Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verschil body protector en airbag vest

 
Profiel   

ok, klinkt logisch. Maar dan is het geen handige statistiek want eigenlijk moet je dan exacte vallen vergelijken met en zonder airjacket, maar ja, dat is onmogelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 14:31 



 
Profiel   

Op zich was het onderzoek niet zo klein:
1819 Eventingruiters met bodyprotector en airjacket tegenover
1486 eventingruiters met alleen een bodyprotector.
In de periode 2015 - 2017 tijdens FEI wedstrijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 14:33 



 
Profiel   

ok dank voor de aanvulling. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat geen een val hetzelfde is dus moeilijk daar een vergelijk in te trekken denk ik. En vallen met dodelijke afloop hebben denk ik vaker te maken met hoofdletsel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 14:38 



 
Profiel   

ik heb 11 jaar terug toen ik van mijn paard viel mijn L1 gebroken. Na een week of 7 zat ik er geloof ik weer op. Moest 6 weken in zo'n corset, daarna opbouwen. Hoe snel je spieren weg gaan, zo snel komen ze gelukkig ook weer terug. Toen ik het corset af deed kon ik nog geen minuut zitten op een muurtje (of iets anders zonder rugsteun) 2 weken later reed ik weer, je spieren bouwen zich snel weer op gelukkig.


nu nergens last meer van. Behalve lang rechtop staan kan ik niet meer.

ik heb een tijdje na mijn val met bodyprotector gereden, een Airowear Outlyne. Dat was de enige die ik lekker vond zitten. Na een paar maanden heb ik dat ding opgeborgen. Weet helaas niet meer waar, want ik wil hem weer gaan gebruiken. Mijn paard is ondertussen 24 en wil nog wel eens een pasje missen (met vallen als gevolg)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 14:39 



 
Profiel   

ik wacht op mijn bestelling van een spark2. Ik mag over 2 weken weer rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 14:42 



 
Profiel   

@Monique

De meest voorkomende locaties van blessures bij paardensporters zijn met:
38% schouder, arm en hand
20% romp en wervelkolom
12% hoofd, hals en nek

In 2018 kwam van de paardensporters op de SEH:
76% door een val van het paard
24% door contact met een object of overig


Paardensport stond in 2018 op de 4e plaats van meest risicovolle sporten:
1 mountainbiken
2 wielrennen
3 veldvoetbal
4 paardensport

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 14:50 



 
Profiel   

@Happy Goed te horen dat je je spieren ook weer snel opbouwt.
Ik heb een Uvex lady bp, op zich wel te doen, maar ik ben nu zo stijf als een hark en daar gaat een bodyprotector niet mee helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 14:54 



 
Profiel   

dank Myco, interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 15:09 



 
Profiel   

De enige plek waar ik ruiters met een bodyprotector plus airbagvest zie rijden is op de internationale cross wedstrijden. En daar gaat het er toch wel wat heftiger aan toe dan een gemiddeld ritje.
Dat sluit ook aan bij wat Monique zegt. De vallen zijn niet vergelijkbaar.
En nemen ruiters die beide dragen meer risico? Of zijn de situaties risicovoller en worden ze daarom beide over elkaar heen gedragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 16:24 



 
Profiel   

Myca schreef
Vandaag lag Paard & Sport op de deurmat, met een artikel over het effect van de veiligheidsaccesoires in de ruitersport:

[ [url=m/588Vxq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gVnBxP.jpg]Afbeelding[/url] ]

De conclusie was opvallend.
Bij ruiters met een airjacket lag het percentage ernstige of fatale verwondingen na een val hoger dan bij ruiters die alleen een bodyprotector droegen.

Leuk onderzoek.
Jammer dat ze als derde niet ook een overzicht hebben van wanneer er zonder body/air jacket wordt gereden. Ben erg benieuwd.
Ik doe zelf alles zonder body protector tenzij echt niet anders kan omdat verplicht is of zo. Ik heb nog nooit wat gebroken of echt iets geblesseerd tijdens het vallen. Zelfs cap heb ik nog nooit nodig gehad bij mijn vallen (desondanks draag ik die wel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 16:39 



 
Profiel   

Het onderzoek ging onder internationale eventingruiters, die zijn er niet zonder bp/aj.
Het was wel een groep die enigszins te vergelijken was.
Of ruiters die beide dragen meer risico nemen is een hypothese, daar is nog geen onderzoek naar gedaan. Het zou een verklaring kunnen zijn waarom ruiters met een aj niet minder letsel krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 20:23 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd of iemand hier al de horze rugprotector in gebruik heeft die Berdien eerder gedeeld heeft? Ik heb 15 jaar geleden na een val van het paard mijn ribben gebroken, gekneusde ribben, een klaplong en ook mijn lever heeft toen een beste klap gehad. Het doet wat met je zelfvertrouwen. Na het overlijden van 1 na mijn paarden en voor een nieuw paard te willen gaan zou het misschien niet verkeerd zijn om daar qua veiligheid ook wat aan te doen. Een bodyprotector lijkt mij qua bewegingsvrijheid te beperken. Misschien is die rugprotector van Horze een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 20:26 



 
Profiel   

MISTRAL94 schreef
Ik ben heel benieuwd of iemand hier al de horze rugprotector in gebruik heeft die Berdien eerder gedeeld heeft? Ik heb 15 jaar geleden na een val van het paard mijn ribben gebroken, gekneusde ribben, een klaplong en ook mijn lever heeft toen een beste klap gehad. Het doet wat met je zelfvertrouwen. Na het overlijden van 1 na mijn paarden en voor een nieuw paard te willen gaan zou het misschien niet verkeerd zijn om daar qua veiligheid ook wat aan te doen. Een bodyprotector lijkt mij qua bewegingsvrijheid te beperken. Misschien is die rugprotector van Horze een idee?


Ik heb destijds de reviews van die rugprotector gelezen. Leek niet echt zo goed als een gewone bp. Die beperkingen in bewegingsvrijheid vind ik echt een groot misverstand. Ik heb er geen last van. Misschien alleen met een jas er overheen aan doen. Maar ik ben van mezelf dan ook niet heel soepel, misshien ligt het daar aan. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 21:00 



 
Profiel   

:') dan heb ik ook geen klagen. Ik ben ook verre van lenig :+ Ik zag dat ze dit merk komperdell vooral in de skiwereld gebruiken. Horze heeft de prijs fors opgevoerd zag ik. Maar dat zie je wel vaker in de paardenwereld. Jij ervaart geen problemen tijdens dressuurmatig rijden met een bodyprotector?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-20 21:27 



 
Profiel   

Nee, ik heb er echt nooit last van. Is hooguit wat warm. Maar dan liever een schoon shirt aan na het rijden bijvoorbeeld dan dat ik hem niet draag met rijden. Kan ook prima opzadelen enzo als ik hem aan heb. Als het koud is is die eerst wat stugger. Maar door je lichaamswarmte is die zo soepel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:29 



 
Profiel   

Welke heb jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 09:10 



 
Profiel   

Ik heb ook een hit air jas. Heel mooi geel flucerend. Gebruik ik op buitenrit en straks wil ik ook gebruiken met beleren.

Waarom een gele 1 je ziet me in verkeer en ik gebruik hem ook voor op de motor als ik achterop zit bij m’n vriend. Ik heb daarom ook diegene voor motor uitvoering

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 09:48 



 
Profiel   

Na een nare val en blijvend letsel gebruik ik nu de rugprotector next one van sir lancelot en deze bevalt erg goed. Hier voor een airjacket gehad maar vond het opblazen een naar gevoel en paard trapte na. Ook vond ik het een nadeel dat ik niet weer direct op kon stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 10:13 



 
Profiel   

MISTRAL94 schreef
Welke heb jij?


Airowear outlyne. Bij de divoza met een 25% korting actie gekocht.

Wist helemaal niet dat die air jackets bestonden voor op de motor. Zou denken dat je vaker met motor valt, dan dat je daar af vliegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 10:15 



 
Profiel   

De beste bescherming bij gewoon rijden, is nog altijd gewoon werken aan je zit, core stability, balans en ontspanning en/of valtechniek. Veel effectiever als de hulpmiddelen.

Een foute misvatting van heel veel mensen is dat een body protector ervoor bedoeld is je rug te beschermen. Dat is er maar 1, dat is de Charles Owen, een hele goede maar ook hele stijve bodyprotector.

Alle andere bodyprotectors zijn ervoor bedoeld, dat als je in een cross om een boom heengevouwen wordt, dat je ribben niet breken en je hart en longen doorboren. Voor de rug doet het weinig tot niets...sterker, de kans dat je met een bodyprotector niet fijn valt, niet doorrolt maar plompverloren op je kont en dus stuitje valt is eerder groter...en rugbreuken komen juist vaak van dat soort vallen. Niet omdat de rug is dubbelgeknakt. De meestvoorkomende L1 compressiebreuk is vrijwel altijd een harde dreun op het stuitje, waardoor de boel in elkaar gedrukt wordt.

Ik heb ook mijn rug gebroken, complexe breuk en heb daardoor voor de rest van mijn leven pinnen in mijn rug anders zou ik krom komen te lopen. Heb me er toen goed in verdiept, en voor mijzelf tot de conclusie gekomen dat ik geen bodyprotector draag. Eerste paar keer wel weer met springen gedaan, puur voor het tussen de oren effect en uiteraard met crosstrainingen/crossen, maar dat is door een blessure van mijn paard nu sowieso niet meer aan de orde.

Als je de keuze moet maken als je toch graag iets extraas doet voor buitenrijden, zou ik altijd voor een airjacket kiezen. Daarmee behoudt je je bewegingsvrijheid en vooral, die beschermt ook je nek en stuitje. Met crossen is bp verplicht, juist voor dat risico van om die boom heen gevouwen worden. Maar dan gaat mijn voorkeur uit naar beide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 10:35 



 
Profiel   

san4nie schreef
MISTRAL94 schreef
Welke heb jij?


Airowear outlyne. Bij de divoza met een 25% korting actie gekocht.

Wist helemaal niet dat die air jackets bestonden voor op de motor. Zou denken dat je vaker met motor valt, dan dat je daar af vliegt.



Ik vraag mij af of dit op de motor wel werkt. Je zit veel dichter bij de grond. Het lijkt mij al je valt en de motor glijd onder je weg dat het inderdaad af gaat. Maar ik denk dat je dan de grond al geraakt hebt? Ik ben met de motor ook weleens gevallen. De afstand naar de grond is aanzienlijk kleiner dan een val van je paard.

Oji corestability is ten alle tijden goed. Maar toen ik met mijn ribben op het hek terecht kwam, braken ze als luciferstokjes. Met al gevolg dat een rib, een long doorboort heeft. En mijn lever heeft ook een forse klap gehad. Daarvoor zal een bodyprotector wel werken. Hoewel het 15 jaar geleden is, weet ik nog als de dag van gister dat het een hel was %) Zoveel pijn, zo vreselijk benauwd omdat nog maar 1 long wat deed. Ik dacht werkelijk dat ik zou stikken. Het heeft mij best onzeker gemaakt in het rijden helaas. Al zal het ouder worden daar ook in meespelen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 11:43 



 

Wat ik me wel afvraag met zo’n air ding: stel je paard steigert en jij valt achterover er af, dan trek je hem toch mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 09:51 



 
Profiel   

Sorry voor de topic-kick, maar dit trok mijn aandacht.

oji schreef
De beste bescherming bij gewoon rijden, is nog altijd gewoon werken aan je zit, core stability, balans en ontspanning en/of valtechniek. Veel effectiever als de hulpmiddelen.

Een foute misvatting van heel veel mensen is dat een body protector ervoor bedoeld is je rug te beschermen. Dat is er maar 1, dat is de Charles Owen, een hele goede maar ook hele stijve bodyprotector.

Als je de keuze moet maken als je toch graag iets extraas doet voor buitenrijden, zou ik altijd voor een airjacket kiezen. Daarmee behoudt je je bewegingsvrijheid en vooral, die beschermt ook je nek en stuitje. Met crossen is bp verplicht, juist voor dat risico van om die boom heen gevouwen worden. Maar dan gaat mijn voorkeur uit naar beide.


Dit vind ik interessant, Oji, want die info ben ik nog nergens tegengekomen. Weet je nog waar je dit gelezen hebt? Het is best moeilijk om echt goede info te vinden, de artikelen die ik las, praten elkaar allemaal na.

Dat gezegd zijnde heb net (vandaag :Y) ) ik mijn eerste tweedehands bp aangeschaft, omdat deze bij de springles verplicht is geworden. Voor de dames die het hadden over een grote voorgevel: ik heb een cup F in combinatie met maat s en ik pas helemaal prima in de Harry's Horse (ouder model, maat s) - een simpele foam bp. Had het zelf eigenlijk niet verwacht, maar er wordt niks geplet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 12:15 



 

Nou ik heb mezelf wel eens met mijn rugprotector, daarbij is de rug wel goed beschermd en voldoet aan veiligheidseisen maar de voor kant niet, met mijn rug tegen de muur gegooid bijwijze van test en merkte eigenlijk weinig bescherming hihi. Heb het idee als je met iets van foam om je heen op de grond valt dat je dan niet minder snel je botten breekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 12:51 



 
Profiel   

Sammiex2000 schreef
Nou ik heb mezelf wel eens met mijn rugprotector, daarbij is de rug wel goed beschermd en voldoet aan veiligheidseisen maar de voor kant niet, met mijn rug tegen de muur gegooid bijwijze van test en merkte eigenlijk weinig bescherming hihi. Heb het idee als je met iets van foam om je heen op de grond valt dat je dan niet minder snel je botten breekt


Maar in het geval van om een boom heen gevouwen worden (of een hek, in mijn geval), zoals oji beschrijft, vinden je ingewanden en ribben zo’n stukje foam best heel fijn hoor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 16:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen