Bodyprotector, YAY of NEE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:51

Wel wat erg kort door de bocht. Er is ook geen bewijs dat ze niet beschermen en lees hier toch regelmatig ervaringen waarbij schade beperkt had kunnen worden door een BP. Dat t jouw ervaring is kan natuurlijk, maar is geen feit ;)
Daarbij heb ik met mijne echt niet het idee dat ik niet meer kan doorrollen. En ja ben er wel mee gevallen.
Qua comfort als ik eenmaal 10min aan heb voel ik m niet meer. En een helm is ook niet altijd comfortabel en ook warm, maar toch draagt iedereen die en die is ook verplicht.

Indent
Berichten: 16
Geregistreerd: 21-02-17

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:28

Ik heb liever eentje aan voor de zekerheid. Ben vroeger wel een paar keer gevallen en dat leverde de nodige gebroken botten op +:)+

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:39

Naast botbreuken helpen voorkomen, beschermt het ook zeer zeker je organen. Natuurlijk kun je met bodyprotector aan toch letsel oplopen, maar dat geldt net zo goed voor een cap. Maar het is zeker een waardevol beschermingsmiddel, mits de kwaliteit en pasvorm goed zijn.
Mijn dochter van 9 rijdt altijd met een bodyprotector. Die kan er haar veters mee strikken en soepel op en af stappen. Wij hebben diverse gepast en sommige dwongen inderdaad haar in een bepaalde houding. Andere hadden een te lange flap aan de achterkant. Ze heeft een hele fijne USG flexi bodyprotector.
Ze is er al eens mee gevallen en kon prima doorrollen. Een goede bodyprotector hoort je niet te belemmeren.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:45

toen ik nog springles volgde was het verplicht om met een bodyprotector te rijden, ook ging ik op sgw kamp daar was het ook verplicht dus heb er toen eentje aangeschaft.
tegenwoordig gebruik ik hem heel zelden, af en toe wel als ik ga springen, paard weigert nogal vaak :')
komende zomer stap ik hopelijk voor de eerste keer op mijn jonge paardje, dan ga ik hem wel weer gebruiken

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:20

Ik heb er eentje aangeschaft voor een crossweek waar dat natuurlijk verplicht was. Ik wilde wel een goed pasende, had wel verhalen gehoort van een niet goed pasende body en daardoor lelijke dingen had opgelopen..

Ik had nog nooit met een body gereden dus voordat ik een week zou gaan crossen wilde ik het wel een keerje 'proberen', het opstappen ging wat moeilijk :+ maar later in de les voelde ik het niet eens meer hihi :)

Nu gebruik ik um bij paarden waarvan ik denk, nahh die heeft wel wat losse achterpootjesn

Emaychoja
Berichten: 174
Geregistreerd: 16-02-17

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:56

Yay. Hij heeft al genoeg voorkomen. Ik val niet vaak maar als ik val val ik hard. Ben een keer in een hindernis gevallen en als ik mijn bodyprotector niet aan had gehad zou er wel het 1 en ander mis zijn.

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:44

Ik ben in 3 weken tijd 2x van mijn pony afgevallen.. Nu stuk vertrouwen weg zeg maar, en 1e keer heel hard op me stuitje gevallen daar nog tijdje last van gehad (pony ging na de hindernis naar links en ik wou naar rechts :( ) en de 2e van de dubbel ging ze er langs dus lag ik. Nu van plan een bodyprotector te kopen omdat ik mezelf wil beschermen, helpt dit ook tegen de pijn of is dit alleen voor als je in de hindernis valt zeg maar of het paard op je gaat staan..?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:07

Nee hoor, als je bijvoorbeeld plat op je rug valt kan een BP echt wel helpen! Gisteren nog meegemaakt :o ;) . En ook als je gewoon valt is je rug + stuitje echt veel beter beschermd!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:35

Ik heb een onervaren paard, maar mooi dat de BP aan gaat en maar goed ook. Afgelopen maandag eraf gestuiterd. Een pijnlijke rib dat was alles. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd zonder een BP en cap. Ik heb wel een dure van Air-o-wear is al 13 jaar oud :-).

zixde
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:31

Hyy
Leuke vraag /3
Op de manege war ik eerst reed vonden ze het onnodig ( ookal vielen er 10 perdag (ik overdrijf natuurlijk)) waar ik nu rijd is het lichtjes verplicht ik vind het zelf veiliger aanvoelen vooral tijdens springen het is zeker een aanrader ik kreeg er soms last avn aan mijn rug maar na 2 keer rijden was her over het is veiliger en verstandiger zeker tijdens springen of crossen
Grtjs

lunabreezer
Berichten: 70
Geregistreerd: 12-09-16

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:04

Hee,
Ik rij nu al negen jaar en ongeveer 8,5 jaar met bodyprotector. Ik ben er maar wat vaak afgevallen een volgens mij heeft de bodyprotector mij echt wel elke keer gered. Ik ben namelijk ook erg slecht in 'goed' vallen.
Ik heb op dit moment een BP met van die driehoekjes erin (ik weet niet welk merk) en die vormt nog meer dan andere mee. Als ik hem aantrek voel ik hem nauwelijks meer bij het rijden maar dat heeft ook er mede mee te maken dat ik er al lang mee rij.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:06

Heb mijne vandaag voor 2e keer sinds ik hem heb mogen uittesten.
Miscommunicatie met paardlief, wat resulteerde in paniek: heel hard naar links opzij (neus was bij bakrand), kwart draai naar links met paar bokkensprongen en toen nog een draai naar links met sprint erna. Bij laatste draai dook ik ernaast. Zere spier in m'n lies en blauwe plek op m'n onderrug (net naast waar flapje van bodyprotector zit, hoe krijg ik t voor elkaar :+) maar verder niks.

lisanne_15
Berichten: 61
Geregistreerd: 09-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:19

Ik alleen heb een bodyprotector om als in mijn eentje op buitenrit ga (heel zeldzaam) en als ik ga springen. Heb de bodyprotector ook al een keer getest paardjelief was iets te enthousiast over een minikruisje gesprongen waardoor ik vliegles kreeg. verder nog niet "nodig" gehad maar geeft me toch een veilig gevoel en een beetje goede bodyprotector zit ook niet in de weg en voel je niet zitten met rijden.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:27

Ik rij weinig en neem weinig risico's, maar nu ik mijn jonkie (nou ja, hij is 7 :) ) wil inrijden, twijfel ik toch een beetje, al vermoed ik wel dat het zal lukken zonder gekke bokkesprongen.

Ik ken echter iemand die geen bodyprotector om had, en bij een val op buitenrit door het oog van de naald gekropen is: gescheurde milt, nier weggenomen, gebroken ribben... Zij vond ook geen comfortabele bodyprotector, maar nu gebruikt en verdeelt ze de Sir Lancelot bodyprotectors, is ze zeer enthousiast over.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:51

@hwn m'n eigen rijd ik ook zonder. De jonkies die ik train niet. Ondanks dat t in principe eigenlijk altijd zonder rodeo's gaat schrikken ze toch wat gemakkelijker nog vaak (immers minder gezien) en dus afgelopen week door een te grote hulp van mijn kant waardoor ik vliegles kreeg. Behoorlijke klap gehad in m'n rug en nekspieren en een spier in m'n lies verrekt. Zonder BP was ik er beroerder aan toe geweest.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:50

Ik vraag me af of die goedkope spullen van Decathlon eigenlijk wel goed zijn. Ben meer en meer overtuigd om de aankoop te doen, maar twijfel tussen een echt "goede" of gewoon één van de goedkoopste. Al zal een betere cap een eerste aankoop zijn: mijne staat zo los op mijn hoofd dat die gegarandeerd al een meter verder op de grond ligt voor ik de grond raak.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:12

Ik vind het drama. Ik krijg het benauwd van zo'n ding.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:40

@hwn meeste spullen van Decathlon zijn prima en ook gewoon getest hoor. Ik heb enkele jaren op de ruitersportafdeling gewerkt dus ken het assortiment vrij goed.
De caps zijn goedgekeurd ivm anders hier niet verkocht mogen worden, maar door overgangsgebeuren geloof ik nog niet vg1 maar wel het andere verplichte keurmerk.
Qua BP zijn de smartriders met blokjes fijner qua pasvorm en wat ruimer aan te passen qua maat dan de simpele van fouganza uit 1 stuk. Die vormt zich door lichaamswarmte wel ook steeds meer naar je lijf.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:46

Heb een racesafe gekocht voor het zadelmak maken van mijn paarden, zag altijd van die situaties met ribben op een hek voor me. Vond m zeker niet vervelend zitten, in de winter zelfs lekker warm. Maar heb nu een plaatje op mijn sleutelbeen na een knullige val, en nou is het best een beetje pijnlijk om m te dragen. Heb m maar afgelaten...

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:27

Ik twijfel nu toch weer enorm over mijn BP, maandagavond ga ik voor het eerst weer meespringen in de groepsspringles ( na 4 jaar ) maar dit keer met mijn eigen pony. We hebben een paar keer over een simpel geplaatst sprongetje gesprongen ( rechte lijn ) en nu zullen er toch meerdere soorten hindernissen gesprongen worden. Nou heeft ze niet super veel spring ervaring en twijfel ik of ik een bp zal dragen, maar de bp van 4 jaar geleden is helaas te klein geworden ;) ( het klittenband zit helemaal aan de zijkant als jullie snappen wat ik bedoel, je hoort het rode stuk niet te zien en nu zie je dat voor het grootste gedeelte ) , ik heb ooit eens gelezen dat een niet goed passende bp tijdens een val meer kan veroorzaken als dat je zonder bp valt. Iemand een idee of dit echt zo is?

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:29

Nynkefleur schreef:
Ik twijfel nu toch weer enorm over mijn BP, maandagavond ga ik voor het eerst weer meespringen in de groepsspringles ( na 4 jaar ) maar dit keer met mijn eigen pony. We hebben een paar keer over een simpel geplaatst sprongetje gesprongen ( rechte lijn ) en nu zullen er toch meerdere soorten hindernissen gesprongen worden. Nou heeft ze niet super veel spring ervaring en twijfel ik of ik een bp zal dragen, maar de bp van 4 jaar geleden is helaas te klein geworden ;) ( het klittenband zit helemaal aan de zijkant als jullie snappen wat ik bedoel, je hoort het rode stuk niet te zien en nu zie je dat voor het grootste gedeelte ) , ik heb ooit eens gelezen dat een niet goed passende bp tijdens een val meer kan veroorzaken als dat je zonder bp valt. Iemand een idee of dit echt zo is?


Een niet goed passende BP is natuurlijk niet goed. Dat is precies hetzelfde als een cap. De veiligheid is dan gewoon minder/niet. Ik zou gewoon een nieuwe kopen. Nu met de Pasen hebben veel ruitersportzaken 20 of 25% korting.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:55

Als ie zoveel te krap is heb je risico dat ie los schiet bij een val, dus zou idd dan kijken voor een nieuwe.
Te groot is ook gevaarlijk, omdat die kunnen gaan schuiven bij een val en op die manier juist letsel kunnen veroorzaken.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:55

PrizTwir schreef:
Nynkefleur schreef:
Ik twijfel nu toch weer enorm over mijn BP, maandagavond ga ik voor het eerst weer meespringen in de groepsspringles ( na 4 jaar ) maar dit keer met mijn eigen pony. We hebben een paar keer over een simpel geplaatst sprongetje gesprongen ( rechte lijn ) en nu zullen er toch meerdere soorten hindernissen gesprongen worden. Nou heeft ze niet super veel spring ervaring en twijfel ik of ik een bp zal dragen, maar de bp van 4 jaar geleden is helaas te klein geworden ;) ( het klittenband zit helemaal aan de zijkant als jullie snappen wat ik bedoel, je hoort het rode stuk niet te zien en nu zie je dat voor het grootste gedeelte ) , ik heb ooit eens gelezen dat een niet goed passende bp tijdens een val meer kan veroorzaken als dat je zonder bp valt. Iemand een idee of dit echt zo is?


Een niet goed passende BP is natuurlijk niet goed. Dat is precies hetzelfde als een cap. De veiligheid is dan gewoon minder/niet. Ik zou gewoon een nieuwe kopen. Nu met de Pasen hebben veel ruitersportzaken 20 of 25% korting.

Tis jammer dat je waarschijnlijk niet weet welke BP en maat je moet hebben, want als je voor vanavond 24u bij D.ivo.za besteld krijg je zowel de 25% korting als de 20euro korting als je boven de 80euro zit (die laatste geldt morgen en overmorgen niet)..

Ik heb wel een BP maar die draag ik eigenlijk alleen bij de cross.. Springen wel bijna wekelijks maar ik ken de trucjes van de mijne nu wel redelijk dus heb er gelukkig nog nooit langs gelegen *klopt af* (of ik ben voorover afgestapt mezelf vasthoudend aan haar nek waardoor ik op mijn voeten terecht kwam, maar dat is ook al weer een paar jaar terug en hebben nu ook een springzadel)

SCC

Berichten: 890
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:59

ik zeg ja tegen een bodyprotector ! :D
ik rij eigenlijk altijd met mijn bp. heb verschillende merken en modellen gehad, en helaas ook getest.

ik heb nu een paar jaar een bp van "Sir lancelot horsesports" en wauw wat zit dat fijn ! <3
heb helaas/gelukkig ervaren wat een bodyprotector doet en hoe goed de kwaliteit is. ik zou op mijn jonge paard stappen en die rende weg toen ik net aan op dr rug zat. ze rent recht op het hek af, ik denk dat ze stopt, en op dat moment slaat ze rechtsaf en springt/galoppeert weg. ik heb tussen de stalmuur en het paard klem gezeten voor ongeveer 8 meter... ik ben geplet, gedraaid, half gekoprold, en weet ik wat allemaal niet. uiteindelijk lag ik op de grond, benen omhoog langs de muur en een pijn in mijn nek en rug niet normaal.. 112 gebeld en opgehaald door de ambu. eerste wat de ambulance mensen zeiden is dat ik HEEL veel geluk heb gehad met mijn bodyprotector. die heeft heel wat leed bespaard. ze hebben hem helaas af moeten doen op de brancard want bijna alle delen waren al los gebroken van elkaar. (zijkanten klittenband kapot, voorkant rits eruit en 1 kant bovenop de schouder helemaal uitgerekt)

in het ziekenhuis kreeg ik na dik 3 uren plafond staren de uitslag.... alleen stuitje kapot, een brandblaar op de schouder, en verder gewoon wat stijf en een paar blauwe plekken door de val. de doctoren waren allen verbaasd dat ik verder niks stuk had, en waren vol lof over de goede werking van mijn bodyprotector.
(mijn zusje zou filmen dat ik kon opstappen en wegrijden, maar nu had ik dus een filmpje waarop te zien en te horen is wat er helaas gebeurde)
hierbij nog een foto van de zijkant van mijn bp dit is het stuk net achter mijn arm. hier is de stof uitgerekt en gescheurd, en de blokjes aan de binnenkant zijn daar helemaal geplet... dit is dus rondom bij alle sluitingen zo geworden... godzijdank de bp kapot en ik niet O:)

Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:18

Zo heftige val geweest ook! Ik heb zelf ook de lancelot. Wil geen andere meer :) ondanks dat ik ook een racesafe gehad heb.