E pony kopen ruiter gewicht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sas3904
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-19

E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 13:08

Hoi allemaal.

Ik ben samen met mijn ouders op zoek naar een paard sinds een tijdje. Wij zijn een paard/e-pony (schommelt tussen 1.57/1.58. Ze heeft een lage schoft, dus schoft/rug verschilt weinig) tegen gekomen en zijn helemaal verliefd.
Zij moet nog gekeurd worden en ik weet verder ook nog niet wat ze weegt. Ze is een andalusiër.

Mijn vader wil ook graag bijv twee keer per week buiten rijden met haar (verder rijd ik er op). Hij is 1.80m en wij hebben als maximale gewicht 84kg afgesproken.

Ik zie veel discussies over het onderwerp en vind het zelf ook lastig.

Naar mijn mening is het geen probleem als hij er recreatief mee rijdt en hij heeft er al opgezeten. Zag er hetzelfde uit als bij mij aangezien hij geen lange benen heeft. (ik ben 1.70m en 57kg)
Ik zie ook geen verschil met wanneer hij nog western reed, die paardjes zijn ook niet zo groot.

Ik heb nu niet echt een vraag, maar ik zit er een beetje mee in mn maag. Ik wil graag jullie mening horen over het paard in combinatie met mijn vader zijn gewicht

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sas3904 op 20-07-19 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:11

Als ik E formaat denk met iemand van 180.. Ik zie een beeld voor me dat zeker niet kan.
Nu zeg je een Spaans ras. Barok gebouwd ook? Dat kan het beeld weer wat anders maken.

Maar zo op tekst afgaand zonder foto. Zeg ik: zoek een groter paard. Een groot grof gebouwd paard. Die zijn er ook.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:19

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Anoniem

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:33

Ligt aan de bouw van het paard. Een mooie combi voor in de dressuurring zal t niet worden, maar een stevig gebouwd paard met die stokmaat kan prima een ervaren volwassene dragen voor een relaxed buitenritje.

Je kunt wel allemaal standaard regels loslaten op lengtes en gewichten, maar het blijft maatwerk. Kijk ook naar ervaring van de ruiter, wat de ruiter met het paard wil gaan doen, beenlengte, bouw van het paard, leeftijd van het paard, hoe het paard zn lijf gebruikt, kwaliteit van het paard etc etc. Dus moeilijk wat over te zeggen zo.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:34

Hangt er maar net vanaf of het paardje in kwestie een sterke rug heeft.
Dat kan bij een andalusier of pre nogal eens tegenvallen helaas.

Anderzijds genoeg mensen ( mannen en vrouwen ) met dat gewicht en meer die op veel kleinere paardjes en zelfs ponies gaan zitten. :7

Aangezien je vader zoals ik het lees wel degelijk rij-ervaring heeft en mits het paardje een voldoende sterke rug heeft, kan dit best wel denk ik.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:35


sas3904
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-19

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 13:45

Ik heb een foto toegevoegd. Ze moet ook nog goed opbouwen en dat is mijn taak het komende jaar. Maar wat ik van haar gezien heb, heb ik het idee dat ze wel goede aanleg heeft qua spierbouw

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:49

Ligt aan de bouw.
Afbeelding
Dit is 1.78 cm (ruiter) met 1.53 cm paard. Zeer rond gebouwd.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:59

Qua gewicht is het wat aan de hoge kant als je 15% aanhoudt.
Groter probleem is passend zadel, zoals op de foto van Hutcherson ook is te zien.

Een kleine PRE heeft mogelijk niet voldoende draagvlak om een passend zadel te vinden voor een volwassen man.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:29

Evelijn schreef:
Qua gewicht is het wat aan de hoge kant als je 15% aanhoudt.
Groter probleem is passend zadel, zoals op de foto van Hutcherson ook is te zien.

Een kleine PRE heeft mogelijk niet voldoende draagvlak om een passend zadel te vinden voor een volwassen man.

Zadel past prima bij ons. Alleen zat het shirtje over de rand van het zadel..
Dus geen probleem bij ons. Mijn paard kan zelfs 18 inch hebben. En ja, daar is een zadelpasser bij geweest (saddlematch).

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:52

Het is wel een mooi paardje ! :D

Ik vrees een beetje dat je geen zadel passend gaat vinden voor iemand als je vader met die rug. :7
Weinig schoft en een beetje verzonken, korte rug. Of zie ik dat verkeerd zo vanaf de zijkant ?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:10

Ik heb een flinke PRE van 1.68, met een 18 inch zadel, en dat kan ook wel prima. Dus qua zadelmaat hoeft het niet veel uit te maken al hebben veel PRE's wel een korte rug.
Let wel, grote volle PRE's zijn niet goedkoop.

Hiervoor reed ik een PRE van 1.58. Qua bouw vergelijkbaar met het paardje dat jij op het oog hebt.
Ik ben zelf maar 1.68, maar eerlijk, het was geen plaatje. Zadel was 17,5 inch en dat was 'net aan' voor de rug.
Kortom; met 1.80m op zo'n klein paardje zie ik niet voor me.

Waarom kijk je niet verder? Er is meer te koop. :) Bv. een stevige Quarter Horse, of een Fries? Wel eens gedacht aan een 'cruzado' als je graag dat spaanse erin wilt behouden?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:54

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben 1.80 en Mn paard is 1.60 maar ook rondgeribt ben alleen lichter dan je vader

Misschien de grootste uitdaging (PRE) korte rug en zadel waar je vader goed in past

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:58

Andalusier en sterke rug gaan niet echt samen (voor Fries optie hierboven idem trouwens). Er zal ergens nog wel een overzichtje staan met percentages ruitergewicht per ras. Anda staat 12% bij, Fries ook zoiets.
Je zal als je dat echt wil op zoek moeten naar een vierkantsmodel paard incl. sterke rug, echter is de kans dan groter dat er geen 18/18.5 inch zadel op past en dat zal nodig zijn ivm lengte bovenbeen en dus correcte positie in het zadel wat weer bepaald of de balans van het zadel t.o.v. de rug overeenkomt met hoe de ruiter in het zadel zit/past. Mismatch kan net zo goed problemen opleveren als bij een niet passend zadel.

Paard dat fijn bij verschillende ruiters past is lastig te vinden, hoe belangrijk is het dus eigenlijk dat je vader dit paard ook al dan niet regelmatig kan rijden (en hoe intensief), hoe goed past dit dier bij jouw en wie zal het meeste met dit paard rijden, etc.?

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:00

Hier een ruiter van 1.87 op een 1.53 paard. Een quarter en western gereden. In de westernwereld rijdt iedereen (dus ook 2 meter en 100 kg) op kleine paarden in de d-e maat. Doet niemand moeilijk over. Ik kan me niet voorstellen dat een spanjaard zoveel zwakker is dan een quarter en dat ineens per definitie niet aankan. Kijk naar het individuele dier. Met een goede rug en in goede gezondheid zou het prima moeten kunnen!

Voor het beeld:
Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:55

En men vergeet dat spieren gewoon te trainen zijn. Voor elk ras. Kwestie van goede begeleiding en juiste training.
Gewoon een deskundige iemand laten adviseren betreft een passend zadel. Hier op bokt weet iedereen vanalles naar aanleiding van 1 foto. Of zelfs zonder foto. Heel bijzonder. Maar ga af op experts waar je je goed bij voelt
Qua lengte en gewicht kan het waarschijnlijk wel. Je komt er maar op 1 manier achter.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:07

Met harnachement en kleding erbij zit je al snel op 100kg al de persoon 84 weegt..vind ik best behoorlijk..

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:47

Op Ijslanders rijden volwassen mannen van 180/190, dat gaat prima, en in tegenstelling tot wat ik dacht, het misstaat niet op een paardje van 140.

Ook andere rassen rijden volwassen mannen.

Wat ik wel zou doen is, zorgen dat je paard met grondwerk goed conditie en houding ontwikkeld, goed rechtgericht is en blijft.
Want ook met grotere paarden, alles wat scheef is, gaat schever als iemand 84 weegt, hoewel balans van de ruiter vele malen belangrijker is.

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 20:35

Jammer dat TS niet meer reageert....

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 20:59

Ik heb een heus 18 inch zadel op mijn PRE liggen. (Wel met 'teruglopende' kussens, dier heeft de rastypische korte rug.)

Verder: voor elke Nederlander die op een pre stapt geldt: neem les van iemand die verstand heeft van hetzij andalusiërs, hetzij klassieke dressuur etc.
(Niet het dier in de krul willen hebben, licht teugelcontact en goed gebruik van rug en achterbeen. En dan met een gram teugelcontact lekker buiten rijden.)

Op de foto heeft het dier al een iets holle rug en je wilt pret met je dier hebben tot het beest met 25 met pensioen gaat.
(En ik ken te veel Spanjaarden met te holle ruggen, en die rond de 10 al afgekeurd werden met kissing spines.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-08-19 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:07

Janneke2 schreef:
Ik heb een heus 18 inch zadel op mijn PRE liggen. (Wel met 'teruglopende' kussens, dier heeft de rastypische korte rug.)

Verder: voor elke Nederlander die op een pre stapt geldt: neem les van iemand die verstand heeft van hetzij andalusiërs, hetzij klassieke dressuur etc.
(Niet het dier in de krul willen hebben, licht teugelcontact en goed gebruik van rug en achterbeen.)

Op de foto heeft het dier al een iets holle rug en je wilt pret met je dier hebben tot het beest met 25 met pensioen gaat.
(En ik ken te veel Spanjaarden met te holle ruggen, en die rond de 10 al afgekeurd werden met kissing spines.)


Beste advies *\o/*

sas3904
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-19

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 00:34

Ik heb jullie meningen en adviezen gelezen en tot me genomen, bedankt voor het reageren!
Merk heel erg dat iedereen erg anders tegen aan kijkt, leuk om te lezen.

We hebben haar gekocht en ben nu net een week met haar aan t trainen d.m.v. grondwerk, longeren etc om conditie op te bouwen. Mijn vader gaat er voorlopig sowieso nog niet op rijden en zodra hij wil rijden dan gaan we dit opbouwen zodat haar spieren er aan kunnen wennen.

Ik heb er zelf alle vertrouwen in en heb expres niet meer gereageerd omdat ik het even tot me wou nemen. Bedacht me achteraf dat ik uiteindelijk toch wel doe wat voor mij goed voelt (:

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Anoniem

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 06:52

Veel plezier met jullie mooie aanwinst!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: E pony kopen ruiter gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 07:42

Gefeliciteerd met je mooie paard! :)F :)

Veel plezier met haar!!

(En +:)+ van het grondwerk.)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 08:52

Ah proficiat met de aankoop ! Het is echt wel een mooi paardje hoor ! <3