Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nina023
Berichten: 475
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Oosterhout (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:07

Nies_ schreef:
Floran schreef:
inderdaad gewoon even doorzetten, maar even een stukje mee gaan fietsen zodat ze om je enkels wat soepeler worden, daar zullen je laarzen echt niet in eens stuk van gaan, maar zullen ze wel een stuk soepeler van worden en dat zal voor jou fijner zijn! daarnaast zijn er genoeg mensen die op de fiets naar hun paard gaan lijkt mij? Je kan ook elke dag eventjes ermee lopen, al is het maar even, dan duurt het misschien wat langer maar uiteindelijk zullen ze ingelopen zijn.

uit je verhalen denk ik dat je geen ritsen in je laarzen hebt ofwel? anders zou ik die met lopen een stukje open laten en met rijden gewoon dicht doen.

Als je ermee gaat fietsen gaan heel je bogen naar de klote. Zelfde geldt voor traplopen. Maar lekker doen joh.


Mijn bogen zien er nog tip top uit hoor. Ja, een beetje vervormen zullen ze altijd wel, maar als ze daardoor toch veel lekkerder zitten?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:20

Als jouw bogen dan niet kreukelen zitten je laarzen tot halverwege je kuit? Ook niet echt mooi. Met goed aangemeten laarzen moet je dat gewoon niet doen, zijn ze veel te hoog voor.

Reggs
Berichten: 460
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:38

Traplopen en fietsen zou ik inderdaad niet doen.. Wat je wel kan doen is je voeten recht op de grond zetten en dan naar voren leunen en naar achter leunen door alleen te scharnieren op je enkels, dan blijven je knieën recht en beweeg je toch de enkel.

Vetten inderdaad niet met zadelzeep/-vet. Naast dat het je leer te nat maakt kan het ook de lijmlaag tussen de twee lagen leer losweken (buitenkant is vaak runderleer, binnenkant kalfsleer). Schoenpoets is inderdaad alleen voor de kleur, een petrie bootcare setje werkt het beste vind ik. Huidvet van het paard er makkelijk af met stap 1 en mooie glans na stap 2 :)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:25

Goede schoenpoets is niet alleen voor de kleur maar ook voor de verzorging van het leer.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:26

Haha, nou, ik ga elke dag op de fiets naar mijn paard (kwartier heen en kwartier terug), met mijn dure leren laarzen AAN. En ze zien er super uit hoor! Dus denk dat dat van dat niet fietsen een fabeltje is ;).

annmary

Berichten: 845
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Heemskerk

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:46

Leren rijlaarzen zijn er inderdaad niet voor gemaakt om mee te fietsen. Mocht je het toch doen, waar je dan op moet letten, is dat ze niet in je knieholte zitten. Is dat wel het geval, dan kan het zijn dat ze bovenin in gaan knakken. Zeker als je een rits er in hebt is dat funest.

Corina, kan je wellicht een aantal merken noemen die onder goede schoenpoets vallen? Wel interessant om te weten!

nina023
Berichten: 475
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Oosterhout (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:53

Nies_ schreef:
Als jouw bogen dan niet kreukelen zitten je laarzen tot halverwege je kuit? Ook niet echt mooi. Met goed aangemeten laarzen moet je dat gewoon niet doen, zijn ze veel te hoog voor.


Mijn laarzen zitten niet tot halverwege mijn kuit, maar gewoon hoe ze horen te zitten. Ze zijn ook aangemeten. Mijn bogen zijn juist nog super, ik heb er dan ook niet vaak mee trapgelopen. Alleen in het begin. En al zouden ze een beetje buigen dan vind ik dat nog niet eens zo heel erg.

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:55

Mij hebben ze als tips gegeven, door nat gras wandelen en/of nat krantenpapier in de laarzen steken. Nu was dat wel voor lederen westernlaarzen, maar weet niet of het misschien ook bij dressuurlaarzen werkt?

renep
Berichten: 194
Geregistreerd: 11-02-13
Woonplaats: Yeovil UK

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:12

Fietsen met de laarzen aan worden ze snel soepel van. En veel behandelen met goede schoensmeer

Timknows
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:36

Goede tips! Ik ben net begonnen, en ik heb er behoorlijk last van:)

Carola34
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:39

Ik kreeg van verschillende mensen de tip om vooral te gaan autorijden met m'n nieuwe laarzen :)
Moet zeggen dat het wel echt geholpen heeft :D

_SamanthaV

Berichten: 292
Geregistreerd: 16-11-12
Woonplaats: Koudekerke

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:53

Een keer door net natte gras lopen en je laarzen aanhouden en dan laten opdrogen. Dan gaan ze naar voeten vormen. En natuurlijk gewoon er mee rijden en inderdaad fietsen dan worden ze vanzelf soepeler.

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:55

ik heb vandaag ook voor het eerst gereden met mijn nieuwe laarzen.. En idd bij de knieholtes was het vrij pijnlijk.. Een oplossing is om een een hakstukje in te doen of een zooltje.. Dan kom je iets omhoog in de laars en doet het misschien iets minder pijn bij je knieholtes.. Wanneer ze iets ingezakt zijn kun je ze er altijd weer uithalen.. Verder gaf de verkoopster mij de tip om ze thuis gewoon aan te doen.. En dan vooral met het traplopen.. Dit heb ik eerst met de rits open gedaan..

Heb met rijden vandaag mijn stijgbeugels wel 1 gaatje langer gedaan en ga morgen al doet het ook zooo'n zeer ze maar wel weer aandoen, ben ik het snelst van de pijn af.. hoop ik..

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:57

pluisje88 schreef:
Nies_ schreef:
Niet janken en gewoon mee rijden? :') Tips die vaak gegeven worden zijn lopen, traplopen en fietsen > niet doen, worden je laarzen echt lelijk


Idd. Je vergalt je hele laarzen daarmee. Gewoon lekker rijden. Opstappen is een drama maar rijden gaat al snel prima hoor :j

Ik heb mijn laarzen ingelopen door gewoon naar buiten te gaan met vrienden (fietsen, lopen, rare beenhoudingen af en toe), ze aan te hebben op de fiets naar stal etc etc etc
Zitten nu na een paar dagen als gegoten, en de dressuurboog etc? Nog altijd super.
Ik zou eerst veel op de grond lopen, zodat het bij je enkel soepeler word en in gaat zakken, forceer de bewegingen wat, ga door je knieeen om wat meer buiging te pakken bij je enkels, of ga naar voren hangen zodat het niet in je knieholtes irriteert.
Heb mijn laarzen dagelijks ingevet trouwens.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:06

Gewoon mee gaan rijden lijkt me het beste en daar zijn ze natuurlijk voor gemaakt.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:08

Sharonaa_ schreef:
Gewoon mee gaan rijden lijkt me het beste en daar zijn ze natuurlijk voor gemaakt.

Zou ik niet doen :n
Dan ben je gelijk verplicht een uur lang met deze toch al pijnlijke laarzen te rijden, heb de eerste keer dat ik de laarzen te paard droeg toch echt voor de pijn (en mijn slapende kuit, voet) de beugels uitgedaan en mijn been lekker laten hangen (geen hakken uitdrukken, man wat een snertgevoel) en alleen maar nog gestapt zodat ik niet hoefde te lichtrijden. Mijn enkel vond me die dag niet zo braaf.

marjoleinnan
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:17

gewoon rijden niet huilen

VIP518
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:22

eerst lopen
dan traplopen
natmaken
lopen
fietsen
rijden

Xip

Berichten: 309
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:02

marjoleinnan schreef:
gewoon rijden niet huilen

Zo, dat antwoord heb je echt wat aan! :+

Ik kan melden dat het inlopen/rijden heel goed gaat en dat ik heel veel heb aan jullie tips. Bedankt allemaal :D

shawney123
Berichten: 230
Geregistreerd: 03-05-13
Woonplaats: Landgraaf (Zuid-Limburg)

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:49

Van te voren invetten met ledervet dan gwn door huis lopen en dan gewoon met gaan rijden , ik dacht dat het ook pijn deed met rijden maar dat was niet zo , maar misschien kan het aan de soort rijlaarzen liggen enz

xRooss
Berichten: 571
Geregistreerd: 02-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:12

Kan een domme vraag zijn maar; je moet toch juist zo min mogelijk lopen in leren laarzen of ben ik nou gek? Hoorde dit btw van een vriendin op de manege...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:16

Dat klopt. Niet mee lopen en al helemaal niet traplopen of fietsen.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:23

trappen met op en af lopen alsof je de trap oploopt, dan zakt de hak al wat in, verder in het begin veel poetsen, dan word het leer soepeler, maar soms maakt het weinig uit, heb rundlederen petris'gehad waar ik na 8 jaar dagelijks rijden, nog steeds niet fijn mee kon lopen, daarom worden mn volgende kalfsleren, heb je dat inlopen niet zo erg

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:48

xSlvna schreef:
Sharonaa_ schreef:
Gewoon mee gaan rijden lijkt me het beste en daar zijn ze natuurlijk voor gemaakt.

Zou ik niet doen :n
Dan ben je gelijk verplicht een uur lang met deze toch al pijnlijke laarzen te rijden, heb de eerste keer dat ik de laarzen te paard droeg toch echt voor de pijn (en mijn slapende kuit, voet) de beugels uitgedaan en mijn been lekker laten hangen (geen hakken uitdrukken, man wat een snertgevoel) en alleen maar nog gestapt zodat ik niet hoefde te lichtrijden. Mijn enkel vond me die dag niet zo braaf.


Waarom niet? Rijlaarzen zijn toch gemaakt om mee te rijden? Als je ze het best gevormd wil hebben doe je dit door te rijden.
Het is even doorbijten maar dan heb je ook wat. Ik heb trouwens niet zoveel last van pijn gehad. Lopen doet 10x meer pijn dan rijden.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:51

Nies_ schreef:
Als jouw bogen dan niet kreukelen zitten je laarzen tot halverwege je kuit? Ook niet echt mooi. Met goed aangemeten laarzen moet je dat gewoon niet doen, zijn ze veel te hoog voor.

Mijn laarzen zitten echt gewoon precies goed/ongeveer tot aan m'n knie en mijn boog kreukelt ook niet?