Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Altijd nieuwe cap na val?

 
Profiel   

Ben een kleine maand geleden nogal onzacht van mijn paard gevallen, met breuken (sleutelbeen en 2 ribben) en gedeeltelijke klaplong tot gevolg. Intussen is mijn bodyprotector (Sir Lancelot) besteld, heb gelukkig geen schrik gepakt, integendeel, ik begin de paarden juist meer te missen nu ik maar weinig kan doen, ben gisteren zelfs een mogelijk nieuw paard gaan bekijken :) .

Maar nu vroeg ik me af: mijn cap lijkt niet beschadigd (denk ik, moet die nog s grondiger inspecteren), ik was wel bewusteloos maar vermoedelijk van de pijn, want ik had geen hersenschudding. Cap was nog geen jaar oud, zat goed, en dat type is blijkbaar niet meer verkrijgbaar. Zou ik het risico nemen om er nog mee te rijden? Ik ben gewoon in het zand gevallen, dus niet op harde ondergrond. Of kan dit op één of andere manier bekeken worden (infrarood of zo?) of de cap overal even sterk is? In mijn jeugdjaren werd een cap ook nooit vervangen na een val.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 04:48 



 
Profiel   

Na een harde val áltijd een nieuwe cap aanschaffen!
(Ik was nu driftig opzoek naar de foto’s, maar kan ze nergens online vinden)

De binnenkant van piepschuim kan gebroken zijn en de volgende keer dat je valt beschermd hij niet voldoende meer. Jij weet zelf het best in hoeverre je op je hoofd terecht bent gekomen en of hij een knal heeft gehad. Bedenk je alleen wel dat je beschadigingen niet altijd alleen aan de buitenkant te zien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 06:24 



 

Ik ben eens in het zand gevallen doormiddel van een mooie tuimel voorover van de pony af. (thanks beestje!) Het ging niet snel, en het ging al helemaal niet hard... Toch zit er, waarschijnlijk van die val, een deukje in de cap.
Val je later op dat preciese punt weer op de cap? Dan beschermt de cap je amper tot niets, omdat de kracht niet opgevangen kan worden. En tsja... Dan vangt je schedel het op.

Hier mijn cap, en nog vele verhalen van andere bokkers. Met maar 1 conclusie: 'bij twijfel vervangen!'
[RUI] [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Dus ja, ik zou je cap vervangen als je hoofd de grond heeft geraakt. Ook omdat er een behoorlijke kracht is geweest bij je val, want gebroken ribben en sleutelbeen heb je niet zomaar te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 06:36 



 
Profiel   

Ik wissel bij de heftige vallen wel. Bij de kleine tuimelingen waarbij het niet hard gaat eigenlijk niet. Die kleine vallen gebeuren zo vaak en dan blijf ik wisselen.

Vorig jaar wel gewisseld na een val waarbij ik ook mijn sleutelbeen brak, een rib en mijn spieren scheurde in mijn schouder. Dat ging hard en de cap had ik ook al eventjes. Helaas ging het een paar maand later weer mis en lag ik bewusteloos in de bak met een schaafwond in mijn nek een een diepe kras op mijn cap. Weet dat mijn paard schrok maar verder niets meer. Cap was nog bijna nieuw :( maar niet meer veilig. Dus weer gewisseld. Ik heb dan ook geen onwijs dure caps, wel gewoon goede en goedgekeurde hoor. Maar geen 4 a 5 honderd euro caps.

Als je cap schoon was en je de klap niet op je hoofd hebt gehad zou ik het zelf wel aandurven. Bij een beschadiging of duidelijk een klap gehad dan beter niet meer.

Beterschap nog, weet hoe het is. Vond de sleutelbeen zo lastig :P al reed ik 2 weken later alweer een buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 07:39 



 
Profiel   

Nou zou het zeker wel doen hoor!

Val ook nog wel eens van mijn eigenwijze tinker , ben dan altijd blij dat ik mijn cap op had, en dan vervang ik hem echt wel.
Laatste keer ben ik op mijn rug terecht gekomen , toen heb ik hem niet vervangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 08:14 



 
Profiel   

Ik heb het ook wel eens gehad dat ik dacht ach....
toen een half jaar later de voering uit mijn cap viel Zat er echt een kei grote barst in..... :(
Man ik was er echt van geschrokken,gelukkig had ik hem niet nodig gehad!

nu doe ik dat dus wel bij mezelf en bij de kinderen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 08:51 



 
Profiel   

Bewusteloos = klap op je hoofd = nieuwe cap.

Je ziet misschien niks aan de buitenkant, maar hij heeft zijn werk gedaan.

Koop gewoon een nieuwe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 09:19 



 
Profiel   

Even de leverancier mailen, die weet of en waar je hem kan laten checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 09:21 



 
Profiel   

Als je cap is geraakt bij val, altijd een nieuwe cap kopen.
Dat is me altijd aangeraden, er kunnen nu plekken in zijn die niet zo stevig zijn als moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 09:24 



 
Profiel   

Bij zo'n harde val zou ik 'm ook weggooien, ook al heb je de cap "nog maar een jaar" (of een maand, of een dag). Cap heeft gedaan waarvoor je hem gekocht hebt, maar je kan hem maar 1x gebruiken helaas. Het gaat toch om je hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:09 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook altijd een nieuwe cap aanschaffen bij een harde val

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:10 



 
Profiel   

Ik neem het risico nooit. Liever voor die 100/200 euro een nieuwe cap, ik kan tenslotte geen nieuw hoofd kopen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:50 



 
Profiel   

Om die reden heb ik een samshield. Zij bieden de service dat je na een val altijd je cap door hen kan laten nakijken.
Sowieso dien je iedere 5 jaar je cap te vervangen. Ik dacht van mijn uvex ook dat het wel langer zou kunnen tot ik onlangs (cap is 6 jaar) eens de binnenkant goed bekeek. En geloof me, dat piepschuim zag er eigenlijk niet zo best meer uit, al ligt hij altijd droog en nooit mee gevallen.
Als ik 'm nu naast mijn nieuwe uvex hou is het verschil echt wel om bij stil te staan.

Edit: ik heb dus 2 caps: een samshield en een uvex. De samshield is voor wedstrijd en crossen. De uvex voor training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 12:00 



 

Als ik het zo lees doe je er heel verstandig aan om gewoon een nieuwe te kopen. Ik heb zelf een imperial riding (met draaiknop, dus is mn reserve geworden) en een decathlon cap. Beide 50 euro, prima dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 12:04 



 
Profiel   

Ik wissel bij vallen waarbij mijn hoofd de grond heeft geraakt tijdens de landing altijd van cap.

Ik wil het risico niet nemen dat de cap mijn volgende val niet goed op kan vangen.
Ik heb maar 1 hoofd en daar ben ik erg zuinig op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 12:06 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Sowieso dien je iedere 5 jaar je cap te vervangen.

Oeps, de mijne is zeker tien jaar oud := .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 22:18 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Sowieso dien je iedere 5 jaar je cap te vervangen.


Oeps, dit wist ik dus niet. Geen idee eigenlijk hoe oud de mijne is, maar zeker ouder dan 5 jaar. Waarom is dat eigenlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 23:12 



 
Profiel   

Vrijbuiter34 schreef
Varekaj schreef
Sowieso dien je iedere 5 jaar je cap te vervangen.


Oeps, dit wist ik dus niet. Geen idee eigenlijk hoe oud de mijne is, maar zeker ouder dan 5 jaar. Waarom is dat eigenlijk?

Ik kwam hier laatst in een ander topic achter. De bedoeling is dat je cap je klap opvangt door te breken. Als een cap zo oud is is die schaal te oud geworden om te garanderen dat die breekt wanneer die zou moeten. Als je cap niet breekt dan vangt je hoofd de klap op ipv je cap.
Zal ff kijken of ik dat nog terug kan vinden

Edit; ging sneller dan ik dacht :')
Janntjuh schreef
Ik ben ooit hard gevallen met mijn uvex cap van 6 jaar oud. Jammer genoeg brak hij niet doordat hij dus te oud was (heb hem naderhand laten controleren). Als hij dat wel gewoon had gedaan was mij een hoop ellende bespaard gebleven :
Dus ik zou zeggen, kies voor je eigen veiligheid en schaf mooi een nieuwe aan!

[RUI] Cap vervangen na x aantal jaar?

Zelfde dus voor een cap die wss kapot is. Als de schaal al kapot is, kan die niet opnieuw de klap opvangen door te breken. Dus bij twijfel laten controleren en anders een nieuwe kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 23:17 



 

LaraxXxemma, volgensmij zit het net anders. Maar pin me er niet op vast! Als iemand het zeker weet... :D

In een cap zitten een harde buitenschaal en piepschuimen binnenschaal. Bij een val buigt de harde schaal om de klap op te vangen. Deze deukt dan in de piepschuimen schaal die ook een deel van de energie opneemt.

Er zitten weekmakers in de harde plastic schaal. Weekmakers zijn toevoegingen die het plastic buigbaar maken, waardoor de energie bij een val opgevangen kan worden. De buigbaarheid neemt langzaam af, en er is dus na 5 jaar niet meer te garanderen dat de harde schaal meebuigt bij een val. Er is dan een kans dat het plastic knapt zonder (veel) te buigen. Een deel van de klap/energie bij een val wordt daardoor niet door de cap opgevangen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 23:25 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
LaraxXxemma, volgensmij zit het net anders. Maar pin me er niet op vast! Als iemand het zeker weet... :D

In een cap zitten een harde buitenschaal en piepschuimen binnenschaal. Bij een val buigt de harde schaal om de klap op te vangen. Deze deukt dan in de piepschuimen schaal die ook een deel van de energie opneemt.

Er zitten weekmakers in de harde plastic schaal. Weekmakers zijn toevoegingen die het plastic buigbaar maken, waardoor de energie bij een val opgevangen kan worden. De buigbaarheid neemt langzaam af, en er is dus na 5 jaar niet meer te garanderen dat de harde schaal meebuigt bij een val. Er is dan een kans dat het plastic knapt zonder (veel) te buigen. Een deel van de klap/energie bij een val wordt daardoor niet door de cap opgevangen ;)

Ah dat klinkt heel logisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 23:34 



 
Profiel   

Na zo’n val zou ik de cap zeker wel vervangen! Het klinkt als een beste val namelijk met breuken... anders even vragen aan de leverancier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 00:29 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Na zo’n val zou ik de cap zeker wel vervangen! Het klinkt als een beste val namelijk met breuken... anders even vragen aan de leverancier?


Ik geloof best dat die kunnen checken, maar ik ben er toch sceptisch over. De leverancier danwel producent heeft er belang bij om te verkopen. Voor zover ik weet, en ook in dat andere topic naar voor heb kunnen krijgen, is er geen onafhankelijk onderzoek gedaan naar de achteruitgang van de materiaaleigenschappen van caps.. Tot dit gedaan is, zou ik gewoon nul risico nemen. Als je dan met cap rijdt, rij dan op z'n minst met een veilige rond ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 08:09 



 
Profiel   

Als je zeker weet dat je NIET op je hoofd gevallen bent, dan kun je de cap blijven gebruiken. Anders is het toch vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 13:56 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
LaraxXxemma, volgensmij zit het net anders. Maar pin me er niet op vast! Als iemand het zeker weet... :D

In een cap zitten een harde buitenschaal en piepschuimen binnenschaal. Bij een val buigt de harde schaal om de klap op te vangen. Deze deukt dan in de piepschuimen schaal die ook een deel van de energie opneemt.

Er zitten weekmakers in de harde plastic schaal. Weekmakers zijn toevoegingen die het plastic buigbaar maken, waardoor de energie bij een val opgevangen kan worden. De buigbaarheid neemt langzaam af, en er is dus na 5 jaar niet meer te garanderen dat de harde schaal meebuigt bij een val. Er is dan een kans dat het plastic knapt zonder (veel) te buigen. Een deel van de klap/energie bij een val wordt daardoor niet door de cap opgevangen ;)


Dankjewel! Ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe cap, vervelend zeg }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 13:58 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
LaraxXxemma, volgensmij zit het net anders. Maar pin me er niet op vast! Als iemand het zeker weet... :D

In een cap zitten een harde buitenschaal en piepschuimen binnenschaal. Bij een val buigt de harde schaal om de klap op te vangen. Deze deukt dan in de piepschuimen schaal die ook een deel van de energie opneemt.

Er zitten weekmakers in de harde plastic schaal. Weekmakers zijn toevoegingen die het plastic buigbaar maken, waardoor de energie bij een val opgevangen kan worden. De buigbaarheid neemt langzaam af, en er is dus na 5 jaar niet meer te garanderen dat de harde schaal meebuigt bij een val. Er is dan een kans dat het plastic knapt zonder (veel) te buigen. Een deel van de klap/energie bij een val wordt daardoor niet door de cap opgevangen ;)

Aah zou ook kunnen idd!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 14:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen