Bodyprotector, YAY of NEE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:57

Ik heb hier nog een nooit gebruikte liggen. WAs 120 euro, mag weg t.e.a.b. Is eentje van dat stugge materiaal, echt zo'n schildpad. Voldoet aan de hoogste eis (level3?).
Ik heb dat ding gepast, maar nooit mee gereden, het gaat gewoon niet. Het belemmert mij te veel.
Echt een nee voor mij dus.

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:18

Ik rijd niet met een bodyprotector, omdat ik vind dat het juist gevaarlijker word als je beknelt word door je bodyprotector. Dit kan uiteraard niet zo zijn met een wat duurdere bodyprotector, maar over het algemeen vind ik dit.

SaphiraX
Berichten: 38
Geregistreerd: 09-11-16
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:52

Eigenlijk heb ik alleen een bodyprotector omdat dat me iets meer "vertrouwen" geeft. Ik was eerst altijd bang om te vallen en met een bodyprotector heb ik die angst niet. En hij heeft me toch best wel geholpen toen ik viel. :) . Maar tegenwoordig rijd ik af en toe ook zonder.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:36

ik heb nog nooit met BP gereden, heb er zelfs geen in huis.


springen doe ik al niet eens, alleen dressuur, waarom dan een BP aanschaffen

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:48

Ik moest hem verplicht aan met springles op mijn pony. Vond mijn instructeur veiliger. Ik vind het rot dingen, kan me er niet goed in bewegen en ik kreeg mijn borsten er ook nooit goed in, en als het aanzat kreeg ik amper lucht en pijnlijke borsten. Pony heeft nog nooit een stap verkeerd gezet, is ook eerder niet vooruit te branden af en toe dus niet witheet en fris in de zin van bokken of gek doen. Was gewoon verplicht vanuit les. Als ik geen les had sprong ik dus ook altijd zonder.

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:53

Ik heb een Airowear,
Ik ben zelf meer voor zo'n vest maar ik zie dat die ook niet ideal is....
Ik zeg zelf wel YAY, ik heb een lijstje gemaakt 8-)



+ Bescherming
+ Mijne zit niet 'vreselijk'
+ Heeft een 'prachtig' montuur <3
+ Voel mij zekerder


- Zit ongemakkelijk
- Je lijkt 'dikker'
- Beschermt niet alle lichaamsdelen

Ik heb valcursus gedaan, het stopt fracturen in je rug bovenkant- schouder etc
Het stopt geen fracturen in de arm, been en knie etc

Hopelijk heb je er iets aan! <3

Xxx

PrutjeTootie

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-05-16
Woonplaats: Naast mijn buuren

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:47

ik moet met een body rijden maar vind het eigenlijk helemaal niet fijn als je valt heb je grote kans dat de voorhant onder je ribben komt. ik heb het zelf meegemaakt en dat doet echt heel veel pijn maar aan de andere kant had ik ook verlamd kunnen raken dus ik weet het zelf ook niet echt maar met veel rij ervaring zou je denk ik ook niet meer zo snel vallen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:55

Ik heb er geen en ben ook niet van plan om er een aan te schaffen. Ik rij recreatief en naar mijn idee zit een BP meer in de weg dan dat het mij iets gaat opleveren. Moet er niet aandenken als het zomer is en je moet zo'n extra ding aan. Springen doe ik nauwelijks.
Kan me voorstellen dat sommige het dragen in bepaalde situatie of takken van de sport. Geloof dat het bij menwedstrijden ook verplicht is? Dat is natuurlijk niet verkeerd. De situaties op wedstrijd brengen weleens meer risico met zich mee. Dus ik begrijp het wel dat ze het dan verplicht stellen.

Nora_lovely

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-09-16
Woonplaats: in the middle of nowhere

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:00

Voor mij een yay!!
Afgelopen zomer ongelukkig ten val gekomen,
had er alleen een gebroken pols aan over gehouden.
Arts zei dat als ik m'n bp (die ik nog steeds aan had in de gipskamer :') )
niet aanhad ik waarschijnlijk ook m'n ribben en sleutelbeen gebroken had..

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:00

Ik heb er al een hele lange tijd 1. Doe hem altijd aan of het nu snikheet of ijskoud is. Ik kan echt niet meer zonder en voel me ook minder zelfverzekerd als ik hem niet aan heb. Ik ben ook al verschillende keren ermee gevallen en nog nooit iets gebroken etc. Je moet er wel mee leren rijden. Ik kan zeker geloven dat sommige mensen het eerder een obstakel vinden. De voordelen wegen bij mij zeker op tegen de nadelen. Dus nee, zonder bp zal je me niet zo vaak op een paard zien zitten.

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:29

@Zazoe_
Idd, het is zo'n switch net zoals normaal-boomloos... Maar, ik vind hem het absoluut waard! (allebei <3 )
Xxx

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:36

Maak de hele dag paarden zadelmak en heb er geen last van als ik het aan heb en kan gewoon alles doen als ik er geen aanheb. Afgelopen week met de vorst ga het ook nog extra warmte af. Ben er voor. En doe het ook aan in plaats van een bodywarmer.

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:42

Ik rijd zonder omdat ik mij er enorm ongemakkelijk en 'vast' (de juiste benaming kan ik even niet vinden) in voel.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:46

Ik had er 1 aangeschaft na ik een val had gehad waarbij een botsplinter in mijn bekken los kwam.
Even mee gereden en toen weer laten liggen.
afgelopen 4 november eraf geknald...wat erg hard ging. Ik had een klaplong en een gebroken rib en de rest van de ribben zwaar gekneusd. 4 dagen in het ziekenhuis gelegen..drain in mn long etc. De keren dat ik na die val weer heb gereden braaf om gedaan. Denk dat ik dat blijf doen....

Revers
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-02-17

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:22

met springen zeker een yay! dressuur een no. ik kan er met dressuur echt niet mee overweg waarschijnlijk om dat de achterkant van de bp tegen t zadel aankomt dan. maar kies voor je eigen veilighied

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:27

Toen ik vroeger op de manege reed reed ik altijd met body. Elke les viel er iemand af toen die tijd heeft de body mij echt geholpen. maar nu ik een eigen pony heb is dat niet nodig. ALs il op vreemde ponys rij doe ik hem wel soms nog een s aan.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:41

Iedereen die met een bodyprotector tegen zijn/haar zadel komt heeft gewoon een te lange bodyprotector gekocht.
Wat ik mij persoonlijk altijd afvraag, iedereen die zo'n bodyprotector te stijf vind, vervelend vind zitten. Wat voor bodyprotector heb jij aangehad. Zo'n goedkope van Harry Horse/Equitheme etc of eentje die je bij de betere eventingshop kunt kopen van Racesafe/Airowear

Ik zelf merk ook dat ik die goedkope altijd verschrikkelijk vind zitten/stijf aan voelen. Sinds ik een duurdere Racesafe heb gekocht heb ik meer het idee dat ik een extra vest aan heb in plaats van een bodyprotector.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:11

Ik heb ook wel eens gehoord, het nichtje van een oude vriendin van me reed altijd zonder body. Ze ging naar buiten met haar trouwe paardje en haar paard sloeg op hol. Ze viel heel erg ongelukkig, als er geen mensen bij waren geweest was het nog erger afgeopen. Doordat ze geen body droeg kon ze NOOIT meer paardrijden en een dag later zat ze dr rest van dr leven in een rolstoel. Dat was ook de periode dat ik altijd een body droeg door dit verhaal.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:26

Moonlight17 schreef:
Iedereen die met een bodyprotector tegen zijn/haar zadel komt heeft gewoon een te lange bodyprotector gekocht.
Wat ik mij persoonlijk altijd afvraag, iedereen die zo'n bodyprotector te stijf vind, vervelend vind zitten. Wat voor bodyprotector heb jij aangehad. Zo'n goedkope van Harry Horse/Equitheme etc of eentje die je bij de betere eventingshop kunt kopen van Racesafe/Airowear

Ik zelf merk ook dat ik die goedkope altijd verschrikkelijk vind zitten/stijf aan voelen. Sinds ik een duurdere Racesafe heb gekocht heb ik meer het idee dat ik een extra vest aan heb in plaats van een bodyprotector.


Ik heb een racesafe gehad, eenmaal aan voelde ik hem niet maar de regular lengte was voor op dressuurzadel met diepe zit te lang en daardoor hinderlijk. Op vzh en spring nergens last van. Ook vond ik het verstellen met de koordjes aan de zijkant een drama. Ik heb hem dan ook verkocht. Ik heb nu een sir lancelot waar ik zeer tevreden mee ben. Door flexibele achterflapje kan ik hem bij een te hoog zadel evt omvouwen. En omdat ik ook op paarden van anderen rijdt voor mij de beste oplossing. Daarbij makkelijk verstelbaar met het klittenband voor zomer of winteroutfit. (Al heb ik er nooit hele dikke kleding onder). En goede service gehad toen ik twijfelde over de maat. Als ik hem net aan heb is ie even plank, maar vormt zich snel Door lichaamswarmte en dan voel ik hem eigenlijk niet eens meer.

Gebruik hem bij beleren, springen en crossen.

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:11

Ik vind het een YAY voor buitenrijden :) Vooral wanneer je door smalle paadjes gaat waar je nog wel eens takken raakt.
Voor het rijden in de bak vind ik het een nay omdat dat de bewegingsmogenlijkheid wat verminderd

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:32

Altijd als ik zo'n topic tegen kom moet ik even mijn verhaal doen..:

Vorige jaar rond deze tijd reed ik al zo'n 7 jaar paard van jongs af aan, natuurlijk wel eens gevallen maar nooit heftig. Tot toen, gewoon een dressuur les aan het rijden op een paard die ik kende. Paard schrikt, gaat er vandoor en ik blijf net als al tijd tamelijk goed zitten. Op een geven moment komt er maar geen einde aan dus ik zet een volte in, paard regeert niet, paard reageert niet, whap paard maakt een hele snelle wending in galop, zo snel dat ik het niet zag aan komen en paard een krappe volte maakt naar rechts en ik naar links val.
Ik lig op de grond en moet echt moeite doen om adem te halen, na 20 secondes gaat het beter ik sta op, heb hier en daar wat pijn maar ach hoort er bij denk ik. Paard is ondertussen gevangen en ik ga er zoals altijd direct op om maar niet bang te worden. Ik rijd nog 10 minuten de les af, galoppeer nog een keer maar heb veel last van een 'blokkade' dus ga uitstappen. Vervolgens zijn we klaar met de les en afstappen alleen al doet al pijn. Ik ga alsnog gewoon naar de stal van paard en haal het zadel los, zodra ik het wil optillen schiet het mij toch in de rug. Dus mams gevraagd en die helpt met alles verplaatsen/opruimen. Eigenlijk zouden we ergens heen gaan maar aangezien bukken en om hoog komen veel pijn deed ben ik naar huis gebracht. Thuis in bad (kon mijzelf niet eens uitkleden, zo verrekt veel pijn) en toch maar een belletje naar de huisarts:

Van een paard afgevallen? ja van ongeveer 1.68 hoog. Welke gang? (ren) galop. Is ze nog op de manege/stal? nee ze is thuis.
- oke als ze nog op stal was geweest hadden we een ambulance gestuurd. whut is het dan zo heftig? alle gedachtes van dien gaan door mijn hoofd.

Niet veel later arriveert de huisarts en controleert het en komt er mee dat mijn onderste ribben gekneust/gebroken zijn. Advies: rust.
3.5 maand niet (intensief)gesport, na 3 maanden even op paard lief geklommen, 2 maanden lang niet gefietst/boeken kunnen tillen op school en dat allemaal door het ongeluk wat voorkomen had kunnen met een bodyprotector.

Sinds dien heb ik ALTIJD cap én bodyprotector aan als ik ga rijden. Ben er nog 1x afgevallen afgelopen jaar maar godzij dank heeft mijn bodyprotector mij van ergere schade beperkt. Ik kan nu sinds 2 maanden zeggen dat ik zo goed als geen last er meer van heb, maar dit heeft er voor gemaakt dat ik nog steeds geniet van paardrijden maar voortaan mét bodyprotector.

priscillaks
Berichten: 41
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:37

alleen tijdens crossen doe ik een body protector om.
Ik voel me namelijk veel vrijer in lichaamsbeweging als ik hem niet op heb.
persoonlijk vind ik het dus niet fijn zitten.

Myrtheaben

Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Rijkevoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:24

Ik heb er wel een ma gebruik hem steeds minder,eerst altijd op springwedstrijden en nu alleen met inrijden

Amber_Puck
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-04-16

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:46

Ik draag alteid een bodyprotector tijdens het springen,crosseb en tijdens buitenrijden. Ik heb een hele fijne bodyprotetor van het merk USG, en ik ben er heel blij mee want hij heeft me al meerdere malen gered. Zo had ik na een val tijdens een springwedstreid 4 gekneuste ribben, zonder body waren dit waarschijnlijk 4 gebroken ribben geweest

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 07:52

Je kunt altijd het te lange stuk er af snijden.
Maar het blijven ondingen. Absoluut een nee. En enig bewijs dat ze ook maar iets voorkomen is er niet. Wegrollen na eenval kan absoluut niet meer. Ik vind ze zelfs zeeeeeeer gevaarlijk.
Het belemmert alles. Je houding wordt verpest, tewarm. Geen positief woord over te schrijven.
Laat mensen zelf kiezen. Betutteling doen weal genoeg aan. Je mag een bp dragen, maar leg het niet op.

Ik heb een bp maat m te koop. Alleen gepast, niet aangepast of korter gemaakt. In originele staat, geheel nieuw. Doe maar een bod.