maar het is me nu wel duidelijk waarom je bont hebt gekozen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-12 21:46 



 
Profiel   

Astor schreef
Welke bokker heeft dat eerste jasje gemaakt uit de OP?


Dat was ik :)

Wat leuk! Een tweede topic :) Had ik niet gedacht toen ik vroeg of er nog meer mensen met zelfgemaakte jasjes waren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-12 06:13 



 
Profiel   

ik ben er ook weer bij (al is het meer als stille meelezer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-12 08:11 



 
Profiel   

Wat betreft de tip van de butofix in het vorige topc:

Ik heb ze hier besteld http://www.muldernaaimachine.nl/index.p ... 50&lang=NL
3,25/10 geen verzendkosten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-12 14:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 43 [ 1066 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen