Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verschil body protector en airbag vest

 
Profiel   

Ik had 6 j geleden een body protector aan viel van het paard en had meteen 4 ribben gebroken.
Moeilijk te zeggen of het door de protector kwam of niet.
Maar ik had in ieder geval geen klaplong of dergelijke.
Binnenkort weer een jong paard zadelmak maken dan doe ik hem toch weer aan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 17:09 



 
Profiel   

Weet iemand ook waar je bodyprotector kunt vinden die ook je schouders beschermen tegen breken van een sleutelbeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 18:16 



 

Sammiex2000 schreef
Nou ik heb mezelf wel eens met mijn rugprotector, daarbij is de rug wel goed beschermd en voldoet aan veiligheidseisen maar de voor kant niet, met mijn rug tegen de muur gegooid bijwijze van test en merkte eigenlijk weinig bescherming hihi. Heb het idee als je met iets van foam om je heen op de grond valt dat je dan niet minder snel je botten breekt
Wat denk je dat er in je cap zit? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 18:26 



 

Cap heeft ook nog een harde buitenlaag, denk dat dat wel verschil maakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 20:34 



 
Profiel   

Blussem schreef
Weet iemand ook waar je bodyprotector kunt vinden die ook je schouders beschermen tegen breken van een sleutelbeen?


Meestal wordt een sleutelbeen gebroken doordat de val wordt opgevangen met een arm dacht ik?
Normale bodyprotectors zitten wel ook over je sleutelbeen heen. En de airowear heeft aparte schouder beschermers. Missshien heb je daar wat aan?


Sammiex2000 schreef
Cap heeft ook nog een harde buitenlaag, denk dat dat wel verschil maakt

Ja, natuurlijk is dat anders. Maar de klap wordt echt wel verdeeld over een groter oppervlakte en gedempt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 20:56 



 

Sammiex2000 schreef
Cap heeft ook nog een harde buitenlaag, denk dat dat wel verschil maakt
Het verdeelt de energie van de klap wel iets, maar zonder dat piepschuim eronder is je brein nog steeds gewoon mush als je gelanceerd wordt. Dat is gewoon simpele natuurkunde, daar heb je geen eigen ideeën of vage experimenten voor nodig. :+

Blussem schreef
Weet iemand ook waar je bodyprotector kunt vinden die ook je schouders beschermen tegen breken van een sleutelbeen?
Racesafe heeft ook schouderbescherming zie ik net, die kun je los kopen naast je body protector.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:05 



 

Nee klopt het beschermd vast wel iets hoor, maar voel me toch veiliger met mijn air vest

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:17 



 
Profiel   

Een ouderwetse dikke bodyprotector heeft me wel beschermd tegen een gebroken schouder en sleutelbeen. Ik viel namelijk vol op de bovenkant van mijn schouderblad / kom van mijn arm vanuit rengalop. Maar door de dikte van de bodyprotector was dat het eerste wat de grond raakte. Nadeel is dat je hele torso strak geplet wordt onder zo’n ding.

Mij lijkt een airvest weinig schelen tov zonder? Als ik de luchtslangen bekijk zit er zo weinig luchtmassa om je heen..


Laatst bijgewerkt door Hannanas op 29-05-20 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:34 



 
Profiel   

Dank je wel. Hier heb ik wel wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-20 22:35 



 
Profiel   

Hannanas schreef
(-)

Mij lijkt een airvest weinig schelen tov zonder? Als ik de luchtslangen bekijk zit er zo weinig luchtmassa om je heen..


Het is best nog een heel ding hoor ;-)


Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 08:21 



 
Profiel   

Deze idd wel!

Heb ze in de omgeving meer zien rijden met de hit air, dan zie je echt die slangen oppompen bij een val. Laatste keer dat ik dat zag was de ruiter op haar hoofd en heup geland, daar hielp het niets tegen. Wel gaf ze aan dat ze het gevoel heeft dat haar rug wel mooi gefixeerd werd door het opgeblazen vest omdat dat best strak voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 10:48 



 

Hannanas schreef
Deze idd wel!

Heb ze in de omgeving meer zien rijden met de hit air, dan zie je echt die slangen oppompen bij een val. Laatste keer dat ik dat zag was de ruiter op haar hoofd en heup geland, daar hielp het niets tegen. Wel gaf ze aan dat ze het gevoel heeft dat haar rug wel mooi gefixeerd werd door het opgeblazen vest omdat dat best strak voelt.
Als je ál het risico wilt uitsluiten, moet je er niet op stappen, zo simpel is het. Een cap beschermt niet tegen álles, een body protector beschermt niet tegen álles, en een air vest beschermt niet tegen álles. Ze zijn ervoor gemaakt om je meest vitale lichaamsdelen te beschermen tegen de ergste schade, niet om elke vorm van blessure op elke vierkante cm van het menselijk lichaam weg te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 11:02 



 
Profiel   

Beetje een dooddoener Mkango in een mooie conversatie over bodyprotectors en airvesten, en hun toepassing wanneer/wat/waar/hoe. Je opmerking voegt er niets aan toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 11:21 



 

Hannanas schreef
Beetje een dooddoener Mkango in een mooie conversatie over bodyprotectors en airvesten, en hun toepassing wanneer/wat/waar/hoe. Je opmerking voegt er niets aan toe.
Als je suggereert dat een air vest weinig uithaalt op het gebied van bescherming, gebaseerd op slechts je eigen aanname, lijkt me het wel degelijk een nuttige bijdrage als ik zeg dat je wel moet nagaan welk doel deze beschermingsaccessoires dienen en realistische verwachtingen moet hebben van de hoeveelheid bescherming die ze kunnen bieden en op welke plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:18 



 
Profiel   

Hoe is jullie ervaring met het oppompen/ploffen van het vest? Schrikt je paard daar zich niet het apezuur van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:20 



 
Profiel   

Mijn beleving is dat mijn paard niet harder schrikt dan dat ik er met een bp zonder airjacket afval. En dat de pijn die ik overhoud aan een val wel duidelijk minder is. :') maar ik gebruik bij voorkeur mijn 2in1 beschermer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:21 



 
Profiel   

DewiFoto schreef
Mijn beleving is dat mijn paard niet harder schrikt dan dat ik er met een bp zonder airjacket afval. En dat de pijn die ik overhoud aan een val wel duidelijk minder is. :') maar ik gebruik bij voorkeur mijn 2in1 beschermer.


2 in 1 beschermer? Vertel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 17:50 



 
Profiel   

De P2RS ( linkje van voorbeeld https://www.all-eventing.com/product/14 ... id-airvest). Zo heb je altijd een BP als basis ( voor als je samen met paard valt : uitglijden, etc. ), en een airjacket voor als je van je paard af valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 17:55 



 
Profiel   

Hi! Ik zit te kijken naar een helite vest omdat die ook in hun wedstrijdjasjes gedragen kunnen worden dus dat vind ik mooier dan zo’n log ding over je jasje heen. Maar wat is nu precies het verschil tussen de wedstrijd jasjes die je erbij kunt kopen en gewone wedstrijdjasjes? Zou je de helite niet onder een gewoon jasje kunnen dragen? Of hebben die speciale jasjes iets dat ze open gaan als dat ding ontploft? Wil niet iets onveilig doen dat hij straks niet op kan blazen omdat mijn jasje er overheen zit of zo, maar wil wel zeker weten dat zo’n duur jasje iets toevoegt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 22:53 



 
Profiel   

Bij de airbags van horse pilot moet je ook aparte wedstrijdjasjes kopen. Dit omdat de airbag naar buiten opblaast. Als je hier een gewoon jasje over doet dan springt dit door de druk vd airbag (als die opblaast) gewoon kapot en dat is niet de bedoeling denk ik.
De jasjes zijn dan gemaakt van een hele elastische stof zodat die voldoende kunnen meerekken. Ik vermoed dat dit bij helite ook het geval is.
Bij de aankoop van een airbag zou ik wel kijken naar waar het (luchtdruk?) patroon zit. Bij de meeste zit dit verticaal op je borst.
Ik vond dit persoonlijk geen leuk gevoel, wat beklemmend.
Bij horse pilot zit het patroon horizontaal aan de onderkant van je ribben. Het is ook geen buis maar een rechthoekige platte cassette die voor mijn gevoel helemaal niet in de weg zit.
Ik zeg dit niet om reclame te maken maar een airbag is een dure aankoop en alle merken zitten wat rond dezelfde prijsklasse dus ik zou zeggen test/pas er genoeg totdat je een vest vind die lekker zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 07:42 



 
Profiel   

Ja ik weet dat daar speciale jasjes overheen moeten, maar ik vroeg me af wat dan het verschil is met een gewoon jasje. Elastischer zeg je dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 08:40 



 
Profiel   

Ze zijn elastischer en hebben een doorgang voor het koord van de airjacket en vaak extra ruimte voor het patroon. Daarnaast kan je de zip’in daarin vastritsen, dan zit hij strakker/netter in het jasje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 14:30 



 
Profiel   

xxx88 schreef
Bij de airbags van horse pilot moet je ook aparte wedstrijdjasjes kopen. Dit omdat de airbag naar buiten opblaast. Als je hier een gewoon jasje over doet dan springt dit door de druk vd airbag (als die opblaast) gewoon kapot en dat is niet de bedoeling denk ik.
De jasjes zijn dan gemaakt van een hele elastische stof zodat die voldoende kunnen meerekken. Ik vermoed dat dit bij helite ook het geval is.
Bij de aankoop van een airbag zou ik wel kijken naar waar het (luchtdruk?) patroon zit. Bij de meeste zit dit verticaal op je borst.
Ik vond dit persoonlijk geen leuk gevoel, wat beklemmend.
Bij horse pilot zit het patroon horizontaal aan de onderkant van je ribben. Het is ook geen buis maar een rechthoekige platte cassette die voor mijn gevoel helemaal niet in de weg zit.
Ik zeg dit niet om reclame te maken maar een airbag is een dure aankoop en alle merken zitten wat rond dezelfde prijsklasse dus ik zou zeggen test/pas er genoeg totdat je een vest vind die lekker zit.

Ik heb een Helite en was bang daar last van te krijgen, maar dat ervaar ik totaal niet zo. Het patroon zit ook niet op de borst, maar eronder.
Heb een zip-in 2 vest (is zo te dragen) en een bijpassende softshell jas. Als ik in de toekomst weer wedstrijden ga rijden overweeg ik om ook de wedstrijdjas erbij te kopen. Vind het alleen jammer dat er weinig keus is que kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:10 



 
Profiel   

Als je qua kleur iets anders wil kun je het beste kijken bij DADA sport. Zijn hebben gekleurde (en hele mooie) jasjes die ook bij de helite zip in passen. Zijn wel wat prijzig maar wel meer keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 11:23 



 
Profiel   

Ja daar zit ik ook een beetje mee ik heb een super mooi jasje, eigenlijk wil ik kijken of we die zo kunnen vermaken met elastiek of magneetjes dat je hem ook over zo’n vest kan dragen. Ik heb van die kleine ronde magneetjes stel dat je hem precies in de midden over de rug in tweeën snijdt en hem dan met magneetjes alsof het zeg maar knoopjes zijn weer aan elkaar laat klikken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 11:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen