Rijlaarzen van €15 bij de decathlon merk fouganza

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilovehjorses
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-05-19

Rijlaarzen van €15 bij de decathlon merk fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 08:41

Hoi heeft iemand ervaring met de rijlaarzen van de decathlon merk fouganza ze zijn €15

LiannePuthzy

Berichten: 6960
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Rijlaarzen van €15 bij de decathlon merk fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:02

Ik had deze vroeger altijd, prima laarzen voor als je gewoon 1x per week op de manege rijd, voor intensief gebruik vond ik ze niet zo heel fijn

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Rijlaarzen van €15 bij de decathlon merk fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:10

Ik verplaats dit topic naar ruiter.

Ilovehjorses
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 09:14

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar ruiter.

Wat bedoel je ik ben hier nog net dus snap het niet zo goed

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:15

€15? :wow: Kan me niet voorstellen dat die lang mee gaan.

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:16

Decathlon heeft meestal prima spullen voor niet al te veel geld. Ik heb deze laarzen even voor je op de site bekeken. Het zijn ongevoerde rubberen rijlaarzen. Dit zijn prima rijlaarzen als je gaat beginnen met paardrijden of voor bijvoorbeeld gebruik in een natte en modderige omstandigheden (weide, rijbak).

Nadeel van rubber is dat het snel zweterig wordt en daardoor juist koud in de winter.

Op de site staat daarnaast een maattabel en wat ik daaraan zie is dat deze rijlaarzen een vrij lage schacht hebben bij een brede kuitmaat. Zo is de schacht van de voetmaat 41 40 cm hoog met een kuitomtrek van 39 cm. Als ik dat vergelijk met mijn kunstlederen Divoza eigenmerk laarzen van een aantal jaar geleden (toen 100 euro) daar heeft de standaardmaat bij voetmaat 41 een schachthoogte van 49 cm bij een kuitomtrek van 39 cm. (ter indicatie ik ben 1.80 lang en ik heb wel redelijk stevige kuiten).

Voor mij zouden ze dus veel te laag zijn en dan is de hele pasvorm weg of je blijft achter het randje van je zadel hangen.

Het beste is dus om ze te gaan passen. Als de maat goed is en je rijdt 1x per week of vaak in de modder, dan zijn dit best goede rijlaarzen. Heb je iets meer budget dan zou je ook kunnen kijken naar (kunst)lederen jodphers met chaps of de (kunst)lederen rijlaarzen.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:19

Ik heb ze eens gepast en merkte eigenlijk weinig verschil met andere rubberen laarzen. Onbekend merk rubberen laarzen kosten bij de plaatselijke ruitersportzaak hier makkelijk 30 of 35 euro en zitten hetzelfde.
Ik ben 1.75 en van normaal postuur.

Ze zijn niet erg mooi trouwens, je ziet wel dat ze goedkoop zijn. Maar als je 1 keer per week op de manege rijdt zijn ze inderdaad wel prima.

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:30

Zeepsop schreef:
€15? :wow: Kan me niet voorstellen dat die lang mee gaan.



Ik heb deze laarzen ook. Waarom veel geld uit geven als deze het ook prima doen? In de winter zijn ze dan misschien koud maar dan kun je warme sokken aandoen. En op wedstrijd zijn deze ook toegestaan. Maar voor meer budget kun je beter ergens anders gaan kijken. :)

daffieduck83 schreef:
Decathlon heeft meestal prima spullen voor niet al te veel geld. Ik heb deze laarzen even voor je op de site bekeken. Het zijn ongevoerde rubberen rijlaarzen. Dit zijn prima rijlaarzen als je gaat beginnen met paardrijden of voor bijvoorbeeld gebruik in een natte en modderige omstandigheden (weide, rijbak).

Nadeel van rubber is dat het snel zweterig wordt en daardoor juist koud in de winter.

Op de site staat daarnaast een maattabel en wat ik daaraan zie is dat deze rijlaarzen een vrij lage schacht hebben bij een brede kuitmaat. Zo is de schacht van de voetmaat 41 40 cm hoog met een kuitomtrek van 39 cm. Als ik dat vergelijk met mijn kunstlederen Divoza eigenmerk laarzen van een aantal jaar geleden (toen 100 euro) daar heeft de standaardmaat bij voetmaat 41 een schachthoogte van 49 cm bij een kuitomtrek van 39 cm. (ter indicatie ik ben 1.80 lang en ik heb wel redelijk stevige kuiten).

Voor mij zouden ze dus veel te laag zijn en dan is de hele pasvorm weg of je blijft achter het randje van je zadel hangen.

Het beste is dus om ze te gaan passen. Als de maat goed is en je rijdt 1x per week of vaak in de modder, dan zijn dit best goede rijlaarzen. Heb je iets meer budget dan zou je ook kunnen kijken naar (kunst)lederen jodphers met chaps of de (kunst)lederen rijlaarzen.


En dat ze achter het zadel blijven hangen dat klopt. Toen dat bij mijn gebeurde zat ik op een brave pony gelukkig anders was ik er af gevallen.

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:33

Ilovehjorses schreef:
Hoi heeft iemand ervaring met de rijlaarzen van de decathlon merk fouganza ze zijn €15


Ze doen het prima hoor. (Je moet niet meteen gaan denken dat ze slecht zijn want dat is echt niet zo.) *D

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:42

Alle waar naar zijn geld. Decathlon maakt het mogelijk om voor weinig geld een complete uitrusting: Rijbroek, laarzen, cap en zweepje (en zelfs body protector) te kopen voor een bedrag waar je bij de EJ of anderen waarschijnlijk nog niet eens een rijbroek voor koopt. De prijs/kwaliteit verhouding is voor deze spullen uitstekend. Voor ouders die het niet noodzakelijk vinden om hun spruit van 8 jaar in een Pikeur broekje te zien is is dit "the place to go" (ook op de webshop). Ik koop al heel lang (10-tallen jaren) mijn spullen bij Decathlon en ben nog nooit teleurgesteld.

Decathlon heeft ook andere, wat duurdere series ,die bedoeld zijn voor meer regelmatig gebruik. Dat staat ook netje aangegeven.

Het enige waar je even op moet letten bij Decathlon zijn de maten, zeker als deze in leeftijde staan aangegeven. Franse kinderen zijn gemiddeld een stuk kleiner na Nederlandse kids van dezelfde leeftijd.

Enne nee, ik heb geen aandelen!

Ilovehjorses
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 09:47

pjotrg schreef:
Alle waar naar zijn geld. Decathlon maakt het mogelijk om voor weinig geld een complete uitrusting: Rijbroek, laarzen, cap en zweepje (en zelfs body protector) te kopen voor een bedrag waar je bij de EJ of anderen waarschijnlijk nog niet eens een rijbroek voor koopt. De prijs/kwaliteit verhouding is voor deze spullen uitstekend. Voor ouders die het niet noodzakelijk vinden om hun spruit van 8 jaar in een Pikeur broekje te zien is is dit "the place to go" (ook op de webshop). Ik koop al heel lang (10-tallen jaren) mijn spullen bij Decathlon en ben nog nooit teleurgesteld.

Decathlon heeft ook andere, wat duurdere series ,die bedoeld zijn voor meer regelmatig gebruik. Dat staat ook netje aangegeven.

Het enige waar je even op moet letten bij Decathlon zijn de maten, zeker als deze in leeftijde staan aangegeven. Franse kinderen zijn gemiddeld een stuk kleiner na Nederlandse kids van dezelfde leeftijd.

Enne nee, ik heb geen aandelen!
thnxx maar iedereen zegt dat die laarzen achter het zadel blijven hangen maar is dat ook zo?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Rijlaarzen van €15 bij de decathlon merk fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:51

Ik heb ze ook,zijn prima rijlaarzen,niet gevoerd dus lekker in de zomer.
Ze zien er hetzelfde uit als ander merk laarzen, ze vallen best ruim ook,alleen de kuitmaat valt kleiner.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:54

Ilovehjorses schreef:
thnxx maar iedereen zegt dat die laarzen achter het zadel blijven hangen maar is dat ook zo?


Dat hangt af van je bouw en het hangt ook af van de lengte van je zweetbladen en hoe "lang" je zit..
Dit is niet per sé een probleem van de Decathlon laarzen, dat kan je met iedere standaard laars overkomen.
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 11-05-19 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:01

Ilovehjorses schreef:
pjotrg schreef:
Alle waar naar zijn geld. Decathlon maakt het mogelijk om voor weinig geld een complete uitrusting: Rijbroek, laarzen, cap en zweepje (en zelfs body protector) te kopen voor een bedrag waar je bij de EJ of anderen waarschijnlijk nog niet eens een rijbroek voor koopt. De prijs/kwaliteit verhouding is voor deze spullen uitstekend. Voor ouders die het niet noodzakelijk vinden om hun spruit van 8 jaar in een Pikeur broekje te zien is is dit "the place to go" (ook op de webshop). Ik koop al heel lang (10-tallen jaren) mijn spullen bij Decathlon en ben nog nooit teleurgesteld.

Decathlon heeft ook andere, wat duurdere series ,die bedoeld zijn voor meer regelmatig gebruik. Dat staat ook netje aangegeven.

Het enige waar je even op moet letten bij Decathlon zijn de maten, zeker als deze in leeftijde staan aangegeven. Franse kinderen zijn gemiddeld een stuk kleiner na Nederlandse kids van dezelfde leeftijd.

Enne nee, ik heb geen aandelen!
thnxx maar iedereen zegt dat die laarzen achter het zadel blijven hangen maar is dat ook zo?


Mijn dochters hebben ze ook. Ene dochter het oude model, die is wat hoger, andere het nieuwe model, die is wat lager, breder (en lelijker). Blijven geen van beiden haken aan het zadel (veelzijdigheid en dressuur). Denk dat je met het nieuwe model wel zou kunnen blijven haken als je wat langere benen hebt trouwens.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:06

Zeepsop schreef:
€15? :wow: Kan me niet voorstellen dat die lang mee gaan.

De ruiterspullen van de decathlon gaan over het algemeen lang mee. En als je maar 1 keer per week rijd is dit een betere oplossing dan laarzen aan te schaffen van 300 euro. Mits je erin past natuurlijk

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:38

purny schreef:
Zeepsop schreef:
€15? :wow: Kan me niet voorstellen dat die lang mee gaan.

De ruiterspullen van de decathlon gaan over het algemeen lang mee. En als je maar 1 keer per week rijd is dit een betere oplossing dan laarzen aan te schaffen van 300 euro. Mits je erin past natuurlijk


Ja ik snap het wel, ik ben ook zo begonnen. Ik was meer verbaasd over het feit dat het uberhaubt haalbaar is qua productie etc om laarzen voor die prijs te verkopen.

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Rijlaarzen van €15 bij de decathlon merk fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:53

Mijn opgroeiende kinderen hebben ze ook...en voldoen prima voor dat ene lesje die ze volgen. Voor de rest doen ze ze ook spontaan aan als we naar de manege vertrekken. Dus ze zullen wel goed genoeg zitten.

Ik kan niet elke 6 maand nieuwe leren laarzen op maat voor ze kopen en op deze manier hebben ze toch een volledige uitrusting aan. Ze gaan nu al een half jaar mee en buiten af en toe een spons over halen heb ik er geen werk aan en zien ze er nog steeds als nieuw uit.

Ik wil wel eens ze volgroeid zijn overwegen een paar laarzen op maat in leer te kopen, maar nu voldoen ze zeker en zijn ze prima voor hun geld (had er ook bedenkingen bij toen ik ze kocht).

En inderdaad de broeken en dergelijke hebben hetzelfde verhaal...goed genoeg want ze groeien er toch zo snel uit dat ze nooit versleten raken in die tijd.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:55

Zeepsop schreef:
Ja ik snap het wel, ik ben ook zo begonnen. Ik was meer verbaasd over het feit dat het uberhaubt haalbaar is qua productie etc om laarzen voor die prijs te verkopen.


Ik vermoed dat dit uit China komt,daar is de inkoop spotgoedkoop en verdienen ze er zeker nog aan bij Decathlon. Zelfde als de goedkope spullen bij de Action,ook allemaal uit China.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:13

Zeepsop schreef:
Ja ik snap het wel, ik ben ook zo begonnen. Ik was meer verbaasd over het feit dat het uberhaubt haalbaar is qua productie etc om laarzen voor die prijs te verkopen.


Ach, het is allemaal marge. Bij de boerenbont koop je exact dezelfde laarzen alleen gooien ze daar nog €20 er boven op. Maar qua kwaliteit zijn ze niks anders dan de gemiddelde rubberen rijlaars. :)

En ik vraag me sowieso af waarom je per se top kwaliteit zou moeten hebben als je 1 keer in de week rijd, op een manege.

Ilovehjorses
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:14

Shaggy09 schreef:
Zeepsop schreef:
Ja ik snap het wel, ik ben ook zo begonnen. Ik was meer verbaasd over het feit dat het uberhaubt haalbaar is qua productie etc om laarzen voor die prijs te verkopen.


Ach, het is allemaal marge. Bij de boerenbont koop je exact dezelfde laarzen alleen gooien ze daar nog €20 er boven op. Maar qua kwaliteit zijn ze niks anders dan de gemiddelde rubberen rijlaars. :)

En ik vraag me sowieso af waarom je per se top kwaliteit zou moeten hebben als je 1 keer in de week rijd, op een manege.
ja precies

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:26

Ilovehjorses schreef:
thnxx maar iedereen zegt dat die laarzen achter het zadel blijven hangen maar is dat ook zo?


Je blijft alleen achter het zadel hangen als de laarzen voor jouw benen te kort zijn en dan ligt het ook nog aan de lengte van je zadel.

Ten opzichte van andere merken laarzen hebben deze laarzen een wat kortere schacht. Dat kan handig zijn als je niet zulke lange benen hebt.

Goed passende rijlaarzen zitten net iets onder je knieholte en je kan daarbij comfortabel en makkelijk je benen buigen, zonder dat je kuiten worden afgekneld of dat je de rijlaarzen in je knieholte voelt. Het fijnst is als ze mooi aansluitend aan je kuit zitten. Te wijde laarzen kunnen afzakken of voelen minder precies met been geven.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:00

Ik heb daar laatst jodhpurs gehaald. Voor zgn ‘ervaren’ ruiters, voor nog geen veertig euro. En die zijn het fijnste tot nu toe!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:28

daffieduck83 schreef:
Goed passende rijlaarzen zitten net iets onder je knieholte en je kan daarbij comfortabel en makkelijk je benen buigen, zonder dat je kuiten worden afgekneld of dat je de rijlaarzen in je knieholte voelt. Het fijnst is als ze mooi aansluitend aan je kuit zitten. Te wijde laarzen kunnen afzakken of voelen minder precies met been geven.


Dat is een leuke investering als je heel wat beter rijdt en bij voorkeur zo ongeveer uitgegroeid bent.

Voor pré-pennies en pennies die hele woensdagmiddagen en zaterdagen op maneges "wonen" en hun laarzen pas uit doen als het echt moet van moeders (omdat ze nu toch echt onder de douche moeten ;-) ), is dat.....nog een beetje te vroeg

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:51

gohya schreef:
Zeepsop schreef:
Ja ik snap het wel, ik ben ook zo begonnen. Ik was meer verbaasd over het feit dat het uberhaubt haalbaar is qua productie etc om laarzen voor die prijs te verkopen.


Ik vermoed dat dit uit China komt,daar is de inkoop spotgoedkoop en verdienen ze er zeker nog aan bij Decathlon. Zelfde als de goedkope spullen bij de Action,ook allemaal uit China.


Decathlon produceert en ontwerpt de producten zelf (transport etc ook), vandaar dat ze spullen relatief goedkoop kunnen aanbieden omdat het productie proces in 'hun handen blijft'. Waar het dan gemaakt wordt oid weet ik niet.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:20

Ilovehjorses schreef:
C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar ruiter.

Wat bedoel je ik ben hier nog net dus snap het niet zo goed


Dag Ilovehjorses. Als je hier kijkt, dan krijg je allerlei info die handig kan zijn voor nieuwe gebruikers. Wat Carola hier bedoeld is dat je waarschijnlijk het topic op een onderdeel van het forum hebt geopend waar het niet thuis hoort. Dus heeft zij (ze is moderator en die hebben die mogelijkheid) je topic eventjes verplaatst naar een gedeelte waar je onderwerp thuis hoort. In dit geval dus "vraag maar raak"→ "Ruiter". *D

Enne welkom en veel plezier op Bokt, hé.