Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:47

Toch maar niet gedaan... Het is een gewone donkerblauwe geworden. En ik denk zelfs dat ik er voorlopig nog niets aan ga veranderen... Ik heb namelijk ook nog geen idee.

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:00

Goedemorgen,

Er stond enige tijd geleden in het topic een link naar een site waar softshell stof besteld kon worden. Een duitse site dacht ik?
Ik kan hem niet meer terug vinden, weet iemand nog waar dat was?

Stofzaken waar ze het op voorraad hebben zijn nog meer welkom, ik kan het hier in Amersfoort en omgeving niet vinden namelijk.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:29

Ik weet dat er al even niet gereageerd is, maar degene die zelf een jasje hebben gemaakt zonder enige kennis van te voren, hoe is het jullie bevallen?

Ik zit er over te denken om toch zelf ook aan de slag te gaan. Wat ik wil bestaat volgens mij niet of het is echt te duur.

gap

Berichten: 571
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Goudriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:16

Is er iemand die een link heeft naar het 1e deel van dit topic, zoek me een kriek :oo

gap

Berichten: 571
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Goudriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:33

Is er ook iemand die weet of er patronen bestaan van capcovers??

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 14:38

_pauline_ schreef:
Ik weet dat er al even niet gereageerd is, maar degene die zelf een jasje hebben gemaakt zonder enige kennis van te voren, hoe is het jullie bevallen?

Ik zit er over te denken om toch zelf ook aan de slag te gaan. Wat ik wil bestaat volgens mij niet of het is echt te duur.


Ik heb het zonder ervaring samen met een ervaren naaister gemaakt, zonder haar was het echt niet gelukt! Zijn zoveel kleine trucjes en weetjes om het er netjes uit te laten zien :)

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:04

Ik zou graag een korte slipjas voor als ik Z2 ga starten :) Mama wilt hem wel maken (heeft ook mijn springjasje gemaakt, zie profiel)
Maar heeft iemand of weet iemand waar ik zo een patroon kan uithalen?

Afbeelding

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:37


CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:10

Ja daar heb ik ook over nagedacht.
Eens zien of we een goede stof kunnen vinden.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:57

_pauline_ schreef:
Ik weet dat er al even niet gereageerd is, maar degene die zelf een jasje hebben gemaakt zonder enige kennis van te voren, hoe is het jullie bevallen?

Ik zit er over te denken om toch zelf ook aan de slag te gaan. Wat ik wil bestaat volgens mij niet of het is echt te duur.


Ik zit er ook over na te denken, een heel mooi patroon gevonden die ik dan wat aan zou passen (jasje zelf word iets langer en er komt een split in).

Echter hier ook maar bar weinig kennis ervan, hoewel ik wel veel bezig ben geweest met plastrons en als kind met kleding voor de poppen. :Y) Maar een jasje, type colbert, is toch wel andere koek. Mijn moeder praat altijd alles uit mijn hoofd (oeff dat is wel héél erg moeilijk hoor! zegt ze dan). Maar dat zei ze ook toen ik een plaatje liet zien van een plastron; "Kijk mam zo iets wil ik gaan maken!" Uitgetekend en gewoon aan de slag gegaan.. :+

Patroon tekenen nog nooit gedaan, wel geschetst.. :P
Gelukkig hier een moeder die wel aardig kan naaien en een aantal tips en trucs ook wel weet. En ze kan helpen met het tekenen van het patroon. Daarnaast zit ik er over te denken om eens in de bieb te gaan kijken wat voor boeken er daar zijn. Nu alleen nog moed verzamelen, lijkt mij toch wel behoorlijk lastig maar ja als je het nooit probeert. :Y)

Schetsje van mijn ontwerp:

Afbeelding

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 11:12

Ah een beetje couture hippique lifestyle idee! Zoiets wil ik ook gaan maken in het oudroze, stof ligt al klaar :D

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:30

Ja klopt, had eerst een heel ander idee, welke ook wel super chique zou worden. Alleen dat is met 2 splitten en er een enkele split van maken zou niet mooi worden in het model. Voor de dressuur mag die best over je kont vallen en dan vind ik 2 splitten niet mooi (krijg je zo'n rare eendenkont van in het zadel bij een iets langer model.. :P ). Vind het vooral mooi als die achter inderdaad ook heel iets langer valt als voor, beetje schuins afloopt zeg maar. Hier is ie op geïnspireerd: http://www.bokt.nl/img/m/OIuMlX.png

Oud roze klinkt ook wel gaaf! Dat is lef hebben! :P
Deze word gewoon 'standaard' donkerblauw met nep leren band. :)

Jij hebt al vaker zelf jasjes gemaakt hè? Is het verslavend? :P
Heb je foto's van hoe die zijn geworden? Ben benieuwd!

Lindor92
Berichten: 7008
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:33

Ik wil ook ooit een jasje laten maken door mijn moeder, maar dan inderdaad ook Couture Hippique idee. In de winkel kan ik maar niet vinden wat ik wil. Dus misschien dan maar zelf maken.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:07

Ja het is heel verslavend! Heb een donkerbruine met crème afwerking en pareltjes rond de kraag, en een donkerblauwe met bruine afwerking gemaakt, kan wel even wat foto's zoeken straks. Heb nog cognacbruine, felroze en oudroze stof liggen en een hele mooie lichtblauw/groenige gezien. En start al bijna 3 jaar geen wedstrijden meer O:)

Oudroze lijkt me zo chique! Met een bruin fluwelen kraag en gouden knopen, in combinatie met donkerbruin tuig, laarzen en cap.. <3

Ik ben van plan om er geen splitten in te maken, maar een aantal plooien. Dan valt ie als het goed is mooi uit, een beetje als een waaier, dat is denk ik wel mooi qua vorm, vind 2 splitten ook niet zo mooi. Eendenkont is wel een goeie omschrijving haha :D

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:16

Whaaha oeps! Maar het is ook gaaf om gewoon je eigen rijkleding te ontwerpen en maken natuurlijk! Van shirtjes met leuke vestjes tot blousejes met giletjes! :j

Je nieuwe projectje klinkt ook wel heel erg gaaf eigenlijk!
Maar met plooien i.p.v. splitten maak je hem wel ook wat korter denk ik? Gezien hij anders nog gaat bollen of omhoog kruipen in het zadel.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:37

Oehhh! Patroon is binnen! :))
Heb zin om gelijk met de goede stof aan het rijjasje te beginnen, maar heb besloten om eerst maar eens met andere stof het patroon te volgen om deze te leren kennen en kijken hoe dat af gaat. Zo weet ik ook (hoop ik) straks waar & hoe ik het patroon moet aanpassen om het volgens mijn ontwerpje te krijgen.

Sabine_95

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: De Krim (Overijssel)

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:57

Wat voor patroon heb je Marinke?

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:15

Deze: http://voguepatterns.mccall.com/v8333-p ... age_id=262
Besteld bij naaipatronen.nl

Maar aangezien het geen kant en klaar wedstrijdjasje is en ik niet heel erg bekend ben met patronen volgen (normaliter doe ik het uit eigen creativiteit / inzicht :o ) en mij zelf ook nog nooit aan een colbertje heb gewaagd lijkt het me wel slim om een probeersel te maken om het patroon te leren kennen. :Y)

Hij moet namelijk ook aangepast worden, stukje langer dan het huidige model en er komt een enkele split in met vouwen er naast. Ben bang dat als ik me direct met de goede stof aan het jasje waag inclusief de aanpassingen dat ik hem ga verknallen.. Ga vast en zeker wel fouten maken en vaak word het er niet mooier op als je die fouten moet gaan herstellen. Dan kun je beter een eerste probeersel maken waarin het ook niet zo'n ramp is als er fouten in komen, daar leer je dan weer van en neem je mee na het daadwerkelijke jasje. :)

Sabine_95

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: De Krim (Overijssel)

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:55

Ik heb idd ook een patroon besteld bij naaipatronen. Maar is het Engels nou dat valt niet mee!

Wij gaan hopelijk ook binnenkort een poging tot jasje maken doen. Bij mij moeten een aantal dingen ook wel anders dan het patroon. En dat zijn kleine dingetjes en dat moet volgens mijn moeder wel kunnen.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:28

Leuk! :) Welke heb jij besteld??

Nou ik dacht dus ook dat het hele pakketje compleet in het Engels zou zijn, maar er zit een handleiding van het patroon in het Nederlands bij. :Y) Compleet met woordenlijst, naai instructies en technieken, de markeringen, stofschema en hoe te knippen etc. Dat ze dan niet gewoon het hele patroon (8 grote vellen) in het Nederlands doen.. :') Maar ik schrok er vanmiddag gelukkig niet gelijk van! Was ik wel bang voor dat ik er niks uit wijs zou worden.

xIrlijn

Berichten: 1712
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:48

Even een stipje op dit topic gezet, zodat ik het na de toesteek rustig kan doorlezen :)

Ik heb sinds kort een blauwe cap (de standaard van HH met een bruine klep), en wil nu voor de manegewedstrijden een blauw wedstrijdjasje. Sowieso is mijn zwarte wedstrijd jasje aan vervanging toe, aangezien ik die al sinds mijn dertiende heb en er geen model in te vinden is :') Nu heb ik nog een oude blauwe blazer liggen die ik hier voor wil gebruiken. Ik ga sowieso het hele topic nog eens doorlezen, maar als jullie nog 'starterstips' hebben zijn die meer dan welkom!

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:47

xx_Irisje schreef:
Goedemorgen,

Er stond enige tijd geleden in het topic een link naar een site waar softshell stof besteld kon worden. Een duitse site dacht ik?
Ik kan hem niet meer terug vinden, weet iemand nog waar dat was?

Stofzaken waar ze het op voorraad hebben zijn nog meer welkom, ik kan het hier in Amersfoort en omgeving niet vinden namelijk.

Ik quote even mezelf, uiteindelijk heb ik stof besteld en is dit het eind resultaat:
Afbeelding

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:00

Wauw! Jasje staat je heel erg gaaf! Kunt ook zien dat het precies je maat is, mooi hoor!

Waar heb je het uiteindelijk besteld? :o

RivellaLight

Berichten: 656
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:33

Heel mooi jasje! Stoere kleur!
Ik ben ook wel benieuwd naar waar jij stof besteld hebt?

Mijn nieuwe jasje heb ik ook dit weekend voor het eerst aan gehad op wedstrijd. 's morgens nog de laatste knoopjes er aan gezet, 's middags rijden ;)

Ik heb de stof gehaald bij een stoffenwinkel in Hilversum. Het is met een percentage wol, waardoor het heel geschikt is voor colbertjes.
Het is een patroon uit de Burda, en dit heb ik iets aangepast (op maat, met split, hogere sluiting, etc.)
De vorige keer heb ik het randje "in" het jasje gezet, nu er op. Dit ging veel makkelijker! Was bang dat het te dik zou worden, maar dat vind ik heel erg meevallen.

Afbeelding

xIrlijn

Berichten: 1712
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:44

Wauw RivellaLight, ik vind 'm prachtig! :) Ik wil zelf ook zo'n bruin randje toevoegen aan een al bestaande blazer. Hoe heb jij die rand aan de kraag en verder naar onder toegevoegd?