Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verschil body protector en airbag vest

 
Profiel   

Dag allemaal,

Onlangs ben ik behoorlijk van het paard gevallen en heb daarbij mijn rugwervel gebroken.

Mocht ik straks weer gaan rijden dan lijkt het mij verstandig wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen in de vorm van een body protector of een airbag vest.

Wat zijn de verschillen tussen beide en wat is aan te raden?

Ik ben een recreatieve ruiter die vanaf volgend voorjaar op haar eigen jonge paard wil gaan rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 19:30 



 
Profiel   

Een BP
- voordeel: beschermt altijd, ook als je samen met jouw paard valt.
- nadeel: vrij hard en stug.

Een airbag vest
- voordeel soepeler en dun.
- nadeel werkt pad nadat er (ik dacht) 50 kg druk op het koord wordt gezet.

Ik rij zelf al jaren met een vest buiten. Ben net als jij recreant. Ik merk niet eens dat ik dat ding aanheb. Ook in de zomer is het goed te doen. Ik heb het 2point airjacket, het zwemvest model. Buiten draag ik het altijd.
Ik heb het nog nooit nodig gehad. (Niet aan tijdens het vallen %) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 20:08 



 
Profiel   

Buiten het bovenstaande is er ook wel een prijs verschil. Een airbag vest is wel duurder en als je eens valt moet je er een nieuw gaspatroon in doen.
Een bodyprotector hoeft absoluut niet hard en stug te zijn. Maar, is wel warm!

Veel sterkte met je rug. Ik heb begin vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Had toen een bodyprotector aan. Later een nieuwe gekocht en rijd er altijd mee. Het is wel warm en niet zo mooi, maar ik durf niet meer zonder. Of je nou recreatief rijdt of fanatiek wedstrijdruiter bent, veiligheid en comfort gaat altijd voor vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 20:47 



 
Profiel   

Moet je met de airbag er wel aan denken dat je hem losmaakt bij het afstijgen :+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 20:48 



 
Profiel   

Ik heb een point 2 air en dolgelukkig mee, voel me superveilig. Kost wat, ook de patronen, maar je voelt amper dat je hem aan hebt en dat was voor mij groot voordeel + dat hij ‘meer’ beschermd dan een gewone bodyprotector.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 20:58 



 
Profiel   

san4nie schreef
Buiten het bovenstaande is er ook wel een prijs verschil. Een airbag vest is wel duurder en als je eens valt moet je er een nieuw gaspatroon in doen.
Een bodyprotector hoeft absoluut niet hard en stug te zijn. Maar, is wel warm!

Veel sterkte met je rug. Ik heb begin vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Had toen een bodyprotector aan. Later een nieuwe gekocht en rijd er altijd mee. Het is wel warm en niet zo mooi, maar ik durf niet meer zonder. Of je nou recreatief rijdt of fanatiek wedstrijdruiter bent, veiligheid en comfort gaat altijd voor vind ik.



Had je met jouw val toen een body protector aan? Dit heeft jou toen niet voldoende beschermd?

Ik hoop met het gaan dragen van een body protector of airbag vest ook wat angst weg te halen.

Er is inderdaad een hoop te krijgen voor verschillende prijzen. Ik lees ook over de combinatie van vest met protector? En ik lees dat bij eventing een body protector niv 3 verplicht is. Is een body protector dan beter dan een airbag vest?

Een airbag vest lijkt mij lekkerder zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 21:03 



 
Profiel   

@TS: ik heb zelf 5 rugwervels gebroken in 3 keer. Met de vest is én mijn angst weg én ben reeds gevallen met de vest en niks aan overgehouden :) Welke wervel heb je gebroken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 21:05 



 
Profiel   

Mi_Amore schreef
@TS: ik heb zelf 5 rugwervels gebroken in 3 keer. Met de vest is én mijn angst weg én ben reeds gevallen met de vest en niks aan overgehouden :) Welke wervel heb je gebroken?


Ik heb L1 gebroken. Dat zegt je vast wel iets als ervaringsdeskundige :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 21:07 



 
Profiel   

@TS: dat is de meest voorkomende als het gaat over gebroken wervels... Ik heb de T2, T9, L1, L2 en L3 gebroken. Maar als ik je kan troosten: ik heb nergens nog last van! :) Ik kan alles terug doen, behalve lang (stilstaand) rechtstaan.

Dit was het beeld de eerste keer, blijf het een interessant plaatje vinden

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 29-09-19 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 21:40 



 
Profiel   

san4nie schreef
Buiten het bovenstaande is er ook wel een prijs verschil. Een airbag vest is wel duurder en als je eens valt moet je er een nieuw gaspatroon in doen.
Een bodyprotector hoeft absoluut niet hard en stug te zijn. Maar, is wel warm!

Veel sterkte met je rug. Ik heb begin vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Had toen een bodyprotector aan. Later een nieuwe gekocht en rijd er altijd mee. Het is wel warm en niet zo mooi, maar ik durf niet meer zonder. Of je nou recreatief rijdt of fanatiek wedstrijdruiter bent, veiligheid en comfort gaat altijd voor vind ik.


Als comfort voor zou gaan, zou je geen bodyprotector aan doen denk ik.

Ik vind trouwens dat het verplicht gesteld zou moeten worden, net als een cap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 21:41 



 
Profiel   

marianna schreef
En ik lees dat bij eventing een body protector niv 3 verplicht is. Is een body protector dan beter dan een airbag vest?

Een airbag vest lijkt mij lekkerder zitten.


Bij eventing is dat omdat de ruiter daar vaak samen met het paard valt. In zo’n geval beschermt een airbag vest niet. Daarom dat er in eventing steeds een body protector moet gedragen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 21:52 



 
Profiel   

marianna schreef
san4nie schreef
Buiten het bovenstaande is er ook wel een prijs verschil. Een airbag vest is wel duurder en als je eens valt moet je er een nieuw gaspatroon in doen.
Een bodyprotector hoeft absoluut niet hard en stug te zijn. Maar, is wel warm!

Veel sterkte met je rug. Ik heb begin vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Had toen een bodyprotector aan. Later een nieuwe gekocht en rijd er altijd mee. Het is wel warm en niet zo mooi, maar ik durf niet meer zonder. Of je nou recreatief rijdt of fanatiek wedstrijdruiter bent, veiligheid en comfort gaat altijd voor vind ik.



Had je met jouw val toen een body protector aan? Dit heeft jou toen niet voldoende beschermd?

Ik hoop met het gaan dragen van een body protector of airbag vest ook wat angst weg te halen.

Er is inderdaad een hoop te krijgen voor verschillende prijzen. Ik lees ook over de combinatie van vest met protector? En ik lees dat bij eventing een body protector niv 3 verplicht is. Is een body protector dan beter dan een airbag vest?

Een airbag vest lijkt mij lekkerder zitten.


Ja ik had hem aan inderdaad. Ben in de omheining gesmakt en door de klap zijn de wervels ingedrukt. Daar helpt een bodyprotector niet tegen. Misschien had een airbag vest meer voorkomen. Maar die bodyprotector heeft wel veel meer ellende voorkomen. Of een bodyprotector beter is weet ik niet. Vroeger was op de manege in de springles den bodyprotector verplicht, dus dat is het enige wat ik aan heb gehad.


Nabster schreef
Als comfort voor zou gaan, zou je geen bodyprotector aan doen denk ik.

Ik vind trouwens dat het verplicht gesteld zou moeten worden, net als een cap.


Ik heb er geen last van hoor, afgezien van de warmte. Maar dat is met een schoon shirtje na het rijden ook opgelost. Ik weet niet beter.
Maar bedoelde ook dat ik persoonlijk liever wat meer uitgeef aan iets wat me echt goed zit, dan een goedkope bodyprotector (of cap) kopen die niet lekker zit.

En, dat doorrollen wat niet zou kunnen met een bodyprotector, kan/ doe ik ik sowieso niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 22:43 



 
Profiel   

Ik rij eigenlijk altijd met een bodyprotector, is bij ons op de manege ook verplicht t/m je 13e. Ik ben best vaak gevallen, en ook wel eens met m'n rug op een paar klikos of een boomstam met crosstraining maar dankzij m'n bodyprotector nooit wat aan overgehouden.
Ik heb ook een keer een achteruitkoprol gemaakt toen ik van een paard af lazerde met dat ding aan dus je kan er best redelijk in bewegen.
Ik heb geen ervaring met een air best, maar ik denk wel dat het wat minder warm is dan een bodyprotector, want die dingen zijn echt vreselijk in de zomer.

Sterkte met je rugwervel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 22:56 



 
Profiel   

Ik heb al jaren een hit air airbagvest en vind ze ideaal. Ik draag hem eigenlijk altijd, laatst mijn tweede paard moeten rijden zonder om dat ik voor het eerst in drie jaar? niet goed los was gekomen met afstappen en mijn vest was opgeblazen. Voelde heel vreemd om zonder vest op paard te zitten. Hij blies in elk geval goed op, helaas ook al een keer uitgeprobeerd met vallen en ben toen half op mijn hoofd/nek gevallen en daar gelukkig geen last van gehad.

Patronen zijn inderdaad prijzig maar ik vind het ook wel fijn dat er een vakje in zit waar mijn telefoon in zit (geen last van als het vest opblaast). Misschien volgend jaar eens kijken naar een ander airbagvest, en dat is niet om dat ik ontevreden ben maar er is tegenwoordig zoveel en ik start wedstrijden (met vest) en zag laatst een mooie optie, deze is nogal log maar doet goed zijn werk. Rijd eigenlijk nooit zonder en voel mij zekerder met.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 23:01 



 
Profiel   

Ik heb mijn rug op 3 plekken gebroken doordat ik met paard en al achterover ben geklapt (precies in het midden van een pad; dat wat hoger ligt).
Een airbagvest beschermd dan helemaal niks en gaat pas af als het paard weer op staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-19 00:05 



 
Profiel   

Je moet ze beide aandoen. Eerst de BP en daar overheen gaat dan het airvest.
Er bestaan tegenwoordig ook modellen die 2 in 1 zijn. Maar die zijn stikduur en het moet je maar net lekker zitten. Er is nog niet veel variatie in.
Wij hebben ze dus op dit moment beide los van mekaar. Het is wel opletten geblazen dat je het patroon los maakt voordat je afstapt van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-19 11:57 



 

Weet iemand zo’n vest dat zowel over je zomerkleding als over winterjas kan? Met lang garantie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 19:13 



 
Profiel   

Sammiex2000 schreef
Weet iemand zo’n vest dat zowel over je zomerkleding als over winterjas kan? Met lang garantie?


Een airvest hoort ruim te vallen omdat bij een val het vest anders niet goed kan uitzetten. Die van mij past makkelijk over Mn winterjas heen...

Wat voor garantie bedoel je precies?

Edit typo

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 21:30 



 
Profiel   

Mijn vest draag ik met twee truien eronder als alleen met een T-shirt. Zitten aan de zijkant van die bandjes om hem iets aan te trekken in de taille zodat hij wat meer vorm heeft. Die zet ik vaak wat losser in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 21:45 



 

Nabster schreef
Als comfort voor zou gaan, zou je geen bodyprotector aan doen denk ik.

Ik vind trouwens dat het verplicht gesteld zou moeten worden, net als een cap.

Ik loop en rijd hele ochtenden in mijn BP en vind hem niet oncomfortabel, niet op het paard en niet als ik onverhoopt een uurtje op stal werk (momenteel houd ik hem liever aan om warm te blijven). Ik heb genoeg bewegingsvrijheid om alles onbelemmerd te kunnen doen, en hij ventileert ook best prima, zeker als je niet héél intensief rijdt, maar daar zit wel een prijskaartje aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 22:14 



 

MarloesHJ schreef
Mijn vest draag ik met twee truien eronder als alleen met een T-shirt. Zitten aan de zijkant van die bandjes om hem iets aan te trekken in de taille zodat hij wat meer vorm heeft. Die zet ik vaak wat losser in de winter.


Welke heb jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-20 22:26 



 
Profiel   

Sammiex2000 schreef
MarloesHJ schreef
Mijn vest draag ik met twee truien eronder als alleen met een T-shirt. Zitten aan de zijkant van die bandjes om hem iets aan te trekken in de taille zodat hij wat meer vorm heeft. Die zet ik vaak wat losser in de winter.


Welke heb jij?


Ik heb een hitair

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-20 09:54 



 
Profiel   

Heeft er iemand ervaring met Spark airbag vest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-20 20:17 



 
Profiel   

@TS ik ben benieuwd of je alweer gereden hebt.
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen? Bodyprotector, Airvest of beide?

Ik heb begin deze maand ook twee wervels gebroken en was benieuwd naar ervaringen van anderen die in het zelfde schuitje hebben gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-20 16:50 



 

Ik heb inmiddels airvest en rugprotector over elkaar en nog niet mee gevallen maar zit wel fijn. Merk alleen wel dat ik er eigenlijk niet mee naar les/club durf :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-20 17:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen