Welke caps voor "ovaal" hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllivG

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-05-15
Woonplaats: Heeze

Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 23:06

Hoi Bokkers,

Sinds een aantal jaren heb ik een Charles Owen cap op aanraden van een vriendin, omdat mijn hoofd een ovale vorm hoofd (dit klinkt een beetje mag haha). Nu zijn zulke caps behoorlijk aan de prijs en als ik ooit val en ik moet een nieuwe cap dan is dat dus best een duur grapje. Zijn er andere merken die caps maken op een ovale schaal ipv rond die wat gunstiger geprijst zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben dolgelukkig met mijn Charles Owen want hij zit heerlijk. Het is meer als oriëntatie voor het geval dat ik een nieuwe aan moet schaffen.

Alvast bedankt!

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:26

die van de decathlon

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:28

Busse en Uvex

Rizette
Berichten: 4354
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:31

Harry Horse

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:31

Ik heb ook een ovaal hoofd, bij mij zitten zowel uvex als casco erg goed

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:48

Ik heb een kep italia op mijn ovale hoofd.


Tja... hoop geld máár wat is nu paar €100 en een goed beschermend koppie...?!
Liever een na een val een goed passende cap moeten kopen dan
Ernstige letsel en dat ik denk had ik die paar €100 maar uitgegeven. (Al weet je natuurlijk nooit of de klap minder had zou zijn geweest)
Wat ik wil zeggen, een cap is veiligheid, een dure uitgaven, maar in mijn ogen wel van levensbelang. Veiligheid op 1!

Dus als je cap aan vervanging toe ja gewoon gewoon dezelfde kopen :)

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:52

Ovaal hoofd, hier ook :') En inmiddels heel ervaren met caps passen, dus misschien heb je iets aan mijn lijstje:
- alle verstelbare caps passen, maar staan niet allemaal mooi bij een ovaal hoofd. Zo steekt Uvex bij mij echt af.
- BR past hier prima!
- Samshield (wel duurder) pas echt top en staat mooi! Biedt ook meer ventilatie dan de Charles Owen.

KEP Italia hoef je niet te proberen denk ik, kan bij mij zowel qua pasvorm als qua aanzicht echt niet... Leek net Toad van Mario Kart.

Sabri

Berichten: 1393
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:54

Ik heb ook een ovaal hoofd. Via declathon kon ik wel bepaalde caps op die goed paste, niet heel duur en zit tot nu toe prima! En hij is ook nog mooi!

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:57

Hier ook een ovaal hoofd. Verstelbare caps zijn en blijven voor mij de beste oplossing. Casco past voor mij tot nu toe het beste!

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 00:02

Br pas ik altijd met mijn ovale hoofd en heb nu een cap van horze.
In ieder geval harrys horse niet. Die zijn te rond.

EllivG

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-05-15
Woonplaats: Heeze

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 08:45

Super bedankt voor al jullie reacties! Hier kan ik zeker mee vooruit. Ik wist niet dat er ook voor ovale hoofden zoveel keus was haha *\o/* daarom stelde ik vooral mijn vraag :D

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:51

Harry's Horse challenge zit ook lekker vind ik. Zelf heb een een Samshield, die is wel duurder inderdaad, maar daar zit wel de service bij dat de cap voor een klein bedrag hersteld wordt als je valt ;)

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:25

Samshield, Uvex, BR, Horze.. die passen mijn ovale bolletje prima.

Harry's Horse is inderdaad te rond

Dominique03
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:48

Ik heb ook een ovaal hoofd, ben ook aan een nieuwe cap toe, ik denk dat ik weer eentje van Harry’s horse doe, goede prijs en zitten ook nog eens lekker!

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:01

Werkt in een ruitersportzaak O:)

Voor ovale hoofden: uvex, casco, Charles Owen, kepp en samshield zijn dan echt top. Soms kom je met harrie horse weg, maar pas op dat ondanks dat de cap aansluit je niet te veel ruimte aan de zijkant houd waardoor je cap nog heen en weer kan wiebelen. BR hangt echt van het model af welke je pakt :j

Zelf een ovaal hoofd met een chronische bult er op (iets te had m'n hoofd gestoten) en ben dol op mijn uvex cap :)

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:01

Decathlon caps zijn echt héél ovaal, dar was bijna absurd :') BR heeft een wat meer "universele" pasvorm is mijn ervaring, de Viper blijft mijn alltime favoriete cap en is super super luchtig *\o/*

Annekeee schreef:
Ik heb een kep italia op mijn ovale hoofd.

Tja... hoop geld máár wat is nu paar €100 en een goed beschermend koppie...?!
Liever een na een val een goed passende cap moeten kopen dan
Ernstige letsel en dat ik denk had ik die paar €100 maar uitgegeven. (Al weet je natuurlijk nooit of de klap minder had zou zijn geweest)
Wat ik wil zeggen, een cap is veiligheid, een dure uitgaven, maar in mijn ogen wel van levensbelang. Veiligheid op 1!

Dus als je cap aan vervanging toe ja gewoon gewoon dezelfde kopen :)

Veiligheidsstandaard is veiligheidsstandaard en daar voldoen alle caps gewoon aan. Dus of jij nu een BR van €80,- hebt of een KEP van €600,-, ze voldoen aan dezelfde standaard qua veiligheid.

Het belachelijke verschil in prijs zit hem in gebruikte buitenmaterialen, afwerking en marketing van deze caps. Door de "luxere" materialen en afwerking zit hij misschien lekkerder, maar dat maakt hem niet per definitie veiliger.

Plus, wat voor jou een "paar honderd euro" is, is voor een ander een gigantisch maandbedrag...

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:24

Mijn hoofd is ook zo ovaal als het maar kan, heb uvex, en br geprobeerd maar charles owen zat toch echt het allerbeste. Ik heb de SP8, die is wat duurder, maar voor 155 euro heb je een prima co;)


shirleyp schreef:
- Samshield (wel duurder) pas echt top en staat mooi! Biedt ook meer ventilatie dan de Charles Owen.


Grappig, ik vind juist het tegenovergestelde. Ik heb zowel een samshield als een co en ik rij met allebei even veel, maar als het warm is zet ik toch de co op mn koppie haha.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:31

Bij mij pasten BR en Casco helemaal niet fijn.
Heb een hele poos heel fijn gereden met een Troxel maar toen ik een nieuwe moest paste het nieuwere model mij helemaal niet.
Inmiddels al paar jaar erg tevreden met een Uvex.
En sinds een jaar ook een superfijne LAS helm die super licht en luchtig is en bij mijn endurance-outfit past. Die zit nog net wat lekkerder dan de Uvex, maar is in de winter wel echt te koud :')

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:48

Dioxide schreef:
Veiligheidsstandaard is veiligheidsstandaard en daar voldoen alle caps gewoon aan. Dus of jij nu een BR van €80,- hebt of een KEP van €600,-, ze voldoen aan dezelfde standaard qua veiligheid.


Dat klopt niet helemaal. Ze voldoen aan de Europese veiligheidsnormen, maar er zijn bijv. ook Amerikaanse normen. In totaal zijn er 4 veiligheidsnormen, en bijvoorbeeld KEP voldoet aan alle 4.

De caps die hier in ruitersportzaken verkocht worden moeten echter allemaal voldoen aan de Europese veiligheidsnorm. Dat is nu de VG1, maar dat was eerst de CE/EN 1348. Als er ergens nog een cap in het magazijn ligt met de oude norm mag deze nog gewoon als 'veilig' verkocht worden.

Terug ontopic:
Mensen met Westerse roots hebben over het algemeen een ovalere vorm hoofd dan bijvoorbeeld mensen met Aziatische roots. De caps van HH bijvoorbeeld worden in NL ontworpen, maar in het algemeen in Azië ontwikkeld en geproduceerd. Vandaar dat deze caps een rondere vorm hebben.

KEP Italia heeft ook een wat rondere schaal, maar dat lossen ze op door 2 verschillende liners. Een liner voor een ronder hoofd en een 'Amerikaanse' liner voor een meer ovaal hoofd.

miszblondiej
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-06-14

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:46

Zelf heb ik goede ervaring met de BR viper. Heb ook de HH chinook, chalengd en centuar gepast helaas allemaal te rond. Equitheme Chrome en insert had ook ruimte over een de zijkant van mijn hoofd wel iets minder dan die van HH. Heb ook een Chrales Owen eLumenAyr op gehad die zat echt heerlijk maar had ik het budget niet voor.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:50

kevinsky schreef:
Werkt in een ruitersportzaak O:)

Voor ovale hoofden: uvex, casco, Charles Owen, kepp en samshield zijn dan echt top. Soms kom je met harrie horse weg, maar pas op dat ondanks dat de cap aansluit je niet te veel ruimte aan de zijkant houd waardoor je cap nog heen en weer kan wiebelen. BR hangt echt van het model af welke je pakt :j

Zelf een ovaal hoofd met een chronische bult er op (iets te had m'n hoofd gestoten) en ben dol op mijn uvex cap :)



Heb ze allemaal op gehad en niet 1 die geen pijn deed en goed paste.
Samshield paste uiteindelijk nog redelijk maar na een half uur rijden moet ie af..

Inmiddels rij ik niet meer dus niet meer relevant.

M_V_1994

Berichten: 78
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:04

Zo'n herkenbaar probleem!
Ik heb ook een ovaal hoofd en heb altijd moeite met het vinden van een nieuwe cap.

Vorig jaar was het al ellende om iets passends te vinden en nu was die cap kapot gegaan. Dus ik zag de bui al hangen.

Ben toen in verschillende winkels weer geweest en heb echt werkelijk álles op gehad, haha. Wat een ellende.
De caps van Decathlon zijn kwalitatief prima en idd ook heel ovaal. Helaas alleen wat minder diep en met mijn hoge voorhoofd dus niet geschikt. Ook Busse, BR (Centaur), HKM, Horka etc. vielen bij andere winkels af omdat ze gewoonweg teveel ruimte aan de zijkant over lieten.
Wat bij mij wel goed zat was dus wel die Harry's Horse (zowel model challenge als chinook), Charles Owen, Samshield en KEP Italia. Maar waar mijn keuze uiteindelijk op is gevallen is One K. Een relatief nieuw merk dat qua kosten wel iets hoger is nog dan Charles Owen helaas. Het was voor mij ook even slikken, maar vond uiteindelijk wel dat een cap vooral veilig moet zijn. En daar ik toch 4x in de week rij, wordt ie wel vaak gebruikt. Heb er nu paar keer mee gereden en ben er helemaal weg van! Heerlijke ventilatie en zachte padding en super mooie look. Was het hogere bedrag meer dan waard. En nu maar gewoon niet meer vallen, haha.

Beste advies blijft natuurlijk wel: ga passen, hihi. Mijn ovale hoofd is natuurlijk niet het jouwe. Maar gelukkig zijn er zeker wel wat mogelijkheden! Succes met je zoektocht! Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat vinden/kiezen als het zover is :)

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:22

Uves en Harry's Horse :-)

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:52

M_V_1994 schreef:
Zo'n herkenbaar probleem!
Ik heb ook een ovaal hoofd en heb altijd moeite met het vinden van een nieuwe cap.

Vorig jaar was het al ellende om iets passends te vinden en nu was die cap kapot gegaan. Dus ik zag de bui al hangen.

Ben toen in verschillende winkels weer geweest en heb echt werkelijk álles op gehad, haha. Wat een ellende.
De caps van Decathlon zijn kwalitatief prima en idd ook heel ovaal. Helaas alleen wat minder diep en met mijn hoge voorhoofd dus niet geschikt. Ook Busse, BR (Centaur), HKM, Horka etc. vielen bij andere winkels af omdat ze gewoonweg teveel ruimte aan de zijkant over lieten.
Wat bij mij wel goed zat was dus wel die Harry's Horse (zowel model challenge als chinook), Charles Owen, Samshield en KEP Italia. Maar waar mijn keuze uiteindelijk op is gevallen is One K. Een relatief nieuw merk dat qua kosten wel iets hoger is nog dan Charles Owen helaas. Het was voor mij ook even slikken, maar vond uiteindelijk wel dat een cap vooral veilig moet zijn. En daar ik toch 4x in de week rij, wordt ie wel vaak gebruikt. Heb er nu paar keer mee gereden en ben er helemaal weg van! Heerlijke ventilatie en zachte padding en super mooie look. Was het hogere bedrag meer dan waard. En nu maar gewoon niet meer vallen, haha.

Beste advies blijft natuurlijk wel: ga passen, hihi. Mijn ovale hoofd is natuurlijk niet het jouwe. Maar gelukkig zijn er zeker wel wat mogelijkheden! Succes met je zoektocht! Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat vinden/kiezen als het zover is :)


Zie dat jij een oneK hebt met een ovaal hoofd, hoe zit die ten opzichte van de CO? Net zo ovaal of niet?(met juiste liner uiteraard) en is hij echt lekker luchtig?

Ik heb toevallig pas geleden de back on track gepast en verrassend genoeg past die met mijn hoge ovale hoofd ook goed maar twijfel over de luchtigheid ook door de extra beschermlaag die in de back on track zit...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Welke caps voor "ovaal" hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:40

Decathlon juist helemaal niet voor een ovaal hoofd. Ik zou het wel gewild hebben voor die prijs. Maar ik kon ze niet verdragen, teveel ruimte over aan de zijkant en drukken voor en achter. Vind die juist voor ronde hoofden.