Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 44 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 52  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic voor angstige ruiters

 
Profiel   

Vanaf de grond werken is ook goed om angst te overkomen. Ik heb eerst weer weken grondwerk gedaan met mijn paard om de relatie te herstellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 13:43 



 
Profiel   

Wijsneus_DP schreef
Vanaf de grond werken is ook goed om angst te overkomen. Ik heb eerst weer weken grondwerk gedaan met mijn paard om de relatie te herstellen.


Zeker eens! En wat voor mij ook wel goed werkt is om mijn paard te zien rijden met iemand anders, dus dat ik zie dat hij braaf is (en oke soms ook even niet, maar wel goed om te zien hoe diegene dat dan oplost en hoe snel het eigenlijk weer normaal is) en dan daarna als ik me fijn voel zelf nog ff te rijden.

Ik kan er ook oprecht van genieten om te zien hoe hij met iemand anders aan het rijden is.

Nu is mijn paard ook nog jong en moet dus nog echt wel verder doorgereden worden, dus ik vind het sowieso fijn dat hij momenteel doorgetraind wordt en ik dus prima kan kiezen wanneer ik zelf iets wel / niet wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 13:53 



 
Profiel   

Ik rij nu zelf weer, maar geniet even wel als een ander hem rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:09 



 
Profiel   

Super fijn Wijsneus! Ik "rijd" momenteel zelf ook nog wel , maar dat is vooral uitstappen en soms wat draven. N maand of anderhalf geleden reed ik mijn jonkie wel nog zelf, maar inmiddels ben ik even wat meer bang en ik heb nu ook zo iets van dat is ok.

Mijn vaste instructrice ligt er een tijd uit vanwege een heel nare val van haar eigen paard Dus heb de eerste weken erna eigenlijk alles zelf gedaan en dat ging verrassend goed.. maar goed.. na een paar weken begon mijn jonkie toch ook wat frisser te worden en gingen we af en toe harder dan ik had bedacht ;) en dat gooit me dan weer helemaal terug in mijn angst. Gelukkig for the time being wel vervanging gevonden die mijn paard ook op een fijne manier verder aan het beleren is dus dat komt ook zeker wel weer goed hoor.

Ook in de toekomst wil ik hem bij laten blijven rijden door mijn instructrice en ik geniet daar inderdaad ook zeker van. Een fijne stoere bijrijder zou ik overigens ook echt heel leuk vinden, daar ben ik nu wat voor aan het rondkijken. Met de juiste persoon is het namelijk (vind ik) ook heel relaxed om niet altijd zelf volledig verantwoordelijk te hoeven zijn voor je paard en is het ook fijn als je bv 1 -2 dagen in de week geen verplichtingen hebt :) (maar dat is weer een heel ander verhaal dan de angst)

Wat voor mij echt heeft geholpen is gewoon wat meer open zijn deze week over mijn angst richting anderen op stal en gewoon mezelf beloven dat ik inderdaad niets MOET. Alles wat ik op zijn rug wil doen is prima en als het een keer niet goed voelt om erop te gaan, dan doe ik gewoon lekker iets ernaast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:23 



 
Profiel   

Welkom Jeike!
Veel dingen die je schrijft zijn heel herkenbaar, dat je boos bent op jezelf, jezelf een mislukkeling voelen….opluchting dat hij bij een andere ruiter heel braaf is en het gelukkig niks lichamelijks is maar ook het besef dat het dan ‘aan jou moet liggen’…. :(:) Kan alleen maar zeggen, wees lief voor jezelf en niet zo streng…..als je iemand kunt vinden die jouw pony beweging kan geven dan zou ik dat stukje van de verzorging los laten en alleen even dingen doen met je pony die je leuk vindt en ontspannen zonder buikpijn kunt doen. Je hoeft namelijk niemand iets te bewijzen. Ik kreeg angst door een val en moest langgggg revalideren, een handige stalgenoot heeft mijn paard (tegen betaling) in die tijd gereden en zodra het lichamelijk ging kwam ik langs voor een knuffel, paard buiten zetten en later longeren e.d. Grondwerk heeft me enorm geholpen om de band te versterken en nieuwe situaties op te zoeken. Focus op je plezier, dan komt de rest vanzelf wel weer.

@ justlizz, geen ervaring met een balansteugel, ik zou m idd wel met een riempje aan m’n zadel vast willen hebben. Ik heb na m’n valpartij een airvest aangeschaft, ik rijd niet meer zonder…

@Jackie, ook welkom…stom hè die dat doemdenken! Wat bedoel je met hoe banger hoe harder ik word?
Ga je ook met je paard aan de hand naar buiten? Dus daar de situaties opzoeken waar je nu te paard stress ervaart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 17:37 



 
Profiel   

Wijsneus_DP schreef
Vanaf de grond werken is ook goed om angst te overkomen. Ik heb eerst weer weken grondwerk gedaan met mijn paard om de relatie te herstellen.


Wij hebben ook inderdaad bijna wekelijks les. En grondwerk helpt natuurlijk ook voor je paard zelf. Jonge en onzekere paarden worden er erg zelfstandig en stoer van, maar wel gehoorzaam. Gewoon zelfverzekerd en braaf! :j
Mijn paard geniet er duidelijk van. Zeker met parkourtjes van schuimbalken en schriktrainingen!

Ik heb vandaag les gehad en we hebben de galop getraind. Op zich niet bang voor de galop, maar ik ben rechts zo scheef (en paard heeft ook meer moeite net rechts), dus ik ben ergens wel bang om d’r af te glijden. :')
Mijn instructrice vindt zijn balans in stap en draf goed genoeg om nu de galop geleidelijk aan weer mee te pakken.
Betekent dus wel dat ik eventjes moet doorbijten; ‘t was wel chill zonder. :+

Het ging best goed. Rechts even spannend, maar is wel gelukt! Is toch al maanden terug!
Dus mooie overwinning :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 19:01 



 
Profiel   

Wat goed Always H!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 21:19 



 
Profiel   

Pallatin schreef
@Jackie, ook welkom…stom hè die dat doemdenken! Wat bedoel je met hoe banger hoe harder ik word?
Ga je ook met je paard aan de hand naar buiten? Dus daar de situaties opzoeken waar je nu te paard stress ervaart?


Ik merk als ze dan zenuwachtig ik mijn hand vast zet, schiet ze vooruit dan trek ik echt wel hard. Terwijl ik weet dat ze dan alleen maar gekker gaat worden dan, en steeds harder praten. Beetje mijn eigen angst overschreeuwen? Ben begonnen met wandelen met haar, en dat gaat wel steeds beter.

Heb een mail gestuurd naar een instructeur, het nadeel is alleen vanwege het weer de paddock/bak 1 natte bende is. Word dan toch van het voorjaar pas

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 21:46 



 
Profiel   

Ik meld me ook!!
Na een beenbreuk ben ik nog steeds heel angstig op, en zelfs naast paarden. Hij hoeft alleen maar zijn oortjes naar voren te doen, en ik denk al dat ik dood ga, en ga trillen/huilen. Dan helpt het niet als er in de bak andere paarden constant vandoor gaan/ gespannen zijn, en tegen mijn paard aan rennen

Mijn verzorgpaard (vanaf de grond) schrikt nog weleens, en gaat dan rennen. Hij is meerdere keren tegen me aan gesprongen/gerend. Dit helpt ook niet heel erg qua angst naast een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 01:38 



 
Profiel   

JackieT schreef
Pallatin schreef
@Jackie, ook welkom…stom hè die dat doemdenken! Wat bedoel je met hoe banger hoe harder ik word?
Ga je ook met je paard aan de hand naar buiten? Dus daar de situaties opzoeken waar je nu te paard stress ervaart?


Ik merk als ze dan zenuwachtig ik mijn hand vast zet, schiet ze vooruit dan trek ik echt wel hard. Terwijl ik weet dat ze dan alleen maar gekker gaat worden dan, en steeds harder praten. Beetje mijn eigen angst overschreeuwen? Ben begonnen met wandelen met haar, en dat gaat wel steeds beter.

Heb een mail gestuurd naar een instructeur, het nadeel is alleen vanwege het weer de paddock/bak 1 natte bende is. Word dan toch van het voorjaar pas


Aaahh zo! Ik snap het nu! Ja, dat is wel begrijpelijk hoor…het is alleen heel lastig om dat weer af te leren (ik ben er mee bezig om dat terugrijden bij iets ‘engs’ af te leren en het naar voren op te lossen, maar het is zo’n ingesleten patroon dat t echt met ups en downs gaat. Mijn paard is namelijk zo’n goedzak dat als ik terugwerk hij gaat stappen of stilstaan en dat was jarenlang ook fijn voor mij, maar nu gaat hij bij een subtiele ophouding al terug in tempo…. :')
Het is heel lastig, maar probeer voor dat de spanning zodanig oploopt dat je gaat hard gaat praten of aan de teugels ‘moet’ trekken even een stap terug te doen zodat je de ontspanning weer vindt….hoe, dat verschilt weer per persoon, wat voor jou werkt en durf ook te stoppen op een moment dat het goed gaat, ookal ben je pas 20 minuten bezig. Ik vond het fijn om rustig te draven en dan door te zitten terwijl ik op de hoefslag reed…gewoon even zitten en ademen en rustig praten (dan adem ik goed door, ik houd onbewust m’n adem in bij spanning) tegen m’n paard/ mezelf. De focus op een ontspannen hand en houding…met spanning in je lijf doorzitten gaat niet, dus voor mij een goede graadmeter…. Mijn instructrice zei dan ook dat ik maar als een zoutzak moest zitten :D Ik ben er ook wel ns af gegaan (ander paard brak met veel kabaal uit de stapmolen naast de bak) om op de grond even bij te komen om er daarna weer op te stappen

@ marsmellow….welkom! Wat heftig zeg, dat je zelfs naast je paard zoveel angst hebt….heb je iemand die je hiermee kan helpen? Lijkt me niet iets wat je zelfstandig op kan lossen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 10:37 



 
Profiel   

Pallatin schreef
Wat goed Always H!!!


Dankjewel! Erg blij ook.

[ img ]
<3

mars_mellow schreef
Ik meld me ook!!
Na een beenbreuk ben ik nog steeds heel angstig op, en zelfs naast paarden. Hij hoeft alleen maar zijn oortjes naar voren te doen, en ik denk al dat ik dood ga, en ga trillen/huilen. Dan helpt het niet als er in de bak andere paarden constant vandoor gaan/ gespannen zijn, en tegen mijn paard aan rennen

Mijn verzorgpaard (vanaf de grond) schrikt nog weleens, en gaat dan rennen. Hij is meerdere keren tegen me aan gesprongen/gerend. Dit helpt ook niet heel erg qua angst naast een paard.


Kan je niet met een grondwerkinstructrice gaan werken? Ik had deze angst ook (meer dan nu) omdat die van mij zich ook ging afsluiten en dan tegen je aan liep te dansen en aanstalten tot steigeren deed. En in de bak ging ‘ie rennen (dus moest met ene lange lijn want anders was het gevaarlijk). Heel veel achteruit gezet als hij me voorbij ging en hierin een sterke en zekere techniek ontwikkeld. Als zoiets nu gebeurt dan kan ik er beter op inspelen en vloeit mijn paard sneller af omdat ik rustig ben. En ook veel werk in ontspanning. Want als jij het touw strak vast pakt geef je alleen maar meer druk en dat wil je pas doen als je het net opzet doet (achteruit zetten bijv).

Ik denk in ieder geval dat een instructrice wel heel fijn is in dit geval. Iemand met verstand van paarden die jouw angst kan weg ebben en je echt kan helpen met je paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 12:08 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Ik meld me ook!!
Na een beenbreuk ben ik nog steeds heel angstig op, en zelfs naast paarden. Hij hoeft alleen maar zijn oortjes naar voren te doen, en ik denk al dat ik dood ga, en ga trillen/huilen. Dan helpt het niet als er in de bak andere paarden constant vandoor gaan/ gespannen zijn, en tegen mijn paard aan rennen

Mijn verzorgpaard (vanaf de grond) schrikt nog weleens, en gaat dan rennen. Hij is meerdere keren tegen me aan gesprongen/gerend. Dit helpt ook niet heel erg qua angst naast een paard.


Pff wat heftig. Ik zou hier echt niet alleen mee aan de slag gaan, heb je iemand in je omgeving die zou kunnen helpen?
Het hielp mij bijv. al heel erg als ik wist dat er iemand bij me was en dat ik haar uit handen kon geven als de spanning hoog opliep, zulke kleine dingen kunnen echt een verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:31 



 
Profiel   

karrij schreef
maitestar23 schreef
Even gauw tussendoor, maar we mogen het rijden voorzichtig weer oppakken *\o/* *\o/* Het is eerst nog alleen stappen, maar dat is al heel wat vind ik zelf.
Nu inmiddels een paar keer gereden en het ging eigenlijk best goed, behalve 1 x in het donker :+ Dat is blijkbaar nog iets te spannend voor mij.

Aanstaande zaterdag les van Noor Tanger *\o/* *\o/* Heb zoveel goede dingen over haar gelezen, ben benieuwd of ze nog tips heeft qua revalidatietraject.



Is ff geleden, maar hoe is de les met Noor gegaan?


Volgens mij had ik hier helemaal nog niet op geantwoord, maar de les was echt super!
Wat is Noor een fantastisch en lief mens!

We zijn begonnen met grondwerk, het liefste wou ik eigenlijk rijden maar ik gokte met de angst dat ik dan het geleerde verder niet zelf in de praktijk zou kunnen brengen.
Maar tijdens het grondwerk ons verhaal vertelt en samen de uitdaging om te gaan rijden aangegaan en ging eigenlijk best lekker.

Helaas daarna toch een keer afgestapt vanwege teveel spanning, dus het gaat nog steeds met ups en downs.
Morgen voor het eerst weer les sinds 1.5 jaar ofzo en ben al redelijk zenuwachtig -O- Ik vertel mezelf dus maar weer dat als rijden niet lukt er we gewoon een grondwerkles van maken, maar dat helpt weinig :+
Eigenlijk moet ik gewoon veel meer rijden, maar Menda heeft last van winterbevangenheid dus als het echt koud is kunnen we al weer niet. Dus op naar het voorjaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 17:13 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Pff wat heftig. Ik zou hier echt niet alleen mee aan de slag gaan, heb je iemand in je omgeving die zou kunnen helpen?
Het hielp mij bijv. al heel erg als ik wist dat er iemand bij me was en dat ik haar uit handen kon geven als de spanning hoog opliep, zulke kleine dingen kunnen echt een verschil maken.


Ja, Ik heb wel wat vrienden die evt naast me kunnen lopen ofzo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 22:56 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
maitestar23 schreef
Pff wat heftig. Ik zou hier echt niet alleen mee aan de slag gaan, heb je iemand in je omgeving die zou kunnen helpen?
Het hielp mij bijv. al heel erg als ik wist dat er iemand bij me was en dat ik haar uit handen kon geven als de spanning hoog opliep, zulke kleine dingen kunnen echt een verschil maken.


Ja, Ik heb wel wat vrienden die evt naast me kunnen lopen ofzo!

Ik kan je het freestyle systeem van Emiel Voest aanraden. Ik zat in dezelfde situatie als jij en dit heeft me enorm geholpen. Het begint bij grondwerk, daarna freestylen, dubbele lange lijnen en dan rijden. Ik krijg er les in en het heeft ons zoveel begrip en vertrouwen gebracht. Inmiddels rijden we thuis zorgeloos rond!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 23:28 



 
Profiel   

cijsalover schreef
Ik kan je het freestyle systeem van Emiel Voest aanraden. Ik zat in dezelfde situatie als jij en dit heeft me enorm geholpen. Het begint bij grondwerk, daarna freestylen, dubbele lange lijnen en dan rijden. Ik krijg er les in en het heeft ons zoveel begrip en vertrouwen gebracht. Inmiddels rijden we thuis zorgeloos rond!


Wauw, zal er zeker even naar kijken! Dat klinkt wel goed! Super fijn dat het nu goed gaat trouwens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 00:56 



 
Profiel   

Ik vind rijden hartstikke eng, ben heel bang voor ongelukken, maar zit alsnog elke dag door topics te scrollen... 'ergste ongelukken', 'wat zijn jullie ernstigste verwondingen' 'hoe vaak heb jij al wat gebroken'
tja, dat helpt niet echt eigenlijk... :+
Herkennen jullie dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 01:19 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Ik vind rijden hartstikke eng, ben heel bang voor ongelukken, maar zit alsnog elke dag door topics te scrollen... 'ergste ongelukken', 'wat zijn jullie ernstigste verwondingen' 'hoe vaak heb jij al wat gebroken'
tja, dat helpt niet echt eigenlijk... :+
Herkennen jullie dit?


Heel herkenbaar, maar ook op hoeveel ongelukken gebeuren er met trailers, hoevaak worden paarden aangereden door auto's en dat soort dingen. Google is niet meer mijn beste vriend hierdoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 01:43 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
cijsalover schreef
Ik kan je het freestyle systeem van Emiel Voest aanraden. Ik zat in dezelfde situatie als jij en dit heeft me enorm geholpen. Het begint bij grondwerk, daarna freestylen, dubbele lange lijnen en dan rijden. Ik krijg er les in en het heeft ons zoveel begrip en vertrouwen gebracht. Inmiddels rijden we thuis zorgeloos rond!


Wauw, zal er zeker even naar kijken! Dat klinkt wel goed! Super fijn dat het nu goed gaat trouwens!

Succes! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 07:18 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Ik vind rijden hartstikke eng, ben heel bang voor ongelukken, maar zit alsnog elke dag door topics te scrollen... 'ergste ongelukken', 'wat zijn jullie ernstigste verwondingen' 'hoe vaak heb jij al wat gebroken'
tja, dat helpt niet echt eigenlijk... :+
Herkennen jullie dit?

Ja. Ik heb zelf meerdere keren mijn ribben gekneusd en mijn dochter heeft haar pols gebroken bij het paardrijden. Ik kijk geen filmpjes meer van grappig bedoelde mislukte springparcoursen, want dat trek ik niet.
Maar ik heb besloten dat ik te graag wil rijden. Ondanks de angst. Gewoon mét angst. Ik hoef van mezelf niet meer alles te durven, ik mag het gewoon spannend vinden. Met dat in mijn achterhoofd klim ik gewoon toch op een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 07:44 



 
Profiel   

Lieser schreef
mars_mellow schreef
Ik vind rijden hartstikke eng, ben heel bang voor ongelukken, maar zit alsnog elke dag door topics te scrollen... 'ergste ongelukken', 'wat zijn jullie ernstigste verwondingen' 'hoe vaak heb jij al wat gebroken'
tja, dat helpt niet echt eigenlijk... :+
Herkennen jullie dit?

Ja. Ik heb zelf meerdere keren mijn ribben gekneusd en mijn dochter heeft haar pols gebroken bij het paardrijden. Ik kijk geen filmpjes meer van grappig bedoelde mislukte springparcoursen, want dat trek ik niet.
Maar ik heb besloten dat ik te graag wil rijden. Ondanks de angst. Gewoon mét angst. Ik hoef van mezelf niet meer alles te durven, ik mag het gewoon spannend vinden. Met dat in mijn achterhoofd klim ik gewoon toch op een paard.


@ marsmellow: eeehh nee, zo’n masochist ben ik niet….al zou ik prima in zo’n topic wat kunnen plaatsen… :+ en verder kijk ik er hetzelfde tegenaan als Lieser, ik vind rijden veels te leuk (behalve gisteravond dan, toen ging het echt voor geen meter) maar hoef niet alles meer te durven of te doen. En wat mijn vriend ook wel eens heel nuchter zei toen ik jaren terug weer voor het eerst zou gaan rijden en vreselijk bang was na die verwondingen: hij zei: je rijdt al ruim 30 jaar paard en hebt nu voor het eerst iets ernstigs opgelopen, hoe groot is de kans nou dat zoiets weer gebeurt? Niet dat m’n angst er toen minder van werd, maar hij heeft wel gelijk…ik ben ook wel eens met de fiets gevallen, maar fiets ook nog steeds… ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:46 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Ik vind rijden hartstikke eng, ben heel bang voor ongelukken, maar zit alsnog elke dag door topics te scrollen... 'ergste ongelukken', 'wat zijn jullie ernstigste verwondingen' 'hoe vaak heb jij al wat gebroken'
tja, dat helpt niet echt eigenlijk... :+
Herkennen jullie dit?


Ja hoor.
"Bij angst verzamele men informatie."

En mijn therapeute zei er nuchter achteraan 'dat als de informatie je emotioneert, je verstandig moet zijn'.
Dus: "mogelijke ramp, verzin een oplossing".
(En niet te veel de ramptoerist uithangen...)

En eigenlijk rijd ik toch maar het liefst zonder angst. (Niet altijd uit voorraad leverbaar...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 16:47 



 
Profiel   

vandaag voor het eerst weer gereden (ook gelijk zonder zadel)
paardje was best jong maar super braaf! Ik heb net wel weer behoorlijk wat dingen opgezocht over mensen die in coma raakten.... ennnn... ja of ik nu weer wil rijden is de vraag 8)7 :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 02:01 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
vandaag voor het eerst weer gereden (ook gelijk zonder zadel)
paardje was best jong maar super braaf! Ik heb net wel weer behoorlijk wat dingen opgezocht over mensen die in coma raakten.... ennnn... ja of ik nu weer wil rijden is de vraag 8)7 :')


Joh wat doe je jezelf aan?!
Je hoeft je lat niet te hoog te leggen, door zonder zadel te rijden
en midden in de nacht nare filmpjes op joetjoep te bekijken is ook niet goed voor de gemoedstoestand.

Beetje liever zijn voor jezelf :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 06:08 



 
Profiel   

Ik ga er vanavond sinds 1.5 maand weer eens op. Ik moet van mezelf. Ookal is het alleen stap en draf, ik moet hier even doorheen. Eergisteren heeft hij super goed gelopen met de bijrijder. Ik vind het best spannend, maar ik denk dat ik het nooit meer ga durven als ik nu niet gewoon stop met paniekerig doen. :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 16:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 44 van de 52 [ 1285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 52  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen