Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 41 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 52  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic voor angstige ruiters

 
Profiel   

O wat herkenbaar. Met Chaplin het paard dat we voor Hocus hadden kon ik lezen en schrijven. Hocus is heel anders, die kon in het begin zo heftig reageren en dat maakte mij onzeker en daarna dus ook heel angstig. Bij ons is het ook goed gekomen, maar dat heeft tijd nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 06:49 



 
Profiel   

SusanH schreef
O wat herkenbaar. Met Chaplin het paard dat we voor Hocus hadden kon ik lezen en schrijven. Hocus is heel anders, die kon in het begin zo heftig reageren en dat maakte mij onzeker en daarna dus ook heel angstig. Bij ons is het ook goed gekomen, maar dat heeft tijd nodig.

Fijn om te lezen dat het bij jullie is goedgekomen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 08:44 



 
Profiel   

cijsalover schreef
Mag ik me hier ook melden? Ik heb sinds 2 maanden een nieuw paard na het overlijden van mijn merrie. Met die merrie kon ik alles, alleen, het voelde gewoon heel vertrouwd altijd. Ik was nooit bang.

Met dit nieuwe paard moet ik zo wennen, hij is nog maar 5 en ruim een half jaar onder het zadel dus moet nog veel leren. Heel braaf en echt een goedzak, daarom ben ik voor 'm gegaan. We rijden nu tijdelijk bij een manege voordat hij bij mij thuis komt te staan, en op die manege gebeurt er natuurlijk heel veel. Van andere paarden kan 'ie nogal opgewonden raken en hij schrikt wel eens en hupst dan wat weg, allemaal heel logisch. Maar ik ben bang geworden. -O- Ik rijd altijd met een vriendin, zij gaat er dan eerst op en ik les ook 1x in de week. Dat ging vorige week super maar de laatste 2x niet. En ik baal daar zo enorm van!! Ik twijfel of ik de juiste keuze heb gemaakt, terwijl hij eerder groen dan heet is of wat dan ook. We maken echt goede stappen en hij is mega lief, maar ik wil zo graag lekker (stoer) kunnen rijden want het probleem ligt niet bij hem. Ik ga niet opgeven maar soms is het wel lastig om strijdlustig te blijven.

Nu komt dat angstige bij mij ook in andere situaties voor (bijvoorbeeld de snelweg) en daar ga ik nu wat aan doen (emdr). Ik hoop echt zo erg dat dat me gaat helpen want ik wil niets liever dat het goed komt. Zo dat moest er even uit!


Zooo herkenbaar dit! Mijn nieuwe merrie is ook pas 5 en nu 8 maanden onder het zadel. Super braaf hoor, maar wel een hete donder. Dat was mijn vorige merrie ook, maar die kende ik natuurlijk door en door. Ik snap je zo goed. Je wilt lekker rijden, maar moet ook heel erg wennen aan elkaar.

Gelukkig is die van mij niet snel ergens van onder de indruk, maar laatst was ze zo heet dat ze of kon stappen of kon galloperen, draven daar had ze geen zin in. Dan komt bij mij ook gelijk de angst boven drijven. Gelukkig dit keer door kunnen rijden en ben ik gewoon naar de binnenbak gegaan. Toen ze haar energie een beetje kwijt was weer naar buiten. Maar toch ben ik nu weer zenuwachtig voor vanmiddag om te rijden. Ze komt overigens op de wei hoor, en wordt er elke dag iets met haar gedaan zodat ze haar energie kwijt kan.

Dus ik snap je zo goed! Ik vraag mij regelmatig af, komt dit nog goed? En dan met name tussen mijn oren :o

Ik probeer het maar stapje voor stapje op te bouwen en ook accepteren als het een dagje niet gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 11:24 



 
Profiel   

Hier even een jubeltje tussendoor... want als alles goed gaat komt maandag Tanja van de Paardeblom voor onze 1e sessie *\o/*
Na alle goede verhalen hier op Bokt nu haar toch maar eens een berichtje gestuurd :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 12:19 



 
Profiel   

O doe haar maar de groeten! Als je zegt dat het van Hocus is dan weet ze wel van wie het komt :D zij gaat je vast goed helpen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 12:38 



 
Profiel   

Ik heb volgende week een afspraak met iemand die coaching biedt aan angstige ruiters. Ze komt bij mij en mijn pony. Ben heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:38 



 
Profiel   

Hee ik kom mij ook even melden. Ik ga jullie topic even doorlezen. Ik heb super last van faalangst. Het B en L ging ik nog vrij onbevangen in en haalde ik vaak best wel hoge punten. Nu in het M wordt er ook gewoon meer gevraagd en ik heb ook het idee dat je meer spanning kunt overbrengen naar je paard doordat je moet doorzitten. Hiervoor ben ik met een ander paard tot het Z gekomen en liep ik daar ook best wel vast. Mijn nieuwe paard heeft ook meer kwaliteit en is best wel een mooi "dressuurpaard". Thuis gaat het super goed, maar ik voel gewoon heel erg de druk om te presteren zeker omdat het zo'n goed paard is. Ik vind het vervelend om te moeten zeggen dat ik geen of lage punten heb gehaald. Juist doordat ik het zo graag goed wil doen bevries ik tijdens het rijden en ga ik heel beklemmend rijden. Mijn paard verliest hierdoor totaal de impuls. Het liefst zou ik gewoon "stiekem" op wedstrijd gaan zodat ik niemand wat hoef te vertellen... Of misschien moet ik gewoon een tijdje heel vaak gaan starten of HC... Herkennen jullie dingen en wat hebben jullie daar tegen gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 21:39 



 
Profiel   

Maja en Maite wat fijn en goed dat jullie hulp hebben ingeroepen, ik hoop dat jullie hier wat vertellen over wat zo’n coachingstraject globaal inhoudt, lijkt me interessant om te lezen!
Welkom cijsalover, ook voor mij is je verhaal wel herkenbaar in die zin dat ik dus alleen op mijn eigen paard durf (en ja dat is diegene waar ik het hele bang-zijn traject mee doormaak(te)) en ook niet denk dat als mijn huidige paard er niet meer is ik nog een ander paard koop…dus respect dat je dit wel hebt gedaan en dit gaat vast goed komen!!
Ook welkom Lisaa, hopelijk kan je hier van andere ruiters die wedstrijden rijden wat tips krijgen. Vraagje: vanuit welke hoek ervaar je druk? Ouders? Stalgenoten? Jezelf? En waar haal jij plezier uit als je wedstrijden rijdt? Misschien helpt het als je daar even bij stil staat, ik hoop natuurlijk dat je wedstrijden rijdt voor jezelf en niet om wat anderen er van vinden. Zou een gesprek met een sportpsycholoog wellicht wat zijn?

Hier even een kleine update wat betreft mezelf: het gaat hier goed, eigenlijk heel goed, maar ja, het is natuurlijk overmoed om dat op te schrijven toch? Dan is het wachten op een terugval… :D
Maar ik heb vanmorgen m’n 3e les gehad van m’n nieuwe lesjuf en het ging echt super. Natuurlijk zijn er nog ontiegelijk veel verbeterpunten, maar ik les weer! Het is voor mij al een overwinning dat ik niet met buikpijn en spanning in de auto naar stal zit van tevoren, maar met een gezonde tegenzin die omslaat in bloedfanatiek zijn als ik nou eenmaal op zit… :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:22 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Hier even een jubeltje tussendoor... want als alles goed gaat komt maandag Tanja van de Paardeblom voor onze 1e sessie *\o/*
Na alle goede verhalen hier op Bokt nu haar toch maar eens een berichtje gestuurd :o

Hoe is de eerste sessie verlopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 21:46 



 
Profiel   

Pallatin schreef
maitestar23 schreef
Hier even een jubeltje tussendoor... want als alles goed gaat komt maandag Tanja van de Paardeblom voor onze 1e sessie *\o/*
Na alle goede verhalen hier op Bokt nu haar toch maar eens een berichtje gestuurd :o

Hoe is de eerste sessie verlopen?


Helaas liep paardlief niet goed de dag ervoor dus heb moeten afzeggen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 10:57 



 
Profiel   

Hoi allemaal! Ook ik heb dit topic net gevonden en ga even ea rustig doorlezen :)

Ik meld me omdat ik ook helaas bekend ben met angst. Ik heb vooral angst tijdens het wandelen met mijn paard. De gedachte alleen al maakt me zenuwachtig. En als we vanaf het terrein ook maar richting het einde van het erf wandelen, heb ik m’n hartslag in de keel. Paardlief spiegelt dit uitstekend natuurlijk en loopt er ook als een bommetje spanning naast….Best lastig! Ik kan m’n gedachtes dan moeilijk in het hier en nu houden. Enige wat ik denk is ‘oh hij schrikt zo en springt bovenop me’. Dat is vooral m’n angst. Niet lostrekken en wegrennen (we zitten in een veilig bos waar geen auto’s oid zijn en meneer gaat niet ver), maar echt dat ik fysiek gewond raak doordat hij op me springt. Dit komt ook wel doordat hij tijdens een schrikreactie z’n schouder naar mij toe verplaatst.
Zolang we op ‘veilig terrein’ is het allemaal koek en ei. Ook grondwerk gaat super goed en zijn er geen spanningsmomenten meer (was paar maand terug anders). Poetsen vinden we allebei super en dan is er geen angst. Richting het erf af en dan begint het….
Gelukkig hebben we fijne begeleiding voor grondwerk en werken we aan het wandelen, maar daarmee is het probleem nog niet in 1 dag opgelost….
Na hoeveel tijd merkten jullie mentaal verbetering bij jezelf? En ging dat geleidelijk of echt via een aha moment? Meer die ook angstiger zijn tijdens het wandelen ernaast dan erop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 14:49 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu bij jullie?

Hier gaat het steeds wat beter, heb nu ook al een aantal keer op eigen houtje gereden, paard is meer gewend en ook rustiger. Maar gister tijdens mijn loopje naar de manege (ik loop naast hem en hoef alleen de weg over te steken) ontplofte hij ineens toen hij andere paarden hoorde, staart recht omhoog en rondjes draaien, vervolgens een paar keer mega hoog steigeren. Ik was alleen en ben me echt rotgeschrokken en ben voor mijn gevoel weer terug bij af. Met alle twijfels of ik wel de juiste persoon voor hem ben... De mensen in mijn omgeving proberen me gemotiveerd te houden maar ik zit weer op het punt dat ik denk dat het misschien beter is om hem weg te doen. Het is zo'n brave sul, maar kan zichzelf ineens heel erg opblazen en dan vind ik hem doodeng. Wat te doen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 10:03 



 
Profiel   

Wat moeilijk he. Verstand en gevoel zittem dan soms ook niet op 1 lijn.
Wat zegt je gevoel?

Ik bijv heb ook wel eens gedacht aan opgeven, dat het vast allemaal aan ons als combinatie lag.
Maar diep van binnen voelde ik dat ik haar tegen ben gekomen met een reden, het gevoel zit zo goed. Daarom heb ik het altijd kunnen volhouden.

In mijn angstige periode zorgde ik er trouwens wel altijd voor dat ik zulke dingen niet alleen deed. Juist om te voorkomen dat ik weer stapjes terug zou doen door bijv een schrikreactie.
Het weten dat ik hulp bij me had en dat ik haar eventueel in andere handen kon drukken gaf veel rust en ik heb dat ook regelmatig gedaan. Zo konden we elkaar in ieder geval niet versterken qua onrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 10:31 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Wat moeilijk he. Verstand en gevoel zittem dan soms ook niet op 1 lijn.
Wat zegt je gevoel?

Ik bijv heb ook wel eens gedacht aan opgeven, dat het vast allemaal aan ons als combinatie lag.
Maar diep van binnen voelde ik dat ik haar tegen ben gekomen met een reden, het gevoel zit zo goed. Daarom heb ik het altijd kunnen volhouden.

In mijn angstige periode zorgde ik er trouwens wel altijd voor dat ik zulke dingen niet alleen deed. Juist om te voorkomen dat ik weer stapjes terug zou doen door bijv een schrikreactie.
Het weten dat ik hulp bij me had en dat ik haar eventueel in andere handen kon drukken gaf veel rust en ik heb dat ook regelmatig gedaan. Zo konden we elkaar in ieder geval niet versterken qua onrust.

Ik sluit me helemaal bij je aan! Goed naar het gevoel luisteren en als dat goed is een stapje verder durven gaan. Vandaag heb ik hulp gehad: m'n instructrice is met me meegelopen naar de manege, toen tips gegeven bij het longeren en daarna aan de longe er weer op. Ging hartstikke goed! Ik denk toch dat we er uiteindelijk wel komen, maar daarvoor heb ik wel geduld (en hulp) nodig. Het is een ontzettend lief en knap paard, ik zit gelukkig na de les van net weer op de goede koers. Wat ook meehelpt is dat hij binnen 2 maanden thuis staat en ik dan nog beter aan het vertrouwen kan werken, ipv steeds bij de manege moeten rijden waar van alles gebeurt. Paar stappen vooruit, stapje terug en weer vooruit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 13:59 



 
Profiel   

Nou ik heb weer wat nieuws. Ik ben eindelijk een beetje door mn spanning heen met wedstrijden. Kan aardig relaxt op pad. Nu begint mn paard te mieren op wedstrijd en ik krijg haar er niet doorheen. Ze gaat niet in de staak, doet wat ik vraag maar drukt tegen mn been in. Dus ze gaat gewoon niet snel genoeg naar voren. Heeft iemand hier tips voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 13:03 



 
Profiel   

Kan het toch niet zijn dat jij nog spanning hebt? Dat is het eerste wat in me opkomt. Anders je lesgever een keer meenemen om te helpen met losrijden en te kijken waar het misgaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 13:44 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
SuperZodiaX schreef
Hier gaat het helaas weer minder :(
Ik ben een periode heerlijk aan het trainen geweest. Eind april had ik een weekje academy bartels staan, waar ik elk jaar heen ga. Super leuk, maar daar verraste hij mij een beetje door ineens alles eng te vinden. Eerste dag begon hij ook ineens erg te stijgeren en draaien en ook de dagen erna zat hij erg hoog in zijn spanning en schoot hij regelmatig weg. Gelukkig ben ik wel blijven zitten, maar ik kreeg er natuurlijk wel echt spanning door.

Thuis maar besloten dat ik me in ging schrijven voor een aantal wedstrijden om weer even te gaan oefenen op vreemd terrein. Ik dacht hij is vast gewoon te weinig meegeweest naar vreemd terrein.
Alleen op deze wedstrijd ging het wel fout. Alles was weer spannend, bij het losrijden hem wel weer relaxed gekregen, maar in de 2e proef schrok hij, ging rennen en draaide 2 x enorm sneĺ om waardoor ik er toch af viel. Ik heb al een gedeeltelijke dwarslaesie aan een val van een paard overgehouden, dus ik rij voor de zekerheid met een airvest, maar helaas valt dat ook niet echt zacht.
Gevolg 3 nek/borstwervels gekneusd, banden uitgerekt en een hersenschudding. En voorlopig niet rijden :(

Nu zijn we 3 weken verder. Het gaat nog steeds niet geweldig helaas, er is nog niet bekend wanneer ik wel weer mag rijden.
Maar wat te doen met mijn paarden? 1 is geblesseerd dus die is geen probleem. De ander heb ik uitbesteed aan mijn bijrijder.
Maar Imagine, tja.. verkopen? In training zetten?
Ik heb uiteindelijk besloten heb in training te gaan zetten. Hij moet voor mij als pararuiter net wat saver zijn, dus ze gaan met hem aan de slag om hem zijn spanning af te kunnen laten vloeien, eerst in het grondwerk en daarna erop.
En hopelijk kan ik er daarna zelf weer op, en zo niet dan zal hij toch verkocht moeten worden.
En tijdens dat hij in training staat hoop ik met mijn andere paard snel weer te kunnen gaan rijden zodat ik mijn spanning ook weer onder controle kan krijgen... nog even geduld en dan gaan we ervoor!

Even een update van mij uit. Paard staat nu een maand in training die ala tristan tucker hem bomproof aan het maken is en het gaat heel erg goed. In het grondwerk gaat het super met zweep, vlaggen, zeil en ze zijn het nu steeds meer over aan het brengen naar onder het zadel. Eind volgende week mag ik daar voor het eerst weer gaan rijden. Dan kan hij ook zien hoe onze wisselwerking is. Hij zei al dat hij het super doet maar zn karakter blijft wel. Dus in een nieuwe omgeving zal hij zeker nog wel dingen spannend vinden. Dus ook dan kijken of het te doen is of dat verkopen toch de betere optie is. Ik krijg wel al de zenuwen als ik erover nadenk dat ik er weer op moet haha..


Hallo allemaal, hier n.a.v. bovenstaande even een update. Paard doet het erg goed in training, alleen met mij mentaal erop is het nog wel een dingetje. Als ik hem voel spannen dan verstijf ik toch wel. Nu ben ik aan het bootcampen bij die trainer. Een paar keer per week daarheen en dan eerst beginnen met het grondwerk, reactietraining (vlag e.d.) en daarna als hij chill is erop. Vooral veel werken aan de buiging zodat ik dat kan gebruiken als hij opspant. En stap voor stap met de nodige terugvallen krijg ik er wel weer vertrouwen in :)
Al zegt de trainer ook dat het altijd wel een gevoelig paard zal blijven. Maar als hij beter zn spanning los kan laten en ik beter weet hoe ik hem kan helpen daarin dan zal het ook geen gevaarlijke explosies meer opleveren. Duimen maar dat we deze stijgende lijn door kunnen zetten, half sept komt hij weer naar huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 04:57 



 
Profiel   

Vertrouwen gaat te paard en komt te voet, dat is echt zo. Je kan het in minder dan 1 tel kwijt zijn, en het duurt heel lang om weer terug op te bouwen. Je hebt wel een traject in gezet met een hele goede kans van slagen als ik dat zo lees zijn jullie al ver gekomen samen. Ik zou het alleen wel omdraaien, jij moet leren hoe je hem kan ondersteunen zodat hij zijn spanning los kan laten. Wij hebben echt heel lang eerst gelongeerd, er langs gestapt om alles te laten bekijken en pas als dat goed voelde erop. Dan hoef je ook niet lang te rijden (heeft aan de longe al gelopen) en kun je het zo rustig opbouwen als je wil. Voelde het met het longeren en stappen niet goed (teveel spanning, of er gebeurde teveel op stal) dan gingen we er gewoon niet op. Ook dat is helemaal prima.

Bij mij gaat het rijden heel goed, mijn man heeft een terugval gehad in april en is ook geblesseerd geraakt toen. Stom ongelukje omdat hij wegdraaide met opstappen. En nu heeft hij heel snel last van spanning, als er wat gebeurd rondom de bak is hij zo alert en erop gespitst dat de schrik reacties van Hocus ook meteen weer een stukje heftiger zijn. Bij mij schrikt hij ook wel soms, maar meer dan een pasje versnellen ( en ik geef dan juist nog wat been bij, en hand naar voren) of een klein stapje opzij is het meestal niet. De lange zijde bij de E is ook niet ideaal voor ons paard, de bak ligt naast een camping, er staan caravans achter de struiken en daar wordt best flink gerommeld, in de tentjes die erbij staan, of water pakken bij de kraan (die ook half verscholen is). Gelukkig volgend jaar geen last meer van want dan staat er een binnenbak met 1 dichte wand aan de kant van de camping. Als het goed is blijven de andere 3 wanden half open. Maar goed, zelfs de brave opa van onze dochter heeft nog wel eens een schrik momentje van wat de camping gasten uitspoken. Sommige mensen hebben echt geen idee waar een paard van kan schrikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 07:34 



 
Profiel   

Ik heb vandaag in het bos gedraafd! Wat heerlijk! En het was ook echt goed, ik kon ook om me heen kijken en helemaal beseffen dat ik in het bos draafde, met de zon door de bomen en een leuk paard. <3
Ik geloof niet dat er iets is dat ik zo heerlijk vind als fijn buitenrijden.

(En heel veel respect voor mijn instructeur, die voor me uit rende en dat een behoorlijk eind volhield.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 20:27 



 
Profiel   

Wat een gave update Shadow0.

Fijn is dat hè, zo'n instructeur die zo zijn best doet en meedenkt en meerent. Ik heb er ook zo een, ben zo blij met 'm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 21:17 



 
Profiel   

Hoi dames, hoe gaat het allemaal met jullie? Het is al even stil in het topic dus hopelijk is dat een goed teken en zetten jullie stappen in de goede richting en rijden jullie relaxt rond! :j

@ maitestar, heb je nog zo’n coachingsessie gedaan? Loopt je paard weer goed?

Hier alles eigenlijk prima, heb twee weken terug balken gedraafd en gegaloppeerd in de voor mij ‘enge’ rijhal en ik heb ervan genoten, was enorm leuk om te doen. Ook grappig om te merken dat mijn paard dan zo alert is op die balken dat hij verder niet let op wat er dan allemaal verder rond de bak gebeurt. Lesjuf heeft het wel erg druk dus lessen staat even op een lager pitje, hopelijk kunnen we dat wel weer oppakken tzt. Ik rijd dus lekker rond doorgaans, maar ga niet in de bak rijden als het druk is met veel paarden of kindjes, dat vind ik te stressvol… :o

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, hopelijk gaat alles goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:38 



 

Ik ben helaas gestopt met rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:43 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik ben helaas gestopt met rijden

Wat jammer! Hoe is dat gekomen? (Als je het wil delen uiteraard, niks moet, maar misschien wil je hier over ‘praten’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:01 



 

Ja hoor :) ik reed vorig jaar op een heel bijzonder paard. Mijn angst die ik overal voel verdween als ik bij hem was. Hij gedroeg zich bij mij ook anders dan bij anderen, liever en hij trok zich niet los, kwam in een drafje naar me toe.
Hij werd kreupel en kon niet meer in de lessen lopen. Ik mocht hem hebben om een goed pensioen te geven, maar hij had zoveel pijn dat ik heb gezegd dat hem laten gaan eerlijker is.
Daarna waren andere paarden niet meer goed genoeg. Ik was boos en heel erg bang tijdens het rijden. Uiteindelijk durfde ik niet eens meer in stap... toen ben ik gestopt, het was ook niet eerlijk naar de andere paarden die ik met dat bijzondere paard bleef vergelijken :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:38 



 
Profiel   

Wat jammer Susanne.

Hier alles goed. Alleen gisteren gemerkt dat wedstrijden rijden toch heel veel spanning geeft. Ik had hem de laatste tijd zo fijn aan het lopen maar zodra ik op wedstrijd ga blokkeer ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 41 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 52  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen