Leren Rijlaarzen Onderhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleukje

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-10-17

Leren Rijlaarzen Onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 00:53

Hoe en met wat onderhouden jullie je leren rijlaarzen? Ben van plan om deze binnenkort aan te schaffen en wil alvast wat producten in huis ervoor halen. :j

ForeverQ

Berichten: 64
Geregistreerd: 01-08-17

Re: Leren Rijlaarzen Onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:47

Telkens na het rijden , met een lederdoekje ( action) voorzichtig proper maken en dan ook regelmatig is goed propermaken met blink enzo

Anoniem

Re: Leren Rijlaarzen Onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:49

Je moet inderdaad na het rijden de laars afnemen met een babydoekje, natte doek of, zoals ik gebruik, de lederdoekjes van de action. (Bruine verpakking)

Daarnaast vet ik ze regelmatig, ongeveer om de 2 weken, in met ledervet en af en toe eerst de lederzeep.

En uiteraard na het rijden laten drogen voordat ik ze in de tas stop

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:53

Elke keer na het rijden met een vochtige doek schoonmaken, ook de rits.

Mochten ze minder zwart worden verzorgen met lederdressing/zeep.

Ik zou er eerst nog niet teveel spul op smeren.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:10

Na het rijden met een zachte borstel het zand eraf borstelen.
Vochtige doek erover (vooral het huidvet goed verwijderen want dat tast het leer aan)
en met een droge doek nadrogen (altijd nadrogen, als je ze nat opbergt kunnen ze gaan schimmelen)

Je hebt ook setjes om je laarzen netjes te houden maar vind dat een beetje onzin om dat elke keer na het rijden te doen.
Mijn oude laarzen vette ik 1x in de 2 maanden een keer in maar die waren erg stug.
Mijn nieuwe laarzen zijn van veel soepeler leer dus doe dat eigenlijk nooit

CowboyBilli

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Leren Rijlaarzen Onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:24

Na het rijden veeg ik met een borstel zand en haren langs de rand weg.
Als de laarzen niet zo vuil zijn poets ik het vuil eraf met een natte doek en anders spuit ik ze met de tuinslang schoon of als ik toch na het rijden de auto in de wasbox met de hoge druk schoonspuit, spuit ik ook gelijk mijn rijlaarzen schoon en wrijf ze dan droog met een droge doek, Na een aantal uren smeer ik ze in met een laarzen was. Laat dat een poosje intrekken en poets het dan uit met en droge doek. Dit doe ik zo'n 3x per week en mijn leren Petrie rijlaarzen gaan nu al zo'n 17 jaar mee en zijn nu pas aan vervanging toe.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Leren Rijlaarzen Onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:43

Ik maak ze elke keer trouw schoon na het rijden met een vochtige zeem doek, dit om het huidvet van de laars af te halen. Met name huidvet en het transpiratievocht van het paard zijn funest voor het leer.
Zo ongeveer een a twee x per maand smeer ik ze dan in met leerbalsem.