Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:30

Oh ik wil meelezen en praten!
Heb pagina 1 gelezen en begin straks met verder lezen. :)

Ik ben ook bang. Bang om te galopperen op mijn eigen paarden om preciezer te zijn. Mijn merrie kan (bijna onmerkbare) spanning opbouwen, heel braaf zijn en dan “opeens” ontploffen in de galop. Voor ik dit door kreeg ben ik een aantal keren best naar gevallen en daardoor angst gekregen voor de galop. Als ik mezelf dwing toch te galopperen draag ik juist die spanning op haar over die zij niet kan handelen, wat juist leidt tot “de” explosie.
Is het echter heerlijk zonnig en warm weer en is zij een beetje lui, dan voel ikzelf ook nauwelijks spanning (niet meer dan een licht kriebeltje) en vraag ik wel eens wat pasjes galop, wat dan heel goed gaat.
Ik baal ervan dat ik dus al 5 jaar alleen in de zomer af en toe een klein galopje waag...

:(

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:13

Welkom Kyno, als iets echt niet goed voelt moet je het idd niet doen dan bouw je alleen maar spanning op!

Morgen ga ik samen met een kennis na een lange tijd weer een lange buitenrit maken, als alles rustig is gaan we naar het mooie natuurgebied dan moeten we een klein stukje door de bewoonde wereld. Dat vind ik even spannend, haal mij alweer vuurwerk scenarios in mijn hoofd omdat er nu natuurlijk niemand op school is. Maar we gaan het gewoon rustig aankijken en dan zien we wel hoe het loopt. :)

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:42

Welkom Kyno! En inderdaad niets doen als je je er niet goed bij voelt. Op die manier word je gevoel alleen maar bevestigd. En het is juist de bedoeling dat je positieve ervaringen gaat opbouwen.

Ik hoop dat je een fijne rit hebt Petrichor. Maar dat komt vast goed! :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:49

Welkom Kyno!

Wij hebben even een pauze gehad door corona, zijn alle 3 ziek geweest hier in huis en konden dus niet naar de paarden. Voor het eerst weer gereden. Hocus was braaf, de opa van onze dochter niet }:) die ging giga aan de kletter met mij gister (ik was erop gegaan omdat hij een beetje stout was) Dus hup, aan de longe. Daarna was het weer een engeltje.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:50

Welkom Kyno! Lastig probleem idd! Maar eens met petrichor: als het echt niet veilig voelt niet doen hoor! Is je merrie wel makkelijk terug te nemen? Doet ze dat ook met een andere ruiter?
Hier een beetje een week met ups en downs: ik heb zelfs met oudjaar nog een buitenrit gemaakt, maar vond t toch wel spannend, er was toch behoorlijk wat geknal en was blij dat we weer veilig op stal waren. Paardlief was wat frisser dan normaal: zal ook wel met de kou te maken hebben. Ik heb de laatste dagen ook in het bos gereden, ook in een gedeelte waar ik ivm het hondendebacle al even niet geweest ben, en m’n paard was zo braaf, ook met honden die op m afgestormd komen. Maar ik verkramp dan nog steeds helaas. Ik ga vanavond weer de bak in, dat ging van de week niet denderend: ik had echt een terugval helaas, was echt gespannen want het was druk op stal en in de bak...hij was erg afgeleid en ik had moeite de spanning kwijt te raken. Hopelijk vanavond een meer relaxte baksessie

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:20

Dankjewel iedereen! :)

Ik weet niet of ze het met andere ruiters ook zou doen! Ik vermoed met een handige, eerlijke maar niet bange ruiter van niet. Ik heb haar sinds jaarling en ben de enige die haar rijd en gereden heeft. Wel heeft een paar jaar terug mijn toenmalige instructrice haar ook wel eens gereden: dat ging probleemloos! Maar helaas ben ik verhuisd en heb ik geen les meer van haar. Heb wel een andere fijne instructrice gevonden hoor, dus we hebben begeleiding. Zij past er alleen niet op (mijn merrie mag max circa 65kg ruitergewicht dragen).
Wat betreft terugnemen: ze gaat niet aan de kletter! Wat zij doet: kop tussen de benen, rug bol en dan met 4 voeten gelijk de lucht in. Vaak met een dikke scheet erbij, je kent het; bronco style. Voor de feitelijke beeldvorming, dit gebeurt zelden omdat ik spanning nu vrij goed herken. Maar soms mis ik een ienieminie signaaltje, of is mevrouw gewoon heel frips... en dan is het kaboem! Gebeurt dus ook maar 1 of 2 keer per jaar, maar ik kan niet zitten blijven dus als ik galop vraag en die ene keer per jaar hoor ik haar dat bepaalde buikgeluidje maken en de kop verdwijnt tussen de benen, dan krijg ik kortsluiting in mijn hoofd en weet ik dat ik er af ga vallen... zo irritant!

Petrichor; hoe ging het vandaag? Ik hoop dat je een fijne rit hebt kunnen maken!

Pallatin: wat fijn dat je succesvolle buitenritten hebt kunnen maken! Ik hoop dat je vanavond ook een baksessie hebt die goed voelt!

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:50

Wij zijn net terug van een fantastische buitenrit, mijn paard was super relax en heeft geen pas verkeerd gezet. Heel grappig is dat zij vaak veel relaxter is als mijn kennis met haar paard mee gaat, dat paard heeft echt een soort van 'zen' over zich haan waardoor mijn paard ook echt heel ontspannen is. Dit geeft mij wel een enorme boost om de volgende keer ook lekker alleen op stap te gaan.

Maar jeetje wat was het koud vanmorgen!

Afbeelding

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:39

Ik heb binnenkort een intake bij een psycholoog die ook emdr geeft. Ben zo klaar met die stomme angst.
Zit mezelf in de weg.
Mijn doel voor deze zomer is alleen op buitenrit gaan met mijn pony. Lijkt me zo heerlijk om dat te kunnen doen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:19

Leuke foto petrichor en fijn dat je zo’n leuke buitenrit had...paarden hebben toch vaak steun aan elkaar op buitenrit. Die van mij gaat ook alleen met m’n bijrijder maar ik ga altijd met iemand mee, dat vind ik fijner...

Ik had gister gelukkig weer een hele fijne relaxte baksessie. Er kwam na een poosje een pony bij ons in de bak en die was erg druk en aan het hinniken en dribbelen (ijslandertje) in het begin en m’n paard vond t wel even interessant maar ik had m nu snel weer bij de les en kon de spanning bij mezelf nu wel af laten vloeien. Aangezien ik nu wel weer gewoon een uur kon rijden heb ik me helaas toch weer open gereden...dat is wel balen :')

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:55

Petrichor: wat goed!!! Super fijn!

En Pallatin ook succesvol in de bak kunnen rijden! Goede start van het nieuwe jaar! :)
En dat laatste was het vast wel waard ;)

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:13

Thnx beide! :)

Pallatin wel goed dat je de spanning nu beter de baas kon! :)

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:59

Petrichor wat fijn dat je rit goed ging!! En inderdaad een hele mooie foto!
Pallatin goed van je dat je de spanning van je af kon zetten! Enne.... een IJslander is geen pony maar een paard :D

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 10:48

Moet even mijn ei kwijt hoor....want ik ben zo helemaal klaar met die spanning voor het rijden ;(

Ik ga zo dus rijden, tenminste dat is de bedoeling. Maar daardoor gisteravond al niet in slaap kunnen komen, vanochtend vroeg wakker en nu dusdanig misselijk dat een bakje koffie er niet in zit -O-
Tijdens het rijden zakt het 8 van de 10 x gelukkig wel.
Maar jeetje, gaat dit ooit wel over? Ben zo bang dat dit een blijvend iets is.
Van alles wat al verholpen is is dit het laatste wat maar niet weg gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:50

:(:)

Had jij er nou al hulp bij? Ik gun jou iemand die je goed op weg helpt, zodat jij ook weer lekker ontspannen van je paard kan genieten.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:54

Pffff maitestar.....wat ontzettend rot voor je.... :(:) paardrijden hoort je plezier te geven en niet zodanig veel stress.... ik heb wel wat spanning voor het rijden als ik in de bak ‘moet’ maar niet zo erg als jij, meestal als ik in de auto op weg naar stal zit merk ik t....meestal als ik er ben is t al grotendeels weg, maar ik heb zoals eerder aangegeven wel een soort ritueel voor ik opstijg. Is er misschien een sportpsycholoog die je hiermee kan helpen?

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 10:54

SusanH schreef:
:(:)

Had jij er nou al hulp bij? Ik gun jou iemand die je goed op weg helpt, zodat jij ook weer lekker ontspannen van je paard kan genieten.


Ik heb een fijne instructrice, daar ligt het echt niet aan en tijdens de les is er eigenlijk geen angst meer.

Maar ik weet niet wat ik aan die spanning vooraf kan doen.
Ik denk ergens dat als ik vaker zou rijden het langzaam wel minder zou worden. Maar het is zo overheersend dat ik mezelf er gewoon niet vaker toe kan zetten.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 10:57

Pallatin schreef:
Pffff maitestar.....wat ontzettend rot voor je.... :(:) paardrijden hoort je plezier te geven en niet zodanig veel stress.... ik heb wel wat spanning voor het rijden als ik in de bak ‘moet’ maar niet zo erg als jij, meestal als ik in de auto op weg naar stal zit merk ik t....meestal als ik er ben is t al grotendeels weg, maar ik heb zoals eerder aangegeven wel een soort ritueel voor ik opstijg. Is er misschien een sportpsycholoog die je hiermee kan helpen?


Een sportpsycholoog heb ik nog niet echt aan gedacht.
Daar ga ik eens even naar kijken!

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:23

Maitestar wat ontzettend vervelend dat je zelfs de avond ervoor al niet in slaap komt en in de ochtend geen kopje koffie naar binnen kunt krijgen van de spanning.

Heb je wel eens aan (yin)yoga gedacht? Om voor je gaat slapen en vervolgens voorafgaand aan je les even een half uurtje wat oefeningen te doen om in te checken met je eigen lijf kan fijn zijn bij zoveel spanning. Want hey; er is nog helemaal geen reden om al zoveel spanning te ervaren! Daar is nog tijd genoeg voor als je met je paard naar de bak loopt terwijl je wacht op je instructrice. Daar hoef je echt niet eerder mee te beginnen. :(:)

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:32

Maitestar heb je al eens nagedacht over EMDR? Dat schijnt echt wel goed te kunnen werken. Ik heb zelf binnenkort een intake gesprek bij een praktijk in Meppel.

Ik lees trouwens net dat je daar al bent geweest en zelf de praktijk hebt aangeraden..

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 13:31

Nou het rijden ging dus uiteindelijk niet door, de bak was keihard door de vorst.
In de auto was de spanning wel iets gezakt met een muziekje, maar de opluchting dat ik niet kon rijden was toch iets te groot.
Idioot gedoe, heb het braafste en liefste paard ter wereld. Zal echt geen gevaarlijke dingen uithalen dus het kan echt niet door haar komen.

Kyno schreef:
Maitestar wat ontzettend vervelend dat je zelfs de avond ervoor al niet in slaap komt en in de ochtend geen kopje koffie naar binnen kunt krijgen van de spanning.

Heb je wel eens aan (yin)yoga gedacht? Om voor je gaat slapen en vervolgens voorafgaand aan je les even een half uurtje wat oefeningen te doen om in te checken met je eigen lijf kan fijn zijn bij zoveel spanning. Want hey; er is nog helemaal geen reden om al zoveel spanning te ervaren! Daar is nog tijd genoeg voor als je met je paard naar de bak loopt terwijl je wacht op je instructrice. Daar hoef je echt niet eerder mee te beginnen. :(:)


Meditatie vind ik ook altijd wel fijn dus dit is misschien ook wel een idee.
Zal eens op zoek gaan naar wat fijne oefeningen.

lotje01 schreef:
Maitestar heb je al eens nagedacht over EMDR? Dat schijnt echt wel goed te kunnen werken. Ik heb zelf binnenkort een intake gesprek bij een praktijk in Meppel.

Ik lees trouwens net dat je daar al bent geweest en zelf de praktijk hebt aangeraden..


EMDR heb ik inderdaad gehad. Maar misschien dat er nu wat anders is boven komen drijven en is nog een sessie geen gek idee.
Succes trouwens met je traject!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:09

Tijdje terug mij al gemeld, uiteindelijk heb ik mijn merrie moeten laten inslapen vanwege hoefbevangenheid. Voor mijn merrie was ik niet bang, vond het wel spannend om het bos in te gaan. Maar helaas nooit aan toe gekomen omdat ik haar heb moeten laten inslapen. Te vroeg en te onverwachts.

Maar goed ik ben dus geen held, maar wil wel graag een paard. Nu ben ik al bij wat paardjes gaan kijken en die angst zit mij echt behoorlijk in de weg. Gisteren bij een braaf paard wezen kijken alleen die moet doorgereden worden. Ik ga dan gelijk allemaal scenario’s in mijn hoofd halen wat als die gaat bokken of heel erg gaat schrikken als die eenmaal bij mij thuis staat? Ik mis mijn paard echt enorm, die was zo braaf. En ja die had ook wel wat, maar ik kende haar en wist wat ik kon verwachten.

Lastig hoor!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:12

Ik zou dan zeker geen paard kopen die je nog door moet rijden. Maar ga voor een wat ouder dier die al wat gezien en gedaan heeft.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:10

Levita schreef:
Tijdje terug mij al gemeld, uiteindelijk heb ik mijn merrie moeten laten inslapen vanwege hoefbevangenheid. Voor mijn merrie was ik niet bang, vond het wel spannend om het bos in te gaan. Maar helaas nooit aan toe gekomen omdat ik haar heb moeten laten inslapen. Te vroeg en te onverwachts.

Maar goed ik ben dus geen held, maar wil wel graag een paard. Nu ben ik al bij wat paardjes gaan kijken en die angst zit mij echt behoorlijk in de weg. Gisteren bij een braaf paard wezen kijken alleen die moet doorgereden worden. Ik ga dan gelijk allemaal scenario’s in mijn hoofd halen wat als die gaat bokken of heel erg gaat schrikken als die eenmaal bij mij thuis staat? Ik mis mijn paard echt enorm, die was zo braaf. En ja die had ook wel wat, maar ik kende haar en wist wat ik kon verwachten.

Lastig hoor!


Als ik je dan een advies mag geven: koop dan geen jong paard (wat nog doorgereden moet worden). Ik ben ook best een bangerik te paard, dus ik heb een ouder paard gekocht waarbij die geintjes zoals bokken en wegschieten en grotendeels uit zijn. Doe dat ook meis, dat scheelt zoveel zorgen! :) Maak het niet moeilijker dan het al is, want paardrijden is gewoon een redelijk enge sport. Dan liever een brave Harry dan een sensibel Duracell konijntje voorde bange ruiters onder ons!

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 19:33

Ik had er niet aan moeten denken dat ik in mijn angst en onzekerheid ook nog een jong paard zou moeten begeleiden en opleiden.
Ben zo blij dat ik met een 'gerust hart' met een paniekaanval op mijn paard kan zitten zonder dat die ook maar ergens van onder de indruk is.

Maar ja, voor hetzelfde geld is dat paard waar je bent wezen kijken stikbraaf en zal misschien nooit een stap verkeerd zetten.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:45

Ik heb ook bewust voor een pony gekozen die alles al gezien heeft. Het geeft mij een vertrouwd gevoel dat ik niks voor de eerste keer met hem hoef te doen. Is regelmatig op wedstrijd geweest, via de weg naar de rijvereniging, vaak op buitenrit etc. Hij heeft zich al 'bewezen',dat vind ik fijn.
Zou zelf dus nooit voor een jonkie kiezen of een onervaren paard.